eGPU...waar kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Goedemiddag!

Ik had gisteren ook een topic aangemaakt maar die is niet meer van toepassing.

Ik wil graag een 17inch of 15,3inch mooi dunne laptop met dunne bezels kopen en een eGPU kunnen aansluiten.

De redenen waarom ik voor een eGPU ga ipv een interne GPU is om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk herrie en hitte gecreerd word.

& desktop is een no go ivm boze vrouw die baas is in de woonkamer >:)

Maar hier komen de vragen :9

1-) Waar koop ik een eGPU case? Ik zie geen bekende Nederlandse winkel of webshop dit soort dingen verkopen. Ik koop dure elektronica liever niet bij onbekende leveranciers of buitenland ivm garantie of terugopsturen etc.

Kleine notitie: Ik zie alleen 1x Gigabyte AORUS RTX 2070 te koop bij Alternate.

2-) Als ik een eGPU heb en die sluit ik met een USB-C kabel aan op mijn laptop, werkt het gewoon of moeten er meer dingen gedaan worden? Ik had via een mede-tweaker de url "egpu.io" gekregen. Daar stond van wel mja dat gaat meestal over buitenlandse producten / versies.

3-) Wat is jullie kennis & ervaringen hiermee? Zijn er verdere nadelen waar ik aan moet denken?

4-) Gaat dit mij koppijn bezorgen?

5-) Welke e-GPU case raden jullie mij aan? Ik hoopte op de Razer Core X maar die is nergens verkrijgbaar in Nederland zo te zien. Vanuit Razer zelf word het niet verzonden naar Nederland, helaas.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
ThaddeusX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:09:

Ja.

Bouw een PC, zet deze op zolder en Stream de games naar je laptop.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:33
Wat is het probleem van een desktop in de woonkamer?

Qua stilte is kan dat juist echt super gaan,omdat je met stille kasten.fans onderdelen gewoon een super stille pc kan bouwen.
Ik heb laatst een pc gebouwd voor mijn zus,maar die hoor je gewoon niet,ook al zit je er pal naast.

En anders een game laptop,echter m,ijn ervaring daarmee is dat deze niet stil zijn.
Maar ook hiermee heb je geen gedoe wat met een E-GPU wel het geval is.

En met een E-GPU zit je alsnog wat een kast.

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 07-11-2019 13:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ThaddeusX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:09:

1-) Waar koop ik een eGPU case? Ik zie geen bekende Nederlandse winkel of webshop dit soort dingen verkopen. Ik koop dure elektronica liever niet bij onbekende leveranciers of buitenland ivm garantie of terugopsturen etc.

Kleine notitie: Ik zie alleen 1x Gigabyte AORUS RTX 2070 te koop bij Alternate.
Ik heb mijn Razer Core X van Amazon.de Een aantal aspecten zijn heel belangrijk bij de aanschaf van de GPU die je hierin plaatst. De dimensies van de kaart vs de ruimte in de kast, het stroom verbruik vs de PSU in de kast en de native ondersteuning van het type GPU vs je eigen laptop.
2-) Als ik een eGPU heb en die sluit ik met een USB-C kabel aan op mijn laptop, werkt het gewoon of moeten er meer dingen gedaan worden? Ik had via een mede-tweaker de url "egpu.io" gekregen. Daar stond van wel mja dat gaat meestal over buitenlandse producten / versies.
De laptop moet thunderbolt 3 ondersteunen en goed geïmplementeerd zijn. Hoe meer lanes en poorten hoe beter. 4 lanes heeft de voorkeur naar mijn weten. Persoonlijk gebruik ik een Dell XP 13 (7390). IK heb een eGPU aangeschaft om voor mij het beste van twee werelden te kunnen combineren. De portabiliteit, performance en zakelijk kwaliteit van de XPS en de mogelijkheid om te kunnen gamen.

Daarnaast heb je een actieve thunderbolt 3 kabel nodig voor het signaal. Bij de Razer Core X krijg je maar een mini kabel mee. Je kan daar een extra kabel voor kopen. Ik heb deze gekocht en die werkt tot nu toe prima. Bij de aanschaf van de kabel moet je ook rekening houden met het type en de throughput ervan. Belangrijk is vaak 40 Gbit en het vermogen waarmee hij ook de laptop kan voorzien van stroom.

