Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• AoHxBram
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-08 00:08
Sinds in aantal jaar heb ik een probleem met mijn PC dat hij random uitvalt.
Dit gebeurt bij van alles eigenlijk om even een paar dingen op te noemen:
- Spelen world of warcraft
- Spelen Diablo 3
- Idle gebruik
- OP lock\inlog scherm
- internet browsen (google chrome).

Mijn Setup :
P8P67 WS revolution B3
Intel Core i7 2600k
16GB ddr3 @ 1600mhz
2x AMD HD6970 2GB
Silverstone 1500W PSU
Samsung SSD (+-1 jaar oud)
4x HDD.

Koeling:
EK waterblock cpu 2 jaar geleden schoongemaakt
2x EK HD6970 full cover block
gekoeld door 4x 360MM rad + scythe AP15's

Tijdens de schoonmaak van het waterblock ook de loop schoongemaakt + opnieuw gevuld etc etc.

Wat heb ik al geprobeerd :
- Andere Voeding -> resultaat: probleem niet verholpen
- Ram positie \ hoeveelheid aangepast -> restultaat: probleem niet verholpen
- Alleen de Samsung SSD met geen andere hdd\ssd aangesloten -> resultaat: probleem niet verholpen.
- uitschakelen crossfire (software en hardwarematig) -> resultaat: probleem niet verholpen
- alle overclocks terug naar stock -> resultaat: probleem niet verholpen
- ander stopcontact\stroomgroep -> resultaat: probleem niet verholpen

Ben nu aan het testen met :
Intel I5 2500K (stock clocks)
alleen windows boot SSD (samsung)

Alle temperaturen zijn zeer goed :
CPU core (x) MAX : 65graden celcius
GPU(s) MAX 45 graden celcius.

Op dit moment draaien Prime 95 en Unigine heaven 4 tegelijk en dit gaat al zeker een half uurtje goed.
Dit was voorheen ook en de Kernel Power error is echt heel random, Soms gebeurt het wel 10x per dag, en soms een hele week niet.

• AoHxBram
Visuele inspectie van onderdelen zo ver als mogelijk, zijn goed.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Dit kan natuurlijk ook gewoon een software probleem zijn, vaak is dat dan een driver. Als er een dump gemaakt wordt staat deze in C:/Windows/Minidump/. Deze kan je uitlezen met bijv. bluescreenview, daarin is dan te vinden door welke file/process het systeem is gecrashed.

als er geen dumps zijn kun je deze aanzetten: (even copy pase, want geen zin om uit te typen)
Go to Start, in the Search Box type: sysdm.cpl, press Enter.
(In win 8 you can use the windows key "win" + "s")
Under the Advanced tab, click on the Startup and Recovery Settings button.

use "automatic memory dmp"

Ensure that the Small Dump Directory is listed as %systemroot%\Minidump.

OK your way out.

Reboot if changes have been made.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je titel zegt kernel power issue en in je post beschrijf je alleen maar het schoonmaken van je waterkoeling en hardware reseaten en kloten in de BIOS....
Wat zegt de windows error log op het moment dat hij uitvalt?

Het zou ook erg fijn zijn om de volledige specs van je pc te hebben, zie dit topic.

Aan je CPU te zien is het hele spul al bijna 8 jaar oud en aan de psu te zien niet heel zorgvuldig samengesteld.
De voeding klinkt schrikbarend (waar heb je 1,5kW voor nodig???) en lijkt me dan ook hoofdverdachte in het verhaal.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ga eerst na of je computer uitvalt, of gewoon triple fault en reset.

• AoHxBram
garriej schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:44:
Dit kan natuurlijk ook gewoon een software probleem zijn, vaak is dat dan een driver. Als er een dump gemaakt wordt staat deze in C:/Windows/Minidump/. Deze kan je uitlezen met bijv. bluescreenview, daarin is dan te vinden door welke file/process het systeem is gecrashed.

als er geen dumps zijn kun je deze aanzetten: (even copy pase, want geen zin om uit te typen)

OK your way out.

Was dit helaas maar het geval, aangezien dit probleem ook voorkomt bij een schone instalatie van windows.
Ik ga even kijken of ik een volledige systeem screenshot uit HW info voor je kan maken, en eventueel wat screenshots van de DUMP als ik dit voor elkaar krijg.
Wintervacht schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:44:
Je titel zegt kernel power issue en in je post beschrijf je alleen maar het schoonmaken van je waterkoeling en hardware reseaten en kloten in de BIOS....
Wat zegt de windows error log op het moment dat hij uitvalt?

Het zou ook erg fijn zijn om de volledige specs van je pc te hebben, zie dit topic.

