Beste Tweakers,
Hierbij maak ik een topic aan voor de HiSense A5, hoewel dit een Smartphone is van een relatief onbekend Chinees merk denk ik dat een eigen topic gerechtvaardigd is. Vooral omdat dit toestel een e-ink only scherm heeft in combinatie met redelijk fatsoenlijke specs. Dit maakt de telefoon anders inzetbaar dan andere Android telefoons.
Eerst maar een plaatje en wat specificaties van de HiSense A5

Specificaties:
Algemeen
Merk: HiSense
Model: a5 (HLTE202N)
Release: november 2019
Prijs: staat op dit moment te koop voor 1499 CNY (circa 200 euro)
Behuizing & systeem
Gewicht: 157 gram
Afmetingen: 154.1 x 74.6 x 7.95 mm
Kleuren: zwart of wit
Sim type: Nano
Android versie: 9.0
Chipset: Qualcomm Snapdragon 439, Adreno 505 GPU
Scherm
Type: E-ink, 5.84 inch, multitouch ondersteuning
Resolutie: 720x1440 pixels
Geheugen
Ram: 4GB
Rom: 32 GB, uitbreidbaar met microSD
Camera
Voor: 8 MP
Achter: 13 Megapixel (4160 x 3120 pixels, autofocus, LED flits)
Connectiviteit
GSM: 850/900/1800/1900
Data: 2G/3G/4G
Wlan: WiFi 802.11 a/b/g/n/ac
Bluetooth: v5.0, A2DP
GPS: A-GPS, Glonass
NFC: niet ondersteund
FM radio: ondersteund
USB: micro -USB 2.0
Audio: 3.5 mm jack
Batterij: 4000 mAh, snelladen (5V/2A) ondersteund
Bronvermelding specificaties:
https://droidchart.com/en/hisense/hisense-a5-hlte202n-6354
Youtube filmpje met een demomodel op een beurs (geen officiele aankondiging):
YouTube: €100 Hisense A5 E Ink phone, 10 days battery, €250 A6L E Ink and LCD...
Beschikbaarheid vooralsnog alleen op JD.com (Chineestalig):
https://item.jd.com/100009216192.html#crumb-wrap
Edit: ik heb het toestel nu ook teruggevonden bij 1 verkoper op Aliexperss
https://www.aliexpress.com/item/4000305716689.html
Wat is nu de meerwaarde van dit toestel?
Een toestel met relatief traag verversend e-ink display betekend natuurlijk dat je een hoop functionaliteit inlevert (video's bekijken zal bijvoorbeeld amper mogelijk zijn en je hebt natuurlijk geen kleur in je scherm). Toch zijn er drie punten waarop dit toestel echt uitblinkt:
Batterijduur
Een e-ink scherm gebruikt natuurlijk fors minder batterij terwijl je toch volledig gebruik kunt maken van de basisfuncties van het toestel (bellen/appen/browsen/fotograferen). In het hierbovengenoemde Youtube filmpje wordt gesproken over een batterijduur van 10 dagen. Praktijkgegevens heb ik vooralsnog niet gevonden.
Het middel tegen een smartphone verslaving
Een grijs scherm is nu eenmaal een stuk minder aantrekkelijk om naar te kijken dan een kleurenscherm. Als jij jezelf betrapt op het overmatig gebruiken van je smartphone zou deze telefoon een zeer geschikte optie kunnen zijn om je smartphone gebruik terug te dringen. Vooral gebruik en consumptie van multimedia content is met deze smartphone een stuk minder aantrekkelijk is terwijl je toch volledig bereikbaar blijft en in principe alle content wel kan bekijken.
Alternatief voor een e-reader/lezen op de smartphone
Hoewel het scherm van 5.84 inch natuurlijk geen ideaal formaat is om langdurig op te lezen kan dit toestel een hele mooie vervanging zijn voor een e-reader of lezen op je smartphone. Immers ondersteund dit toestel een volwaardige android versie waardoor je niet alleen boeken, maar ook veel eenvoudiger toegang hebt tot websites, documenten en tekstgebaseerde apps dan op de gemiddelde e-reader.

