Oud Bitcoin adres 'Niet-besteedbaar' + privésleutel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1272810

Topicstarter
Hallo,

Eind 2013 heb ik 0.16 bitcoin gekocht (destijds voor 20 euro), dit was ik helemaal vergeten tot ik deze week bezig was met het opschonen van oude computers en hun bestanden. Nu heb ik een middag geprobeerd deze bitcoins te herstellen en ik heb het gevoel dat ik heel dichtbij ben. Alleen de laatste stap lukt niet helemaal en daarbij zou ik graag jullie hulp willen.

Wat ik heb gedaan:
- Ik heb het oude adres gevonden en gecheckt, ik kan de transactie vinden die ik destijds gemaakt heb. Hierbij staat dat het eindsaldo van het adres 0.16 is.
- Een wallet gemaakt op blockchain.com
- Het oude adres geïmporteerd, ook nu staat er weer dat het saldo 0.16 is, maar staat er achter het adres in een grijs blokje "Niet besteedbaar".
- Nu wil ik het overboeken van het adres naar mijn wallet. Hiervoor klik ik op "Alles overbrengen".
- Als ik dan opgeef dat ik van het geïmporteerde adres naar mijn nieuwe wallet wil overmaken staat er: "geef privé-sleutel op".

Hier loop ik vast, er zijn echter twee opties en ik ben benieuwd naar wat jullie hiervan denken.
1. Ik heb de privé-sleutel gevonden in een oude notitie aan mezelf. In de notitie staat een code van 64 letters/cijfers en alle letters zijn klein. Daarachter staat door mij geschreven: "link van bitcoin, gekocht bij bitcoinspot.nl". Wanneer ik deze code invul als privé-sleutel krijg ik het volgende bericht: "Deze privésleutel komt niet met het bovenstaande alleen-lezen-adres overeen". Het lijkt me dat het dus de verkeerde sleutel is, echter is het dus wel een sleutel omdat de code wel als zodanig wordt herkent. Kan het zijn dat deze sleutel niet werkt omdat het een 'alleen-lezen-adres' is? Waar kan deze sleutel anders voor dienen?

2. De tweede optie is dat de hierboven gevonden privésleutel is niet de juiste. In dat geval moet ik de juiste sleutel vinden (volgende week ga ik terug naar mijn ouders waar ik deze wellicht kan vinden) waarna ik de oude bitcoins alsnog kan overmaken naar mijn nieuwe wallet. Klopt het dat als ik de juiste privésleutel heb, dat ik dan ook van een alleen lezen adres kan overboeken?

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Anoniem: 1272810 op 06-11-2019 20:45)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 1272810 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:32:
1. Ik heb de privé-sleutel gevonden in een oude notitie aan mezelf. In de notitie staat een code van 64 letters/cijfers en alle letters zijn klein. Daarachter staat door mij geschreven: "link van bitcoin, gekocht bij bitcoinspot.nl". Wanneer ik deze code invul als privé-sleutel krijg ik het volgende bericht: "Deze privésleutel komt niet met het bovenstaande alleen-lezen-adres overeen". Het lijkt me dat het dus de verkeerde sleutel is, echter is het dus wel een sleutel omdat de code wel als zodanig wordt herkent. Kan het zijn dat deze sleutel niet werkt omdat het een 'alleen-lezen-adres' is? Waar kan deze sleutel anders voor dienen?
Post die private key eens, dan check ik hem even ;)

64 karakters klinkt alsof het een hexadecimale representatie is. Alleen maar 0-9 en a-f? Er is een kans dat de website waar je hem invoerde de key in base64 wil zien. Zoek even op het internet naar een "hex to base64" convertor, trek je key hier doorheen, en probeer hem nogmaals in te voeren.

Zonder dollen; NOOIT JE PRIVATE KEY DELEN. Dat is het enige wat iemand nodig heeft om je coins te jatten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Laten we bij het begin beginnen - welke wallet gebruikte je destijds?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 1272810 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:32:
Post die private key eens, dan check ik hem even ;)

64 karakters klinkt alsof het een hexadecimale representatie is. Alleen maar 0-9 en a-f? Er is een kans dat de website waar je hem invoerde de key in base64 wil zien. Zoek even op het internet naar een "hex to base64" convertor, trek je key hier doorheen, en probeer hem nogmaals in te voeren.

Zonder dollen; NOOIT JE PRIVATE KEY DELEN. Dat is het enige wat iemand nodig heeft om je coins te jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een alleen lezen adres bestaat niet. Zo kan een site het misschien aangeven, maar dat is het dan ook.

Als je adres en privatekey hebt kan je gewoon naar een programma gaan waar je deze kan invoeren. Ik zou sowieso niet met online diensten aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

PilatuS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:25:
Een alleen lezen adres bestaat niet. Zo kan een site het misschien aangeven, maar dat is het dan ook.

