Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Leenauto bij geen schuld

Pagina: 1
Acties:

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 10:32
Ik ben mijn auto al sinds 29 oktober kwijt en op 27 oktober reed een onbenul tegen mijn geparkeerde auto, bij het keren. Meneer had mijn auto over het hoofd gezien aka niet zijn spiegels gebruikt waarschijnlijk en reed dus achteruit hard te mijn auto, waardoor de achterbumper onherstelbaar beschadigd was en dus geheel vervangen gaat worden.

En het achterlicht was zodanig beschadigd, dat ik er niet meer mee mocht deelnemen in het verkeer. Het was volgens de politie echter wel okay om de auto naar de garage te rijden, dus dat is wat ik op 29 oktober gedaan heb. Sindsdien zit ik zonder auto en ondanks dat ik al meerdere malen, voor een leenauto gevraagd heb bij de Suzuki dealer. Krijg ik er geen mee, mede omdat de regels rondom leenauto's zo wazig zijn.

Wat ik zelf al gevonden heb:

Total loss

Bij total loss krijg je meestal 14 dagen vergoed, dus daar valt niet veel over te discussiëren.

Niet total loss

Hier word het naar mijn mening enorm vaag: mijn auto is zodanig beschadigd, dat ik er niet mee in het verkeer mag deelnemen. Maar de verzekering zegt dan doodleuk, dat ik ook zonder bumper rond kan rijden en een noodreparatie zou kunnen uitvoeren. Dat weiger ik gewoon, want het is a gevaarlijk: die bumper zit er met een reden! En dan moet ik de noodreparatie ook op de tegenpartij zien te verhalen, wat weer voor rompslomp kan zorgen....

Dus ik ga er in mijn geval vanuit dat ik recht heb op drie dagen: in het schaderapport van de expert, staat immers dat de reparatie drie dagen zou duren. Maar de auto is afgelopen maandag pas door de schadehersteller opgehaald en zou vier a vijf dagen duren. Ik wacht echter nog steeds op het verlossend telefoontje...

Toen ik eergisteren vroeg voor een leenauto, kreeg ik te horen dat ze niet wisten hoe lang het nog ging duren. Echter ik vind het eigenlijk onacceptabel dat ik noodgedwongen op de fiets naar het werk moet, door wind en regen: ik weet iedereen achter een toetsenbord is heel sportief en heeft geen enkel probleem met dagelijks 20KM fietsen :+

Jullie ervaringen?

Ik heb het niet zo breed, dus wil eigenlijk niet het risico lopen dat ik twee weken een leenauto heb a € 24 per dag en uiteindelijk, maar drie dagen daarvan vergoed krijg :X Dat is namelijk wat ik begrepen heb en eigenlijk vind ik dit enorm oneerlijk, want het ongeluk is totaal niet mijn schuld :( Maar schijnbaar moet je All-risk verzekerd zijn, om zonder problemen een leenauto mee te krijgen.

De verzekering zegt dan wel doodleuk dat ze vervangend vervoer op de tegenpartij kunnen verhalen, maar dat is gebonden aan regels. Dus grote kans dat je alsnog met een grote onkosten pot zit: of moet je serieus ook nog langs bij zo'n onbenul, met de overgebleven kosten die de verzekering niet deed vergoeden? Van ja: ik kom deze kosten van de huurauto nog op je verhalen, omdat jou verzekering slechts drie dagen daarvan betaald heeft 8)7

PS mijn auto is bewust niet All-Risk verzekerd: ik heb pas 3 schadevrije jaren, dus claimen zou betekenen -2 en aangezien ik dan zoveel meer premie zou moeten betalen. Ik zou dan feitelijk de schadevergoeding in premieverhoging terugbetalen 8)7 Vandaar dat mijn auto WA+ verzekerd is ;)

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:44
Kloppen die data? Is je auto al 3 maanden bij de garage?

Hier heb je niet zoveel aan: maar toen ik een garage/hersteller zocht vroeg ik of ik vervoer kreeg. Zij zouden ook 3 dagen kunnen declareren zeiden ze en als ‘service’ kreeg ik een dag extra.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:52
Waarom staat je auto dan in hemelsnaam al 3 maanden daar?

Er mist hier wel eea aan informatie om er iets nuttigs over te zeggen.

Woont in Helsinki

• XiaomiGlobal
meermarco schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:06:
Kloppen die data? Is je auto al 3 maanden bij de garage?

Hier heb je niet zoveel aan: maar toen ik een garage/hersteller zocht vroeg ik of ik vervoer kreeg. Zij zouden ook 3 dagen kunnen declareren zeiden ze en als ‘service’ kreeg ik een dag extra.
Nee sorry, dat was mijn trouwdatum :+ Was mij niet eens opgevallen, dat ik juli schreef inplaats oktober. Maar ik vroeg mij dat zelf ook af: kan ik niet gewoon, het geld krijgen dat bij die drie dagen hoort? Of is dat verzekeringsfraude?

Want als ik immers een leenauto voor ongeveer twee weken zou hebben, dan krijg ik maar drie dagen betaald. En ook daarvan slechts 75% totaal. Ik rij een A-segmenter, dus het zou mij enorm op kosten jagen.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:11 (14%)

• whitedrag152
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
lijkt mij geen fraude, als hun zeggen dat je de overige dagen krijgt als service.

• Intelligo
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:09:
[...]

Nee sorry, dat was mijn trouwdatum :+ Was mij niet eens opgevallen, dat ik juli schreef inplaats oktober. Maar ik vroeg mij dat zelf ook af: kan ik niet gewoon, het geld krijgen dat bij die drie dagen hoort? Of is dat verzekeringsfraude?
Je bedoelt dat geld als cash krijgen?

nee.

Woont in Helsinki

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Tja, als jij je niet extra verzekerd voor een leenauto dan houdt het wel een beetje op. Verder vind ik het niet echt netjes om mensen 'onbenul' te noemen omdat ze een foutje maken. Het is maar een bumper, de auto rijdt dus prima, ik begrijp de verzekeringsmaatschappij wel in deze.

En nee, 20km fietsen doe ik ook niet iedere dag, maar als je dat niet wilt ga je met de bus of trein.

• XiaomiGlobal
Intelligo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:11:
[...]

Je bedoelt dat geld als cash krijgen?

nee.
Ja dat je gewoon een vast bedrag krijg, ongeacht of je met de fiets of leenauto onderweg geweest bent. Want ik vind wel dat ik er recht op heb: echter de Suzuki dealer weigert mij gewoon een leenauto te geven.

En ik vind het ook omslachtig om elders een auto te huren. Al mag dat wel en die kosten, zou de verzekeraar dan ook de tegenpartij kunnen verhalen. Echter dan gaan ze wel weer al die regels toepassen.
St@m schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:14:
Verder vind ik het niet echt netjes om mensen 'onbenul' te noemen omdat ze een foutje maken.
Omdat het ook een onbenul is: een van de buren, was getuige hoe hij er als een gek vandoor ging en dat hij hard achteruit tegen mijn auto aankwam. Dat was om 22:45 op een zondagavond, dus zou mij niets verbazen dat hij onder invloed van alcohol was.

Pas later is hij teruggekomen.... maar dit is niet zomaar een foutje. Het had echt makkelijk voorkomen kunnen worden, als hij zijn spiegels goed gebruikt had.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:17 (34%)

• Intelligo
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:14:
[...]

Ja dat je gewoon een vast bedrag krijg, ongeacht of je met de fiets of leenauto onderweg geweest bent. Want ik vind wel dat ik er recht op heb: echter de Suzuki dealer weigert mij gewoon een leenauto te geven.

