Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade of nieuwe goedkope pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:28
Beste tweakers,

Ik wil graag de mogelijkheden willen bekijken tot het upgraden of kopen van een nieuw systeem. Ik heb zelf een oud beestje uit 2011 en wil graag weten of het upgraden naar SSD, en ik denk daarom ook vervangen van moederbord + iets meer tweedehand ram de moeite waard is ten opzichte van een nieuwe pc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
De PC is niet voor mij, maar het moet snel zijn en simpele office taken. Thats it.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Liefst een zo laag mogelijke investering, zonder teveel in te leveren op prestaties.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Zoveel mogelijk indien nog zinvol. Onderaan vind je de huidige pc samenstelling.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Videokaart niet nodig, SSD, processor, behuizing, voeding etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Geen merkvoorkeuren

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals eerder beschreven is een zo goed mogelijke pc voor lage PC. Het hoeft echt geen games in 4k te kunnen, 1080p en simpel word en internetten is genoeg. Ik zou graag advies willen hebben of het het upgraden waard is met tweedehands spullen of dat ik beter een nieuwe pc kan aanschaffen. Omdat eigen onderzoek vereist is (ook logisch) heb ik naast mijn oude systeem ook een eventuele nieuwe staan.

Oud systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Phenom II X4 955 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus M4A88T-M€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 36,49€ 36,49
1BehuizingenCooler Master Elite 334U€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WN781N€ 12,20€ 12,20
1Geheugen internKingston HyperX KHX1333C7AD3/4G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec Earthwatts EA-380D Green€ 48,49€ 48,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,18

Indien upgraden niet zinvol is, het nieuwe systeem (komt uit bbg):
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 84,-€ 84,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 143,51€ 143,51
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX426S15IB2/8€ 35,89€ 35,89
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 28,98€ 28,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,38

Teun

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:03
Het enige wat ik zou hergebruiken is hooguit de HDD en de kast. De rest niet.
Is er een reden dat je een kleine kast / deskmini wilt?

(Verder zal hij prima voldoen, daar niet van)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Tshw3
Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:18:
Het enige wat ik zou hergebruiken is hooguit de HDD en de kast. De rest niet.
Is er een reden dat je een kleine kast / deskmini wilt?

(Verder zal hij prima voldoen, daar niet van)
Dank voor je snelle reactie,
Hardeschijf en desktop zijn ook het nieuwst :), ik denk 2 jaar oud maar een SSD is in deze tijd toch echt wel een must geworden.

Geen speciale reden voor een deskmini, maar compact is wel makkelijk.

Teun

• Nat-Water
Ik snap dat een SSD een must is. Ik weet niet hoeveel data er op die oude HDD staat, maar je zou hem als 2e schijf in je nieuwe configuratie kunnen plaatsen. Dat past bij de deskmini alleen als er een stoomwals overheen is gereden, en vandaar ook de vraag :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Tshw3
Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:21:
Ik snap dat een SSD een must is. Ik weet niet hoeveel data er op die oude HDD staat, maar je zou hem als 2e schijf in je nieuwe configuratie kunnen plaatsen. Dat past bij de deskmini alleen als er een stoomwals overheen is gereden, en vandaar ook de vraag :)
Haha, ik snap dat vraag. Heb ook een NAS draaien dus echt gigantische opslag is niet nodig.
250gb SSD zal genoeg zijn.

Teun

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tshw3 SSD heb je echt niet nodig. W10 start ook snel genoeg op met oude HDD. 2200G is ongeveer te vergelijken met i5-7500, maar betere videochip. ik zou voor 2x8GB RAM gaan, je geeft de videochip ook nog (1024mb) of meer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tshw3
Hackus schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:24:
@Tshw3 SSD heb je echt niet nodig. W10 start ook snel genoeg op met oude HDD. 2200G is ongeveer te vergelijken met i5-7500, maar betere videochip. ik zou voor 2x8GB RAM gaan je geeft de videochip ook nog (1024mb) of meer.
Probleem is meer, pc is voor een familielid en heeft sinds kort een laptop met SSD en zou het contrast dan niet te groot worden tussen opstarten laptop en computer?

Teun

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tshw3 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:25:
[...]

Probleem is meer, pc is voor een familielid en heeft sinds kort een laptop met SSD en zou het contrast dan niet te groot worden tussen opstarten laptop en computer?
Lol, oude T2390 met 5400rpm HD start in 38sec op hier. veel ligt aan je instellingen natuurlijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nat-Water
@Hackus Het is natuurlijk niet alleen het opstarten van de PC zelf. Ook openen van programma's etc.

Ik zou het voor het geld niet laten liggen. Anders heb je het familielid wat over een jaar weer klaagt dat de PC langzaam is. Als je dan de SSD inbouwt ben je weer bezig ;)

• We.are.cake
  • Laatst online: 13-09 11:18
Tshw3 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:25:
[...]

Neem alsjeblieft gewoon een SSD.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:29:
@Hackus Het is natuurlijk niet alleen het opstarten van de PC zelf. Ook openen van programma's etc.

Ik zou het voor het geld niet laten liggen. Anders heb je het familielid wat over een jaar weer klaagt dat de PC langzaam is. Als je dan de SSD inbouwt ben je weer bezig ;)
"De PC is niet voor mij, maar het moet snel zijn en simpele office taken. Thats it."

De bovengenoemde HDD is snel genoeg daarvoor

• Tshw3
Haha duidelijk,

Maar vraag blijft de tweedehands markt op om oude beestje nieuw leven in te blazen of toch nieuw systeem

Want ik denk dat ik dan moet vervangen ssd, moederbord, en geheugen voor lage prijs.

[ Voor 26% gewijzigd door Tshw3 op 07-11-2019 16:33 ]

Teun

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tshw3 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:31:
Haha duidelijk,

Maar vraag blijft de tweedehands markt op om oude beestje nieuw leven in te blazen of toch nieuw systeem

Want ik denk dat ik dan moet vervangen ssd, moederbord, en geheugen voor lage prijs.
Als je een SSD wilt, is dit prima voor W10 en office pricewatch: PNY CS900 120GB. hou je de HDD voor opslag.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 84,-€ 84,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,46€ 74,46
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,50€ 74,50
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,46

[ Voor 62% gewijzigd door Hackus op 07-11-2019 16:43 ]

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 22:05
Hackus schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:27:
[...]

Lol, oude T2390 met 5400rpm HD start in 38sec op hier. veel ligt aan je instellingen natuurlijk
Dat is best lang hoor.. Als jij tegenwoordig een HDD als boot drive aanbeveelt dan zou ik niet naar je willen luisteren, hoor. Sorry, maar een SSD moet zeker.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Pagina: 1