Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Buiten huiskamer

Pagina: 1
Acties:

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:45
Een trend van de laatste tijd: een buiten huiskamer, half of geheel overdekt, met of zonder veranda... wie heeft dat of wil dat?

Bij mijn nieuwe woning komt er één van 4 x4 meter overdekt en met een 2 meter diepe glazen veranda aan de open (Zuidwest) kant die aan de voorkant geheel opzij geschoven kan worden.
De (tuin?) huiskamer bouw ik zelf, de veranda weet ik nog niet maar met 2x4 meter is dat heel betaalbaar t.o.v. van de aanneemsom van de woning.

• Shutdown
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23:09
Ik had zoiets op Bali. Heb daar een jaar lang een villa gehuurd met een open woonkamer/keuken en van daaruit sprong je zo in de tuin en zwembad. Erg prettig, maar alles went ;)

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:22
Is dat niet bloedheet in de zomer en koud in de winter? Als er veel glas in zit lijkt me dat het geval. En bij weinig glas neemt het veel licht uit je kamer weg lijkt me.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21:22
Ik vraag me vooral af wanneer en waarom je daar zou gaan zitten. Je hebt toch al een woonkamer? Als het mooi weer is kan je gewoon buiten zitten, als het te koud is ga je binnen zitten. Dan heb je zo'n ding voor als het ertussen zit, niet te warm niet te koud. Hoe vaak is dat het geval in NL? Is dat het waard om zo'n hele constructie op te tuigen? Als je hem voor een raam of deur bouwt gaat het nog ten koste van het licht in je huis ook.

Ik zou er geen een hoeven. De overburen hebben een prachtig ding gemaakt, glazen pui erin, terrasverwarmers, alles erop en eraan. Heb ze er welgeteld 2x in zien zitten, 1x toen het weer er naar was en nog een keer toen ze een hoop visite hadden. Ik heb het idee dat het vooral een heel hip VT wonen ding is dat iedereen over een paar jaar massaal weer afbreekt omdat je er eigenlijk geen reet aan hebt.
Maar goed wie ben ik, verder dan memes bekijken in een donker hok kom ik toch niet :+

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:02
Ook in het voorjaar en na jaar is het mij heerlijk, als je buiten maar droog en deels uit de wind kunt zitten.

Wij hebben er voor gekozen om een vouwwand aan de achterkant te plaatsen die in zijn geheel open kan 6 Meter. daardoor krijg je het zelfde effect maar geen 2 ruimtes. WIj hebben dan wel een tuin op het zuiden.

Frogy wijzigde deze reactie 08-11-2019 08:50 (7%)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:19
@frisianstar Wat is er zo speciaal aan een buiten huiskamer tov een terrasoverkapping met een tafel/bank eronder? Dat laatste is niet echt een nieuwe trend. Zowel mijn vader als mijn moeder heeft dat en daar wordt, zeker in de zomer en herfst, nagenoeg dagelijks gebruik van gemaakt. Een buiten huiskamer zonder overkapping lijkt mij dan weer een normaal terras, ook niets speciaals toch?

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 18-11 17:02
cryptapix schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:09:
@frisianstar Wat is er zo speciaal aan een buiten huiskamer tov een terrasoverkapping met een tafel/bank eronder?
...
De naam? Of je moet er ook een tv willen ophangen. Lijkt mij dat de luchtvochtigheid en vrieskou wel iets doen met de levensduur.

Als je de ruimte hebt en van plan bent er gebruik van te maken, waarom niet. Ik zou graag een mooie overkapping maken, past alleen niet op mijn balkon.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:58
Overkapping/serre lijkt echt een hype tegenwoordig.

Iedereen met een tussenwoning moet er een hebben en dat snap ik niet zo goed.
In de zomer te warm, in de winter te koud en vooral veel te donker waardoor je een bak minder licht in de woning hebt.
In deze periode van het jaar, waarbij het te fris is om buiten te zitten maar het zonnetje nog wel z'n best doet kun je er wel lekker zitten maar per saldo heb je er meer nadele dan voordeel van.

Situatie is anders als je er de ruimte voor hebt en je een overkapping/serre kan plaatsen met daarnaast nog een normaal terras en/of geen/weinig hinder van het gebrek aan zonlicht.

Wij hebben in de uitbouw een glazen schuifpui zitten die voor de grofweg de helft open kan, grenzend aan een terras. Over de volle breedte ook nog een zonnescherm voor als het in de zomer te warm is. Het was al zo toen we de woning kochten en eigenlijk vind ik dit wel een fijne combinatie. We hebben toch best vaak buiten gezeten te eten, ook nog op dagen waarop we eigenlijk dachten dat het te koud was maar het in het zonnetje echt lekker was.

Achterin de tuin hebben we nog een grote overkapping, maar ik gok niet dat we daar ooit een tuintafel/loungeset neer gaan zetten.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:41
B-Real schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:28:

Achterin de tuin hebben we nog een grote overkapping, maar ik gok niet dat we daar ooit een tuintafel/loungeset neer gaan zetten.
Dat is toch tegenwoordig wat je veel ziet?
Een overkapping achter in de tuin, neemt geen/weinig licht weg in je huis.
Liefst met een weg te schuiven (glazen) wand heater erin voor de winterdag, klein koelkastje erbij en als het nog even kan een TV ofzo. Lounge setje erin, barretje erbij, bbq erbij en je bent er helemaal klaar voor.