En ik vind het ook omslachtig om elders een auto te huren. Al mag dat wel en die kosten, zou de verzekeraar dan ook de tegenpartij kunnen verhalen. Echter dan gaan ze wel weer al die regels toepassen.
Nee, zo werkt het helaas niet. Ben je zelf all risk verzekert?

neem anders eens met de verzekering van de tegenpartij contact op.

Woont in Helsinki

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23-01 23:04
Check je polis? Bij diefstal van mijn motor kreeg ik 30 dagen lang 30 euro per dag voor vervangend vervoer. Na 30 dagen werd de dagwaarde uitgekeerd + 900 euro voor vervangend vervoer. Ondanks dat ik niks had gehuurd want ging met eigen auto.

Ioniq EV

• FastFred
  • Laatst online: 13:20
Ik heb mijn auto ook WA+ verzekerd
  • Ik heb begin dit jaar een konijn aangereden met rijdbare schade als gevolg > leenauto van schadehersteller gekregen
  • Vorig jaar heb ik een kat aangereden met rijdbare schade als gevolg > leenauto van schadehersteller gekregen
Bijzonder dat jij dan niks krijgt, niet eens een leenfiets of een vergoeding :?

FastFred wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:21 (4%)

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• XiaomiGlobal
Intelligo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:16:
[...]

Nee, zo werkt het helaas niet. Ben je zelf all risk verzekert?

neem anders eens met de verzekering van de tegenpartij contact op.
Nee dat staat ook in de OP: ik heb contact met de tegenpartij opgenomen, die vertelde mij dat ik enkel voor de dagen vergoeding kreeg dat de auto gerepareerd wordt. Dus drie dagen, want dat staat immers in het schade rapport.
FastFred schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:18:
Ik heb mijn auto ook WA+ verzekerd
  • Ik heb begin dit jaar een konijn aangereden met rijdbare schade als gevolg > leenauto van schadehersteller gekregen
  • Vorig jaar heb ik een kat aangereden met rijdbare schade als gevolg > leenauto van schadehersteller gekregen
Bijzonder dat jij dan niks krijgt, niet eens een leenfiets?
Ik heb mijn auto ook niet naar de schadehersteller gebracht, waar mijn verzekering mee samen werkt. Maar ik heb het nagevraagd bij de verzekering en ze zeggen dan, dat ze een leenauto kunnen proberen te verhalen op de tegenpartij. Echter dat is gebonden aan regels.

Die schades van jou vielen trouwens onder de WA+ dekking?

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:22 (45%)

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23-01 16:34
https://www.anwb.nl/jurid...schade-claimt-u/expertise

Je zou er tegen in kunnen gaan. Maar ik denk dat je niet veel kan winnen. Dat een reparatie langer duurt dan dat de expert aangeeft, kan de expert niets aan doen.

Dit is de verantwoording waar je de schade laat repareren. ( Dealer )
Vergoeding/vervangend vervoer voor die extra dagen zou je dus moeten vragen/eisen bij de dealer.

Of je dit krijgt en of je er recht op hebt weet ik niet.

Daarnaast heb je niet veel te maken bij je eigen verzekering, maar bij de verzekering van de tegenpartij.
( hij is schuldig )

corporalnl wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:27 (11%)

• FastFred
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:19:

Die schades van jou vielen trouwens onder de WA+ dekking?
Schade door aanrijding met wild, ja. Ben ook geen schadevrije jaren kwijt (bijna 8 nu)

Ik heb de schade gemeld bij Tim en Tom Coronel. Daarna ben ik naar de door hen aangewezen schadehersteller gegaan, schade laten bekijken en een datum geprikt waarop ik de auto kon brengen voor herstel. Leenauto werd geen enkel moment moeilijk over gedaan. Maarja, de tegenpartij lag morsdood in de berm, die had geen verzekering :P

FastFred wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:31 (50%)

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:17
Je hebt gewoon recht op een leenauto voor de duur van de reparatie. Loopt dat wat uit, dan moet de wederpartij dat betalen, zolang het niet onredelijk wordt. Daarbij mag je dan gewoon een vergelijke auto nemen. Dus een megane voor een golf, een punto voor een polo.

Nonsensical line goes here <---

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Anders laat je je wat minder afschepen door de garage, dat het langer duurt is hun probleem.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sorry maar ook zonder bumper is je auto nog wel veilig hoor. Je denkt toch niet werkelijk dat die 8 cm bumper de klap geheel opvangt bij een ongeluk? Dat doet de kreukelzone en die zit echt niet in je bumper.

Ik denk dat de verzekering wel een punt heeft, dat je met een tijdelijke reparatie nog wel even door zou kunnen. Dat is echt niet gevaarlijker.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Wait, wut?

Zoals ik het zie:

- Leenauto kan onderdeel uitmaken van je allrisk verzekering, maar je bent slechts WA verzekerd
- Je kunt het dus proberen te claimen bij de tegenpartij
- Je hebt je auto bij de dealer neergezet, die doen geen schadeherstel, dus dat is al extra vertraging
- Leenauto van schadehersteller is gebruikelijk, maar dan vanaf moment van inlevering tot ophalen, vaak 1 of 2 dagen dus

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:09
PS mijn auto is bewust niet All-Risk verzekerd: ik heb pas 3 schadevrije jaren, dus claimen zou betekenen -2 en aangezien ik dan zoveel meer premie zou moeten betalen. Ik zou dan feitelijk de schadevergoeding in premieverhoging terugbetalen 8)7 Vandaar dat mijn auto WA+ verzekerd is ;)
Dit vind ik persoonlijk verkeerde zuinigheid en bij een nieuwe auto zeer onverstandig. Het klopt dat je relatief kleine schades bij een all-riskverzekering alsnog beter zelf kunt betalen om premieverhoging te voorkomen, maar als jij je nieuwe auto zelf totalloss rijdt heb je wel een groot probleem.

• XiaomiGlobal
Rmg schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:30:
Anders laat je je wat minder afschepen door de garage, dat het langer duurt is hun probleem.
Het is niet dat ik eventjes lopend naar de Suzuki dealer ga en zeg: en nu wil ik die leenauto potverdorie! Ze hebben mij letterlijk naar huis gebracht, nadat ik de auto daar achtergelaten heb.

Daarna is de volgende dag al de expert langs geweest, dat was vorige week woensdag. En nadat die expert was geweest, mochten ze met herstel aan de slag. Ze besteden dit echter uit en mijn auto werd pas afgelopen maandag opgepikt.

Waarbij ik van de dealer een verhaal krijg te horen, dat hij tussen de planning doorkomt. En hij mij niet kon zeggen, wanneer de auto klaar was. Ik durf bijna niet meer te bellen, want eergisteren heb ik ze ook al gebeld.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Icephase schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:33:
Sorry maar ook zonder bumper is je auto nog wel veilig hoor. Je denkt toch niet werkelijk dat die 8 cm bumper de klap geheel opvangt bij een ongeluk? Dat doet de kreukelzone en die zit echt niet in je bumper.
Niet alleen je eigen veiligheid telt hè. Zo'n bumper zit er met name om schade bij andere weggebruikers (voetgangers, fietsers) te beperken.

