Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows houden terwijl ik van SSD verwissel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Momenteel heb ik een 500 GB interne SSD in mijn game PC. Ik weet het is niet veel maar destijds was het nodig voor het budget. Ik heb nu een 2 TB interne SSD gekocht. Ik wil dit weekend ze omwisselen alleen ik ben bang dat ik dan mijn Windows 10 kwijt ben. Ik heb toen ik mijn PC gebouwd heb laten worden een overige Windows key gekregen en gebruikt die mijn toen huidige werkgever niet meer nodig had. Ik kan volgens mij deze code niet nog een keer gebruiken. Mijn collega zei het volgende via Messenger "Installeren zover code neemt hij hem over van je moederbord" en later zei hij: "schijf eruit, nieuwe erin en bij de installatie aangeven dat je wilt installeren zonder key"

Mijn vraag

maar hou ik dan gewoon mijn legale Windows 10 die ik voorheen had op mijn oude SSD?

Ik heb niet veel verstand van computers en dergelijke dus ik dubbel check alles even.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Alle reacties

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Met een klein programma als ProduKey kun je ook je huidige licentie uitlezen en weer gebruiken:
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als het een OEM licentie is, is deze verbonden aan je moederbord en niet aan je SSD. Als je windows opnieuw installeert op de nieuwe SSD en de key weer intypt moet hij probleemloos activeren.

Als je je daar zorgen over maakt kan je evt ook je huidige installatie clonen middels Macrium Reflect of een tool die de leverancier van je SSD beschikbaar stelt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
Waarom niet de 500 GB houden voor OS en de 2TB erbij voor je games?

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:37
@Uszka dat was precies mijn gedachte.... Heb zelf ook een kleine SSD voor windows. een grotere SSD voor games en programma's (Standaard installatiepad aangepast)
en nog 2 HDD's voor alles waar ik geen snelheid voor nodig heb.

In ieder geval, als je een nieuwe SSD er in knalt, en de installatie start met een USB, zou windows automatisch de licentie weer op moeten pakken (Als je tenminste de juiste versie van windows installeert (pro, home etc)

Anders zou ik gewoon de nieuwe SSD er bij prikken en eventuele programma's of spellen naar de 2TB SSD verplaatsen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Je kunt toch gewoon de 500 GB clonen naar de 2TB? Ik neem aan dat die sowieso sneller zal zijn.
Dan hoef je Windows ook niet opnieuw te installeren.

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Macruim reflect werkt prima je kan de grote instellen.
Op mijn werk ook gebruikt w10 gecloned naar een 1tb ssd .

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Waarom zou je gaan klonen? Verse install kan ook geen kwaad bij windows. Ben je van alle meuk af :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even op zowat iedereen hun antwoord ook antwoord geven.

@Blaat het is een windows 7 product key die inderdaad van een bedrijf was. volgens mij valt dat dan onder OEM licentie en ik zou niet weten of de leverancier een tool daarvoor heeft. Ik weet ook niet hoe ik aan die info zou komen.

Aan alle mensen die vragen waarom ik m'n 500 GB niet houdt. Dit is omdat ik maar 1 interne SSD kan hebben en sinds ik veel game en een HDD daar niet handig voor is dacht ik ik haal een nieuwe veel grotere SSD.

@-The_Mask- Volgens mij is ie gewoon legaal, maar volgens mij kun je de keys van tegenwoordig niet meer dubbelgebruiken

@Itrme Moet op die USB dan windows staan of mag het gewoon een lege USB zijn?

Geen idee hoe je moet clonen en heb ook nog nooit van Macruim Reflect gehoord.

Graag zie ik weer reacties tegemoet.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je een Digital License* hebt in Windows 10, dan staat die bij de servers van Microsoft. Als je opnieuw installeert pakt hij de sleutel van de MS-server weer. Hierop doelt je collega toen hij zei: "schijf eruit, nieuwe erin en bij de installatie aangeven dat je wilt installeren zonder key".

Je kan ook via DISM een image maken van je Windows installatie en die terugzetten. Dit heeft wat werk in de voeten. Makkelijker is om een gratis imaging prog te gebruiken om je hele SSD te klonen en weer terug te zetten.

* Digital License kan je zien bij Settings -> Update & Security -> Activation

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerNummer op 08-11-2019 18:50 ]

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
W10 key kan je kopen op eBay kost een paar euro
Werkt prima al mijn systemen draaien er op nooit problemen gehad .

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
Welke behuizing heb je dan dat je maar één ssd kwijt kunt?
En welk moederbord?

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Jongens jongens, waarom dat gezeur over licenties en moeilijk gedoe over herinstallaties? Als de installatie nu goed werkt kan deze gewoon gekloond worden en overgezet worden naar een SSD. De OEM key is aan het moederbord gebonden en niet aan een harde schijf. Gewoon pragmatisch blijven en niet te ingewikkeld willen doen. Ik kloon al tijden mijn installatie naar andere SSD's of NVME SSD en heb nog nooit een licentie opnieuw hoeven invoeren. Ik kloon zelfs mijn dualboot installatie naar andere media zonder problemen.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

Speedmaster

Make my day...