Daarnaast is het een kwestie van ondersteuning d.m.v. drivers in Windows en de fabrikant van je laptop / videokaart als het gaan om Windows machines. Met Macs ligt het nog iets complexer.
3-) Wat is jullie kennis & ervaringen hiermee? Zijn er verdere nadelen waar ik aan moet denken?
Je moet rekening houden met een flinke performance drop. De vuistregel die ik hanteerde is 40% performance drop op de resolutie / settings waarop je wil spelen. Haal je met een kaart op 1080p 100fps in een reguliere PC. Dan zal je via de interne monitor van je laptop misschien 60 fps halen. Via de externe monitor zal het beter zijn omdat je dan niet de bandbreedte van de TB3 aansluiting ook verzadigt met een return signaal van het beeld.

Hou ook rekening mee met het feit dat veel ultrabook / dunne laptops alleen beschikken over een U processor. Dit beïnvloedt de performance ook bij games die leunen op de CPU en niet alleen maar op de GPU. Een dunne laptop met een H CPU variant bv. 9750H zal beter werken dan een XPS 13 met een U variant.
Ja, dit kan je koppijn gaan bezorgen. eGPU's staan nog redelijk in de kinderschoenen en voor een goede werking ben je afhankelijk van meerdere partijen dan alleen de video kaart drivers. Windows Updates en Thunderbolt drivers spelen een grote rol in de stabiliteit van een eGPU naast de implementatie van TB3 vanuit de fabrikant.

Een desktop / laptop met een ingebouwde dedicated GPU zal op de lange termijn veel stabieler zijn echter biedt een eGPU ook andere voordelen t.o.v. een laptop zoals de mogelijkheid om op termijn eenvoudig up te graden binnen de beperkingen van de PSU van de eGPU enclosure.
5-) Welke e-GPU case raden jullie mij aan? Ik hoopte op de Razer Core X maar die is nergens verkrijgbaar in Nederland zo te zien. Vanuit Razer zelf word het niet verzonden naar Nederland, helaas.
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is de Razer Core X / Chrome de beste oplossing tot nu toe. Ik heb deze via Amazon.de binnen 2-3 dagen kunnen krijgen voor dezelfde prijs als bij Razer (zie eerdere link).

[ Voor 20% gewijzigd door Lukin op 07-11-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
freaky35 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:51:
Wat is het probleem van een desktop in de woonkamer?

Qua stilte is kan dat juist echt super gaan,omdat je met stille kasten.fans onderdelen gewoon een super stille pc kan bouwen.
Ik heb laatst een pc gebouwd voor mijn zus,maar die hoor je gewoon niet,ook al zit je er pal naast.

En anders een game laptop,echter m,ijn ervaring daarmee is dat deze niet stil zijn.
Maar ook hiermee heb je geen gedoe wat met een E-GPU wel het geval is.

En met een E-GPU zit je alsnog wat een kast.
In de woonkamer hebben we geen plek voor een monitor of bureau.

En ik wil in de woonkamer blijven gamen.

Dus de ideale situatie zou zijn dat ik met de laptop lekker op de eettafel of bank aan het gamen ben terwijl naast de bank of onder de eettafel een kleine eGPU aangesloten zit.

Ik kan dan mijn laptop uitzetten en de USB-C kabeltje opbergen. Ipv monitor...toetsenbord...muis...alle draden etc.

Mag niet van de baas :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Lukin schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:53:
[...]

Ik heb mijn Razer Core X van Amazon.de Een aantal aspecten zijn heel belangrijk bij de aanschaf van de GPU die je hierin plaatst. De dimensies van de kaart vs de ruimte in de kast, het stroom verbruik vs de PSU in de kast en de native ondersteuning van het type GPU vs je eigen laptop.

[...]

De laptop moet thunderbolt 3 ondersteunen en goed geïmplementeerd zijn. Hoe meer lanes en poorten hoe beter. 4 lanes heeft de voorkeur naar mijn weten. Persoonlijk gebruik ik een Dell XP 13 (7390). IK heb een eGPU aangeschaft om voor mij het beste van twee werelden te kunnen combineren. De portabiliteit, performance en zakelijk kwaliteit van de XPS en de mogelijkheid om te kunnen gamen.