Als je adres en privatekey hebt kan je gewoon naar een programma gaan waar je deze kan invoeren. Ik zou sowieso niet met online diensten aan de slag gaan.
Public key is toch best wel alleen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:48:
[...]
Public key is toch best wel alleen lezen.
Een public key is een adres, maar de TS heeft het over een alleen lezen adres. Er zijn geen adressen die alleen lezen zijn, Ja, zonder privatekey kan je er niets mee inderdaad. Maar het niet zo alsof er lezen en niet lezen adressen zijn, dat is het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1272810

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:52:
Laten we bij het begin beginnen - welke wallet gebruikte je destijds?
Blockchain.info

Hier heb ik nu dus een nieuw account gemaakt. Eigenlijk heb ik met mijn oude account uit 2013 (het mail adres daarvan) weer ingelogd maar daar staan geen bitcoins in de Wallet.

Ook heb ik gevonden dat ik blockchain.com heb gekoppeld aan mijn dropbox. Heel slim, echter geeft het nu het bericht: 'no exces, app folder deleted.', dat is iets minder slim.... handig een back-up maken om hem vervolgens weer te verwijderen. Hier ga ik via dropbox even achteraan om te kijken of dit hersteld kan worden.

Tot slot heb ik ook wat nieuwe informatie over de code die ik gevonden heb. Ik heb geprobeerd deze om te zetten via een hex to base64 converter, deze nieuwe code werd echter ook niet herkent (eindigde op een '=' teken, dus ik denk niet dat dit juist is). Wel heb ik een oude mail gevonden waarin het bonnetje van mijn aankoop bij bitonic.nl staat en deze code is hiervan de bitcointransactie-id, helaas dus niet de privésleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Anoniem: 1272810 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:07:
[...]

Blockchain.info

Hier heb ik nu dus een nieuw account gemaakt. Eigenlijk heb ik met mijn oude account uit 2013 (het mail adres daarvan) weer ingelogd maar daar staan geen bitcoins in de Wallet.

Ook heb ik gevonden dat ik blockchain.com heb gekoppeld aan mijn dropbox. Heel slim, echter geeft het nu het bericht: 'no exces, app folder deleted.', dat is iets minder slim.... handig een back-up maken om hem vervolgens weer te verwijderen. Hier ga ik via dropbox even achteraan om te kijken of dit hersteld kan worden.

Tot slot heb ik ook wat nieuwe informatie over de code die ik gevonden heb. Ik heb geprobeerd deze om te zetten via een hex to base64 converter, deze nieuwe code werd echter ook niet herkent (eindigde op een '=' teken, dus ik denk niet dat dit juist is). Wel heb ik een oude mail gevonden waarin het bonnetje van mijn aankoop bij bitonic.nl staat en deze code is hiervan de bitcointransactie-id, helaas dus niet de privésleutel.
Heb je nog enig idee naar wat voor wallet je het toen hebt overgemaakt? Kun je ergens op je hdd iets terugvinden van een wallet.dat bestand of iets dergelijks?

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back_space
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2022
Voor zover ik weet moet je expliciet een privé sleutel (op eigen aandrang) hebben aangemaakt. Is géén standaard procedure in je bitcoin wallet. Heb je ter (extra) beveiliging een privé sleutel aangemaakt en is daardoor je wallet.dat versleuteld dan kan je er niets meer mee ZONDER die privé (ont)sleutel. Dat is wat ik ervan begrepen heb. (sommige wallets vereisen die privé sleutel en geven ook aan "sleutel kwijt, geld kwijt").

Dus je bent (nu) een kleine € 1257,9968 kwijt/misgelopen (equivalent van die € 20,00 toen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
back_space schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:17:
Voor zover ik weet moet je expliciet een privé sleutel (op eigen aandrang) hebben aangemaakt. Is géén standaard procedure in je bitcoin wallet. Heb je ter (extra) beveiliging een privé sleutel aangemaakt en is daardoor je wallet.dat versleuteld dan kan je er niets meer mee ZONDER die privé (ont)sleutel. Dat is wat ik ervan begrepen heb. (sommige wallets vereisen die privé sleutel en geven ook aan "sleutel kwijt, geld kwijt").

Dus je bent (nu) een kleine € 1257,9968 kwijt/misgelopen (equivalent van die € 20,00 toen)
De meeste wallets werken met een seed. Dit is een reeks woorden waarmee de wallet is te herstellen. Het enige wat die seed doet is de public en privatekeys genereren. Ieder adres/publickey heeft altijd een privatekey.

