Linux script met benodigde exceptie

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 16:49
Voor mijn router met DD-WRT heb ik het volgende ad-blocking script draaien:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
_rogue=0.0.0.0
echo -e "n=1\nwhile ! wget -q -O /tmp/hsts http://sbc.io/hosts/hosts ; do\n\t[ \$n -gt 5 ] && break\n\tlet n+=1\n\tsleep 60\ndone\ngrep \"^0.0.0.0\" /tmp/hsts | grep \"^0.0.0.0\" | grep -v localhost | awk '{print \"$_rogue\\\t\"\$2}' | tr -d '\\\015' >/tmp/dlhosts\nrm /tmp/hsts\nkillall -HUP dnsmasq" >/tmp/wh
sh /tmp/wh &

dit creert een file (dlhosts) waarin diverse entries staan.

Mijn vraag is, hoe kan ik er in bovenstaande script voor zorgen dat 1 of 2 domeinnamen uitgezonderd worden om in de file terecht te komen. Bijvoorbeeld, ik wil www.tweakers.nl en www.google.nl niet in de file terecht laten komen.

Iemand enig idee hoe ik dat verwerk in mijn niet zelf gemaakte script?

Beste antwoord (via Praetorian op 07-11-2019 22:10)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je op DD-WRT niet gewoon Pi-Hole draaien? Die doet dat allemaal automagisch voor je.
https://dbl.oisd.nl/ toevoegen aan de blocklists en 600k+ advertentiesites worden geblocked.
De file vanuit jouw topic start https://sbc.io/hosts/hosts kan daar overigens ook in.

Alternatief is Diversion.ch, maar die kan denk ik niet op DD-WRT.

Dan hoef je zelf niet per se het wiel opnieuw uit te vinden. :)

[ Voor 89% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2019 21:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Praetorian schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:47:
Iemand enig idee hoe ik dat verwerk in mijn niet zelf gemaakte script?
Mijn vraag is dan... wat heb je zélf al gezocht, gevonden en geprobeerd? Die vraag "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb" die je krijgt als je een topic maakt haal je voor 't gemak maar even weg, maar staat er niet voor niets ;)

Al eens gezocht op, zeg, 'bash remove line from file'?

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 07-11-2019 21:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je op DD-WRT niet gewoon Pi-Hole draaien? Die doet dat allemaal automagisch voor je.
https://dbl.oisd.nl/ toevoegen aan de blocklists en 600k+ advertentiesites worden geblocked.
De file vanuit jouw topic start https://sbc.io/hosts/hosts kan daar overigens ook in.

[ Voor 89% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
RobIII schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:18:
[...]

Mijn vraag is dan... wat heb je zélf al gezocht, gevonden en geprobeerd? Die vraag "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb" die je krijgt als je een topic maakt haal je voor 't gemak maar even weg, maar staat er niet voor niets ;)

Al eens gezocht op, zeg, 'bash remove line from file'?
Als ik zelf al niet heel google had gehad, had ik het hier niet gevraagd he. Als je kijkt naar mijn statistieken zie je dat ik vrijwel nooit post. Ik vraag het dus niet zo maar, ben al 2 dagen bezig met zoeken, jouw zoekopdracht helpt mij ook niet verder gezien ik verder geen kaas heb gegeten van het script, zoals je kunt lezen niet mijn script.

Als ik hier een verslag had gemaakt van wat ik allemaal al geprobeerd heb ben ik 3 pagina's verder. Ik hou het graag to the point en overzichtelijk, wat het nu door jouw post helemaal niet meer is. Het topic meteen vervuild met irrelevante procedurele zaken voor het vragen naar de bekende weg. Als dit vragen naar de bekende weg is, waarom kom je dan niet met het antwoord waar ik wat aan heb.

Dus dan kun je wel heel belerend iets neer zetten, maar je mist geloof ik het punt. Maar bedankt voor de herinnering waarom ik ook alweer zo weinig post. Je durft hier niets meer te vragen op deze manier.

[ Voor 15% gewijzigd door Praetorian op 07-11-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
CH4OS schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:23:

