Warmtepomp, wat te doen (Nederland, buitenland, zwaarte etc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syrae
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10-2020
Een tijdje terug al eens gepost over mijn irritatie mbt installateurs in Nederland en hoeveel moeite men heeft met het überhaupt adviseren van een WP, en of mijn inschatting adhv een eigen gemaakte transmissie berekening en gasverbruik klopte qua zwaarte WP.

Toevallig vandaag weer een mailwisseling gehad met een installateur die een offerte gaf voor een Panasonic 7kw warmtepomp met losse boiler en installatie, totaal bedrag rondom de 10000 euro.

Hierop mijn antwoord

7 Kw klinkt goed, is alleen wel iets lager dan mijn eigen transmissie berekening, hoewel ik daarin uitgegaan ben van -15, wat we in Noord Holland in principe allen snachts halen, maar geen daggemiddelde is en dus onwaarschijnlijk is. Ik kwam uit op 7,5 trouwens, maar goed.

Ik zat zelf te denken in de richting van een LG moboblok, van 9 kw, ook voor tapwater.

We hebben de verwarmingen boven eigenlijk niet aan, of maar een halve slag. Cv ketel is afgesteld op 55 Celcius sinds dit jaar, vorig jaar hebben we op 60 gedraaid.

Ik kom online vaak de opmerking tegen (Tweakers) dat binnen NL de kosten voor pompen met de komst van de ISDE nogal gestegen zijn de afgelopen jaren. Ik ben dus ook aan het overwegen materiaal te importeren vanuit het buitenland (Spanje, verenigd koninkrijk, Polen, wel de geijkte merken met goede service in Balans) en hier te laten installeren. Zou dat voor jullie ook een optie zijn? Die LG kost in de UK slechts 2500 pond.

Mvg

Waarop hij antwoord

Beste mevrouw Vl,

Wij zijn Panasonic dealer. Spullen uit het buitenland lijkt allemaal leuk(voor een particulier!) maar als er iets stuk is bellen ze ons. Ga dan maar als installateur met de leverancier in de slag om de onderdelen/garantie etc. te krijgen.

Qua rendement zijn de warmtepompen van Panasonic veel beter dan LG. Kijk dan ook even wat een LG nog doet bij -10.

Groet,
JR
...

Waar ik moe van word is dat ontzettend vasthouden aan het eigen merk en het wegpraten van mijn aanvullingen. Alleen 1 merk dealen lijkt mij ontzettend kortzichtig, je leert nooit wat een ander merk doet etc.

Als ik het goed heb moet de fabrieksgarantie voor een merk wat hier in Nederland gewoon verkrijgbaar is ook gewoon geldig zijn toch? Of heeft deze meneer gelijk met zijn verhaal over service?

Hoe ingewikkeld van is het om een warmtepomp uit het buitenland te halen en hier te installeren?

Ik ben bang dat 7kw ondergedimensioneerd is, al ben ik met mijn warmteverlies berekening uitgegaan van het verwarmen van 80% van ons huis. In realiteit verwarmen we de woonkamer en keuken, op de 1e verdieping staan 2 radiatoren een halve slag open en op zolder ook. Gang, toilet en badkamer worden niet verwarmd. Hoe denken jullie hierover?

Vraag daarop aanhakend... Is het slim om 2 pompen te nemen, 1 warmtepomp boiler voor warmwatervoorziening en 1 voor verwarming?
...

Ik zit zelf te denken aan het aanschaffen van een monoblok warmtepomp, ervan uit gaande dat mijn vaste loodgieter en CV installateur die moet kunnen installeren (overleggen we vrijdag) ik zuig echt met cijfers (discalculie) en ik zie er als een ontzettende berg tegenop om vermogen, debiet vloerverwarming, bij elkaar te gebruiken onderdelen voor ideale opstelling zoals buffervaten en capaciteit te gaan uitrekenen. Is er een (kwalitatief goed) bedrijf die dit uitdenkwerk voor mij kan doen? Iemand die me geen oor aan naait om maar z'n eigen apparatuur te verkopen waar ze extra op verdienen.
...

Dank alvast ☺️

Edited voor spelfouten 🙄

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De "nederlandse" tweakers kopen ze in duitsland:
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_5
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Heel ingewikkeld is het niet. Maar je moet je er wel iets in verdiepen.
Met de CZ-TAW1 kan je ook veel uitlezen (via een script in node-red) https://www.immotecshop24...Steuerung-ab-Generation-H

En de Atlantic Explorer V4 is ook populair. Uit Belgie:
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2019 18:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Stel jij woont in een doorsnee jaren tachtig rijtjeshuis dan is het energie verbruik eenvoudig in te schatten met gegevens van het energie/ gasverbruik van de voorgaande jaren, gasloos maken is dan niet zó moeilijk...
Op basis van die gegevens vraag jij 4 installateurs een offerte uit te brengen om die woning gasloos te maken.
Dan weet ik zeker dat jij 4 volledig verschillende offertes met dito prijzen krijgt, want de één is vertrouwd met merk A en systeem B, de ander met merk C en systeem D... enzovoorts...zoveel installateurs, zoveel merken en zoveel systemen, zó werkt dat nu eenmaal.