• XiaomiGlobal
SeatRider schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:34:
Zoals ik het zie:

- Leenauto kan onderdeel uitmaken van je allrisk verzekering, maar je bent slechts WA verzekerd
- Je kunt het dus proberen te claimen bij de tegenpartij
- Je hebt je auto bij de dealer neergezet, die doen geen schadeherstel, dus dat is al extra vertraging
- Leenauto van schadehersteller is gebruikelijk, maar dan vanaf moment van inlevering tot ophalen, vaak 1 of 2 dagen dus
Dat klopt denk ik wel redelijk je opsomming. Echter ik heb in mijn auto zo'n leuk mapje liggen van. Suzuki, dat bedoeld is voor schade. Zit o.a Europees Schadeformulier in en er staat op dat Suzuki, het beste je Suzuki kan herstellen.

Ze wekken daarmee dus de indruk, dat ze dat gewoon zelf doen. Maar dat is inderdaad niet: het word uitbesteed en ik zou niet weten, welke schadehersteller dat dan zal zijn. Ook stond er nog iets over een leenauto op dat mapje.... maar dan gaan ze er vast vanuit, dat je Suzuki All-risk verzekerd is.
Steven.w schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:35:
[...]

Dit vind ik persoonlijk verkeerde zuinigheid en bij een nieuwe auto zeer onverstandig. Het klopt dat je relatief kleine schades bij een all-riskverzekering alsnog beter zelf kunt betalen om premieverhoging te voorkomen, maar als jij je nieuwe auto zelf totalloss rijdt heb je wel een groot probleem.
Het is geen nieuwe auto, maar hij is 4.5 jaar oud en heeft nog een waarde van € 6700. Een bedrag wat ik gewoon op zij heb staan, dus bij totalloss had ik waarschijnlijk nu al een andere auto: omdat ik het bedrag zelf kan voorschieten.

Echter bij totalloss bij eigen schuld, kan ik maar beter een scooter ofzo nemen. Want de autoverzekering is dan niet meer te betalen, met mijn inkomen.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:46 (27%)

• Rmg
  • Nu online
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:36:
[...]

Het is niet dat ik eventjes lopend naar de Suzuki dealer ga en zeg: en nu wil ik die leenauto potverdorie! Ze hebben mij letterlijk naar huis gebracht, nadat ik de auto daar achtergelaten heb.
Haal/Breng service dat is letterlijk een service die garages aanbieden ja, dat is niet uit de goedheid van hun hart maar omdat dat goedkoper is dan jou een leenauto mee te geven.
Daarna is de volgende dag al de expert langs geweest, dat was vorige week woensdag. En nadat die expert was geweest, mochten ze met herstel aan de slag. Ze besteden dit echter uit en mijn auto werd pas afgelopen maandag opgepikt.

Waarbij ik van de dealer een verhaal krijg te horen, dat hij tussen de planning doorkomt. En hij mij niet kon zeggen, wanneer de auto klaar was. Ik durf bijna niet meer te bellen, want eergisteren heb ik ze ook al gebeld.
De expert was er een volgende dag, die heeft gezegd duurt 3 dagen, noodreparatie is mogelijk en veilig volgens verzekering/expert.

Tot hier prima geregeld toch.

Suzuki dealer heeft geen tijd. Daar zit je probleem dat is het probleem van jou en de suzuki dealer en niet van de gene die jouw auto geraakt heeft.

De suzuki dealer/garage doet maar een (veilige) noodreparatie (op hun kosten) zodat jij kan rijden zodat je kan terug komen op een tijd dat hun wel uitkomt.
Of ze geven je maar een leenauto en gaan zelf maar kijken of en hoe ze dat bij de verzekering vergoed krijgen.
[...]
Ik heb mijn auto ook niet naar de schadehersteller gebracht, waar mijn verzekering mee samen werkt.
Ahhhh ja.. daarom heb je nou een verzekeraar die 'lastig' meewerkt en een dealer die je niet serieus neemt _/-\o_

Rmg wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:46 (9%)

• Yodah
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
[b]XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:19
Ik heb mijn auto ook niet naar de schadehersteller gebracht, waar mijn verzekering mee samen werkt.
Les voor de volgende keer, doe dit wel. De aan verzekeraars gelieerde schadeherstellers vragen niet eens of je vervangend vervoer wil, die hebben dat standaard klaarstaan (is mijn ervaring). Ze zijn daar veel meer op ingericht dan de garage op de hoek.

• FastFred
Zonder bumper aan je auto wordt je door de pliesie gewoon van de weg gehaald hoor. Daar zitten mogelijk scherpe stukken achter die bumper die een voetganger/fietser kunnen verwonden.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 05:31

Richh

HODL

Daarmee had je alles op kunnen lossen :P Daar is het veel vanzelfsprekender zoals hierboven ook al gezegd wordt.

Bovendien: garages hebben vaak helemaal niet de expertise en hardware in huis om geavanceerde schadeherstel te doen. Die Suzuki garage heeft jouw auto zeer waarschijnlijk gewoon alsnog naar de schadehersteller gebracht, de kosten van de leenauto staan nu op de winstrekening bij de Suzukidealer.
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:43:
Echter ik heb in mijn auto zo'n leuk mapje liggen van. Suzuki, dat bedoeld is voor schade. Zit o.a Europees Schadeformulier in en er staat op dat Suzuki, het beste je Suzuki kan herstellen.

Ze wekken daarmee dus de indruk, dat ze dat gewoon zelf doen. Maar dat is inderdaad niet: het word uitbesteed en ik zou niet weten, welke schadehersteller dat dan zal zijn.
Ze willen inderdaad geld aan je verdienen! :P
Rmg schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:43:
Ahhhh ja.. daarom heb je nou een verzekeraar die 'lastig' meewerkt en een dealer die je niet serieus neemt _/-\o_
Precies dit ;)
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:36:
Ik durf bijna niet meer te bellen, want eergisteren heb ik ze ook al gebeld.
Je hebt alle recht om die toko dagelijks te bellen waar je auto blijft en meer duidelijkheid te vragen. En ze kunnen van je telefoontjes af komen als ze je een leenauto meegeven. Niet zo verlegen, gewoon vragen!

Richh wijzigde deze reactie 08-11-2019 10:21 (48%)

• Rmg
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:46:
[...]

Zonder bumper aan je auto wordt je door de pliesie gewoon van de weg gehaald hoor. Daar zitten mogelijk scherpe stukken achter die bumper die een voetganger/fietser kunnen verwonden.
En dat (die scherpe stukken) lost de garage met een noodreparatie wel op

• XiaomiGlobal
Rmg schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:43:
[...]

Haal/Breng service dat is letterlijk een service die garages aanbieden ja, dat is niet uit de goedheid van hun hart maar omdat dat goedkoper is dan jou een leenauto mee te geven.
Ja ik denk dat ik dat nu ook wel merk hoor, want je word op die manier een beetje aan je lot overgelaten.
De expert was er een volgende dag, die heeft gezegd duurt 3 dagen, noodreparatie is mogelijk en veilig volgens verzekering/expert.
De expert heeft niks over een noodreparatie gezegd hoor, staat ook niet in het rapport. Het zijn de medewerkers van de verzekering, die steeds zeggen dat een noodreparatie mogelijk zou zijn.
Suzuki dealer heeft geen tijd. Daar zit je probleem dat is het probleem van jou en de suzuki dealer en niet van de gene die jouw auto geraakt heeft.
Ja dat klopt helaas.... maar is dat niet bij de meeste garages het geval? Ze hebben te kort aan personeel in die branche.
De suzuki dealer/garage doet maar een (veilige) noodreparatie (op hun kosten) zodat jij kan rijden zodat je kan terug komen op een tijd dat hun wel uitkomt.
Of ze geven je maar een leenauto en gaan zelf maar kijken of en hoe ze dat bij de verzekering vergoed krijgen.
De Suzuki dealer heeft zoiets niet eens voorgesteld: die namen zich ook niet echt de moeite, om een schade offerte op te stellen. Het was meer natte vinger werk en toen zeiden ze, dat het meer dan € 2000 schade was. Daarop heb ik mijn verzekering gebeld, die de schade expert heeft laten komen.