Een wallet is te herstellen met de seed, maar je kan ook prima toegang krijgen tot een adres door dat adres en privatekey te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back_space
Seed (herstelzin) kan je een schone wallet herstellen naar je oude gegevens (laatste van die wallet.dat). Kan je nog niks uitgeven en alléén je wallet terugzetten. Soms is de seed/herstel ook de prive sleutel.

Hij heeft de wallet al hersteld maar kan niks uitgeven/verplaatsen.
- Als ik dan opgeef dat ik van het geïmporteerde adres naar mijn nieuwe wallet wil overmaken staat er: "geef privé-sleutel op".
Vertel me waar die public en privé sleutel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
back_space schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:49:
Kan je nog niks uitgeven en alléén je wallet terugzetten. Soms is de seed/herstel ook de prive sleutel.
Bij iedere fatsoenlijke wallet, hardware of software is de seed genoeg om alles te herstellen. Dus alle adressen en alle privatekeys. Dat is het hele doel van een seed, dat de volledige wallet te herstellen is en bruikbaar is zodat je toegang hebt en kan verzenden. Ik heb nog nooit van een seed gehoord die niet de privatekeys hersteld. Dat zou een seed namelijk ook compleet nutteloos maken.

In het geval van de TS heb ik het idee dat het niet om een seed gaat, maar om een adres met privatekey. Dit is mij alleen nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dit nou exact zit en het maakt nogal uit voor de oplossing.

Indien het om een privatekey gaat wat hij heeft dan kan het probleem best eens een typfout zijn. Een privatekey is nogal lang met hoofdletters en kleine letters. Als hij dat op papier heeft is een fout heel makkelijk gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 12-11-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back_space
Dat is het precies de duidelijkheid (die heb IK nog niet gevonden).
Als de wallet hersteld is, weet je nog je wachtwoord(en) seed/herstel zin, adressen niet.
Die moet je separaat hebben opgeslagen (incluis de seed natuurlijk).
Privé sleutel koppelen aan een adres (zijn aparte websites voor, verplichting meestal niet standaard)
Ik ga hier van software wallets uit (niet de Ledger etc.)

https://allesovercrypto.n...ng-private-key-public-key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Volgens mij worden een paar dingen door elkaar gehaald: seeds, mnemonic phrases, geheime sleutels, publieke sleutels, wachtwoorden en passphrases.

Je hebt een private en public key pair en een bitcoinadres. Je public key wordt gegenereerd uit de private key en uit je public key wordt vervolgens een bitcoinadres gevormd (via 4x hashen geloof ik). Heel oude bitcoinadressen zijn nog pubic keys trouwens, maar dat geheel terzijde (die laatste zijn technisch gezien misschien ooit te 'kraken' met een quantumcomputer).

Je kreeg later zogenaamde HD of hierarchical deterministic wallets waarbij alle private keys uit een 'basis'privatekey gevormd worden.

De seed/mnemonic is eigenlijk een door de mens leesbare vorm van de private key. De seed heet ook wel mnemonic phrase, maar seed en mnemonic worden vaak door elkaar gebruikt. Als je het heel precies wil weten, lees de BIP39 eisen

Aan die zin van meestal 12 of 24 woorden, kun je zelf een passphrase toevoegen, die maakt de herstelzin in die zin langer, bijvoorbeeld met 1 of 2 extra woorden. Daaruit genereert het systeem dan een compleet nieuwe seed, dus je hebt niets aan je mnemonic zonder die passphrase. Maar de passphrase is niet het wachtwoord (je slaat in principe je passphrase niet op samen met je herstelzin, want dat is nou juist het idee van het loskoppelen van die twee).

Wat je vaak doet met wallets op pc's is dat je de lokale wallet zelf versleutelt met een wachtwoord, maar dit wachtwoord staat volledig los van de mnemonic phrase/herstelzin met of zonder passphrase.

Als je de juiste herstelzin hebt, dan kun je altijd bij je coins, zoals ook vaker gemeld wordt al. Heb je die niet, maar heb je wel een wallet-bestand dat beveiligd is met een wachtwoord, dan heb je alsnog pech.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Anoniem: 1272810 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:07:
[...]

Blockchain.info

Bij blockchain.info krijg je niet je private key tenzij je deze geëxporteerd hebt. De code die je hebt opgeschreven is waarschijnlijk je blockchain.info account.

Blockchain.info werkt met encrypted wallets, dus blockchain.info zelf heeft geen toegang tot je private keys.

Je kunt op b lockchain.info je email address ingeven en dan mailen ze je een code, dit zou dezelfde zijn. Probeert met deze code in te loggen op blockchain.info ... je hebt wel nog je originele password nodig.

Daarna zou je je 0.16 BTC wallet meer moeten zien.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1