Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Voor een invalide persoon ben ik op zoek naar een oplossing. Deze persoon zit in een rolstoel en kan niet meer bewegen. Geestelijk is alles in orde en praten lukt ook prima. De uitdaging is hier om de televisie van kanaal te laten verspringen, volgende kanaal en vorige kanaal maar dan alleen via de stem.

De Ziggo Mediabox Next heeft een geweldige voice control maar voordat dit werkt moet je een knopje indrukken om de microfoon te activeren en dat lukt deze persoon niet.

Kent iemand een product wat volledig stemgestuurd werkt en vervolgens infra-rood commando's naar de TV of mediabox stuurt?

Het zou nog mooier zijn als dit via Google Home / Assistant kan werken vanwege de zeer goede stemherkenning. Ik heb bij Ziggo al een verzoek gedaan om de Mediabox Next ondersteuning te geven voor Google Assistant maar of en wanneer dat gaat gebeuren is afwachten.

Daarnaast gaf iemand mij nog de tip om naar de Logitech Harmony Hub te kijken. Op de website van Logitech zelf is niets te vinden over voice control op het apparaat zelf en koppelen met Google Assistant lijkt nog niet te kunnen in het Nederlands.

Heeft iemand een gouden tip voor mij? d:)b

Beste antwoord (via robertwebbe op 07-11-2019 14:57)

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:13
Ik heb even een uurtje zitten googlen, en heb een aantal dingen gevonden. De mooiste oplossing zou inderdaad zijn zoals @Room42 voorstelt. De Next remote werkt tenslotte erg goed met de stem.
Daar zit wel een nadeel aan, het is niet perse een makkelijke oplossing. De remote moet open, vervolgens zal je 2 knoppen moeten aansturen met bijvoorbeeld een ESP module. De "aan/uit" knop. en de "voice" knop. Het is tegelijk ook een erg gave oplossing, met een Arduino kan je dan namelijk van bijna ieder oppervlak een soort touch oppervlak maken. Dat kan werken, maar ik weet niet of de TS op een lastig project zit te wachten.

Dan wil ik nog even terug komen op mijn eerdere suggestie, en die lijkt mij echt het makkelijkst. Met een echo dot, en een harmony hub. Dat in combinatie met de routines die je kan instellen lijkt mij echt het simpelst. Hier hoef je geen Engels voor te spreken, een routine wordt geactiveerd door een "herkenbaar" woord. Dat voorafgaand met een "wake" woord (alexa,echo,computer).

Dan wordt het iets als:

echo, R T L - en tv gaat aan en zapped naar RTL4
computer, S B S - tv gaat aan, of zapped naar SBS
alexa, ZAPP - next zapped omhoog

Waar R T L dan een routine bevat die geregeld wordt door de harmony software (een activity)

Ik vermoed dat bovenstaande ook met een Google Home kan, en dan wellicht wel direct in het Nederlands.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Google home koppelen?
Ik zie net dat de voice assistant niet in het nederlands kan

[ Voor 65% gewijzigd door s0ulmaster op 06-11-2019 12:37 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Mijn neefje gebruikt Alexa met Harmony. Is alleen niet in het Nederlands. Mocht degene die het nodig heeft Duits of Engelstalig zijn, zou je eens kunnen kijken of dat iets is.

https://support.myharmony...erience-with-amazon-alexa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Wat hierboven staat, dat heb ik hier ook en werkt uitmuntend. Ik denk zelfs dat als het Engels een probleem is het in de praktijk evengoed werkbaar is. Een echo dot is goedkoop, de harmony hub iets duurder.

Vervolgens is het simpelweg je account van logitech koppelen aan alexa en kan je:

Alexa, turn the tv on
Alexa, channel 14
Alexa, volume up
etc etc.

Het kan ook uitgebreider. Dit vereist wel wat instel werk, maar met IFTT kan je triggers maken die hele routines afspelen. Dus o.a. een activiteit starten die tv aanzet, juiste kanaal. Geluid stand etc.

daar heb ik voor o.a.

Alexa, trigger ziggo sport
Alexa. trigger netflix
Alexa, trigger movie time

Tevens, maar dat valt buiten je vraag. Kan je de verlichting doen. De kachel instellen. De radio starten....etc.