Aan je CPU te zien is het hele spul al bijna 8 jaar oud en aan de psu te zien niet heel zorgvuldig samengesteld.
De voeding klinkt schrikbarend (waar heb je 1,5kW voor nodig???) en lijkt me dan ook hoofdverdachte in het verhaal.
Oordelen voordat je iets weet is niet heel erg netjes naar mijn mening, maar ik kom van een quad GPU setup af (4x 6970) en alles maximaal overclocked wat best wel wat vermogen trekt.

daarbij kan dit niet de hoofdverdachte zijn aangezien 2 jaar geleden is getest met een evga supernova 850W, waarbij eigenlijk na een paar uur het probleem zich opnieuw voordeed.
johnkeates schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:44:
Ga eerst na of je computer uitvalt, of gewoon triple fault en reset.
Het is een echte "hard reset" midden in een game bijvoorbeeld, is het een complete powerdown, alsof je de reset button indrukt.

• AoHxBram
garriej schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:44:

OK your way out.

Even snel gekeken naar deze folder en blijkt leeg te zijn,
via de bovenstaande settings niks hoeven verandere behalve de folder. op dit moment werd het direct in de systemroot opgeslage waar ik niks in kon terugvinden.

• AoHxBram
Dit is het enige beetje data wat ik tot nu toe kan vinden via de windows-logboeken toepassing. minimaal 5 minuten voorafgaand staat er geen vermelding in.

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 6-11-2019 16:20:34
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: brampc
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>6</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2019-11-06T15:20:34.468469300Z" />
<EventRecordID>17279</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>brampc</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Drivers allemaal up to date?
Om een en ander uit te kunnen sluiten kun je proberen te booten in safe mode, als het zich dan nog voordoet is het waarschijnlijker dat het hardware-related is.

Ook je error door Google halen (0x8000400000000002) geeft een heeeeeleboel resultaten, allemaal dingen die je kunt proberen, of uitsluiten als je ze al geprobeerd hebt.
AoHxBram schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:07:
Oordelen voordat je iets weet is niet heel erg netjes naar mijn mening, maar ik kom van een quad GPU setup af (4x 6970) en alles maximaal overclocked wat best wel wat vermogen trekt.

daarbij kan dit niet de hoofdverdachte zijn aangezien 2 jaar geleden is getest met een evga supernova 850W, waarbij eigenlijk na een paar uur het probleem zich opnieuw voordeed.
Ja sorry, mijn glazen bol zit nog in de vaatwasser en je gaf ook niet aan dat het bij voorbaat al niet aan de voeding lag. Maar je snapt toch wel dat een X jaar oud systeem met een totaal overbodige psu ruikt naar wanpraktijken bij het samenstellen, als men niet weet dat je eerst nóg meer gpu's had? :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Kernel power is overigens een hele generieke foutmelding, en hoeft niet eens zozeer met je stroomvoorziening te maken hebben.

Als je bij wijze van op je reset knop mept krijg je ook een kernel power in je eventlog. Dus als je iets krijgt van een BSOD (die gaan soms zo snel weg dat je ze niet ziet en reboot de PC al) kun je dus ook die error in je log hebben.

Zelf ooit gehad dat de bekabeling van wat van die lichtbalkjes in de kast de oorzaak waren, als die iets bewogen ging het beeld op zwart of rebootte de PC. Kun je je suf zoeken, maar soms kan het zoiets simpels zijn.

• AoHxBram
Wintervacht schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:30:
Drivers allemaal up to date?
Om een en ander uit te kunnen sluiten kun je proberen te booten in safe mode, als het zich dan nog voordoet is het waarschijnlijker dat het hardware-related is.

Ook je error door Google halen (0x8000400000000002) geeft een heeeeeleboel resultaten, allemaal dingen die je kunt proberen, of uitsluiten als je ze al geprobeerd hebt.

[...]

Ja sorry, mijn glazen bol zit nog in de vaatwasser en je gaf ook niet aan dat het bij voorbaat al niet aan de voeding lag. Maar je snapt toch wel dat een X jaar oud systeem met een totaal overbodige psu ruikt naar wanpraktijken bij het samenstellen, als men niet weet dat je eerst nóg meer gpu's had? :p
Via google heb ik inderdaad al een heel hoop dingen geprobeerd, zoals inderdaad het aanpassen van dergelijke settings etc. dit heeft tot nu toe geen resultaat gehad. Aangezien via google zoeken op kernel power iederen gelijk het idee heeft dat dit met de PSU te maken heeft heb ik deze destijds getest.