Ze geven mij geen leenauto, omdat ik niet All-risk verzekerd ben en ze ook niet durven te zeggen hoe en wat ik dan wel vergoed krijg. Overduidelijk dat ze hier hun vingers niet aan willen branden.
Sorry, maar dan was ik naar ABS Schadeherstel gestuurd en daar heb ik niet veel goeds over gelezen. En ik dacht dat de Suzuki dealer de beste plek was, om mijn auto naar toe te brengen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:34

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

En Suzuki brengt hem naar dezelfde schadehersteller... Of dacht je dat ze zelf plaatwerk e.d. konden herstellen?

Garage = onderhoud en vervanging/reparatie van onderdelen
Schadeherstel = herstel van carrosserie, spuitwerk en beschadigde onderdelen.

Veel dealers hebben dat niet meer in één huis zitten

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• XiaomiGlobal
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:15:
En Suzuki brengt hem naar dezelfde schadehersteller... Of dacht je dat ze zelf plaatwerk e.d. konden herstellen?
Aan de hand van dat schade mapje van Suzuki, dacht ik wel dat ze dat zelf deden. Maar als het uitbesteed word, dat vind ik ook niet zo erg: zolang de kwaliteit van het schadeherstel maar goed is.

Nog minder redenen om uberhaupt een garage te bezoeken:

Banden = Online zoeken en montagepartner uitkiezen
Oliewissel = naar MrWash in Dusseldorf rijden
Luchtfilters en interieur filters = Online bestellen of in Duitsland bij de Suzuki dealer halen
Bougies = handige buurman vragen
APK = onafhankelijk keuringsstation

Er blijven niet veel werkzaamheden over voor die dealer, want bij een standaard beurtje doen ze ook niet meer dan je auto controleren en olie vervangen. En een Suzuki gaat niet kapot, dus dan hebben ze eigenlijk niet zoveel te doen. Maar het is wel een lesje voor de volgende keer, want echt geweldig snel gaat dat niet bij de Suzuki dealer. Volgens mij hebben ze het liefste dat je plant wanneer je schade aan je auto krijgt.
Richh schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:47:
[...]
Je hebt alle recht om die toko dagelijks te bellen waar je auto blijft en meer duidelijkheid te vragen. En ze kunnen van je telefoontjes af komen als ze je een leenauto meegeven. Niet zo verlegen, gewoon vragen!
Dat heb ik dan maar gedaan: het is letterlijk zo van, de auto staat bij het schadeherstel bedrijf en ze weten niet wanneer de auto klaar zou zijn. Wederom voor een leenauto gevraagd en dat zou dan € 30 per dag kosten en ze moesten kijken, of ze wel een leenauto beschikbaar hadden. Met andere woorden: de Suzuki dealer doet echt geen moeite, om mij een leenauto te geven hoor.

Ze vinden het wel allemaal vervelend, maar het blijft daar steeds bij en vervolgens wijzen ze naar de schadehersteller: waar ik eigenlijk niks mee te maken heb. Het is niet bepaald reclame voor Suzuki hoor :X

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 08-11-2019 10:41 (24%)

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 22:20
Kijk ook even hoeveel jouw verzekering gaat vergoeden van jouw schade, gezien je zelf een garage/schadehersteller hebt gekozen die niet is aangesloten bij je verzekering. Meestal rekenen ze dan een hoger eigen risico of keren ze een lager percentage uit.

Ook wat hierboven al meerdere malen is gezegd, krijg je dan meestal ook gewoon vervangend vervoer etc. als de schadehersteller is aangesloten bij de verzekering

deagan1337 wijzigde deze reactie 08-11-2019 10:42 (7%)

• XiaomiGlobal
deagan1337 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:41:
Kijk ook even hoeveel jouw verzekering gaat vergoeden van jouw schade, gezien je zelf een garage/schadehersteller hebt gekozen die niet is aangesloten bij je verzekering. Meestal rekenen ze dan een hoger eigen risico of keren ze een lager percentage uit.

Ook wat hierboven al meerdere malen is gezegd, krijg je dan meestal ook gewoon vervangend vervoer etc. als de schadehersteller is aangesloten bij de verzekering
Op het moment dat jezelf niet schuld ben, mag je de auto naar de garage naar keuze brengen. Mijn verzekering gaat die dus op verzekeraar van de tegenpartij verhalen, die dan het bedrag uitkeren wat door de expert vastgesteld is: daarbij word ook rekening gehouden, met de garage waar je de auto laat herstellen. Dus het bedrag moet kostendekkend zijn voor de schade.

Maar dat schijnt wel te kloppen: de dealer kreeg een offerte van de schadehersteller, welke € 10 hoger lag dan wat de expert had vastgesteld. Maar ze mogen sowieso niet zomaar meer rekenen, dan wat de schade expert vastgesteld heeft. Dat moet in overleg met de schade expert en dat moeten ze dan goed kunnen onderbouwen. Daar hoefde ik mij dus geen zorgen om te maken zei de dealer. Dat komt dus wel in orde :)

Ik wil er ja ook niet op verdienen: maar gewoon dat de schade goed hersteld word en dat word verhaald, op de verzekeraar van de tegenpartij. Het bedrag dien ik dus wel voor te schieten.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 05:31

Richh

HODL

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:30:
Dat heb ik dan maar gedaan: het is letterlijk zo van, de auto staat bij het schadeherstel bedrijf en ze weten niet wanneer de auto klaar zou zijn. Wederom voor een leenauto gevraagd en dat zou dan € 30 per dag kosten en ze moesten kijken, of ze wel een leenauto beschikbaar hadden. Met andere woorden: de Suzuki dealer doet echt geen moeite, om mij een leenauto te geven hoor.

Ze vinden het wel allemaal vervelend, maar het blijft daar steeds bij en vervolgens wijzen ze naar de schadehersteller: waar ik eigenlijk niks mee te maken heb. Het is niet bepaald reclame voor Suzuki hoor :X
Heb je al gezegd dat als ze niet nog voor dit weekend voor een oplossing gaan zorgen, je in vervolg je auto voor de beurtjes en APK wel naar een andere garage gaat brengen?

Dat je vertrouwen nu wel een enorme deuk heeft opgelopen?

Dat je bewust naar de Suzuki dealer gaat omdat je goede service verwacht en daar altijd goed voor hebt betaald, en nu je 1x iets echt nodig hebt, ze wel een keertje wat terug mogen doen?

;)

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 22:20
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:50:
[...]

Op het moment dat jezelf niet schuld ben, mag je de auto naar de garage naar keuze brengen. Mijn verzekering gaat die dus op verzekeraar van de tegenpartij verhalen, die dan het bedrag uitkeren wat door de expert vastgesteld is: daarbij word ook rekening gehouden, met de garage waar je de auto laat herstellen. Dus het bedrag moet kostendekkend zijn voor de schade.

