Ventilatie vervangen met mindere capaciteit nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
In mijn nieuwbouwwoning heb ik de MV unit Orcon MVS15. In mijn vorige woning had ik een Zehnder Comfofan S welke ik perfect aan mijn domotica heb kunnen koppelen middels de 0-10V aansturing. Die Orcon is eigenlijk niet relatief eenvoudig te koppelen. Ik zou deze dus eigenlijk wel willen wisselen voor deze Comfofan, maar volgens de specificaties lijkt deze minder ventilatievermogen te hebben.
De Orcon doet 510 m3 bij 150 Pa en de Zehnder doet 420 m3 bij 150 Pa. Wat 150 Pa precies inhoudt weet ik niet, maar het lijkt erop dat de Zehnder minder ventilatievermogen heeft.

Het is een woning met vloeroppervlak185m2 en dan (* 2,65m hoogte = ) 490 m3 inhoud.

In diverse ruimtes heb ik vochtigheids- en co2 sensoren en wil op basis hiervan dynamisch de ventilatie regelen. Met een 0-10V aansturing kan dat mooi per procenten, ipv stand 1,2,3 wat ik nu heb. Als de ventilator zelf wat meer geluid zal maken is geen probleem, want de MV hangt in de garage.

Ik heb een MV afstelrapport bijgevoegd.

Ga ik dat merken en/of moet ik het niet doen, of kan dat prima? Bedankt!

Een andere optie die ik openhoud is de Comfofan als extra ventilatiesysteem, die ik dan aan de bovenverdieping aansluit, zodat ik alleen boven kan ventileren (bijv bij douchen). Maar ik weet niet of het verstandig is om 2 MV's aan 1 afvoerpijp naar buiten aan te sluiten en of ze elkaar niet gaan tegenwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5rtM8x6QlJSetqNSOa80VHBI/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door padoempats op 06-11-2019 21:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die 150 Pa is Pascal. Deel dit door 100000 om op Bar uit te komen (0.0015 Bar). Verder kan ik je niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ik heb hier ook een Orcon MVS15(RH) en die heeft wel degelijk een 0-10v aansturing van de motor. Ik regel de ventilatiesnelheid met een 0-10V Zwave dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
schijndel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:39:
Ik heb hier ook een Orcon MVS15(RH) en die heeft wel degelijk een 0-10v aansturing van de motor. Ik regel de ventilatiesnelheid met een 0-10V Zwave dimmer.
No shit! In de documentatie staat daar niets over namelijk. Voor Comfofan heb ik inderdaad ook een zwave dimmer (Qubino) op aangesloten en dat werkt perfect.
Heb je meer info waar deze 0-10V aansluiting zit op de MVS? Ik heb de mijne even opengemaakt, maar zou niet weten waar dan de 0-10V sensor zou zitten. Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 06-11-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ok, even verder doorgezocht, en inderdaad, er gaat een RGB kabeltje naar de motor. En de spanning gemeten tussen geel en blauw en dat lijkt 0-10V. Stand1 = 1.7V, Stand2 = 3.3V, Stand3 = 9V.

Ik zou op deze 2 draden dus de 0-10V Qubino aan kunnen sluiten op een of andere manier. Kan dat parallel, zodat de standaard schakelaars (over RF) ook nog blijven werken?

Heb je de dimmer op de rode 10v aangesloten om deze te voeden of is dat onvoldoende en heb je een losse 230 -> 12v adapter gebruikt?

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 06-11-2019 22:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Nog even een tip nu alle ventielen zijn ingeregeld op de juiste stand: haal ze er even uit (trekken, zitten geklemd in het kanaal) en schrijf met een watervaste stift aan de binnenkant even de huidige stand van het ventiel op! Mocht je ventielen hebben die traploos verstelbaar zijn, zet dan even een streepje op de schroefdraad. Je wilt ze in de toekomst namelijk een keer schoonmaken, dan zou het zonde zijn als je de afstelling kwijt bent en je het systeem opnieuw moet laten inregelen.

Verder zou je plan van ventilatiebox omwisselen wellicht kunnen, maar dan zou je moeten gaan meten (met een anemometer die best duur zijn) of je overal nog de juiste capaciteiten behaalt na omwisselen. Gelukkig lijkt dat niet nodig te zijn en heb je hopelijk al een oplossing. Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ik zat te denken, waarschijnlijk gaat parallel aansluiten niet werken omdat je dan verschillende spanningen hebt en die middelen? Zo goed zit ik niet in die elektrotechniek.

Maar mogelijk is het beter om de gele draad, met variable spanning, als input te gebruiken voor de Qubino. Hoe gaat deze zwave dimmer daarmee om? Kan ik de output dan nog zelf sturen over zwave? En welke aansturing wordt dan gekozen (zwave input of the 0-10V input)? Ik vind het belangrijk dat de huidige manuele RF zenders ook nog kunnen werken om ventilatie aan te zetten. Ben benieuwd hoe jij dat hebt staan @schijndel . Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schijndel
@jogaa : de kleurverklaring van het kabeltje van de MVS vind je hier: https://www.orcon.nl/wp-c...e_handleiding_mvs-15p.pdf , op pagina 6.

Ik heb de Qubino tussen de stuurprint en de motor gehangen. De tacho en de 10v heb ik doorverbonden, de gnd en input onderbroken. Voeding van de Qubino komt vanaf een aparte 12v trafo (Dinrail, Meanwell)

Op de 0-10v input van de Qubino heb ik de GND en Input vanaf de stuurprint aangesloten.

De 0-10v OUTPUT van de Qubino naar de motor sluit je vervolgens aan op de motor (geel en blauw).

Volgens de handleiding van de Qubino kan je hem vervolgens op twee manieren configureren:
- Input gebruiken om de output automatisch te sturen. Je Orcon hand bedieners zouden dan nog steeds rechstreeks de motor bedienen, tenzij je over Zwave een andere waarde pushed. __Dit is mij niet gelukt ___

- Qubino input gebruiken als sensor, zonder directe koppeling aan output. Dit is wat ik doe. Ik gebruik de handbediening nu als een extra input in mijn ventilatie bedieningen. Als je andere stand kiest op de handbediener, stuurt mijn domotica de ventilator die instelling door naar de output van de Qubino. Na XX-minuten gaat hij vervolgens weer terug naar de automatische logica die gekoppeld is aan allerlei andere sensoren in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
@schijndel gebruik jij domoticz om de qubino aan te sturen en uit te lezen? De qubino heb ik prima aan domoticz gekoppeld, maar het lukt mij niet de 0-10V input als aparte device te zien, zodat ik hier met events op kan acteren. Dus als ik handmatig de ventilatie aanzet, dat domoticz dan zelf tijdelijk deze waarde kan overnemen. Als ik de input als aparte device kan zien als sensor, dan moet ik er zijn. thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schijndel
Nee, ik gebruik home assistant.

De relevante Zwave instelingen bij mij zijn

parameter 1: 1
parameter 140: 100
parameter 141: 10

De Zwave node heeft bij mij dan een entity sensor.[node].general die weergeeft wat het voltage op de input is
Pagina: 1