Zelf heb ik een vermoeden dat het met de GPU's CPU of moederbord te maken heeft.
Ik ben nu de CPU aan het uitsluiten, had toevallig nog een 2500K liggen en deze zit er nu in ipv de 2600K.
Ik zal vanavond even in safe mode kijken wat het uithaalt (met beide CPU's).
Nemesizz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:49:
Kernel power is overigens een hele generieke foutmelding, en hoeft niet eens zozeer met je stroomvoorziening te maken hebben.

Als je bij wijze van op je reset knop mept krijg je ook een kernel power in je eventlog. Dus als je iets krijgt van een BSOD (die gaan soms zo snel weg dat je ze niet ziet en reboot de PC al) kun je dus ook die error in je log hebben.

Zelf ooit gehad dat de bekabeling van wat van die lichtbalkjes in de kast de oorzaak waren, als die iets bewogen ging het beeld op zwart of rebootte de PC. Kun je je suf zoeken, maar soms kan het zoiets simpels zijn.
Hier had ik ook al een vermoeden naar, ik had UV reactive extensions voor de voedingskabels, deze zijn 2jaar geleden verwijderd en alles draait nu op de originele voedingskabels.

verder zit eigenlijk alles "vast" qua kabels met wel wat speling maar deze zullen zo snel niet bewegen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt dus een reset en niet een powerdown. Vergeet de windows logs dan even, en probeer er achter te komen of je een triple fault, smm reset of DC-DC reset hebt. Dat is lastig, om dat het OS dat niet kan loggen. Wat wel kan is in je firmware/bios/uefi kijken of er protection settings zijn, en alles wat op reset/restart staat op power off zetten.

DC-DC reset (bijv als je VRMs of power watchdog faalt) kan je dan niet voorkomen, triple fault ook niet, maar SMM reset wel. En als je geen OS draait, valt triple fault ook af en blijft DC-DC reset over.

Probeer eens memtest86+ te draaien, en kijk hoe lang dat stabiel blijft. De codebase doet geen triple faults tenzij je CPU kapot is.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Kan zijn dat je mobo met de jaren niet genoeg voltage doorlevert aan een component. Dus alles stock mhz'en en 0.1 a 0.2v stuk voor stuk qua component opvoeren bij wijze (cpu, mem, Southbridge, en tal van andere componenten die je waarschijnlijk wat meer prik kan geven).

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
dis al een oudere cpu,is deze pc altijd overclockt geweest.

Misschien heetf die gewoon net wat meer voltage nodig?

Is deze pc overclocked geweest?

Daar kan deze zeker wel daarvan slijten en nu net wat meer voltage nodig zijn ook het mobo zelf slijt door de loop der jaren.

Heb je het geheugen ook al standaard gehad? 1600mhz is altijd nog steeds een overclock op voor cpu.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2019 18:47 ]

• AoHxBram
Zojuist een prime stress test i.c.m. Heaven 4 gedraaid op de 2600k van ongeveer 1.5uur, Bios settings voor CPU speed : stock, en het voltag : auto. de rest van de voltages ook automatisch.
Dit is prima verlopen, even kijken of dit zo aanhoud in de loop van de dagen.

Zou toch vreemd zijn dat een socket re-seat het probleem zou verhelpen |:(
johnkeates schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:33:
Je hebt dus een reset en niet een powerdown. Vergeet de windows logs dan even, en probeer er achter te komen of je een triple fault, smm reset of DC-DC reset hebt. Dat is lastig, om dat het OS dat niet kan loggen. Wat wel kan is in je firmware/bios/uefi kijken of er protection settings zijn, en alles wat op reset/restart staat op power off zetten.

DC-DC reset (bijv als je VRMs of power watchdog faalt) kan je dan niet voorkomen, triple fault ook niet, maar SMM reset wel. En als je geen OS draait, valt triple fault ook af en blijft DC-DC reset over.

Probeer eens memtest86+ te draaien, en kijk hoe lang dat stabiel blijft. De codebase doet geen triple faults tenzij je CPU kapot is.
Over deze soorten reset's moet ik me even inlezen, en even kijken wat ik in de bios uit en aan kan zetten.
Een memtest heb ik voorheen ook gedraaid, het enige nadeel was dat ik deze per stick moest uitvoeren omdat hij niet alle 16 (voorheen8) GB tegelijk kon testen.
ToFast schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:44:
Kan zijn dat je mobo met de jaren niet genoeg voltage doorlevert aan een component. Dus alles stock mhz'en en 0.1 a 0.2v stuk voor stuk qua component opvoeren bij wijze (cpu, mem, Southbridge, en tal van andere componenten die je waarschijnlijk wat meer prik kan geven).
freaky35 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:46:
dis al een oudere cpu,is deze pc altijd overclockt geweest.

