PFsense in huis of overkill?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-10 14:54
Heb nog een PFsense box liggen met Supermicrobord (+-12w consumption)

Is dit overkill in huis of mss leuk om wat dingen te leren kennen?
ik vermoed dat ik opzich wel niet alles gebruik ervoor en mss zonde van de mogelijkheden?

Netwerk bestaat uit

- 4x camera's met NVR
- 2x servers (wss gaat dit naar 1x server
- 4x AP's
- 3x laptops en paar GSM's
- Domotica

niet extreem uitgebreid maw :)

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat is onmogelijk iets wat wij kunnen beantwoorden. Als jij er mee wilt "spelen" moet je ook voorlief nemen dat je internet + netwerk soms waarschijnlijk half instort :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTKing
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 13:24
Dit kan prima stabiel draaien terwijl er mee gespeelt wordt. Gewoon zorgen dat je altijd een backup hebt mocht je onverhoop ineens geen internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
haha.
liep al ergens tegenaan maar dit is hetzelfde met de TPlink router die ik heb staan dus da's nog ff uitzoeken

qua stroomverbruik is het nihil als ik het na meet...
de TPlink router verbruikt 9w en de pfsense box +-12w

Zijn er eigenlijk nadelen als ik een andere router in DMZ zet achter de telenet router qua connectie of andere?
Heb dan opzich wel dubbele NAT maar ik kan wel vrij poorten openen... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven maakt sinds @home/Ziggo +/-10j terug de 25Mbps down voorbij ging gebruik van een router-pc
Ik vind het in ieder geval geen overkill en zo ben je niet afhankelijk van de fabrikanten van reguliere routers waarvoor de ondersteuning volgens mij nog korter is dan dat voor de gemiddelde smartphone.
Hanzzzie schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:12:
of mss leuk om wat dingen te leren kennen?
Dat zeker, maar pfSense (en alternatief IPFire) zijn mij te makkelijk in gebruik, als je het wat uitdagender wil, neem een zo kaal mogelijke installatie van Debian en ga zelf alles instellen. Daar leer je veel meer van :)
* Raven gebruikt sinds vorig jaar een router-pc met Debian, na daarvoor jaren IPFire en daarvoor pfSense te hebben gebruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 22:34

Emiel1984

Made in NL

Raven schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:58:
[...]

* Raven maakt sinds @home/Ziggo +/-10j terug de 25Mbps down voorbij ging gebruik van een router-pc
Als je een beetje zoekt kan je volgens mij ook 'pc' configureren hiervoor die weinig energie verbruikt.
Wat gebruik je voor hardware ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Emiel1984 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:22:
[...]

Als je een beetje zoekt kan je volgens mij ook 'pc' configureren hiervoor die weinig energie verbruikt.
Met router-pc doelde ik op een reguliere pc ;)
Oorspronkelijk dit moederbord met singlecore Atom en 2 onboard Intel Gb netwerkkaarten, 1 1GB RAM module, Mini-box M300 LCD kast, PicoPSU, AR9380 wifi kaartje als access point en een 2GB CF-kaartje voor OS.

Daarna pricewatch: Intel Desktop Board DN2800MT (retail boxed) , met 4GB RAM, losse Intel i210 netwerkkaart (heeft er maar 1 onboard) en USB stick voor OS.

Die gaat nog opgevolgd worden door een virtuele pc op
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 128,40€ 128,40
1BarebonesShuttle XPC slim DH310€ 355,48€ 355,48
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD824A€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 65,51€ 65,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,39

Qua verbruik: Zowel de 1e als 2e zaten tussen de 10 en 20W, de pc waar op de gevirtualiseerde router (Debian 10) gaat draaien heb ik zo laag als 6.6W zien gaan, met W10 als host OS.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 21:09
Ik heb hier een qotom http://tiny.cc/xesxfz draaien met een I5-5200U 4GB Ram en een 120 GB ssd waarop pfsense draait.

heb "maar" een 500Mbit lijn van ziggo maar die trek ik met dit kastje dicht via vpn naar de newsgroepen zuinig +/- 15 watt passief gekoeld en lekker snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Hier is het 'maar' 12w dus nog best OK voor een ATOM cpu met 8gb ram :)
dan binnekort maar eens terugzetten :D
Ik gebruikte NZBPlanet met NZBGet maar kan blijkbaar nu geen NZB's meer rechtstreeks laten gaan, weet niet of dit hierdoor komt of ergens anders door :|

rechtstreeks op de Telenet router ging dit eerst wel
de poort staat open en gescheiden netwerk zit in DMZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:18
Ik draai thuis al jaren een pfSense bak (op overkill hardware), maar gelukkig is er niets mis met overkill! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Als je de hardware kunt vinden zou ik het doen. Heel veel leuke functies die ik nu mis, ik heb nu Cisco Meraki, qua beheersbaarheid is het fijner, maar mis de functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
kzou de functies niet weten :D
Draait ff terug op ne goeie TPlink router ma kga em terugzetten owv nihil extra stroomverbruik.

Eerst ff zien da alles draait int nieuw huis.
Ik vind ene UTP kabel niet en da's niet goed voor mijn OCD :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 14:13
Hanzzzie schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:05:
Hier is het 'maar' 12w dus nog best OK voor een ATOM cpu met 8gb ram :)
dan binnekort maar eens terugzetten :D
Ik gebruikte NZBPlanet met NZBGet maar kan blijkbaar nu geen NZB's meer rechtstreeks laten gaan, weet niet of dit hierdoor komt of ergens anders door :|

rechtstreeks op de Telenet router ging dit eerst wel
de poort staat open en gescheiden netwerk zit in DMZ
Voor Nieuwsgroepen hoef je naar mijn weten geen poorten open te zetten. Tenzij je bedoelt dat je nzbget van buiten wil kunnen benaderen. Maar dat zou ik zeker afraden zonder een reverse proxy te gebruiken.

Nzbplanet is niet de meest stabiele. Ik heb nog wel wat invites staan voor indexers. Je mag me PM’en als je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-10 14:13
Kasper1985 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:35:
[...]
Tenzij je bedoelt dat je nzbget van buiten wil kunnen benaderen. Maar dat zou ik zeker afraden zonder een reverse proxy te gebruiken.
Of je gebruikt de OpenVPN optie en dan kun je alsnog een verbinding maken van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Kasper1985 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:35:
[...]

Voor Nieuwsgroepen hoef je naar mijn weten geen poorten open te zetten. Tenzij je bedoelt dat je nzbget van buiten wil kunnen benaderen. Maar dat zou ik zeker afraden zonder een reverse proxy te gebruiken.

Nzbplanet is niet de meest stabiele. Ik heb nog wel wat invites staan voor indexers. Je mag me PM’en als je wil
Had bij NZBPlanet een / vergeten achter adres van NZBGET }:O

Heb hem vandaag teruggezet omdat de TPlink router die ik nog had blijkbaar moeite had met de poort van mijn Loxone Domotica :\

Morgen wss mijn patchpaneel toch terug demonteren daar het minder handig is als ik dacht in een wallmount patchkast van 560mm diep.
dan maar UTP Connectors maken, zijn er maar +- 15 dus valt nog mee :)
Zal wel properder zijn want nu krijg ik het niet naar mijn zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Kan ik op een "makkelijke" manier beide netwerken linken via een tunnel in de PFsense?

Momenteel heb ik telenet modem (wit) met PFsense box in DMZ naar buiten en eigen DHCP in andere range.
Kan ik het telenet netwerk hiermee ook tunnelen naar het gewone netwerk en omgekeerd?

Pagina: 1