Maar dat schijnt wel te kloppen: de dealer kreeg een offerte van de schadehersteller, welke € 10 hoger lag dan wat de expert had vastgesteld. Maar ze mogen sowieso niet zomaar meer rekenen, dan wat de schade expert vastgesteld heeft. Dat moet in overleg met de schade expert en dat moeten ze dan goed kunnen onderbouwen. Daar hoefde ik mij dus geen zorgen om te maken zei de dealer. Dat komt dus wel in orde :)

Ik wil er ja ook niet op verdienen: maar gewoon dat de schade goed hersteld word en dat word verhaald, op de verzekeraar van de tegenpartij. Het bedrag dien ik dus wel voor te schieten.
Weet je dat zeker? Zelfs bij all risk heb je vaak geen vrije reparatiekeuze ( dit kun je wel aanvinken, dus misschien heb je dit wel ). Zou jammer zijn als je hier achteraf achter komt.

Zie bijv. https://www.consumentenbo...elbedrijven-en-autoschade

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11:26
Heb soortgelijk iets aan de hand gehad rond april met mijn auto. Echter hier is alles op rolletjes verlopen (Hyundai dealer) en zij dachten ook echt mee. Ze hadden inderdaad ook een deal met een schadehersteller en regelde dus alles min of meer als tussenpersoon. Schade was niet erg groot dat de auto er lang moest blijven (ook achterbumper moest compleet vervangen) voor herstel maar heb gewoon een leenauto gehad van de dealer. Geen moment autoloos geweest.

Lijkt me dat dit gewoon onwil is van je garage. Ze weten zelf ook wel dat dit niet het meest handige is om te doen. Ik zou een andere garage zoeken... Nu is het dit, straks weer wat anders...

• XiaomiGlobal
Richh schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:50:
[...]

Heb je al gezegd dat als ze niet nog voor dit weekend voor een oplossing gaan zorgen, je in vervolg je auto voor de beurtjes en APK wel naar een andere garage gaat brengen?

Dat je vertrouwen nu wel een enorme deuk heeft opgelopen?

Dat je bewust naar de Suzuki dealer gaat omdat je goede service verwacht en daar altijd goed voor hebt betaald, en nu je 1x iets echt nodig hebt, ze wel een keertje wat terug mogen doen?

;)
Nee dat heb ik nog niet gezegd: maar dat interesseert ze toch niks hoor, gezien de 3,6 die ze op Google Maps als beoordeling hebben. Ik ben meer van de daden, dan woorden. Dus als ik echt geen vertrouwen meer in de dealer heb, dan kom ik bij de eerstvolgende beurt gewoon niet meer langs. En ik schrijf natuurlijk op Google Maps een review, om die 3,6 nog verder naar onder te trekken.

Maar goede service hebben ze niet inderdaad, dat is wel teleurstellend.

• Griffendahl
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:58

Griffendahl

Macced for life

deagan1337 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:56:
[...]

Weet je dat zeker? Zelfs bij all risk heb je vaak geen vrije reparatiekeuze ( dit kun je wel aanvinken, dus misschien heb je dit wel ). Zou jammer zijn als je hier achteraf achter komt.

Zie bijv. https://www.consumentenbo...elbedrijven-en-autoschade
Zit ook vaak verschil bij vrije reparatiekeuze tussen of jij de schuldige of de benadeelde partij bent. Overigens ga ik sowieso niet in zee met verzekeringen die mij verplichten naar een bepaald schadebedrijf te gaan.

Ben een dan misschien een autoliefhebber, maar heb al te vaak meegemaakt dat er half werk geleverd wordt, en broddelwerk aan mijn auto kan ik niet aanzien. Dan betaal ik liever een paar euro meer premie zodat ik zelf een bedrijf kan uitzoeken waar met zorg aan mijn auto gewerkt wordt.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@XiaomiGlobal De duur van herstel.
lever je auto in voor herstel en bij afhalen lever je de leenauto in.

Hackus wijzigde deze reactie 08-11-2019 12:12 (50%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:30:
[...]

Aan de hand van dat schade mapje van Suzuki, dacht ik wel dat ze dat zelf deden. Maar als het uitbesteed word, dat vind ik ook niet zo erg: zolang de kwaliteit van het schadeherstel maar goed is.

[...]

Nog minder redenen om uberhaupt een garage te bezoeken:

Banden = Online zoeken en montagepartner uitkiezen
Oliewissel = naar MrWash in Dusseldorf rijden
Luchtfilters en interieur filters = Online bestellen of in Duitsland bij de Suzuki dealer halen
Bougies = handige buurman vragen
APK = onafhankelijk keuringsstation

Er blijven niet veel werkzaamheden over voor die dealer, want bij een standaard beurtje doen ze ook niet meer dan je auto controleren en olie vervangen. En een Suzuki gaat niet kapot, dus dan hebben ze eigenlijk niet zoveel te doen. Maar het is wel een lesje voor de volgende keer, want echt geweldig snel gaat dat niet bij de Suzuki dealer. Volgens mij hebben ze het liefste dat je plant wanneer je schade aan je auto krijgt.

[...]

Reden om wel een garage te bezoeken: als vaste klant krijg je meer tegemoet.
Doen ze meestal minder moeilijk over.... normaal is de vervangen een opel Corsa bij mijn ouders. Maar omdat ze er gaan, krijgen ze gewoon gratis 330d break in de plaats.

Kan goed verstaan dat de suzuki dealer je niet gaat matsen als je er nooit komt. Je komt er nooit en dan zou die jou vervangwagen moeten geven waar hij wss geen geld voorgaat krijgen van de verzekering omdat je goedkoopste verzekering hebt.

• Jeroenzer
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23-01 14:02
verhaal het op de tegen partij verzekering ?

• Alex53
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-01 08:02
Huh .. zelfde verhaal bij "Autoschade en de stress die erbij komt kijken!", en uiteraard dezelfde tragische verhalen. Kom op .. wordt volwassen XiaomiGlobal.

tragisch, vervelend, lastig .. allemaal mee eens, maar er zijn HEEL VEEL ergere dingen dan een poosje zonder auto.

In je droevige "Autoschade en de stress die erbij komt kijken!" vermeld iemand dat je (enigszins ?) autistisch bent, ook dat is heel vervelend (hoewel er ook theorieën zijn dat je juist heel blij moet zijn, omdat je bijna een genie bent) maar ook iemand met autistische trekjes, en dan bedoel ik niet dat geweldige kind uit die film met Bruce Willis: Mercury Rising, moet met en kapot achterlichtje om kunnen gaan.

Stel je voor dat je ooit werkloos wordt, of dat je kinderen krijgt en die worden ziek .... dan heb je ECHT een probleem.

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15-01 18:54
Zelf met de vw transporter van mijn broer een bambi aangereden (ongeveer 50km) voorkant was redelijk ingedeukt. naar de garage gereden (13km verder) op zondag nacht, maandag heen gelopen en woensdag was de auto weer klaar. denk dat het gewoon een stukje service/inzet is van de garage zelf. mijn garage heeft geen schade herstelt en brengt hem zelf daar naar toe en spreekt een datum af wanneer het klaar moet zijn.

maar verder uit je verhaal gewoon elke dag blijven bellen en steeds aangeven hoe afhankelijk je bent van de auto en dat je baalt dat je geen leen auto krijgt. beetje goede garage met hart voor zijn klant probeert wel iets te regelen.

• mdo8
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-11-2019
FastFred schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:46:
[...]

Dat tweede is waar, dat eerste niet. Als die scherp stekende delen zijn weggehaald mag jij lekker rondrijden zonder bumper. Dat het er niet uit ziet is ten tweede, maarja dat kan over zoveel gezegd worden.

• XiaomiGlobal
SadisticPanda schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:44:
[...]

Reden om wel een garage te bezoeken: als vaste klant krijg je meer tegemoet.
Doen ze meestal minder moeilijk over.... normaal is de vervangen een opel Corsa bij mijn ouders. Maar omdat ze er gaan, krijgen ze gewoon gratis 330d break in de plaats.