Misschien heetf die gewoon net wat meer voltage nodig?

Is deze pc overclocked geweest?

Daar kan deze zeker wel daarvan slijten en nu net wat meer voltage nodig zijn ook het mobo zelf slijt door de loop der jaren.

Heb je het geheugen ook al standaard gehad? 1600mhz is altijd nog steeds een overclock op voor cpu.
De CPU heeft vanaf dag 1 eigenlijk op 5Ghz gedraaid dus deze is zeker gedegradeerd, de laatste jaren draait hij op 4.7GHZ. Ik ben er ook inderdaad achter gekomen dat de voltage's voor zelf 4.7ghz al wat hoger liggen dan wat voorheen was.

Het geheugen zijn 2 kits gecombineerd :
1866 9-9-9-27 en een 1600 8-8-824 set
de reden dat deze nu op 1600 draaien is omdat de 1600 set niet lekker loopt op 1866.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Memtest86+ is volgens mij bootable soort dos progje, die wel alle geheugen controleert. Om een snelle test te doen kan je test 5 selecteren die gaf altijd al snel een error of meerdere bij net niet stabiele overclock of geheugen. Vaak al na enkele minuten tot een half uur ipv uren..

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 06-11-2019 21:08 ]

• AoHxBram
Sinds dat ik de CPU heb gereseat, en mijn bios settings voor de voltages en de multiplier heb terug gezet naar auto, heb ik geen random restarts meer gehad.

Vanaf hier kan ik dus weer gaan kijken of ik een stabiele overclock kan maken op de 2600K.

Bedankt voor het meedenken mannen !

• AoHxBram
Zojuist weer een random restart gehad @ 4.7ghz, 1.49V. Helaas heeft de PC hier geen minidump van gemaakt zoals aangegeven staat.
de minidump functie werkt wel, aangezien er wel files in staan maar die zijn van een week geleden.

Is dit dan een onstabiele overklock of iets anders ?

• AoHxBram
Oke, na een aantal test te hebben gedraaid, heb ik de error weten te achterhalen.
Het is dit geval de overclock die niet meer lekker werkt.

Alleen krijg ik het niet verholpen door lager te clocken of voltages omhoog te zetten.
De cpu kan 5Ghz stabiel draaien met een vcore van 1,5v, mediam load line calibration (op custom watercooling), dit was tot 2 a 3 jaar geleden.
Op het moment heb ik getest op 4.7Ghz, met ook een vcore 1.5V met high loadline calibration.
Het geheugen is teruggeclocked van 1866 naar 1600 met dezelfde de timings van 1866, en op voltage 1.52.
Ook heb ik de andere settings +1 en zelfs +2 stappen gegeven in voltage.
Zelfs 4.5Ghz is niet meer haalbaar.

Dit alles lijkt niet te helpen, het enige wat ik nu stabiel heb draaien zonder enige problemen zijn de OEM settings van de cpu en het moederbord. (2600K + Asus P8p67 WS revolution B3).

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

1,5v is dan ook veel te hoog. Waarschijnlijk is je chip gedegradeerd ondertussen. Dat gebeurt als je er jaren van te veel volts doorheen pompt. Boven de 1,4 wil je eigenlijk niet langdurig draaien.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• AoHxBram
Dat is wat ik zelf ook denk, na 5 jaar op 5ghz gedraaid te hebben. Alleen wel appart dat ie op dit moment geen enkele overclock meer wilt doen. Ik ga nog wel even proberen of 4ghz oid nog wel mogelijk is.

Voor de mensen die ditzelfde probleem hebben:
In mijn geval was het moederbord het probleem, heb dit bord getest met een 2500K, deze draait op clock speeds 100% stabiel.
Zodra hier een overclock via de multiplier word gedaan naar 4ghz, met welk voltage dan ook dan word er ook een shutdown gedaan door het bord, waardoor de pc opnieuw opstart en een Kernel Power code genereed.

Moederbord: Asus P8P67 WS Revolution B3.

Getest met :
2600k , 2500k
1-2-3-4 sticks geheugen, waarvan 6 verschillende soorten.
3 verschillende voedingen.( ST1500, evga supernova 850W, CM 600W)
3 verschilende videokaarten (hd4650, HD6970, 1080ti)
Met en\of zonder hardeschijven (alleen windows boot ssd).

Kort samengevat:
Probleem: Kernel Power ID41 (alleen bij overclock)
oorzaak : Moederbord in mijn geval.

[ Voor 66% gewijzigd door AoHxBram op 01-05-2020 08:46 ]

Pagina: 1