Privacy woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Onder het motto het kan altijd erger wil ik toch het volgende kwijt wat betreft wonen en privacy.
Jaren geleden hebben we het huidige huis uitgezocht wegens de vrij groene omgeving. De huizen zijn gebouwd in 'hofjes' met steeds vier voordeuren in een rondje.
De gemeente heeft enkele jaren geleden alle bomen in de wijk gekapt en de dichtgegroeide hagen bij de ramen weggehaald en daarvoor nieuwe lage begroeiing in de plaats terug geplant. Tegelijk hebben ze de openbare parkeerplaats in de straat aan de andere kant van ons keukenraam wat gewijzigd.
Als een van de weinige huizen hebben wij het enige raam aan de voorkant in de keuken, precies bij deze parkeerplaatsen. Omdat ik vaak in de keuken moet zijn (koken, afwas, werktafel) ben ik dus ook vaak in het zicht vanuit de straat en ik ervaar dat als heel irritant.
Het lijkt in de eerste plaats alsof je mensen steeds in de gaten houdt wanneer je in de keuken bezig bent, bijvoorbeeld als je tijdens het zetten van thee/koffie daarop wacht. De parkeerplaatsen fungeren hier nogal als sociaal trefpunt (wat natuurlijk prima is). Maar er is daardoor ook constant af- en aanloop gedurende de hele avond. Meestal sta je dan precies bij dat raam te koken, af te wassen etc.
Wat vooral opvalt in het oude plan van de wijk is dat de massieve oude bomen heel functioneel waren geplaatst wat betreft het blikveld: ze dekten precies de weinige inkijk van de ene woning naar de andere. Maar nu kijken wel meer buren precies naar het raam van elkaar vanuit de woning en verderop naar een blok flats (en andersom natuurlijk). Niet iets waar je op zit te wachten qua privacy. Bovendien dempten de struiken geluid ook wel een beetje. Het enige is dat het nu scheelt qua bladeren in de herfst (maar dat was nooit een probleem).

In welke mate vind jij dat begroeiing in de wijk van invloed is op prettig wonen of maakt je dat helemaal niets uit?
En wat zouden jullie doen tegen inkijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 19:28
Ik zou het erg zuur vinden als ze allemaal massief oud groen weghalen. We kijken nu naar een nieuw huis en hoewel we graag een nieuwbouw willen schrikt de minimale begroeiing ons wel wat af... Dan is een jaren 30 wijk met grote bomen in dat opzicht leuker.

Dus ja het is zeker belangrijk.

Tegen inkijk hebben we trouwens van dat plakfolie opgehangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Basekid op 06-11-2019 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ben 100% voor groen in de straat, hoe meer hoe beter.

Inkijk in je keuken is echter 100% je eigen probleem, om het maar even bot te zeggen. Dat de mensen bij jou binnen kunnen kijken omdat er een boom gekapt is heeft de gemeente (of wie dan ook) geen boodschap aan. Daarvoor zijn gordijnen uitgevonden bijvoorbeeld.

Ik vind het persoonlijk ook 3x niks om in de kijkert te staan, derhalve hebben wij glasgordijnen voor de ramen aan de voorkant gehangen. Kun je nog enigzins doorheen kijken van binnen naar buiten, maar andersom zie je helemaal niks.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt vanalles doen tegen inkijk, kijk maar eens om je heen in de straat?
Vitrage, plakplastic, jaloezieën (evt halfhoog), etc

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

eerste vraag wat opkomt: waarom mag de gemeente jullie hagen weghalen?

en qua mening: ik vind balans heel belangrijk. ik heb buren die zoveel bomen in hun kleine stadstuintje hebben, dat ze het licht van de andere buren compleet weghalen. Daar is dan ook constant ruzie over, want in de tuin van de schaduwburen groeit niks meer.

ook de 8 meter hoge bomen aan de overkant van de straat mogen van mij ook wat gekort worden.

oftewel, groen als erfafscheiding en tbv privacy tot 2 meter hoogte prima. maar een bos in straat vind ik wat minder.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Plisse rolgordijnen, kun je zowel van onder als naar boven in elke willekeurige hoogte afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:59
Wintervacht schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:46:
Ben 100% voor groen in de straat, hoe meer hoe beter.

Inkijk in je keuken is echter 100% je eigen probleem, om het maar even bot te zeggen. Dat de mensen bij jou binnen kunnen kijken omdat er een boom gekapt is heeft de gemeente (of wie dan ook) geen boodschap aan. Daarvoor zijn gordijnen uitgevonden bijvoorbeeld.

