Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 07:05
Heb al flink wat uurtjes zoekwerk erin gestoken, maar weet iemand of er een SAS-alternatief is voor de Sharkoon QuickPort, een handig product voor het testen van SATA-HDDs (en het uitlezen van S.M.A.R.T. waarden)?

Natuurlijk zijn er andere manieren om te testen, maar vaak behelst dat het in- en uitschroeven van disken in caddies/trays. Bij het testen van grote volumes aan disken is dat toch een heel tijdvretende bezigheid, terwijl de SATA-disken zo zonder caddy/tray in de QuickPort te prikken zijn.

Iemand? Voor mijn part een Ali Express / DealExtreme-product, als het maar werkt (!)

En bij voorkeur een HEEEL stuk goedkoper dan deze:
https://www.amazon.com/dp..._r_cp_apa_i_ffqzCb0SXQ0CP

[ Voor 9% gewijzigd door m_w_mol op 06-11-2019 20:42 ]

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:23
Zoek je nu iets waar je SAS disk met tray en al mee kunt testen, of kale disks?

Voor kale disks is een trayles systeem ala pricewatch: Icy Dock TurboSwap MB171SP-B een optie. Het merk heeft ook varianten voor meer dan één disk in 3x5,25"

Misschien is een (compact) systeem met gewoon de interne breakout cables naar buiten ook een optie?
Bijvoorbeeld pricewatch: Supermicro CBL-0309L?
Print (of zaag zelf) een mooi houdertje dat je al die schijven netjes kwijt kunt, dan ligt het ook niet over het halve bureau. (conceptueel zoiets: http://img.xuijs.com/nimg...762f447594e2c03ad5bf4.jpg)

Disclaimer, ik heb 0 praktische ervaring met SAS schijven. MiniSAS naar sata is het wel zo'n beetje :P
Dus check check etc.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn oplossingen voor forensische toepassing, zoals Tableau TK6u, Ureach SAS-MS118, Tableau Forensic T356789iu en Logicube Talon. Die hebben ook een hoge prijs.

De prijs/beschikbaarheid/betrouwbaarheid van dit apparaat weet ik niet.

Het gaat min of meer over computers op zichzelf. Zoals een externe behuizing zoals de Areca ARC-8050U3-6. Die is nog flink wat duurder. Er zijn ook industrie moederborden waar mini-SAS aansluitingen op zitten, zoals de Gigabyte MA10-ST0. Ook niet goedkoop.

Zulke computers kun je ook zelf proberen te bouwen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een SAS controller. Wat je nodig hebt is een externe SAS aansluiting en een stroomvoorziening. Er zijn brackets voor mini-SAS aansluitingen en SAS kabels. Er zijn SAS kabels die een SATA poweraansluiting hebben. Dan moet je een van de SATA voedingaansluitingen extern voeren. De functionaliteit van een tray maar dan via kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Wil je echt een SAS aansluiting? Want ja, dat gaat flink wat kosten. Een goedkopere oplossing dan wat je link te bieden heeft (dat is een USB-PCIe bridge met een SAS HBA in een doosje) is zelf een PCIe doosje met SAS HBA maken en die via Thunderbolt aansluiten (of een PCIe aansluiting extenden buiten je behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
@Crahsystor:
Ik zoek iets om te testen zonder trays. Ik was inmiddels ook uitgekomen op de producten van Icy Box; die hebben een aantal interessante producten, sommige zelfs tool-less. Maar veel van die Icy Box dingen zijn maar voor 1 HDD, en heb dan weer geen zin in een mega chassis onder mijn bureau, waar ik er dan 6 of 8 in kan doen.

Een compact systeem met de breakout naar buiten is inderdaad een optie, en waarschijnlijk de optie waarvoor ik ga kiezen; ze zijn er ook in externe uitvoering, dan hoef je ze niet door een PCI-slotbracket heen te trekken
https://www.aliexpress.com/item/799420516.html

Het zelf een houder maken/zagen, is mijn 2e optie, maar zo handig ben ik niet. Met een LFF backplane uit een oude server kan ik er dan wel 6-8 tegelijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
@mrmrmr
De forensische oplossingen zijn goed, maar (veel) te duur (nog duurder dan de Sinobright die ik in mijn openingspost had gezet).

Het Gigabyte mobo heeft weliswaar 4x mini-SAS aansluitingen, maar het is "gewoon" SATA; SAS-protocol wordt niet ondersteund.

Ik denk inderdaad dat ik uit ga komen bij het bouwen/kopen van een compact systeempje met een (externe) SAS HBA erin. Moet alleen nog uitzoeken of ik dan een aparte voeding nodig heb voor de SAS disken (benodigd voltage gaat volgens mij niet door de externe SAS kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
@johnkeates
SAS is een must, want ik wil SAS disken gaat uitlezen/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmachius
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-01 20:56
Ik kan je een Dell Perc H200 raid controller aanbevelen. Je kunt ze voor minder dan €40,- inclusief verzendkosten op eBay kopen en daarna flashen naar een LSI 9211-8i HBA (host bus adapter), zodat je de schijven (zowel SATA als SAS) die je er (al dan niet via een backplane) op aansluit direct kunt benaderen, inclusief S.M.A.R.T. gegevens.

Als je liever een externe aansluiting wilt kan dat ook, met bijvoorbeeld een LSI 9200-8e. Ook deze zijn goed te verkrijgen via eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
@Palmachius:
Dank, maar dat is niet de info waar ik naar op zoek ben (ik heb al een Dell H200e en LSI 9200-16e klaarliggen); het gaat om de fysieke aansluiting "aan het einde van de SAS-keten", zoals de Sharkoon Quickport dat is in de "SATA-keten".

Pagina: 1