Daarnaast heb je een actieve thunderbolt 3 kabel nodig voor het signaal. Bij de Razer Core X krijg je maar een mini kabel mee. Je kan daar een extra kabel voor kopen. Ik heb deze gekocht en die werkt tot nu toe prima. Bij de aanschaf van de kabel moet je ook rekening houden met het type en de throughput ervan. Belangrijk is vaak 40 Gbit en het vermogen waarmee hij ook de laptop kan voorzien van stroom.

Daarnaast is het een kwestie van ondersteuning d.m.v. drivers in Windows en de fabrikant van je laptop / videokaart als het gaan om Windows machines. Met Macs ligt het nog iets complexer.

[...]

Je moet rekening houden met een flinke performance drop. De vuistregel die ik hanteerde is 40% performance drop op de resolutie / settings waarop je wil spelen. Haal je met een kaart op 1080p 100fps in een reguliere PC. Dan zal je via de interne monitor van je laptop misschien 60 fps halen. Via de externe monitor zal het beter zijn omdat je dan niet de bandbreedte van de TB3 aansluiting ook verzadigt met een return signaal van het beeld.

Hou ook rekening mee met het feit dat veel ultrabook / dunne laptops alleen beschikken over een U processor. Dit beïnvloedt de performance ook bij games die leunen op de CPU en niet alleen maar op de GPU. Een dunne laptop met een H CPU variant bv. 9750H zal beter werken dan een XPS 13 met een U variant.

[...]

Ja, dit kan je koppijn gaan bezorgen. eGPU's staan nog redelijk in de kinderschoenen en voor een goede werking ben je afhankelijk van meerdere partijen dan alleen de video kaart drivers. Windows Updates en Thunderbolt drivers spelen een grote rol in de stabiliteit van een eGPU naast de implementatie van TB3 vanuit de fabrikant.

Een desktop / laptop met een ingebouwde dedicated GPU zal op de lange termijn veel stabieler zijn echter biedt een eGPU ook andere voordelen t.o.v. een laptop zoals de mogelijkheid om op termijn eenvoudig up te graden binnen de beperkingen van de PSU van de eGPU enclosure.

[...]

Voor zover ik heb kunnen achterhalen is de Razer Core X / Chrome de beste oplossing tot nu toe. Ik heb deze via Amazon.de binnen 2-3 dagen kunnen krijgen voor dezelfde prijs als bij Razer (zie eerdere link).
Ayyyyy...ik ben bang dat ik straks veel geld kwijt ben aan iets wat niet goed gaat werken.

Wel jammer dat het nog in kinderschoenen staat. Ik herinner me paar jaar geleden dat een eGPU voor het eerst uitkwam (Razer Core X)...Ik dacht dat moet ik hebben!

We zijn nu jaren later en blijkbaar is het nog steeds niet makkelijk werk voor noobs zoals mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Toch maar even opnieuw overleggen met de baas. Ik vind ook niet alles mooi wat er bij ons in de woonkamer staat, maar soit, dat hoort er bij. Een eGPU is echt maar een halve oplossing. Ik zou kijken naar een elegantere oplossing. Toen wij nog kleiner woonden heb ik een speelgoedkist gebruikt als hobbykist in de woonkamer. Games, monitor, headset paste daar prima in. Paar minuutjes werk om te gamen of weer op te ruimen. Nu we ruimer wonen is er een aparte kamer voor spielerei.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
FirePuma142 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:43:
[...]

Toch maar even opnieuw overleggen met de baas. Ik vind ook niet alles mooi wat er bij ons in de woonkamer staat, maar soit, dat hoort er bij. Een eGPU is echt maar een halve oplossing. Ik zou kijken naar een elegantere oplossing. Toen wij nog kleiner woonden heb ik een speelgoedkist gebruikt als hobbykist in de woonkamer. Games, monitor, headset paste daar prima in. Paar minuutjes werk om te gamen of weer op te ruimen. Nu we ruimer wonen is er een aparte kamer voor spielerei.
Is natuurlijk ook maar een kut excuus. Hoeveel mensen mogen nou echt iets niet van hun partner? Dat zijn toch geen gezonde relaties?