Bewoon jij een oude, vrijstaande woningen waaraan het nodige is bij-en-aangebouwd, dan is het voor een installateur een groot financieel risico om een lage offerte uit te brengen, zo'n woning is vooraf niet te berekenen, dus een heel dure offerte met veel reserve.

Bedenk goed dat het maken van een nauwkeurige offerte voor het gasloos maken van een bestaand pand veel tijd en geld kost en dat (pakweg) 1 op de 3 offertes de opdracht niet wordt verkregen.
Bedenk ook dat de goedkoopste offerte meestal niet de beste oplossing voor jou woning is, bij een lage offerte mag er voor de installateur niets verkeerd gaan bij de montage of tegenslag door bouwkundige verrassingen.
Daar boven op moet de installatie tijdens een koude periode voldoende vermogen hebben.
Dat red je niet met een snel gemaakte goedkope offerte.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:51:
De "nederlandse" tweakers kopen ze in duitsland:
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_5
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Heel ingewikkeld is het niet. Maar je moet je er wel iets in verdiepen.
Met de CZ-TAW1 kan je ook veel uitlezen (via een script in node-red) https://www.immotecshop24...Steuerung-ab-Generation-H

En de Atlantic Explorer V4 is ook populair. Uit Belgie:
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Zijn de franse shops met die pana's inmiddels out of business? Herinner me vaaag lagere prijzen.
Of hebben die er geen trek meer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Die ja ze bestaan dus niet mer...

Waren toch een paar tweakers die hem hier vandaan hadden gehaald? (jaartje of 2 terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syrae
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10-2020
frisianstar schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:40:
Stel jij woont in een doorsnee jaren tachtig rijtjeshuis dan is het energie verbruik eenvoudig in te schatten met gegevens van het energie/ gasverbruik van de voorgaande jaren, gasloos maken is dan niet zó moeilijk...
Op basis van die gegevens vraag jij 4 installateurs een offerte uit te brengen om die woning gasloos te maken.
Dan weet ik zeker dat jij 4 volledig verschillende offertes met dito prijzen krijgt, want de één is vertrouwd met merk A en systeem B, de ander met merk C en systeem D... enzovoorts...zoveel installateurs, zoveel merken en zoveel systemen, zó werkt dat nu eenmaal.

Bewoon jij een oude, vrijstaande woningen waaraan het nodige is bij-en-aangebouwd, dan is het voor een installateur een groot financieel risico om een lage offerte uit te brengen, zo'n woning is vooraf niet te berekenen, dus een heel dure offerte met veel reserve.

Bedenk goed dat het maken van een nauwkeurige offerte voor het gasloos maken van een bestaand pand veel tijd en geld kost en dat (pakweg) 1 op de 3 offertes de opdracht niet wordt verkregen.
Bedenk ook dat de goedkoopste offerte meestal niet de beste oplossing voor jou woning is, bij een lage offerte mag er voor de installateur niets verkeerd gaan bij de montage of tegenslag door bouwkundige verrassingen.
Daar boven op moet de installatie tijdens een koude periode voldoende vermogen hebben.
Dat red je niet met een snel gemaakte goedkope offerte.
Neemt niet weg dat het focking irritant is dat er niet eens gesproken kan worden over andere opties.

Kies ik monteur a dan alleen merk a en de rest is zogenaamd slechte meuk etc.

Echt ik wou dat ik er voldoende verstand van had, ik zette een onafhankelijke wp vergelijk site op. Het is zo ondoorzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

syrae schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:32:
[...]

Neemt niet weg dat het focking irritant is dat er niet eens gesproken kan worden over andere opties.

Kies ik monteur a dan alleen merk a en de rest is zogenaamd slechte meuk etc.

Echt ik wou dat ik er voldoende verstand van had, ik zette een onafhankelijke wp vergelijk site op. Het is zo ondoorzichtig.
Het is helaas voor warmtepompen niet veel anders dan gasketels, bedrijven hebben hun huisleverancier en doen liever geen zaken met klanten die wel verder durven te kijken dan hun neus lang is.

Ik heb zelf goede ervaringen met het importeren, je moet wat langer wachten tot ie er is maar voor de ISDE maakt het niet uit. Gelukkig beginnen er bedrijfjes op te springen die het spul graag komen installeren als je zelf wilt bestellen ed, huisleverancier van diverse Tweakers @koevlaas2 is er een van die voor zich zelf zoiets is begonnen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1