Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitlezen Crystaldiskmarkinfo

Pagina: 1
Acties:

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste Tweakers,

Ik ben van plan mijn pc een fresh install te geven dat is al veel te lang geleden gebeurd.
Nu was ik via Crystaldiskmarkinfo mijn SSD's aan het uitlezen en toen kwam ik toch wat verwarrende informatie tegen die jullie wellicht kunnen oplossen.Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WF3NwVs/evo.jpg

Nu zie ik ECC fout factoren 52 staan. Dit lijkt mij wat veel aangezien de drempelwaarde 0 is en ik er dus met 52 overheen zit. Desalniettemin geeft hij gezondheid status goed 98% aan. Hoe moet ik dit uitlezen?
Kan deze SSD in de prullenbak of hoe moet ik dit zien?

Bij Samsung Magician komt er wel te staan dat hij failed op deze test, maar wederom ook Samsung Magician geeft aan dat de gezondheidstatus goed is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xzwbBDr/samsungmagic.jpg

Dan tot slot heb ik een vraagje over mijn C: schijf. Dat is een Raid 0 2x Samsung 840 PRO SSD 256 GB per stuk.

Schijf 1 in Raid 0
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kmPWdyv/raid01.jpg

Schijf 2 in Raid 0
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7nPwMHJ/raid02.jpg

Deze 2 lijken mij gezond als ik naar de raw waarden kijken, maar ik heb gisteren op die raid 0 schijf een error checking gedaan via rechter muisknop op de schijf --> tools --> error checking en toen kwam er wel 1 error naar boven volgens windows. Deze was ook binnen 4 seconden hersteld, maar die error zie ik niet terugkomen in raw waarden hoe kan dat dan? Want de error checking is een soort scandisk volgens mij.

Dan tot slot laatste vraag aangezien deze 2 schijven in Raid 0 zitten en dus achter een array hoe betrouwbaar zijn deze uitslagen van crystaldiskinfo op raid 0 array. Is het slimmer om de array er even uit te gooien (ik weet verlies ik data, maar alles is al gebackuped) en dan nogmaals crystaldiskinfo of scandisk te draaien of krijg ik dan exact dezelfde informatie?

Alvast bedankt voor degene die mij kan helpen.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 22:01
Je kan hier al wel wat uithalen, (beetje naar beneden scrollen) Wikipedia: S.M.A.R.T..

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zolang je een goed (uitgevoerd) backupregime hebt kun je alle SSD's gewoon blijven gebruiken.
Waar de afwijkende waarden van de bovenste vandaan komen weet ik niet, maar gebruik hem gewoon verder zolang hij geen foutmeldingen geeft.
Je zou de bovenste direct voor de herinrichting van Windows met de Magician een "Revert" kunnen geven (dus totaal wissen), dat kan (buiten het verlies van alle data op de SSD) geen kwaad.

Maar waarom de twee onderste SSD's in RAID0? Dat geeft nauwelijks voordelen en wel behoorlijke nadelen.
Ik weet niet wat voor moederbord je hebt (kan die NVME-SSD's aan?), maar de NVME-SSD's zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
Als je (RAID0 ...) zo gesteld bent op snelheid, zou je een nieuwe NVME-SSD kunnen kopen en die voor het OS kunnen gebruiken.

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Hoi Renault,

Klopt. Ik was nogal een enthousiast. (nu nog wel een beetje ;-) Heb een Asus Rampage V Extreme met I7 5820K. Destijds lang voor gespaard om een zo'n mooi mogelijk systeem in elkaar te zetten. Destijds was er nog geen M2. De snelste SSD waren destijds 840 pro van Samsung en in Raid 0 gingen die nog wat sneller in de benchmarks. Het is idd tegenwoordig niet meer nodig en ik zit ook wel te kijken naar een m2 voor de kerst aangezien ik 1 m2 slot heb op het moederbord, maar dit wil niet zeggen dat ik de rest gelijk weggooi als het niet nodig is. Ik wil alleen weten of ik de bovenste nog kan gebruiken. Ik lees namelijk dat ECC error in veel topics reden is bij waarde 1 en up al reden is om hem af te schrijven, maar ik lees ook net als bij jou dat sommige zeggen het is niet nodig. Wat doet een revert exact is dat gewoon een partitie formateren?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Startpost van Check je SMART al gelezen?