Ik vind het persoonlijk ook 3x niks om in de kijkert te staan, derhalve hebben wij glasgordijnen voor de ramen aan de voorkant gehangen. Kun je nog enigzins doorheen kijken van binnen naar buiten, maar andersom zie je helemaal niks.
Glasgordijnen geven in de avond geen privacy?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

synx6 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:58:
[...]
Glasgordijnen geven in de avond geen privacy?
Dan doe je de overgordijnen dicht.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
De reden was overigens dat de gemeente 'onderhoudsarme begroeiing' wilde, zodat onderhoud minder zou gaan kosten. Veel planten zijn inmiddels doodgegaan en de (veel te) jonge/kleine boompjes die ervoor in de plaats kwamen zijn meestal ofwel aangetast door schimmel, ofwel vergroeid en scheef. Een jaar later kwam de gemeente al langs om te inspecteren en de afgestorven planten weer te vervangen. De helft daarvan heeft het ook al begeven, zodat het eerder uitziet als armzalige veldjes onkruid, waar eerst grasveldjes waren en hagen/struiken stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is jammer dat je door 'het snoeien van de gemeente' nu ineens je eigen ramen moet gaan blenden. Was er geen mogelijkheid op bezwaar of ? Wat zeggen de overige buren ervan ?

(gordijnen sluiten etc sluit je jezelf op/af)

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 06-11-2019 18:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 15:04
Deantje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:16:
De reden was overigens dat de gemeente 'onderhoudsarme begroeiing' wilde, zodat onderhoud minder zou gaan kosten.
Een typisch nederlands probleem. Kleine kavels met ernaast gemeentelijk groen. Ik houd daar niet van en gelukkig houden de duitse gemeenten er vaak ook niet van, want het kost ze geld voor onderhoud. Ze laten het liever aan de bewoners over. (wat grotere kavels en minder openbare ruimte ertussen betekent.)
Zo heb ik tussen mijn kavel en de straat een strookje gemeentegrond van ongeveer 1,25 x 27m liggen, waar de gemeente niets mee wilde doen. Ze waren er erg gelukkig mee, dat ik het bij mijn tuin en parkeerplaats wilde trekken, want dan hebben ze er geen omkijken meer naar. Met een beukenhaag van ~2m hoog en wat struiken heb ik genoeg privacy en vrijwel geen inkijk. Ook zonder gordijnen. En dat bevalt me.
Concrete oplossingen voor @Deantje heb ik helaas niet, omdat ik zijn situatie (woning/omgeving) niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
Heb je wel een voortuin? Zet je er toch wat boompjes in. Desnoods zet je ze in een plantenbak. Bijv een kleine geënte japanse wilg geeft in het eerste jaar al een lompe hoeveelheid takken en blad. Hier ook een groot keukenraam maar met 2 van die 'kleine' boompjes sta je als nog 1-2x per jaar te snoeien anders zie je zelf ook niks meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 22:24
Ik vind in de kijkert staan/zitten ook niet heel veel. Vooral gedurende de koude wintermaanden hebben wij de lamellen dan ook vaak dicht. Voordeel van die houten lamellen is dat je ze op verschillende standen kan zetten, waaronder ook een stand dat je zelf nog goed naar buiten kunt kijken maar anderen (en het licht) haast niet naar binnen.

Besteld bij Veneta, kwamen netjes inmeten en daarna monteren.
Snap persoonlijk niet dat wanneer je er echt 'last' van hebt je niet voor de ramen hebt? Je weet dat het kan, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Vanoverdegrens schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:34:
[...]
Een typisch nederlands probleem. Kleine kavels met ernaast gemeentelijk groen. Ik houd daar niet van en gelukkig houden de duitse gemeenten er vaak ook niet van, want het kost ze geld voor onderhoud. Ze laten het liever aan de bewoners over. (wat grotere kavels en minder openbare ruimte ertussen betekent.)
...
Of dat beter is hangt natuurlijk af van de volksaard. Ik ken Duitsers niet, maar in Nederland betekent "aan de bewoners overlaten" in de praktijk kaalkap, de dreglijn erdoorheen en/of volledig betegelen. En dan krijgt het ook nog de naam "kindvriendelijk" 8)7 Ook wel bekend als de kattenbaktuin [Señor Sjon: Let op, paywall]. O-)

Mijn ervaring jaren geleden was dat in Belgie men daarveel meer qua struiken was, dus misschien dat Duitsers ook anders zijn? Maar nu ik inmiddels heel wat jaren in de VS woon, kan ik enkel constateren dat Amerikanen wat dat betreft net Nederlanders zijn - bij voorkeur geheel kaal maar dan wel gras ipv steengruis. Mijn ervaring hier is bovendien andersom - als je bomen wilt, moet je juist het aan de gemeenten of bewonersvereniging/VVE overlaten en worden er juist vaak bomen geplant tegen niet onaanzienlijke kosten.

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 07-11-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je maakt je druk over een issue waar je niets aan kan doen. Het is de gemeente... Al die opwinding is een verspilling van energie.

En inkijk... Daar is zo veel aan te doen! Loop een rondje door de wijk om wat inspiratie op te doen.

Ik heb zelf folie op de onderste helft van de keukenramen. Als ik in de keuken sta kijk ik hier precies overheen, dus het blokkeert mijn zicht niet. Als ik de kamer in loop kunnen mensen mij vanaf de straat al niet meer zien.
Dit in combinatie met rolgordijnen werkt perfect. Zeker als je deze half laat zakken (tot aan het folie). Heb je toch nog wat licht in de keuken en is het niet meteen zo'n donker hol.

Kortom: Maak je niet druk over iets waar je geen invloed op kan uitoefenen, en ga aan de slag!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1