Samen met een volledig betegelde tuin, zijn dat de grootste tuin hypes die ik de afgelopen jaren tegen ben gekomen. Om toch nog een beetje tegendraads te doen wellicht een paar tegels eruit halen en er een lapje kunstgras neerleggen.

Of je dat wat vind of niet, moet je natuurlijk zelf weten O-)

s0ulmaster wijzigde deze reactie 08-11-2019 15:43 (7%)

Without magic smoke, it ain't broken!

• frisianstar
titan1901 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:03:
Is dat niet bloedheet in de zomer en koud in de winter? Als er veel glas in zit lijkt me dat het geval. En bij weinig glas neemt het veel licht uit je kamer weg lijkt me.
Mijn buitenhuiskamer wordt niet direct achter/ aan het huis gebouwd, dat is namelijk de Noordoost kant daar komt in de middag en avond nooit zon, die blijft open.
De totale afmetingen van de buitenhuiskamer wordt 6x4 meter, daarvan wordt 4x4 meter uitgevoerd met een vast, dicht dak waarop zonnepanelen worden geplaatst die een groot deel van de warmte instraling op het dak weg nemen.
Bloedheet wordt het niet; van de 2 meter diepe glazen veranda moet de gehele voorkant geheel weg geschoven kunnen worden.

Eerder al opgemerkt, in zo'n buitenhuiskamer kun je een van alles en nog wat plaatsen; dranken-koelkastje sfeerverlichting, IR verwarmer, open haard om te kunnen barbecueën, muziek, alles permanent.

Wordt het echt te koud sluit ik de veranda (en ook als ik wat meer privacy wil hebben <3 )

• cryptapix
@frisianstar Wat is nou het doel van dit topic?

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:22
Wij hebben een overkapping van 3x5 geplaatst en toen ontdekt dat het daar gewoon onderdoor waait en regent en sinds een jaar 3 volledige schuifwanden geplaatst van glas. Ge-ni-aal.

Nu hadden we al een woonkamer met pui-hoog glas op 2 kanten en ramen rondom, maar de 'tuinkamer' zoals we hem gedoopt hebben zitten we toch ook erg graag. Gewoon op de bestaande tegelvloer, dus tis er koud en vochtig met dit pestweer maar zodra het zonnetje 2 tellen schijnt is het er warm en zitten we er graag even voor een beetje warmte en lichttherapie. In de zomer schaduwdoek erin en zitten we er ook meesterlijk.

Zou het wellicht niet doen als er dan geen tuin overblijft, maar we hebben een ruimte tuin rondom dus die 5 x 3m missen we niet.
Mix tussen wegdromen en opscheppen? :+

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 08-11-2019 19:15 (12%)

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• frisianstar
Ideeën en ervaringen uitwisselen of juist opdoen.
Mijn ouders hadden alleen maar open plekje met grindtegels om te kunnen zitten, tegenwoordig zitten we buiten comfortabeler dan pakweg 15 jaar geleden binnenshuis, alle comfort tot en met een verwarmd zwembad (warmtepomp, die de warmte uit de buitenhuiskamer kan halen) aan toe.

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 00:13
Wij hebben een binnenhuiskamer. Bevalt op zich prima, zomers niet te warm. 's Winters moeten we wel een beetje stoken om het behaaglijk te maken.

• cryptapix
frisianstar schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:30:
[...]

Ideeën en ervaringen uitwisselen of juist opdoen.
Mijn ouders hadden alleen maar open plekje met grindtegels om te kunnen zitten, tegenwoordig zitten we buiten comfortabeler dan pakweg 15 jaar geleden binnenshuis, alle comfort tot en met een verwarmd zwembad (warmtepomp, die de warmte uit de buitenhuiskamer kan halen) aan toe.
Dat eerste heet dus een terras, dat laatste heet opscheppen. Wij hebben ook een terras. In de winter kijken we vanuit onze warme woonkamer fijn naar buiten (gevel van 5x3,5m glas).

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:29
Wij hebben vorig jaar april een glazen veranda laten plaatsen incl. glazen schuifdeuren:

Expliciet gekozen voor een glazen dak aangezien de tuin op het noord-westen ligt en we geen lichtverlies in de keuken wilden.

In de winter ga je er niet zitten, veels te koud en waarom de heater aan (hebben 2 elektrische hangen en 1 op gas) als het binnen gewoon lekker is.

Maarrrr afgelopen voorjaar heb ik er aardig vaak in gezeten, in de herfst/winter/voorjaar staat de eettafel een kwartslag gedraaid en daarnaast de loungeset. In de middag (uurtje of 14u) komt het zonnetje door begin februari. Heb laatst toevallig nog een foto gecheckt dat ik op de loungebank lag met een t-shirt aan en aan die kant (bij de trampoline) de schuifdeur open. Geen heater nodig maar hoe lekker is dat voorjaarszonnetje dan al! _/-\o_

Afgelopen zomer ook regelmatig gebruikt toen we een bbq gepland hadden met vrienden maar het eigenlijk erg slecht weer was. Glazen schuifdeuren grotendeels dicht en je zit droog maar toch heerlijk buiten.

Daarnaast gebruiken wij hem ook als we de verjaardagen van de kids vieren (3 jonge kids), toch altijd wel lekker de extra ruimte en qua weer weet je het nooit in dit kikkerlandje.

Qua zonwering hebben we dit jaar een zonnedoek gebruikt wat al een FLINK groot verschil was. In de toekomst willen we nog een elektrische zonwering aan de bovenkant maargoed first things first ;).

Succes met beslissen wat het gaat worden!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True