Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
EDIT: Uitbreiding is uitgevoerd, advies is niet meer nodig. Topic bump was om geinteresseerden nog even in te lichten :).

Met mijn nieuwe gigabit glasvezel internet voel ik me wat gemotiveerd om eindelijk mijn interne netwerk ook maar eens een boost te geven. Ik heb momenteel staan, een 32TB (20TiB RAIDZ2) thuisserver, mijn gaming PC, verscheidene consoles en andere multimedia dingen. Huidige router is een Edgerouter X, die niet in staat is om 1Gbit bidirectioneel te routen (aggregate throughput 1Gbit), wifi via een Unifi AP.

De dingen die ik voor elkaar wil krijgen zijn het upgraden van de router naar iets wat de bandbreedte beter kan benutten, en het kunnen benutten van de volle snelheid van mijn thuisserver: 90MB/s transfers zijn wel een beetje matig als je 8 disks in RAIDZ2 hebt. En natuurlijk, is er de "omdat het kan" factor. Kortom, ik wil mijn thuisnetwerk upgraden naar 10Gbit.

Hiervoor heb ik een aantal dingen op mijn lijstje staan, en ik wou ff wat advies hebben of ik geen grote fouten maak.
  • EdgeRouter 4 á 170 euro
  • MicroTik CRS305-1G-4S + IN (4 port SFP+ 10GbE switch) á 135 euro
  • 2x Mellanox ConnectX-3 PCIE SFP+ á 120 euro per stuk
  • SC/UPC -> LC kabel voor mijn glasvezel aansluiting (tientje)
  • Single-mode Bidirectional SFP module (Ubiquiti, 30 euro)
  • 2x RJ45 1Gb SFP modules (router <-> 'master switch', 'master-switch' <-> 'gigabit switch') á 25 euro per stuk
  • DAC SFP+ 1m (switch naar server) (tientje)
  • 2x Generic Multimode duplex SFP+ (switch naar pc) á 25 euro per stuk
  • OM3 Multimode patch kabel (tientje)
Subtotaal: €€€

Bovenstaande wil ik allemaal netjes wegwerken in een nieuwe IKEA kast samen met de server. Het verbazingwekkende nog wel is dat het goedkoper is om mijn CAT6 te vervangen met glasvezel, omdat RJ45 SFP+ modules een fortuin kosten vergeleken met optical.

Klinkt dit als een redelijk plan? Kan ik beter een andere netwerkkaart kiezen, bijvoorbeeld?

EDIT: Uitbreiding is uitgevoerd, advies is niet meer nodig. Topic bump was om geinteresseerden nog even in te lichten :).

[ Voor 6% gewijzigd door Cilph op 02-12-2019 15:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
€700 uitgeven omdat je 'maar' 90*8 = 720Mbit van je 1000Mbit haalt, klinkt een beetje als escalation of commitment,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cilph
Ik zou 500MB/s moeten kunnen halen op die server puur vanwege de RAID opstelling en ik haal er maar 90. Bovendien zitten er ook SSDs in.

Nogmaals, een deel is ook een "omdat het kan" factor. Sommige mensen gaan op vakantie, sommige geeks doen dit :+.

[ Voor 32% gewijzigd door Cilph op 07-11-2019 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dusk72
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12-2021
Je zou je hier nooit hoeven te verontschuldigen omdat je een tweaker bent ;)

Ik ben met hetzelfde bezig (heb net Ziggo Gigabit en vind het irritant dat mijn netwerk ineens de bottleneck is) , maar probeer ook een beetje op het stroomverbruik en warmteontwikkeling te letten. Sommige 10G swicthes/routers vreten veel stroom en wordt flink warm.

Ben dus oa. op zoek naar een mooie combinatie tussen de door jou genoemde MicroTik en een router. Ik zag dat je de switches van Mikrotik ook op RouterOS kunt draaien, maar dan moet er wel een beetje fatsoenlijke CPU in zitten, begreep ik.

Ik ga zowel mijn NUC als ook de NAS gebruiken in (2x 1gbit) aggregation mode/LACP/LAG in combninatie met SMB multichannel.

ikzelf kwam uit op:
- MicroTik achter de router omdat ik intern zoveel mogelijk 10G wil hebben.
- 2x Netgear SX10 switches (ook al is het een gaming switch).
- Netgear AX12 RAX120 (maar alleen maar omdat deze een fatsoenlijke multi gig poort heeft). de WAN-naar-LAN-prestaties zijn alleen niet zo best.

enfin, ik hou dit draadje goed in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cilph
De CPU in een Mikrotik switch is niet super, ook al draai je RouterOS. Het kan werken als een router, maar niet als een full-gigabit en al helemaal niet als een 10 gigabit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cilph
Voor de geinteresseerden:

Kan zeggen dat ik het heb geinstalleerd volgens bovenstaande en alles werkt toppie-helemaal-prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Qnap heeft onlangs wat interessante producten uitgebracht die redelijk betaalbaar 10GBe bieden:
https://www.qnap.com/en-uk/product/qgd-1600p met dual 10GBE kaartje naar unmanaged
https://www.qnap.com/en-uk/product/qsw-1208-8c

Anyway ben een beetje noob voor wat betreft networking in switching layers ed.

flickr - WOT Profile - Game PC

Pagina: 1