Ik denk dat de realiteit meer is dat zijn vrouw uitgesproken heeft het niet fijn te vinden en hij het er mee eens is en er dus maar in mee gaat.

Puntje bij paaltje kan er gewoon een PC in de woonkamer. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ThaddeusX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:21:
[...]

Ayyyyy...ik ben bang dat ik straks veel geld kwijt ben aan iets wat niet goed gaat werken.

Wel jammer dat het nog in kinderschoenen staat. Ik herinner me paar jaar geleden dat een eGPU voor het eerst uitkwam (Razer Core X)...Ik dacht dat moet ik hebben!

We zijn nu jaren later en blijkbaar is het nog steeds niet makkelijk werk voor noobs zoals mezelf.
Het is inderdaad nog niet helemaal gegarandeerd plug en play. Dat komt mede omdat het grotendeels een niche markt is. De enige reden waarom ik uiteindelijk voor een eGPU heb gekozen is omdat ik al in het bezit was van een laptop die dit als optie ondersteunde. Daarnaast vindt ik het ook leuk om met dit soort technologie te stoeien.

Als je nog niets hebt dan is vanuit een performance en geluidsproductie perspectief een goede, eventueel compacte, desktop de beste oplossing gevolgd door een game laptop. Zoals ook eerder aangegeven, als het gaat om esthetische overwegingen dan zijn er oplossingen te bedenken voor als de computer niet in gebruik is. Voor de prijs van aan laptop (1000 euro) + eGPU enclosure (330 euro) + GPU (600 euro) heb je een zeer goede desktop of gaming laptop als mobiliteit buitens huis ook een wens is. Zolang het gebruik alleen binnen je eigen woning plaatsvindt dan is een goede desktop gewoon de beste keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Lukin op 07-11-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
chaoscontrol schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:03:
[...]

Is natuurlijk ook maar een kut excuus. Hoeveel mensen mogen nou echt iets niet van hun partner? Dat zijn toch geen gezonde relaties?

Ik denk dat de realiteit meer is dat zijn vrouw uitgesproken heeft het niet fijn te vinden en hij het er mee eens is en er dus maar in mee gaat.

Puntje bij paaltje kan er gewoon een PC in de woonkamer. ;)
Er is sowieso geen ruimte voor een bureau.
En ik snap dat mijn vrouw het niet fijn vind om vele kabels, monitors, toetsenbord, muis etc op de eettafel te zien :)

Het ziet er ook niet uit.

Als ik het echt graag zou willen, zou het kunnen maar ik snap dat het gewoon niet ideal is. Vooral als ik dagelijks het moet opruimen.

Monitor = HDMI/Display kabel + stroomkabel + monitor zelf opbergen

Dat is geen comfort voor mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:33
Dan is sowieso een Laptop het makkelijkste als je het dagelijks moet opruimen.

Een E-GPU geeft ook allemaal kabels,rommel ect,dus ik snap niet wat daar niet erger aan is als een Deskstop,maar goed dat zal aan mij liggen.

Je bent EGPU case nodig ,plus monitor,plus toetsenbord,omdat een laptop voor je scherm niet echt handig is. 8)7. Want je bent sowieso dan een extern scherm nodig,met die E-GPU
.
Dan geeft een bv mini desktop case met muis,toetsenbord en scherm,minder rommel.
Minste rommel geeft natuurlijk alleen een Laptop

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 07-11-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThaddeusX schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:51:
[...]

Er is sowieso geen ruimte voor een bureau.
En ik snap dat mijn vrouw het niet fijn vind om vele kabels, monitors, toetsenbord, muis etc op de eettafel te zien :)

Het ziet er ook niet uit.

Als ik het echt graag zou willen, zou het kunnen maar ik snap dat het gewoon niet ideal is. Vooral als ik dagelijks het moet opruimen.