Ervaring en discussie
Ik ben benieuwd wat andere Tweakers vinden van dit toestel en welke Tweakers nog meer interesse hebben om dit toestel aan te schaffen. Ik sta zelf eigenlijk op het punt hem aan te schaffen maar ik kan hem voor nu alleen vinden via de Chineestalige website JD hierboven en deze website mij niet bekend. Bovendien vertaald Google hem niet foutloos waardoor bestellen nog wel eens een uitdaging zou kunnen worden. Als iemand hier wat zinnigs over te zeggen weet hoor ik het natuurlijk graag
Hierbij maak ik een topic aan voor de HiSense A5, hoewel dit een Smartphone is van een relatief onbekend Chinees merk denk ik dat een eigen topic gerechtvaardigd is. Vooral omdat dit toestel een e-ink only scherm heeft in combinatie met redelijk fatsoenlijke specs. Dit maakt de telefoon anders inzetbaar dan andere Android telefoons.
Eerst maar een plaatje en wat specificaties van de HiSense A5

Specificaties:
Algemeen
Merk: HiSense
Model: a5 (HLTE202N)
Release: november 2019
Prijs: staat op dit moment te koop voor 1499 CNY (circa 200 euro)
Behuizing & systeem
Gewicht: 157 gram
Afmetingen: 154.1 x 74.6 x 7.95 mm
Kleuren: zwart of wit
Sim type: Nano
Android versie: 9.0
Chipset: Qualcomm Snapdragon 439, Adreno 505 GPU
Scherm
Type: E-ink, 5.84 inch, multitouch ondersteuning
Resolutie: 720x1440 pixels
Geheugen
Ram: 4GB
Rom: 32 GB, uitbreidbaar met microSD
Camera
Voor: 8 MP
Achter: 13 Megapixel (4160 x 3120 pixels, autofocus, LED flits)
Connectiviteit
GSM: 850/900/1800/1900
Data: 2G/3G/4G
Wlan: WiFi 802.11 a/b/g/n/ac
Bluetooth: v5.0, A2DP
GPS: A-GPS, Glonass
NFC: niet ondersteund
FM radio: ondersteund
USB: micro -USB 2.0
Audio: 3.5 mm jack
Batterij: 4000 mAh, snelladen (5V/2A) ondersteund
Bronvermelding specificaties:
https://droidchart.com/en/hisense/hisense-a5-hlte202n-6354
Youtube filmpje met een demomodel op een beurs (geen officiele aankondiging):
YouTube: €100 Hisense A5 E Ink phone, 10 days battery, €250 A6L E Ink and LCD...
Beschikbaarheid vooralsnog alleen op JD.com (Chineestalig):
https://item.jd.com/100009216192.html#crumb-wrap
Edit: ik heb het toestel nu ook teruggevonden bij 1 verkoper op Aliexperss
https://www.aliexpress.com/item/4000305716689.html
Wat is nu de meerwaarde van dit toestel?
Een toestel met relatief traag verversend e-ink display betekend natuurlijk dat je een hoop functionaliteit inlevert (video's bekijken zal bijvoorbeeld amper mogelijk zijn en je hebt natuurlijk geen kleur in je scherm). Toch zijn er drie punten waarop dit toestel echt uitblinkt:
Batterijduur
Een e-ink scherm gebruikt natuurlijk fors minder batterij terwijl je toch volledig gebruik kunt maken van de basisfuncties van het toestel (bellen/appen/browsen/fotograferen). In het hierbovengenoemde Youtube filmpje wordt gesproken over een batterijduur van 10 dagen. Praktijkgegevens heb ik vooralsnog niet gevonden.
Het middel tegen een smartphone verslaving
Een grijs scherm is nu eenmaal een stuk minder aantrekkelijk om naar te kijken dan een kleurenscherm. Als jij jezelf betrapt op het overmatig gebruiken van je smartphone zou deze telefoon een zeer geschikte optie kunnen zijn om je smartphone gebruik terug te dringen. Vooral gebruik en consumptie van multimedia content is met deze smartphone een stuk minder aantrekkelijk is terwijl je toch volledig bereikbaar blijft en in principe alle content wel kan bekijken.
Alternatief voor een e-reader/lezen op de smartphone
Hoewel het scherm van 5.84 inch natuurlijk geen ideaal formaat is om langdurig op te lezen kan dit toestel een hele mooie vervanging zijn voor een e-reader of lezen op je smartphone. Immers ondersteund dit toestel een volwaardige android versie waardoor je niet alleen boeken, maar ook veel eenvoudiger toegang hebt tot websites, documenten en tekstgebaseerde apps dan op de gemiddelde e-reader.

Ervaring en discussie
Ik ben benieuwd wat andere Tweakers vinden van dit toestel en welke Tweakers nog meer interesse hebben om dit toestel aan te schaffen. Ik sta zelf eigenlijk op het punt hem aan te schaffen maar ik kan hem voor nu alleen vinden via de Chineestalige website JD hierboven en deze website mij niet bekend. Bovendien vertaald Google hem niet foutloos waardoor bestellen nog wel eens een uitdaging zou kunnen worden. Als iemand hier wat zinnigs over te zeggen weet hoor ik het natuurlijk graag