Incorrecte batterijindicatie, laptop gaat door op "0%" accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peecee123
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-11-2019
Ik heb een probleem met de accu van mijn laptop. Op een een of andere manier wordt het batterijpercentage niet juist weergegeven. Hij gaat relatief snel leeg tussen de 100% en 0%, maar op de 0% gaat hij nog zo'n 1.5 - 2 uur mee. Als ik hem afsluit een weer opstart zegt hij dus ook dat de accu critically low is en het lampje van de accu kleurt ook oranje. Ik vind dit vreemd, want de accuduur is wat je kunt verwachten van een laptop van deze leeftijd, maar hij is op deze manier niet te vertrouwen. Je weet nooit wanneer hij gaat uitvallen, omdat deze lang op 0% blijft staan.

Specificaties:
Dell Latitude E6530
256GB SSD
HDD caddy met 500gb hdd
Originele DELL 9-cell accu
I7-3630QM
16gb DDR3
NVS5200M

Heb al veel geprobeerd. Drivers verwijderen/updaten, bios updaten, nieuwe installatie van windows, batterij calibratie, maar niks blijkt te helpen. Het vreemde is dat de accuduur normaal is, maar hij door gaat na de 0%, dus iets in het percentage wat de laptop weergeeft is niet goed. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat hier gaande is. Een nieuwe accu ga ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Laptop uit
AC eruit
Batterij eruit
30 second power knop ingedrukt houden
Aansluiten en testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peecee123
Spierenburg schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:37:
Laptop uit
AC eruit
Batterij eruit
30 second power knop ingedrukt houden
Aansluiten en testen
Ja dat heb ik ook al geprobeerd. Heeft geen effect helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

peecee123 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:31:
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat hier gaande is. Een nieuwe accu ga ik niet aan beginnen.
Het ligt eraan hoe oud hij is. Na vijf jaar en opeens kuren, zou ik hem liever wel vervangen.
Heb je een idee of het gebeurde toen je iets speciaal deed? Windows Update? Iets geinstalleerd?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peecee123
AW_Bos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:49:
[...]

Het ligt eraan hoe oud hij is. Na vijf jaar en opeens kuren, zou ik hem liever wel vervangen.
Heb je een idee of het gebeurde toen je iets speciaal deed? Windows Update? Iets geinstalleerd?
Heb de laptop 2e hands aangeschaft en dacht dat de accu gewoon niet zo lang meer mee ging, ongeveer 2 uur nog, maar heb hem laatst plots gebruikt tot 0% en kwam er dus achter dat hij het nog lang volhoudt op 0% dus. Nog voor 1.5 - 2 uur. Battery info geeft aan dat hij nog 35% van de originele capaciteit heeft. Dit lijkt mij niet te kloppen, evenals de batterijindicatie op dit moment. Accu is 6 jaar oud. De laptop ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heb je al in het BIOS gekeken? Is daar een Battery Calibration te vinden?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Dell zou je ook in de BIOS de batterijstatus moeten zien. Daarnaast heeft windows een Batteryreport. Cmd powercfg /batteryreport

Wellicht dat daar iets intressants uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 11:15
Waarschijnlijk is je accu gewoon slecht. Niet gek als de accu zo oud is als de laptop denk ik.

Het hangt denk ik allemaal af van de leeftijd van de accu. Want 2 uur van 100 naar 0% is voor een vijf jaar oude accu met dergelijke hardware misschien zo slecht niet.

Dat ie zo lang blijft werken voorbij de 0% is denk ik van tijdelijke aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peecee123
AW_Bos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:54:
Heb je al in het BIOS gekeken? Is daar een Battery Calibration te vinden?
Is geen battery calibration te vinden.
Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:55:
Bij Dell zou je ook in de BIOS de batterijstatus moeten zien. Daarnaast heeft windows een Batteryreport. Cmd powercfg /batteryreport

Wellicht dat daar iets intressants uitkomt
Komt niet veel uit. Alleen bijgehouden data van de laatste paar dagen, omdat ik toen windows opnieuw heb geïnstalleerd. En dus de capaciteit wat de laptop denkt dat de accu nog heeft. Ongeveer 35% van de originele capaciteit dus. Vind het wel apart dat hij niks weergeeft over de productiedatum en de cycli. Ook in battery info zijn deze vakken leeg.
Denk ook dat hij de capaciteit verkeerd weergeeft, doordat hij het nog lang doet op 0% en dat hij alles na 0% niet meer meerekent.
Jackxl schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:55:
Waarschijnlijk is je accu gewoon slecht. Niet gek als de accu zo oud is als de laptop denk ik.

Het hangt denk ik allemaal af van de leeftijd van de accu. Want 2 uur van 100 naar 0% is voor een vijf jaar oude accu met dergelijke hardware misschien zo slecht niet.

Dat ie zo lang blijft werken voorbij de 0% is denk ik van tijdelijke aard.
Het is niet tijdelijk. Hij doet het dus altijd zo. Paar uur van 100% naar 0% en paar uur op 0% verder.

[ Voor 8% gewijzigd door peecee123 op 06-11-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als een rotte battery controller. Dan is de vraag of die op het moederbord of in de batterij zit, dat kan je eigenlijk alleen met een andere batterij zeker weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peecee123
Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:14:
Klinkt als een rotte battery controller. Dan is de vraag of die op het moederbord of in de batterij zit, dat kan je eigenlijk alleen met een andere batterij zeker weten
Heb het getest met een andere accu met nog 96% battery health en bij deze valt de laptop bij 0% gewoon uit. Nu is alleen mijn vraag: de accu die in de laptop zat is een M5Y0X 11.1v en de accu waarmee ik hem getest heb is een 71R31 10.8v. Kan het kwaad als ik deze gebruik?

Gelukkig ligt het probleem dus niet bij de laptop zelf.

Is er misschien een manier om de battery controller van de accu te resetten? De capaciteit lijkt nog goed te zijn. Hij werkt totaal langer dan de andere accu die ik geleend heb. Maar dit blijkt dus een 10.8v accu te zijn. Vreemd, want beide laptops (E5430 waar ik hem van geleend heb en E6530) horen dezelfde accu te hebben. Waarom is er dan een 10.8v model en een 11.1v model?
Pagina: 1