Hoe kan ik in mijn programma een netwerklocatie activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152209

Topicstarter
Mijn vraag
...
Als ik mijn windows 10 computer opstart werkt mijn zelf gemaakte backupprogramma niet (ik ben hobbyist). Dit programma kopieert via de triggering van windows taskscheduler mijn geselecteerde bestanden van de locale computer naar mijn NAS. Als ik echter in de windows verkenner de netwerklocatie aanklik, dus activeert, dan werkt het backupprogramma vervolgens wel. Hoe kan ik in Delphi mijn netwerklocatie activeren?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Delphi

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Gegoogled

Beste antwoord (via Anoniem: 152209 op 08-11-2019 18:02)

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 19:05
Oh dit is zo'n irritante bug in windows, zit er op z'n minst sinds XP al in. Ze zijn niet geactiveerd omdat windows de schijven bij het opstarten probeert te verbinden voordat de netwerkkaart een DHCP lease hefet gekregen. Enige workaround die ik ken is de netwerkmapping opnieuw aanmaken zodat ie opnieuw verbind.

code:
1
2
net use z: /DELETE
net use z: \\myserver\folder_name

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Anoniem: 152209 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:21:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled
Ok, en waar zocht je dan op, wat vond je? Wat werkte daar niet aan? Als je in onze Quickstart een kijkje neemt zul je zien dar dat wel zaken zijn die we graag in een topicstart terugzien.
Anoniem: 152209 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:21:
Als ik echter in de windows verkenner de netwerklocatie aanklik, dus activeert
Hoe kan ik in Delphi mijn netwerklocatie activeren?
Het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoelt? Gebruik je een (mapped) driveletter (zoals P:\ ofzo)? Of een UNC (zoals \\nas.local)? Is het niet gewoon een kwestie van heel even wachten / opnieuw proberen totdat je netwerk werkt (dus: wordt je applicatie niet gewoon gestart voordat je netwerk up is)?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06 09:40
Ik ken niets van delphi. Ik heb wel een bat-file die mijn world of warcraft addons en settings backupped. Die voer ik dan met de windows task scheduler uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
set SettingsSourceDir="C:\Program Files (x86)\World of Warcraft\WTF\Account\ACCNAME\Realmname"
set AddonsSourceDir="C:\Program Files (x86)\World of Warcraft\Interface\AddOns"
set DestinyDir=Z:\username\WoW-addons

xcopy /e /v /y /I %SettingsSourceDir% %DestinyDir%\Characters

xcopy /e /v /y /I %AddonsSourceDir% %DestinyDir%\AddOns

zoals je ziet gebruik ik xcopy als commando en voor de target directory ben ik volledig afhankelijk van een gemapte netwerk drive "Z:" (windows network drive mapping). Misschien kan je daar al iets verder mee. Denk als je het vanop je desktop uitvoert dat je niet onder netwerk drive mapping uit komt. Want voor directe smb toegang ga je weer authenticatie nodig hebben en dat is weer een ander paar mouwen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
Oh dit is zo'n irritante bug in windows, zit er op z'n minst sinds XP al in. Ze zijn niet geactiveerd omdat windows de schijven bij het opstarten probeert te verbinden voordat de netwerkkaart een DHCP lease hefet gekregen. Enige workaround die ik ken is de netwerkmapping opnieuw aanmaken zodat ie opnieuw verbind.

code:
1
2

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Er is richting gegeven voor het oplossen van
mijn probleem. Ga weer verder stoeien :)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 152209 op 08-11-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mrmartijn schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:36:

code:
1
2
Dat is geen bug maar een feature. Vóór XP moest je wachten tot het netwerk beschikbaar was voor je kon inloggen. Soms kon dat een tijdje duren. Om sneller te kunnen inloggen heeft Microsoft dat gewijzigd voor machines die niet in een domain gejoined zijn. Maar daar zitten inderdaad ook nadelen aan.

Ik denk dat je met deze link wel wat kunt: https://www.itsecdb.com/o...omputer-Startup-and-.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
downtime schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:56:
[...]

Dat is geen bug maar een feature. Vóór XP moest je wachten tot het netwerk beschikbaar was voor je kon inloggen. Soms kon dat een tijdje duren. Om sneller te kunnen inloggen heeft Microsoft dat gewijzigd voor machines die niet in een domain gejoined zijn. Maar daar zitten inderdaad ook nadelen aan.

