Toon posts:

Rheostat, hoe werkt dat (used the search..) ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag bij de OC-SHOP voor 30 piek een Rheostat... Bij de OC-shop zijn ze zo geweldig om nergens een link te plaatsen dus vraag ik het jullie.

Wat is het precies en hoe werkt het ? Ik ben natuurkundig slecht onderlegd en al helemaal niet technisch dus,... kunnen jullie het uitleggen in ' normale taal ' ??

Wat ik tot nu toe heb begrepen is het een soort dimmer voor bijv. je fans...

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

Epsilon

is gewoon een regelbare weerstand
meer niet
kan je bij elke electroboer halen en hoef je niet te bestellen.
moet je ff uitrekenen wat voor bereik in ohm je moet hebben. Het aantal volt en ampere staat meestal op de fan. En anders kan je dat uitrekenen : stroom x spanning = vermogen

En dan moet je met de wet van ohm (pak je binas maar luiwammes, dan hoe ik het niet te doen!!!) de weerstand uitrekenen die hij als MAX moet geven

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:44

star-saber

Ryzen

kheb zo'n rheostat tussen m'n voeding en m'n delta 80HP
en het werkt goed.

Verwijderd

Topicstarter
Binas ?? Alleen van gehoord,.. nooit hoeven te gebruiken... kheb dus ook geen...

(Ik was dat sukkeltje dat Natuurkunde, scheikunde en Wiskunde B nooit kon... :P )

Maar ik heb nu wel een idee hoe en wat.. Dus ik begrijp als ik daar een paar van heb en deze tussen mijn voeding en fan zet ik deze dus kan 'regelen' ? (5,7 of 12 volt ofzo..)

Is wel leuk dus,.. vooral voor mijn 12x12x3,8 cm Nidec fan... die geeft bij 12 volt al 110 cfm... Kan ik hem dan ook op bijv. 14 volt draaien ?? dat is dacht ik het max voor die fan...las ik ergens... meteen 140 cfm ofzo.. >:)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:44

star-saber

Ryzen

14v kan alleen als je er een trafo opzet
en die werken alleen op wissel
je kan ook -5 en 12+ gebruiken is 17V
maar -5 kan niet zoveel stroom leveren
meestal maar 0.5A Max
Pagina: 1