Gewoon Macruim Reflect gebruiken. Heb hier diverse systemen van HDD naar SSD overgezet. Werkt vrij simpel. Wel alle partities selecteren anders kan je problemen ervaren bij het opstarten van de nieuwe SSD.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beaudog schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 18:59:
W10 key kan je kopen op eBay kost een paar euro
Werkt prima al mijn systemen draaien er op nooit problemen gehad .
Modbreak:Vertel er dan wel even bij dat dit over het algemeen MSDN/MyVisualStudio of VL licenties zijn doe op elk moment door Microsoft zonder pardon geblokkeerd kunnen en mogen worden, omdat deze licenties niet voor de retail markt bedoeld zijn.

Anders mogen wij hier op GoT in topics 'help mijn windows doet het niet meer' gaan uitleg wat er gaande is en dat de persoon nu gewoon een fatsoenlijke licentie mag kopen.

Dit is op zijn minst een heel grijsgebied, zeker als het om de paar euro kostende key's gaat, zeker als je er geen bewijs van authenticiteit er bij krijgt. Op GoT zien wij dergelijk zaken dan ook liever niet gepromoot worden.

@TS zoals door sommigen al geopperd, je zou gewoon de SSD's kunnen clonen. Wat de licentie betreft, jij geeft aan deze van een bedrijf te hebben gekregen? Enige idee wat voor type licentie het is? Het kan namelijk ook een enterprise of VL licentie zijn.

Verder heeft dit topic weinig te maken met moederborden, processoren of geheugen, ik zit zelf enigszins te twijfelen tossen Windows Client en OpslagTechnologie. Ik verhuisd hem eerst naar de laatste vanwege de optie clonen.

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2019 12:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 19:36
Nat-Water schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:25:
Waarom zou je gaan klonen? Verse install kan ook geen kwaad bij windows. Ben je van alle meuk af :)
Ik kan me wel voorstellen dat mensen willen clonen.
Ik heb bijvoorbeeld honderden aanpassingen gedaan aan mijn windows 10
En bij games moet je geregeld problemen met windows oplossen.
Al die problemen en ergernissen komen bij nieuwe installs allemaal weer boven water met alle ergernissen van dien.
Ik heb dezelfde windows 7 install van 2011 tot afgelopen juli gedraaid om hier geen last van te hebben.
Om het nog maar niet te hebben over software die ineens niet meer verkrijgbaar kan zijn door van die mooie online installers.

Verwijderd

Topicstarter
@TweakerNummer thanks voor de tip. Ik heb even gekeken daarzo en er staat idd dat ik windows 10 pro heb en het gekoppeld is aan mijn microsoft account. Dus als ik nu mijn nieuwe SSD erin zou doen dan moet ik zonder key installeren en dan later gewoon op m'n microsoft account inloggen? Of moet ik na installen zonder key dan toch weer die key doen?

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:50:
@TweakerNummer thanks voor de tip. Ik heb even gekeken daarzo en er staat idd dat ik windows 10 pro heb en het gekoppeld is aan mijn microsoft account. Dus als ik nu mijn nieuwe SSD erin zou doen dan moet ik zonder key installeren en dan later gewoon op m'n microsoft account inloggen? Of moet ik na installen zonder key dan toch weer die key doen?
Als het goed is zie je dus: Afbeeldingslocatie: https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xlarge/public/field/image/2016/06/windows-10-digital-license-linked.jpg?itok=pObAFbQo

Dan kan je zonder key installeren: zodra je je Microsoft account opgeeft bij de installatie van de nieuwe Windows op de nieuwe SSD download hij je licentie van de Microsoft servers.

Desalniettemin is het waarschijnlijk fijner voor je om een disk clone te doen met bijv. de gratis Macrium Reflect.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Sowieso kijk je even in je huidge Windows 10 op tabblad Beveiliging en dan bij Activatie: als daar staat dat Windows is geactiveerd, kan je een verse Windows 10 install doen, de licencekey skippen (overslaan) en doorgaan met de installatie. Zodra Windows contact legt met internet, valideert hij de hardware met de gegevens bij Microsoft. Als de Windows 10 al legaal was, krijg je hem gewoon weer terug zonder problemen (MITS de SSD het enige is wat je qua hardware vervangt).
Je kan dit gewoon doen (Windows 10 installeren op de 2 TB SSD en dan de 500 GB SSD niet wissen: dan kan je altijd nog terug en evt. clonen als het niet lukt (wat mij sterk lijkt).

Clonen kan je gratis en goed met de gratis clonesoftware op de website van de SSD-fabrikant (even zoeken op "clone").

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 09-11-2019 16:58 ]

Pagina: 1