Thanks, ik ga geloof ik maar naar iets nieuws op zoek waar whitelisting in mogelijk is. Jammer want dit script was lekker klein en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Praetorian schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:09:
Als ik zelf al niet heel google had gehad, had ik het hier niet gevraagd he.
En daarom vragen we je te vertellen waar je op gezocht hebt, wat je gevonden hebt, wat er niet werkt etc. Juist om te voorkomen dat wij (én jij!) onze tijd zitten verdoen met zaken aandragen die je al lang gevonden en/of geprobeerd hebt. Had je al die zaken in je topicstart geplaatst (zoals ook gewoon in onze quickstart staat) dan had je die "belerende" post niet gekregen.
Als je kijkt naar mijn statistieken zie je dat ik vrijwel nooit post.
A is dat helemaal niet relevant en B ga ik niet voor iedereen waarop ik reageer kijken wat zijn/haar postgedrag is.
Praetorian schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:09:Ik vraag het dus niet zo maar, ben al 2 dagen bezig met zoeken
Dat zal allemaal best, en dat is heel vervelend voor je, maar dat kunnen wij niet ruiken ;)
Praetorian schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:09:jouw zoekopdracht helpt mij ook niet verder gezien ik verder geen kaas heb gegeten van het script
Ook hier weer; dat kunnen wij niet ruiken; je geeft nergens aan geen kennis te hebben noch wat je dan wél snapt.
Dus dan kun je wel heel belerend iets neer zetten, maar je mist geloof ik het punt. Maar bedankt voor de herinnering waarom ik ook alweer zo weinig post. Je durft hier niets meer te vragen op deze manier.
Die dit voortaan gewoon in Feedback op moderatie binnen de Devschuur; dan hoef je je eigen topic niet om zeep te helpen. Maar ik kan je nu vast verklappen dat jij toch écht het e.e.a. te wensen hebt over gelaten aan je topicstart :>

Edit: en als ik dan tóch belerend bezig ben: Wil je dan voortaan ook niet meer dubbelposten? Als je iets hebt toe te voegen en je hebt als laatst gereageerd gebruik dan de "wijzigen" link rechtsbovenaan je post. Die melding staat er niet voor niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rViZSDpQ5n2TpYCcyrDz83Jf/full.png

Tot slot: voor support op code van derden zou ik eerst eens aankloppen bij die derde, zéker als je er helemaal niet van snapt. Just sayin'

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 07-11-2019 22:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Ok boomer.

het topic kan dicht, verwijderd of whatever worden. Ik kom er verder wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als ik zelf al niet heel google had gehad, had ik het hier niet gevraagd he. Als je kijkt naar mijn statistieken zie je dat ik vrijwel nooit post. Ik vraag het dus niet zo maar, ben al 2 dagen bezig met zoeken, jouw zoekopdracht helpt mij ook niet verder gezien ik verder geen kaas heb gegeten van het script, zoals je kunt lezen niet mijn script.

Als ik hier een verslag had gemaakt van wat ik allemaal al geprobeerd heb ben ik 3 pagina's verder. Ik hou het graag to the point en overzichtelijk, wat het nu door jouw post helemaal niet meer is. Het topic meteen vervuild met irrelevante procedurele zaken voor het vragen naar de bekende weg. Als dit vragen naar de bekende weg is, waarom kom je dan niet met het antwoord waar ik wat aan heb.

Tip voor de volgende keer; geef het gewoon aan, dan komt dat beter over en je voorkomt vragen / opmerkingen erover. Meten is ook weten, maar ook vergeten! Daarnaast ben ik wel benieuwd, als je er weinig kaas van gegeten hebt, heb je dan wel wat nodig is om het aan te passen? Het is niet allemaal kopieer en plak werk en als ik jou zo lees, heb je daar aan de andere kant ook weinig behoefte aan.
Praetorian schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:10:
Thanks, ik ga geloof ik maar naar iets nieuws op zoek waar whitelisting in mogelijk is. Jammer want dit script was lekker klein en snel.
Pi-Hole is dat ook hoor! ;) Ook weinig omkijken naar als je het eenmaal geïnstalleerd hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Ik hou dingen graag kort en overzichtelijk, dat is de reden waarom ik niet mijn reisverslag van 2 dagen heb gedeeld.

Je weet zelf hoe troubleshooten gaat. Je hebt snel dingen gedaan die totaal nergens op slaan, maar omdat je niet weet hoe het opgelost moet worden, doe je het toch maar om te proberen ;).

Dit is het kleinste script wat er is op DD-WRT en WERKT, jammer dat ik er geen whitelisting op krijg. Het is trouwens kopieer en plakwerk hoor, dit is het origineel vanuit een dood forum. Het enige wat er in die code moet is een stukje code waardoor lines met een bepaalde string wordt geskipped. Maar ik ben zo slecht in het 'pipen' van commandos, want enerzijds noem ik het een script, maar eigenlijk is het gewoon comand piping toch?

De basis is dat alles met 0.0.0.0 wordt opgepakt, maar in die basis moet dus op de een of andere manier een exclusion komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Praetorian op 07-11-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Praetorian schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:19:
Ok boomer.

het topic kan dicht, verwijderd of whatever worden. Ik kom er verder wel uit.
d:)b :w

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.