Kan goed verstaan dat de suzuki dealer je niet gaat matsen als je er nooit komt. Je komt er nooit en dan zou die jou vervangwagen moeten geven waar hij wss geen geld voorgaat krijgen van de verzekering omdat je goedkoopste verzekering hebt.
Ik kom er juist wel... bij de Suzuki dealer heb ik al meer dan € 800 besteed hoor. Daar heb ik de cruisecontrol in de auto laten inbouwen en dit jaar, groot onderhoud laten doen. Dus ook de oliewissel laat ik daar doen.

Dus ik kom er wel degelijk en ben ook nog iemand, die op tijd zijn onderhoud laat doen. Maar ik ga mij goed overleggen, of ik nog wel het onderhoud daar ga laten doen.

Zijn genoeg andere autogarages, die juist wel graag aan klantenbinding doen.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:33

Ik denk dat de verzekering wel een punt heeft, dat je met een tijdelijke reparatie nog wel even door zou kunnen. Dat is echt niet gevaarlijker.
Zonder bumper mag je met de meeste auto's niet rijden. Iets met beschermende delen die ontbreken. En bij veel auto's ook nog zaken als nummerplaat + verlichting.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ivow85
Spiller schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:17:
Check je polis? Bij diefstal van mijn motor kreeg ik 30 dagen lang 30 euro per dag voor vervangend vervoer. Na 30 dagen werd de dagwaarde uitgekeerd + 900 euro voor vervangend vervoer. Ondanks dat ik niks had gehuurd want ging met eigen auto.
Het gaat hier om een WA-schade. Heeft dus niks met de eigen polis te maken.

Tegenpartij moet alle door hem veroorzaakte schade vergoeden. Kosten voor vervangend vervoer (vergelijkbare klasse als de te repareren auto) horen ook bij de schade die TS lijdt.

Ergo: Gewoon de rekening van het vervangend vervoer indienen bij de tegenpartij.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:49
De Suzuki dealer is niet degene die die je auto heeft beschadigd, waarom zouden zij de kosten moeten dragen voor een leenauto.

De tegenpartij heeft bij jou schade veroorzaakt en zal moeten opdraaien voor alle kosten die daar uit vloeien, aangezien je schadeloos bent / wordt gesteld.

Kosten van een leenauto declareren bij de tegenpartij is niet heel raar toch? Jij was in het bezit van mobiliteit en dat is door toedoen van de tegenpartij afgenomen; ergo zijn dat gewoon kosten die verhaald dienen te worden bij de verzekering van de tegenpartij. En tuurlijk gaan die daar moeilijk over doen, die proberen zo min mogelijk uit te keren, daar hebben ze hele afdelingen op ingericht.

De vraag is: hoe ver wil je gaan om je gelijk te krijgen dat de tegenpartij de kosten voor een leenauto moet vergoeden.

Als die weigeren is zeggen dat je je rechtsbijstand inschakelt in de meeste gevallen voldoende overigens.

RedHat wijzigde deze reactie 08-11-2019 17:57 (7%)

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:14

mark-k

AKA markkNL

Steven.w schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:35:
[...]

Als beginnend bestuurder moet je gewoon geen nieuwe auto kopen, daar maak je alleen maar verlies mee tenzij je risico's gaat lopen.
- Je verzekert hem All-risk: als er niks gebeurt heb je hem voor jan nogwat zeer duur verzekerd omdat je nog geen no-claim korting hebt. Gebeurt er wel iets is het of niet duur genoeg om te claimen, of je valt terug in negatieve jaren waardoor je alleen nog WA verzekerd kunt zijn voor een paar honderd euro per maand bij Rialto.
- Je verzekert hem gewoon WA/+, loop je de hele tijd het risico dat je hem zelf plat rijdt en dan krijg je geen cent maar heb je wel een dure auto afgeschreven. Als beginner is deze optie plus goed opletten nog steeds de beste (dus goeie keus TS), maar het is ook verre van ideaal.

Meest handige is n iets minder luxe 2ehands auto rijden voor de eerste paar jaar zodat je tenminste enigszins goedkoop en zonder enorm financieel risico schadevrije jaren opbouwt.
Ik kan iedereen aanraden om, als je op je 18e nog geen eigen voertuig kunt hebben, gewoon een oud motorfietsframe aan de muur te hangen en dat WA te verzekeren. Kost je n tientje in de maand als je duur uit bent maar je bouwt wel schadevrije jaren op voor wanneer je later je eigen auto oid hebt, netto ben je dan goedkoper uit.

• Ivow85
St@m schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:14:
Tja, als jij je niet extra verzekerd voor een leenauto dan houdt het wel een beetje op. Verder vind ik het niet echt netjes om mensen 'onbenul' te noemen omdat ze een foutje maken. Het is maar een bumper, de auto rijdt dus prima, ik begrijp de verzekeringsmaatschappij wel in deze.

En nee, 20km fietsen doe ik ook niet iedere dag, maar als je dat niet wilt ga je met de bus of trein.
Als je er niks van weet, zeg dan niks.

WA-schade, tegenpartij aansprakelijk, tegenpartij moet alle schade vergoeden. De kosten die TS maakt voor een redelijke vorm van vervangend vervoer gedurende de tijd dat de eigen auto niet beschikbaar is, is onderdeel van de schade die door de WA-verzekering van de tegenpartij vergoed dient te worden.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ivow85 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:31:
[...]

Als je er niks van weet, zeg dan niks.
Easy there cowboy.
Je kan best op een andere manier verwoorden dat iemand geen gelijk heeft.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:01:
...Ik ben meer van de daden, dan woorden. ...
Ik zou zeggen, bel hen op ;)

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:37
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:01: Ik ben meer van de daden, dan woorden. .
Die indruk krijg ik niet echt...

Memento mori

• sinasappel
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 08:43
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:52:
[...]

Ik kom er juist wel... bij de Suzuki dealer heb ik al meer dan € 800 besteed hoor. Daar heb ik de cruisecontrol in de auto laten inbouwen en dit jaar, groot onderhoud laten doen. Dus ook de oliewissel laat ik daar doen.

Dus ik kom er wel degelijk en ben ook nog iemand, die op tijd zijn onderhoud laat doen. Maar ik ga mij goed overleggen, of ik nog wel het onderhoud daar ga laten doen.

Zijn genoeg andere autogarages, die juist wel graag aan klantenbinding doen.
Het verkrijgen van een leenauto of huur auto van de garage staat los van de schade en waar je voor verzekerd bent. Als je een verzekering hebt zonder vervangend vervoer dan heb je geen recht op een (tijdelijke) andere auto. Hier kun je moeilijk over doen maar dit is gewoon een feit.

Dat de autogarage je graag wilt helpen door je een leenauto mee te geven, welke in sommige gevallen ook voor betaald kan worden, kan uit goedheid van de garage zijn. Dat jij daar al 800 euro hebt uitgegeven staat hier los van, al heb je er 10.000 euro uitgegeven. Als de garage per week 10 van dit soort klanten krijgen en elke keer 'gratis' een leenauto meegeven kunnen ze wel inpakken.

Huur voor die week gewoon een auto, ja dit is duurder, get over it, je kunt in ieder geval rijden. Het level is soms nu eenmaal niet eerlijk.