Ik denk dat je met deze link wel wat kunt: https://www.itsecdb.com/o...omputer-Startup-and-.html
Nee de bug is dat windows niet de netwerkschijven activeerd als het netwerk beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er uit :

*.bat bestand gemaakt
REM Zet netshare Iso van NAS op driveletter Z
net use Z: /delete /yes
net use Z: "\\Server100\home" /persistent:no
exit

deze uitvoeren bij opstarten computer door bat bestand in C:\Users\ijdeb\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
te zetten (via Uitvoeren shell:startup)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Het lijkt mij simpeler en beter om in je backup programma gewoon een UNC te gebruiken in plaats van zo'n antieke drive letter.
Dus gewoon:
set DestinyDir=\\my_servername\username\WoW-addons
In plaats van
set DestinyDir=Z:\username\WoW-addons

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ben(V) schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:03:
Het lijkt mij simpeler en beter om in je backup programma gewoon een UNC te gebruiken in plaats van zo'n antieke drive letter.
Dus gewoon:

[...]

In plaats van

[...]
Precies, dat gaf ik ook al aan. Los daarvan was de vraag "Hoe kan ik in mijn programma een netwerklocatie activeren"; nu doe je dat tijdens 't opstarten/inloggen in Windows. Je software gaat er nu van uit dat de share beschikbaar is omdat, toevallig, iemand zo'n batchfile gebruikt. Het zou veel beter zijn als je software rekening hield met 't feit dat een share onbereikbaar kan zijn.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:07:
[...]

Precies, dat gaf ik ook al aan. Los daarvan was de vraag "Hoe kan ik in mijn programma een netwerklocatie activeren"; nu doe je dat tijdens 't opstarten/inloggen in Windows. Je software gaat er nu van uit dat de share beschikbaar is omdat, toevallig, iemand zo'n batchfile gebruikt. Het zou veel beter zijn als je software rekening hield met 't feit dat een share onbereikbaar kan zijn.
Voorlopig ben ik tevreden. Om het perfecter te maken ("Het zou veel beter zijn als je software rekening hield met 't feit dat een share onbereikbaar kan zijn") is de volgende stap (ik ben maar hobbyist, 55 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:27:
[...]

Ok, en waar zocht je dan op, wat vond je? Wat werkte daar niet aan? Als je in onze Quickstart een kijkje neemt zul je zien dar dat wel zaken zijn die we graag in een topicstart terugzien.

[...]

Het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoelt? Gebruik je een (mapped) driveletter (zoals P:\ ofzo)? Of een UNC (zoals \\nas.local)? Is het niet gewoon een kwestie van heel even wachten / opnieuw proberen totdat je netwerk werkt (dus: wordt je applicatie niet gewoon gestart voordat je netwerk up is)?
Via dit antwoord en de antwoorden daaronder heb ik een mooie oplossing gevonden (ik wist bijvoorbeeld niet wat een UNC was).

Het gaat eigenlijk om een bestandsgeschiedenis programma. Met een tweede programma stel ik mijn bestanden in waarvan een geschiedenis (per 5 minuten) gemaakt moet worden indien dit bestand gewijzigd wordt. Ook stel ik daar het doelpath in. (Via https://www.cryer.co.uk/b...howto_browseforfolder.htm een unit toegevoegd om een als doellocatie een serverlocatie (UNC) uit te kiezen).

In het bestandsgeschiedenis programma heb ik na iedere keer foutmeldingen van kopie opdrachten een goede code voor kopieren gevonden :antwoord via https://www.experts-exchange.com/, voorlopig free trial voor 7 dagen :) Met de gevonden kopieerfunctie kan een bestand naar een de server gekopieerd worden (gebruikmakend van UNC doellocatie). Ik hoef nu geen mapped driveletter meer aan te maken. Iedereen nogmaals bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 152209 op 13-11-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dan kun je misschien ook robocopy gebruiken, wat tegenwoordig standaard in Windows zit, ondersteuning heeft voor netwerkpaden en ook nog eens folders kan monitoren op veranderingen en deze direct kan syncen naar je netwerkschijf.

Via cmd-prompt uitvoeren: robocopy /?
En je krijgt alle opties te zien.

Als je zelf iets van versiebeheer ingebouwd hebt, is dit waarschijnlijk niet van toepassing.

Reclame-modus: voor een fatsoenlijke backup van je hele pc of bepaalde mappen, kijk eens naar Veeam Endpoint Backup , gratis voor thuisgebruik en maakt hele degelijke backups op basis van geplande taken (elke uur, als pc lockt, etc) en doet ook meteen retentie, dus oude backups weggooien.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Pagina: 1