Monitor = HDMI/Display kabel + stroomkabel + monitor zelf opbergen

Dat is geen comfort voor mij 8)7
Waarom dan niet gewoon gamen op de TV? Dan kun je je PC in de TV-kast opbergen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:08
En wat was dan precies het probleem met streamen met Steam? Pc ergens anders neer zetten, kan als je dat wil net zo klein zijn als zo'n gpu box, monitor hoeft natuurlijk niet eens als je alles opgezet hebt. Je kan in principe alles op afstand doen met Steam en Teamviewer oid.

Enige nadeel met Steam is wat lag. Maar als het netwerk in orde is, het liefst bedraad, werkt het toch echt wel prima, en is naar mijn mening de lag niet merkbaar. (oke, bij echte twitch games voel ik wel iets, maar het is gewoon prima speelbaar.)

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Een jaar later, ik ben wel benieuwd welke oplossing je hebt gekozen.

Zit zelf ook met deze uitdaging, ik heb een laptop in de woonkamer en een xbox in de slaapkamer. Ik stream nu mn games naar mn laptop, perfect.

Nu heb ik een VR bril en wil ook pc vr games kunnen draaien.

Heb nu een gaming laptop aangeschaft, komt morgen binnen, ben alleen bang voor de extra lawaai van dat ding tijdens gamen.

Ben dus wel benieuwd voor welk oplossing jij uiteindelijk bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
ido_nl schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:38:
Een jaar later, ik ben wel benieuwd welke oplossing je hebt gekozen.

Zit zelf ook met deze uitdaging, ik heb een laptop in de woonkamer en een xbox in de slaapkamer. Ik stream nu mn games naar mn laptop, perfect.

Nu heb ik een VR bril en wil ook pc vr games kunnen draaien.

Heb nu een gaming laptop aangeschaft, komt morgen binnen, ben alleen bang voor de extra lawaai van dat ding tijdens gamen.

Ben dus wel benieuwd voor welk oplossing jij uiteindelijk bent gegaan.
Ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

Het staat nog in kinderschoenen. Totdat het plug & play is ga ik niet beginnen met eGPU’s.

Mogelijke opties:
1-) ps5 is erg stil. Dit kan ik aansluiten op een usb-c monitor. Mocht ik een ooit kunnen kopen. Voorlopig blijven ze uitverkocht.
2-) Cloud gaming maar maak me wel zorgen om kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linqer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-02 16:28
Wellicht een stomme vraag hoor...

Ik heb een NUC. best wel een prima ding(NUC8i7HVK is Intel, i7 processor en Radeon™ RX Vega M GH graphics)
...maar daar kan natuurlijk nooit een GPU in, die de huidige games, en de games die nog komen gaan, voluit kan draaien.

Mag ik er vanuit gaan dat hiervoor dezelfde consequenties gelden als bij een laptop? Dus flinke framedrops e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Linqer schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:40:
Wellicht een stomme vraag hoor...

Ik heb een NUC. best wel een prima ding(NUC8i7HVK is Intel, i7 processor en Radeon™ RX Vega M GH graphics)
...maar daar kan natuurlijk nooit een GPU in, die de huidige games, en de games die nog komen gaan, voluit kan draaien.

Mag ik er vanuit gaan dat hiervoor dezelfde consequenties gelden als bij een laptop? Dus flinke framedrops e.d.?
NUC = laptop zonder scherm, input apparaten en accu.

Dus ja, het hele bovenstaande eGPU verhaal geldt daar ook voor.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

EMP

Krulloos!

Als je het wilt oplossen zul je toch iets handigs moeten verzinnen.

PC op zolder en streamen via netwerk naar een laptop is zeker een realistische optie.

Ik ken de situatie in de huiskamer niet, maar wat dacht je van deze en deze bouwen? Niets te zien en toch hardcore gamen met alle voordelen van een echte pc.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:47
Ik denk dat de TS eerder een nieuw set ballen en wat haar op zijn tanden nodig heeft. :P

" Het mag niet van de vrouw baas " 8)7

Je kan de dag van vandaag krachtpatsers bouwen/kopen die kleiner en eleganter zijn dan de gemiddelde spelconsole. Als je daar nog geen plaatsje voor kan (mag) vinden in de woonkamer, dan kan je beter op zoek naar een nieuwe vrouw die het wel apprecieert dat haar man een hobby heeft.
Pagina: 1