Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 22:43
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik zelfgebouwde PC die inmiddels al een aantal jaar oud is. Ik ben opzoek naar een nieuwe processor omdat ik vind dat mijn videokaart nog wel huis kan houden, met de processor(en) die ik in gedachte heb.

Momenteel heb ik een Intel i5 4690 en een MSI 980TI.

Ik zou graag willen upgraden naar alleen een nieuwe processor, ik had de Ryzen 3600 op het oog, uiteraard moet ik een nieuw moederbord en wat extra RAM. Maar ik sta ook open voor een 3700X aangezien ik redelijk future proof wil zijn.

Mijn vraag is:

Hoe krijg ik de best bang for your back in combinatie met moederbord en de processor. Ik lees veel over dat een B450 moederbord prima is met een 3600. Eventuele extra's op een moederbord zijn altijd welkom (zoals wifi o.i.d.) Ik geef niet om overklokken of diepgaande bios specificaties, omdat ik me daar niet in wil verdiepen en simpelweg geen tijd in wil steken. Mijn budget moet onder de 500 euro zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Black_Velvet op 06-11-2019 18:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 93,-€ 93,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
Nondeju, dat was snel.

Ik draai momenteel 8GB ram, is het raadzaam om wat meer te nemen? Ik doe lichte videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:46

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Ik zou 16GB wel aanraden, kost tegenwoordig ook niet meer zoveel :)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Black_Velvet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:37:
Nondeju, dat was snel.

Ik draai momenteel 8GB ram, is het raadzaam om wat meer te nemen? Ik doe lichte videobewerking.
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC met WiFi(behoeft wel bios update voor Ryzen 3600)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
Een update doen is niet het einde van de wereld. Is dat ingewikkeld?

Ook had een bottleneck test gedaan, en daaruit bleek dat met iedere processor die sterker is dan mijn huidige, momenteel mijn videokaart te zwak is. Dat vind ik zelf een beetje onzin. Maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Black_Velvet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:40:
Een update doen is niet het einde van de wereld. Is dat ingewikkeld?

Ook had een bottleneck test gedaan, en daaruit bleek dat met iedere processor die sterker is dan mijn huidige, momenteel mijn videokaart te zwak is. Dat vind ik zelf een beetje onzin. Maar ik ben geen expert.
Je GPU is niet te zwak, dat is onzin. 4690 i5 is zwak, en moet echt vervangen worden.

Tja, wat is moeilijk. effe handleiding van het moederbord volgen... of Youtube kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
"Je GPU is niet te zwak, dat is onzin. 4690 i5 is zwak, en moet echt vervangen worden."

Dat vond ik dus ook al. Ik weet wel iets, haha. Maar naast hoe goed een processor is of kan zijn en een GPU, stopt het wel voor mij.

Ik sta nog zeker open voor suggesties, maar erg bedankt @Hackus .

Edit:

Is het toegevoegde waarde om 50 euro uit te geven aan een moederbord met wifi en bluetooth die je plaatste ten opzichte van je eerste moederbord suggestie?

[ Voor 22% gewijzigd door Black_Velvet op 06-11-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
Waarom die i7 boven een 3600? En wat voor moederbord past daar het beste bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Black_Velvet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:17:
Waarom die i7 boven een 3600? En wat voor moederbord past daar het beste bij?
je eigen bordje ( wel goede koeler erbij halen)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 06-11-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
Ik heb een Gigabyte Z97X SLI, icm een hyper evo 212 koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Black_Velvet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:22:
Ik heb een Gigabyte Z97X SLI, icm een hyper evo 212 koeler
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
Is een 3600 een beter upgrade ten opzichte van die 4770K? Ik wil namelijk wel significant verschil merken en ik lees veel dat de 3600 dat brengt ook al kost dat wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
4770k is wel de goedkoopste oplossing maar wel 1 die volgend jaar weer vraagt om een upgrade
Een 4770k legt het op alle fronten af tegen een 3600x, dus het is meer de vraag of je zin hebt om volgend jaar weer te upgraden en dan wel alles te vernieuwen.
Een 4770k is een doodlopende weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Velvet
Het ligt een beetje aan of AMD op de weg blijft waar ze nu op zitten. Want een nieuw moederbord en nieuw processor kost me meer, maar als AMD over 2 of 3 jaar met wederom een sterkere processor komt dan zijn rivaal, zou ik zeker nog een keer een AMD processor halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09 22:14
Black_Velvet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:37:
Nondeju, dat was snel.

Dat zal DDR3 RAM zijn. Tegenwoordig zitten we op DDR4 dus je huidige RAM kan je niet meenemen. Scheelt dat 16 GB DDR4 nogal goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansWorst
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-05 16:57
BIOS upgrade van je moederbord is niet per definitie nodig. Een groot aantal webwinkels doet dat zelf met de B450 moederborden zodat de ryzen 5 3600(X) geen probleem is. Als je zeker wilt weten dat je een compatible BIOS krijgt op je bord zou ik naar megekko kijken.

Intel Core i5 12600K | Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4 | ASUS TUF RX 6800 XT OC | Crucial Ballistix RGB 32GB DDR4 @ 3600MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
H. De Rooij schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:00:
BIOS upgrade van je moederbord is niet per definitie nodig. Een groot aantal webwinkels doet dat zelf met de B450 moederborden zodat de ryzen 5 3600(X) geen probleem is. Als je zeker wilt weten dat je een compatible BIOS krijgt op je bord zou ik naar megekko kijken.
Je moet gewoon net na bestelling een email sturen naar de leverancier met je ordernummer en de vraag of ze je moederbord willen updaten. Doen ze vaan voor een prijs rond de 10 euro.
Of je koopt een B450 MAX variant. Die zijn zonder extra stappen al uit de doos geupdate met de juiste bios versie voor Ryzen 3xxx series
Pagina: 1