Als jij een leen/huur auto wilt als je schade hebt, ook al veroorzaak jij die niet zelf, neem dan een duurdere verzekering met vervangend vervoer.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:25

Yucon

*broem*

Als ik het goed begrijp is een belangrijke reden dat de auto nu niet bruikbaar is dat je een noodreparatie weigert. Daar kun je je redenen voor menen te hebben, maar volgens mij is het idee om het even vast te zetten niet zo heel raar. Uiteindelijk is het ook jouw verantwoordelijkheid om de kosten niet onnodig op te laten lopen.

Niet dat de huidige oplossing zo geweldig is, maar het is evengoed imho niet helemaal redelijk om te verwachten dat de tegenpartij die kosten maar gewoon even lapt.

Yucon wijzigde deze reactie 08-11-2019 19:52 (20%)

• XiaomiGlobal
Yucon schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:51:
Als ik het goed begrijp is een belangrijke reden dat de auto nu niet bruikbaar is dat je een noodreparatie weigert. Daar kun je je redenen voor menen te hebben, maar volgens mij is het idee om het even vast te zetten niet zo heel raar. Uiteindelijk is het ook jouw verantwoordelijkheid om de kosten niet onnodig op te laten lopen.

Niet dat de huidige oplossing zo geweldig is, maar het is evengoed imho niet helemaal redelijk om te verwachten dat de tegenpartij die kosten maar gewoon even lapt.
Ja dat weiger ik ook, omdat een noodreparatie half werk is en je dan ook de noodreparatie op de tegenpartij dient te verhalen. Dat zie ik niet zo zitten: ik wil gewoon dat het in een keer goed gedaan wordt.

Maar eerlijkheidshalve: de Suzuki dealer, heeft niet eens voorgesteld om een noodreparatie uit te voeren. Dat van die noodreparatie, was het idee van de medewerker van de verzekering die ik telefonisch sprak.

Alleen dat met de bumper demonteren, schoot mij in het verkeerde keelgat: dat vind ik echt onverantwoord, omdat juist die bumper een functie heeft. Daarnaast is de kentekenplaat ook op de bumper gemonteerd.

Maar dat maakt het inderdaad wel lastig wat betreft een leenauto: ik heb er wel degelijk recht op, alleen niet voor twee weken. Ook niet voor een week. Waarschijnlijk houdt de verzekeraar van de tegenpartij, de duur van herstel aan dat in het schade rapport van de expert benoemd word.

Nou dan zou ik welgeteld drie dagen aan leenauto op de tegenpartij kunnen verhalen, terwijl als ik vorige week dinsdag een leenauto van de dealer had meegekregen.

Dan zou ik nu al 11 dagen een leenauto hebben. En dan is het 11 - 3 en zou ik alsnog 8 dagen zelf hebben moeten betalen, of ik moet het mis hebben? En je krijgt maar maximaal 75% vergoed. Omdat je zogenaamd kosten zou besparen door hè eigen auto niet te gebruiken.

Ik hoop dat ik maandag gewoon de auto terug heb, want voor iets wat volgens de expert 3 dagen zou duren. Duurt nu al langer dan 5 dagen....

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:33

MLLL

My first Sony PSP 1

Heb je een foto van de schade? Ben wel benieuwd.

Verder zeg je dat je het niet breed hebt en later lees ik dat je 6700 euro hebt om een eventueel een de auto te kunnen vervangen bij total loss. Die paar tientjes kun voor een huurauto kun je wel missen lijkt mij.

20km fietsen in deze tijd van het jaar , daar heb ik wel een paar tientjes voor over om dat niet te hoeven doen.

• XiaomiGlobal

Zo trof ik de auto aan 13 dagen geleden :( En ja ik heb wat spaargeld opzij staan, maar dat betekend niet dat ik het breed heb. Ik moet het doen met € 1200 per maand aan inkomen. Dus ben zuinig op mijn reserves,

Dus het zou veel geld zijn, als blijkt dat de tegenpartij enkel drie dagen aan vervangend vervoer wil vergoeden. Ik heb dat vanmorgen eens voor de grap uitgerekend: twee weken een leenauto betekend, ruim € 420 aan huurkosten.

Op de site van de ANWB staat het in-principe uitgelegd, maar echt zwart-wit is het niet. Beetje vaag allemaal. Maar ik ga ervan uit dat ik maximaal 3 dagen kan verhalen op de tegenpartij, omdat dit in het expertise rapport staat. Het zijn dus geen paar tientjes.

Ik heb nu in het weekend geen auto nodig, dus leek mij niet logisch om dan een leenauto te hebben. Maar als de auto maandag nog steeds niet klaar is, dan zou ik wel graag een leenauto krijgen voor die paar dagen. Dan verhaal ik dat gewoon op de tegenpartij. Tot zover is het mij dus wel duidelijk.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:01

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Klop gewoon aan bij de verzekeraar. Als die niet thuisgeven, of in de voorwaarden een niet kostendekkend bedrag hebben staan, dan zoek je een nieuwe verzekering waar dit wel fatsoenlijk geregeld is.

Je kunt blijven zeiken op de dealer (waar je hem zelf hebt afgeleverd), maar je verzekeraar vergoedt wel of niet een leenauto. Lees je polisvoorwaarden, en neem contact op.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-01 16:43
Ooit iets vergelijkbaar voorgehad, ben gewoon naar keten gestapt in huurwagens, daar een week gehuurd met een factuur van dik in de 600 als gevolg en deze doorgespeeld aan de verzekeringsmaatschappij. Hebben ze voor het grootste deel terug betaald met als excuus dat er brandstof op de rekening stond + nog een percentage voor het wassen van de auto.

Ze waren er niet gelukkig mee dus maar niet mijn probleem, jij rijd tegen mijn auto dan draai jij op voor de kosten die ik heb. Moet je maar eens met een truck tegen een deur rijden van een vliegtuig (ga er even van uit dat je op een luchthaven werkt), die deur zelf kost gigantisch veel geld maar al die passagiers omboeken, hotels boeken, lege vliegtuigen en crew charteren en dat voor alle vluchten die dat vliegtuig ging maken tijdens de herstellingen (wat lang duurt want die deur hebben ze niet op stock, monteurs moeten overkomen, ding moet gekeurd worden etc), dan mag je 2 keer raden wat meer gaat kosten, de directe of de indirecte schade.

Uiteraard moet je wel opletten dat je kan aantonen dat de schade of kost gerelateerd is aan de tegenpartij waarbij men hier zegt dat je best wel kan rijden met de wagen en dus zegt men dat als je een vervangwagen neemt dit geen kost is wat gevolg is van de tegenpartij. Gewoon claimen dat zonder bumper rijden een gevaar is voor de zwakke weggebruiker en er geen oplossing was om dit gevaar weg te nemen. Als de wagen dan stilstaat omdat de verzekeringen 20 expertises moeten doen, hier is de rekening van de vervangwagen.

2 maanden met een vervangwagen rijden omdat er wat krassen in de wagen zitten, dat gaat niet pakken uiteraard. Maar tijdens de herstelling zelf uiteraard vervangend vervoer.

Echter met verzekeringen moet je vaak hard spelen wat in jouw geval betekend dat je het moet voorschieten om pas veel later je geld terug te krijgen.

• XiaomiGlobal
Jeroenneman schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:11:
Klop gewoon aan bij de verzekeraar. Als die niet thuisgeven, of in de voorwaarden een niet kostendekkend bedrag hebben staan, dan zoek je een nieuwe verzekering waar dit wel fatsoenlijk geregeld is.

Je kunt blijven zeiken op de dealer (waar je hem zelf hebt afgeleverd), maar je verzekeraar vergoedt wel of niet een leenauto. Lees je polisvoorwaarden, en neem contact op.
Daar gaat het dus ook helemaal niet over: niet mijn verzekeraar, maar de verzekering van de aansprakelijke tegenpartij hoort mijn leenauto te vergoeden. Alleen er bestaat een Schadebeperkingsplicht, wat inhoudt dat ik de schade moet proberen te beperken.

