Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xfj
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-03 10:45
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
2 telefoons, voor mijzelf & partner.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Wellicht €1000 per telefoon maximaal.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
  1. Toepassingen: ikzelf veel: text chat, internet browser, calculator, podcasts via bluetooth; weinig: telefoneren. Partner veel: text chat, muziek via bluetooth; middelmatig: telefoneren; weinig: internet browsen en fotograferen. Beiden dus geen videogames. Bij lange vliegreizen wordt de audiojack gebruikt.
  2. Wat we hebben: 1 iPhone SE 1 iPhone 6S 1 iPad 1 MacBook Pro 1 Windows/Linux laptop 1 desktop.
  3. Specifieke eisen: eigen apps kunnen draaien. Browser met adblock functionaliteit ten minste even goed als dat in iOS Safari.
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
We vinden OLED schermen geweldig om naar te kijken, dus via de Pricewatch is het makkelijk om deze lijst eruit te krijgen. Ikzelf heb laatst in een winkel een aantal kunnen proberen, en misschien is een grote telefoon simpelweg wennen, maar de Galaxy A40 en Galaxy S10e bevielen veruit het meest in mijn handen. Het is alleen lastig in een winkel te voelen hoe het "in het echt" werkt. De Galaxy A40 lijkt in ieder geval prima te zijn. De Pixel 3a is niet in een winkel te proberen naar mijn weten, maar zou wellicht een goede optie zijn; die is namelijk wel verkrijgbaar in Europa, Noord Amerika en Azië, dus zou de telefoon vallen is de kans groter dat het gerepareerd kan worden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Vooral door het niet echt uit te kunnen proberen van de telefoons is het lastig om te meten hoe goed ze zijn. Vooral multitasken is lastig te meten. Momenteel op de SE/6S op iOS 13.2 verloopt dat een beetje als volgt: in chat app A stuur ik een bericht naar "moeder van xfj", dan krijg ik een notificatie van chat app B van "collega van xfj", druk ik daarop duurt het zo'n 2-3 seconden voor dat geladen is en stuur ik een bericht terug. Ik krijg dan een notificatie van chat app A en druk daarop, wacht opnieuw 2-3 seconden en stuur een bericht naar moeder, en dan weer terug naar chat app B en opnieuw 2-3 seconde wachten. Ondertussen iets factchecken via internet voor collega, of de feestdagen kalender opzoeken voor moeder en er kan nog een flink aantal seconden aan laden bij.
Zouden telefoons als de Galaxy A40 of de Pixel 3a wat meer vloeiend zijn in zulke situaties? Of moet ik dan kijken naar de S10e en de Pixel 4?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 14:13
De respons hangt af van de processorsnelheid en werkgeheugen. De duurdere telefoons hebben over het algemeen een snellere processor en meer werkgeheugen, hoewel er in het midden segment wat Chinezen zitten als Xiaomi met hun Mi9t Pro bijvoorbeeld die ook snel zijn.

Dan komt bij Android nog een schil kijken die performance beinvloed. Een kale schil is vlotter dan een waar de fabrikant aan heeft zitten sleutelen en allerlei zaken heeft toegevoegd (tenzij dat zaken zijn die je gebruikt, want anders voeg je ze zelf alsnog toe via apps).

Kale Android vind je op de Pixel toestellen, maar ook merken als Nokia en Oneplus leveren de systemen kaal. Bij Nokia is het Android One, maar sommige merken hebben specifieke modellen ook met Android One, dus daar zou je op kunnen filteren.

Wat betreft de audio poort in het vliegtuig, je mag gewoon bluethoth gebruiken tegenwoordig, en die kun je vaak in flight mode apart aan zetten. Daarmee zou die belemmering weg zijn, en kun je bedraad op het entertainment systeem van het vliegtuig, en draadloos op je telefoon met de headset, eventueel gelijktijdig als die het ondersteund.

