Storend geluid tijdens GPU load.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadaviero
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 19:46
Beste Tweakers community,

Ik heb een paar maanden terug mijn pc setup in elkaar gezet dankzij jullie hulp (bedankt daarvoor!).
Echter ontdekte ik wel een irritant geluid door mijn speakers heen (toen zat ik nog met mijn onboard GPU, mijn GPU had vertraging). Dit geluid werd 99% minder volume (hoort het nogsteeds als je 1 mm met je oren verwijderd zit van de speakers, maar het volume is nog zachter dan mijn pc zelf in idle) door alle C-states en EIST in de bios te disablen. Toen kwam eindelijk mijn GPU. Gamen maar!

Maar.. Toen kwam het geluid bij elke zware game die ik eindelijk kon runnen door mijn nieuwe GPU. Het geluid hoor ik heel zachtjes in mijn pc, maar het komt versterkt door mijn speakers heen. Het geluid is ook te horen als alle geluid outputs en microfoon outputs uit staan in geluidsinstellingen en alle volumeknoppen op de geluidskaart en in de pc uit staan. Zelfs als de speakers uit staan is het geluid zo aanwezig dat mijn speakers automatisch aan gaan (ze gaan aan door geluid). Het geluid is NIET te horen via mijn koptelefoon, die overigens aan dezelfde geluidskaart gekoppeld zit. Het lijkt erop dat het geluid vanuit mijn pc, versterkt wordt door de versterkers in mijn actieve monitoren. Er zijn games waarbij ik het geluid niet ervaar. Dit zijn lichte games zoals Factorio en League of Legends. Bij Overwatch hoor ik het geluid ook, maar aanzienlijk zachter dan bij games zoals Rainbow Six: Siege, Battlefield V, Apex Legends en World of Warcraft waar het geluid zo hard was dat vrienden vroegen of er een wesp/bromvlieg in mijn kamer zat.

Hier een video met het geluid in het Rainbow Six: Siege menu screen (sorry voor het zachte volume, op mijn telefoon klonk het harder):

YouTube: Raar geluid

Zodra er zwaardere bewegende beelden zijn komt het geluid op. Switchen van screens verandert de toon van het geluid, omdat de beelden minder/meer vragen van de GPU. Alt+tab uit de game en het geluid is weg.

Ik weet echt niet waar het vandaan komt dus ik zal mijn volledige, misschien onnodige, specificaties geven:

GPU: ASUS ROG-STRIX RTX2080-O8G-GAMING
CPU: Intel i9-9900K
RAM: 4x8GB G.Skill DDR4 Trident-Z 3200MHz CL16 RGB Edition
Voeding: Gigabyte GP-G750H 750W
Moederbord: Gigabyte Z390 AORUS ULTRA moederbord socket 1151
CPU koeling: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Geluidskaart: Steinberg CI-1 (USB powered) external audio interface
Speakers: - 2x actieve KRK Rokit RP5 G3 studio monitoren + 1x KRK 10S studio subwoofer
Koptelefoon: KRK KNS-8400 studio headphones.

De speakers zitten met Devine MIC100 XLR kabels via de subwoofer aan de geluidskaart. Tot nu toe zijn ze altijd stil gebleven, tot ik ging gamen met mijn nieuwe pc. Ik heb mijn PC en mijn speakers in dezelfde stekkerdoos geplugt zitten, die naar een ongeaard stopcontact loopt. De sub zit in een andere stekkerdoos in hetzelfde ongeaarde stopcontact (de andere stekker aansluiting natuurlijk).

Ik heb zelf al het volgende geprobeerd:

- Alle usb poorten geprobeerd, front en back, 2.0/3.0/3.1
- Alles in een andere stekkerdoos pluggen in een geaard stopcontact
- 1 feriet kraal om de usb kabel (had er thuis niet meer liggen, en vond het zonde meer aan te schaffen zonder zekerheid)
- USB hub tussen de pc en de usb kabel van de audio interface (scheen aardig wat mensen te helpen)

Iemand ervaring met hetzelfde geluid?

Dit geluid weerhoudt mij ervan om de nieuwste games te spelen!

[ Voor 4% gewijzigd door cadaviero op 07-11-2019 17:41 . Reden: context en vergeten details te noemen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die USB hub, was die met een externe voeding of gewoon de USB voeding van de PC? En op welk volume heb je de handel in Windows staan? Richting max of richting min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadaviero
Sissors schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:44:
Die USB hub, was die met een externe voeding of gewoon de USB voeding van de PC? En op welk volume heb je de handel in Windows staan? Richting max of richting min?
De usb hub was gewoon via de pc voeding, en het windows volume maakt geen verschil in het geluid. Zelfs als alle volume's uit staan hoor ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een powered USB hub heb je waarschijnlijk betere kansen mee, gewone USB hub doet niks met de voeding.

Maar wat betreft Windows volume, wat je beschrijft is verwacht. De vraag is nu of je volume in Windows hoog of laag staat. Staat die hoog, dan is daar niks op te lossen. Maar staat die laag, dan volume omhoog draaien, en compenseren door volume op je DAC omlaag te gooien (die lijkt losse volume knoppen te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadaviero
Sissors schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:45:
Een powered USB hub heb je waarschijnlijk betere kansen mee, gewone USB hub doet niks met de voeding.

Maar wat betreft Windows volume, wat je beschrijft is verwacht. De vraag is nu of je volume in Windows hoog of laag staat. Staat die hoog, dan is daar niks op te lossen. Maar staat die laag, dan volume omhoog draaien, en compenseren door volume op je DAC omlaag te gooien (die lijkt losse volume knoppen te hebben).
Ik heb veel geprobeerd met de volumesliders in Windows en op mijn DAC (klopt, hij heeft aparte volumeknoppen) maar geen enkele instelling veranderd het volume van de zoem. Deze blijft op een constant volume zoemen, maakt niet uit wat ik doe. Normaal gesproken heb ik het windows volume gewoon op 100 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-10 10:23
Probeer inderdaad eens een usb hub met een eigen voeding, grote kans dat zodra de voeding van je interface niet meer via de USB van de PC loopt de brom/zoem weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadaviero
Vanavond komt mijn external powered usb hub binnen. Dan uitvoerig testen! Feedback volgt morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadaviero
Helaas, een usb hub met externe voeding geeft geen verschil, het geluid bestaat nogsteeds
Pagina: 1