Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

stopcontact naar de schuur aarden

Pagina: 1
Acties:

• melvinlunenborg
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16-01 17:17
Beste allemaal,

Ff een vraagje...

Ik heb momenteel geen stroom in de schuur, wel ligt er vanaf mijn huis een stokoude grondkabel naar de schuur toe, deze wil ik graag vervangen. De grondkabel eindigt in mijn kelder, hier zijn geen wcd's aanwezig. Mijn bedoeling is om een nieuwe draad te trekken vanaf de schuur, door de kelder, eindigend bij een wcd in de bovengelegen ruimte. Deze wcd is niet voorzien van randaarde maar uiteraard wel van aardlek. Wat kan ik hier het beste mee doen?

Ik zat zelf te denken om gewoon en draad te trekken zoals ik had beschreven met in de schuur nog een extra aardlekautomaat. Dit omdat de kabellengte vanaf een apparaat tot aan de aardlekschakelaar in de meterkast toch al snel over de 30 meter gaat.

Is dit een goed idee?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:43
Kun je de kabel doorleggen naar je meterkast en daar een extra aardlek+automaat plaatsen?
Als je in de kelder kan komen, lukt de meterkast misschien ook wel.

In de schuur een aardlekschakelaar plaatsen is problematisch vanwege de selectiviteit.

Doorlussen vanaf een bestaande lasdoos kan ook, ik zou er alleen wel een lastscheider in maken zodat je de schuur kan isoleren in het geval van waterproblemen.

• whitedrag152
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-01 16:55
Kan je deze kabel niet naar de meterkast krijgen en daar direct aansluiten? Aarde word niet aangesloten op de aardlek.

• melvinlunenborg
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16-01 17:17
jeroen3 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:43:
Kun je de kabel doorleggen naar je meterkast en daar een extra aardlek+automaat plaatsen?
Als je in de kelder kan komen, lukt de meterkast misschien ook wel.

In de schuur een aardlekschakelaar plaatsen is problematisch vanwege de selectiviteit.

Doorlussen vanaf een bestaande lasdoos kan ook, ik zou er alleen wel een lastscheider in maken zodat je de schuur kan isoleren in het geval van waterproblemen.
Het ia helaas niet mogelijk de draad door te trekken naar waar dan ook. heeft te maken met een uitbouw, de kelder is verder enkel een betonnen bak. direct daarachter zit de badkamer.. je kan er niet bij komen.

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:08
Je kunt ook gewoon een nieuwe aardpin slaan in bij het hok. Dit is niks anders dan een metalen staaf in de grond, het liefst met zijn voetje in het grondwater.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:57

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zonder randaarde doet de aardlek weinig. En achter de kelder de badkamer? Dit behoeft bijna een schetsje hoe het loopt. Je kan toch wel bij die kabel komen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-01 13:51
Señor Sjon schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:34:
Zonder randaarde doet de aardlek weinig. En achter de kelder de badkamer? Dit behoeft bijna een schetsje hoe het loopt. Je kan toch wel bij die kabel komen?
Onzin, zonder aarde aansluiting werkt een 30mA ALS nog steeds prima!

SniperGuy wijzigde deze reactie 07-11-2019 13:42 (9%)

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-01 12:09
Als je toch een nieuwe kabel gaat trekken: Laat hem dan lekker in de meterkast uitkomen.

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:40
Zonder randaarde doet de aardlek weinig.
Weet je dat heel zeker? Voor een aardlek maakt het weinig uit hoe het verschil optreed, als er maar een verschil optreed. Of dit nu via een mens, grond, water of andere groep gebeurt, maar voor de aardlek werking niet uit. Een randaarde kan gemakkelijk zijn, voor een snellere reactie, maar is zeker niet noodzakelijk.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:43
We moeten in plaats van aardlekschakelaar gewoon differentiaalstroombeveiliging gebruiken.

Waarschijnlijk vereist het bij-knutselen in een WCD slechts èèn gat in de buitenmuur, en het leggen naar de meterkast diverse sleuven en gaten in muren. Dat is natuurlijk meer moeite, en we zijn natuurlijk liever lui dan moe. Snap ik wel.
De kabel naar de schuur hebben de vorige bewoners bij mij ook in de keuken weggenomen onder de plint, in plaats van èèn muurtje verder te gaan naar de meterkast. Nadeel: kan niet frituren en waterkoken tegelijk.

jeroen3 wijzigde deze reactie 07-11-2019 13:48 (4%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 24-01 21:19
Aarde bijtrekken naar waar je die kabel aftakt..
Dat is alleen zo bij de 1e generatie aardlekschakelaars die al heel snel weer verboden zijn. Die telde gewoon de stroom door de PE en verbrak de L zodra dat te groot werd. Dat werkt natuurlijk voor geen meter.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True