Door langere toestellen is de breedte vaak bepalend, en door dunnere bezels kun je weer grotere schermen aan. Wel moet je leren je toestel anders te balanceren omdat die topzwaar kan worden in verhouding met vroeger.

Wat ik nog mis, is je accu gebruik, las net de review van de Pixel 4 hier op Tweakers en die waarschuwen daar erg voor.

Als laatste, Pixel 4 heeft een heel mooi scherm, de Oneplus 7t serie heeft die ook, Samsung S10 serie zit daar dicht achter gedeeld met iPhone 11. Pixel3a en A40 zitten daar weer een stukje verder achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croschou
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-10-2024
Ok, je wilt max. 1000 euro per telefoon uitgeven, maar laat je oog vallen op een Galaxy A40... Bijzonder :+
Ik weet niet wat je bedoelt met 'eigen apps draaien'? Zo technisch ben ik niet. Maar dat kan niet op een iPhone, begrijp ik? Je moet daarvoor naar Android?

Ten eerste: de A-lijn van Samsung is niet de high-end lijn. Dan moet je bij de S-versie zijn. Ik denk zelf dat je de A-lijn kunt laten vallen als je je focust op het multitasken. Ikzelf heb een A50 en dat multitasken is niet helemaal zijn ding ;) . Wat wel positief is, is het oled-scherm. Dat is zeker een plaatje. Ikzelf heb al lang oled-schermen, maar eerlijk: de schermen van Apple (lcd) zijn ook zeker mooi!
Wat dat betreft past de Galaxy S10e beter bij jouw wensen dan de A40.

Als ik naar jouw voorgeschiedenis kijk (iPhone) en jouw budget, zou ik gaan voor bijvoorbeeld de iPhone 11 (zonder oled) of de iPhone Xs (wel met oled, maar een jaartje ouder). Ook de iPhone 8 is nog steeds een geweldig toestel en nu ook voor een mooie prijs te verkrijgen (500 euro).
Deze telefoons vallen in het budget en je kunt er weer lange tijd tegen. Want ik denk dat dit ook wel de bedoeling is, als ik lees dat je van een SE en en 6S afkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door croschou op 07-11-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xfj
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-03 10:45
Bedankt, swhnld en croschou!

Ik ben mijzelf verder aan het verdiepen in wat jullie suggereren.

@swhnld De Mi 9T Pro ziet er trouwens erg goed uit! Ik moet mij meer verdiepen in die schillen. De audiopoort tijdens vliegreizen is meer vanwege het feit dat ik dan mijn comfortabele dichte koptelefoon kan opzetten terwijl de telefoon in de stekker zit, nu zal dat met verloopjes ook wel kunnen maar ik heb liever gewoon erin. Goed om te weten over het formaat! En inderdaad, ik heb het niet gehad over de accu: iOS geeft aan dat de SE 90% capaciteit over heeft, maar ik houd altijd een powerbank in mijn tas want dat ding haalt het einde van de dag niet, dus ik zal naar battery benchmarks zoeken! Goed om te weten over de schermen!

@croschou We hebben beiden een inkomen, geen kinderen of huisdieren en geen auto, dus zou het nodig zijn om meer te betalen om van die constante laadtijden af te zijn dan zou dat kunnen. Als het met minder kan, is het geld beter besteed aan een paar extra dagjes uit gedurende de levensduur van de telefoon, sparen, of anders kunnen we er altijd nog bomen van planten. Het kunnen installeren van eigen (of van GitHub o.i.d.) apps is wat ik bedoelde met het draaien van eigen apps, ik weet dat Android dit kan maar ik weet niet of elk merk dit toestaat. Jammer om te horen dat een A50 dus niet zo goed is met multitasken, en lastig om te meten in hoeverre dat bij mijn gebruik van toepassing is. Bedankt voor de iPhone suggesties, we zijn alleen toevallig beiden sinds iOS 7 (2013) die telefoons best wel zat aan het worden.