Echter waar ik over struikel is het volgende: ik ben mijn auto twee weken kwijt, omdat je eerst een procedure in gaat waarbij je auto eerst door een schade expert moet bekeken worden. Maar dat is slechts de derde stap...
  1. Met tegenpartij schadeformulier invullen ( 28-10 )
  2. Verzekering bellen voor vervolgstappen ( 28-10 )
  3. Auto brengen naar Schadeherstel of dealer ( 29-10 )
  4. Dealer zegt met natte vinger werk, het zou meer dan € 2000 schade zijn. Dus je dient weer de verzekering op te bellen, om de schade expert langs te laten komen. ( 29-10 )
  5. Schade expert komt langs ( je bent je auto de hele dag kwijt ) ( 30-10 )
  6. Dealer bellen met de mededeling, dat ze mogen beginnen met herstel ( 31-10 )
  7. Weer dealer bellen, om erachter te komen dat de auto vandaag pas opgehaald word door de schadehersteller. En dat je schade niet gepland is en ze daarom niet kunnen aangeven, wanneer de auto klaar is. ( 04-11 )
  8. Na 5 dagen de dealer bellen, of de auto klaar is: waarna je krijgt te horen, dat deze nog niet klaar is en ze ook niet weten wanneer. Omdat ze het immers uitbesteden.
Voordat je auto überhaupt hersteld mag worden, ben je dus al een halve week verder. En voor die dagen heb je sowieso geen recht op een leenauto, enkel vanaf het moment dat het herstel plaats vind. En van de duur van het herstel: wat ik niet weet, omdat de dealer liever heeft dat je het plant wanneer iemand tegen je auto rijdt :X

Maar ik weet nu wel ongeveer voor hoeveel dagen ik probleemloos een leenauto op de tegenpartij kan verhalen: dat is de reparatie duur, welke aangegeven wordt in het expertise rapport.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09:04

-tom-562

Oliesjeik

Plak de boel bij elkaar met ductape en scoor op de sloop een ander achterlicht. Dan kan je voor 3 tientjes gewoon blijven rijden tot de definitieve reparatie

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Rmg
  • Nu online
Kijk vanuit de verzekering van de tegenpartij is het als volgt, nood reparatie, 3 dagen definitieve reparatie bij aangesloten schadehersteller, waarvoor leenauto. En dan ben je schadeloos gesteld binnen je schadebeperkingsplicht .

Je zou nog 2 dagen leenauto erbij kunnen lullen omdat je de dag expertise en dag van de aanrijding ook zonder zit. Maar dan houd 'twel op.

Je wil geen noodreparatie, je wil naar eigen keuze schadeherstel en dat is prima maar aan die keuzes zitten gevolgen, oa wachttijd en daar gaat de verzekering van de tegenpartij van zeggen dat dat niet noodzakelijke kosten/wachttijd is. Dat is toch niet zo verrassend.

• XiaomiGlobal
Ik heb die hele leenauto niet meer nodig: de auto is klaar, dus die ga ik vanmiddag na werk oppikken. En vandaag met de trein naar het werk :+ 38 min reistijd, vs 15 minuten met de auto. Daarom heb ik dus twee weken noodgedwongen gefietst: op de fiets ben ik zelfs sneller _/-\o_

Om een lang verhaal kort te maken: ja je hebt recht op een leenauto bij schade, waar je geen schuld aan heb. Maar de dealer of schadehersteller, is niet verplicht je eentje mee te geven. Je kunt ook gewoon naar een autoverhuurder gaan en dan de factuur, verhalen op de tegenpartij.

Ik heb dus zeer zeker weten aan mijn schadebeperkingsplicht voldaan, alleen leuk was het niet. Vandaar dat ik vandaag met de trein ga :X

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11:14
XiaomiGlobal schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:43:
Ik heb die hele leenauto niet meer nodig: de auto is klaar, dus die ga ik vanmiddag na werk oppikken. En vandaag met de trein naar het werk :+ 38 min reistijd, vs 15 minuten met de auto. Daarom heb ik dus twee weken noodgedwongen gefietst: op de fiets ben ik zelfs sneller _/-\o_

Om een lang verhaal kort te maken: ja je hebt recht op een leenauto bij schade, waar je geen schuld aan heb. Maar de dealer of schadehersteller, is niet verplicht je eentje mee te geven. Je kunt ook gewoon naar een autoverhuurder gaan en dan de factuur, verhalen op de tegenpartij.

Ik heb dus zeer zeker weten aan mijn schadebeperkingsplicht voldaan, alleen leuk was het niet. Vandaar dat ik vandaag met de trein ga :X
Troost je met de gedachte: Fietsen is gezond. Hier jezelf 2 weken opkloten over een leenauto, is alleen maar slecht voor je bloeddruk... :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• XiaomiGlobal
Oekiejoekie schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:47:
[...]

Troost je met de gedachte: Fietsen is gezond. Hier jezelf 2 weken opkloten over een leenauto, is alleen maar slecht voor je bloeddruk... :+
Ja behalve dat ik het spuugzat was dat ik zo'n beetje dagelijks als een verzopen kat aankwam op werk, of thuis. Dus zo gezond is fietsen nou ook weer niet, als je er ziek van word. Of bijvoorbeeld geschept word door een automobilist.

Op de fiets heb ik mij echt vele malen minder veilig gevoeld, dan in de auto. Ondanks dat er vrijwel overal fietspaden zijn. Als het twee weken zomers weer was geweest, dan had ik minder moeite ermee om te fietsen.

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:12
XiaomiGlobal schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:31:
[...]

Daar gaat het dus ook helemaal niet over: niet mijn verzekeraar, maar de verzekering van de aansprakelijke tegenpartij hoort mijn leenauto te vergoeden. Alleen er bestaat een Schadebeperkingsplicht, wat inhoudt dat ik de schade moet proberen te beperken.

Echter waar ik over struikel is het volgende: ik ben mijn auto twee weken kwijt, omdat je eerst een procedure in gaat waarbij je auto eerst door een schade expert moet bekeken worden. Maar dat is slechts de derde stap...
  1. Weer dealer bellen, om erachter te komen dat de auto vandaag pas opgehaald word door de schadehersteller. En dat je schade niet gepland is en ze daarom niet kunnen aangeven, wanneer de auto klaar is. ( 04-11 )
  2. Na 5 dagen de dealer bellen, of de auto klaar is: waarna je krijgt te horen, dat deze nog niet klaar is en ze ook niet weten wanneer. Omdat ze het immers uitbesteden.
Ik zou je aan willen raden de volgende keer een (klantvriendelijke) dealer te zoeken die voorzien is van een telefoon zodat hij het bedrijf waar hij iets uitbesteed kan bellen voor de reparatieduur .

"Beautiful Clean Coal"

• XiaomiGlobal
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:15:

Ik heb via de dashcam beelden achterhaald, waar de auto hersteld geweest is: en inderdaad het was een ABS Schadeherstel: maar ik heb de auto netjes terug gekregen en zag net, dat mijn steenslag op de motorkap plotseling verdwenen is :) Een geluk bij een ongeluk _/-\o_ Maar ik ga mijn auto niet meer langs de straat parkeren. Trouwens vanaf de dashcam beelden kan ik ook zien dat een medewerker van het schadeherstel bedrijf, de auto terug naar de dealer heeft gereden.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True