Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin.Wizzkid
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-11-2019
Goedendag allemaal,

Ik heb dus een probleem met mijn surround sound speaker set (Trust GXT 658 5.1 speakers). Wanneer ik bijvoorbeeld YouTube aan het kijken ben of aan het gamen ben, merk ik dat surround sound niet werkt, zelfs toen ik het heb uitgetest met een speciale surround sound video. Blijkbaar werkt het alleen als Stereo (alleen L en R), zelfs de Bass/subwoofer werkt niet.

Nu vond ik 1 ding merkwaardig. Als ik naar configuratiescherm -> hardware en geluiden -> geluid -> Luidsprekers -> eigenschappen -> geavanceerd ga en ik druk op testen, blijken opeens wel alle speakers te werken (dus: L, R, Ls, Rs, C en LFE). Dit zelfde geldt als ik de test uitvoer in mijn Realtek Audio Console. Nu is mijn vraag: weet iemand wat er aan de hand kan zijn en hoe ik het probleem kan oplossen?

Voor mijn huidige speakers, had ik een speakers van Creative, waar surround sound wel werkte.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Speakers opnieuw aangesloten
- configuratiescherm -> hardware en geluiden -> geluid -> Luidsprekers -> Configureren en daar 5.1 aangeklikt (als ik hier de test uitvoer, blijken ook weer alle speakers te werken).
- configuratiescherm -> hardware en geluiden -> Apparaatbeheer en hier het apparaat uitgeschakeld, even gewacht en toen ingeschakeld.
- Drivers opnieuw geïnstalleerd.
- Drivers zijn up to date.
- probleemoplossen gebruikt van Windows.
- High Defenition Audio-driver geinstalleerd van windows inplaats van Realtek.
- Bij mijn Realtek Audio Console heb ik 5.1 surround sound aangeklikt

Specificaties pc:
- Windows 10 64-bit
- Intel core i5 8400
- 12 Gb RAM
- Gigabyte Z370M D3H-CF (moederbord)
- Geforce GTX 1050 TI
- Samsung SSD 860 EVO 500 Gb
- Realtek Audio

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mijn kennis van PC speakers is niet denderend, maar voor wat het waard is.

Volgens mij heb je hier twee losse problemen. YouTube is namelijk stereo en geen surround. Eerste issue is dan dat je stereo over alle kanalen wilt hebben. Volgens mij noemt of noemde Realtek dit "Speaker Fill". Het tweede punt is geen surround in games. Dat zou in principe moeten werken als je analoog aan hebt gesloten. Stel je ingame wel in dat je surround hebt?

Was de vorige surround set ook aangesloten met drie 3,5 mm jacks? Gek dat het dan niet meer werkt, de aansturing is immers hetzelfde.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin.Wizzkid
oke, maar dan vind ik toch raar dat mijn bass het niet doet, daar baal ik het meest van. Mn vorige set was ook aangesloten met drie 3,5 mm jacks. Dus daarom vind ik het zo vreemd. Over die Speaker Fill, Ik ga is kijken daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Justin.Wizzkid schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:59:
oke, maar dan vind ik toch raar dat mijn bass het niet doet, daar baal ik het meest van.
Geen idee hoe dat met PC speakers zit. Hardop denkende: In een 5.1 setup is de bas een apart kanaal (bij een PC set het kanaal dat samen met de Center over de oranje jack gaat). Echter doet de subwoofer het LFE kanaal (de dedicated subwoofer track, de .1) en daarnaast alles onder de crossover (dus wat de speakers niet aankunnen en naar de subwoofer sturen, bij een dergelijke set als de Trust zou ik gokken op alles onder de 150 Hz, mogelijk 200 Hz). Ik zou verwachten dat die laatste in de set is geregeld en dan zou ik inderdaad denken dat je met 2.0 geluid (met genoeg) laag de subwoofer zou moeten horen. Apart. Maar zoals gezegd is mijn kennis van PC setjes niet groot, mogelijk dat iemand anders iets weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin.Wizzkid
Oke, ik heb het opgelost en ik ben echt zoo dom hahahha. Ik kreeg bij het hele set een afstandbediening, waarop ik volume etc op kon bedienen. op die afstandbediening zat ook een 5.1 knop, die moest ik blijkbaar indrukken om alles te activeren.... Ik voel me echt zo dom haha, toch bedankt om met me mee te denken ^_^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De remote had ik ook over gelezen in de handleiding. Verder niet bij stilgestaan aangezien het met Windows speaker test wel werkte. Maar goed dat het op is gelost. Met analoog aansluiten mag het zo lastig niet zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Ik heb hetzelfde probleem. Kwam het volgende artikel tegen:
https://pw999.wordpress.c...speaker-fill-not-working/

De speakerfill optie is verdwenen uit de nieuwere realtek drivers. Enige optie is downgraden en geforceerd een oudere driver selecteren en hopen dat alles blijft werken.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Justin.Wizzkid schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:57:
Oke, ik heb het opgelost en ik ben echt zoo dom hahahha. Ik kreeg bij het hele set een afstandbediening, waarop ik volume etc op kon bedienen. op die afstandbediening zat ook een 5.1 knop, die moest ik blijkbaar indrukken om alles te activeren.... Ik voel me echt zo dom haha, toch bedankt om met me mee te denken ^_^
Je bent niet dom, je hebt iets over het hoofd gezien.. Kan altijd gebeuren :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin.Wizzkid
Audione0 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:44:
[...]

Je bent niet dom, je hebt iets over het hoofd gezien.. Kan altijd gebeuren :)
Haha je hebt gelijk, bedankt :) :P
Pagina: 1