Op het moment dus, dat Engelstalig lastig is kan je dus evengoed een trigger aanmaken met een woord wat de persoon dan misschien wel kan uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Alvast alle posters dank voor de reacties! :)

De betreffende persoon is een oude dame van tegen de 80 die helaas geen woord Engels spreekt.
Het gaat ook puur om het zappen van de tv, ik denk niet dat het ingewikkelder moet gaan maken door alle lampen en gordijnen ook nog te automatiseren, dat is meer stap 2 als het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

robertwebbe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:22:

De betreffende persoon is een oude dame van tegen de 80 die helaas geen woord Engels spreekt.
Het gaat ook puur om het zappen van de tv, ik denk niet dat het ingewikkelder moet gaan maken door alle lampen en gordijnen ook nog te automatiseren, dat is meer stap 2 als het bevalt.
Nou heb ik persoonlijk geen ervaring met de diverse assistents (ik ben gek op tech maar, behalve ertegen vloeken als het niet werkt, vind ik het nog steeds alsof ik tegen mijzelf praat ipv een apparaat) maar het lijkt me dat die dingen ook iets als "tjennel ap/douw'n" of "turn on tievie" begrijpen. Je zegt dat die dame mentaal in orde is, dan lijken me dat ook geen bizar lastige commando's om te leren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
robertwebbe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:22:

Dat maakt het een ander verhaal, ondanks dat het mij evengoed werkbaar lijkt zou ik dit in een meer professionele hoek zoeken. Ik zou niet bezuinigen op werkbaarheid, en het dan ook in een andere hoek zoeken als in de gadget corner :)

Eerste link die ik tegenkom in google, er zijn er vast meer. Maar ik denk dat je beter zo iets kan uitzoeken.

https://www.commap.nl/
https://www.commap.nl/com...steembediening/voicecomm/

[ Voor 5% gewijzigd door ppeterr op 06-11-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:33:
Daarnaast gaf iemand mij nog de tip om naar de Logitech Harmony Hub te kijken. Op de website van Logitech zelf is niets te vinden over voice control op het apparaat zelf en koppelen met Google Assistant lijkt nog niet te kunnen in het Nederlands.
Ik heb geen 'gewone TV' meer dus kan zappen niet testen, maar 'Hey google, pauzeer/hervat TV' zorgt er hier wel voor dat Google Home mijn Logitech hub vertelt dat wat er ook draait op de TV (Netflix enz) gepauzeert/herstart moet worden, en dat werkt.
Veel andere comandos werken ondertussen ook al prima in het nederlands (Hey google, zet lampen aan).
Misschien dat je in het google home topic kunt vragen of het verder echt al helemaal in het nederlands werkt/of iemand met ziggo en harmony hub kan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@robertwebbe Bedient mevrouw op geen enkele manier meer enige knop? Want zo'n afstandsbediening kan ook open, natuurlijk. Het maken van zo'n contact van de afstandsbediening kan wellicht op een alternatieve wijze, waarna de voice alsnog werkt.

Ook zou ik Ziggo eens contacteren of er niet een no-touch-optie beschikbaar is van de voicecontrol.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb even een uurtje zitten googlen, en heb een aantal dingen gevonden. De mooiste oplossing zou inderdaad zijn zoals @Room42 voorstelt. De Next remote werkt tenslotte erg goed met de stem.
Daar zit wel een nadeel aan, het is niet perse een makkelijke oplossing. De remote moet open, vervolgens zal je 2 knoppen moeten aansturen met bijvoorbeeld een ESP module. De "aan/uit" knop. en de "voice" knop. Het is tegelijk ook een erg gave oplossing, met een Arduino kan je dan namelijk van bijna ieder oppervlak een soort touch oppervlak maken. Dat kan werken, maar ik weet niet of de TS op een lastig project zit te wachten.

Dan wil ik nog even terug komen op mijn eerdere suggestie, en die lijkt mij echt het makkelijkst. Met een echo dot, en een harmony hub. Dat in combinatie met de routines die je kan instellen lijkt mij echt het simpelst. Hier hoef je geen Engels voor te spreken, een routine wordt geactiveerd door een "herkenbaar" woord. Dat voorafgaand met een "wake" woord (alexa,echo,computer).

Dan wordt het iets als:

echo, R T L - en tv gaat aan en zapped naar RTL4
computer, S B S - tv gaat aan, of zapped naar SBS
alexa, ZAPP - next zapped omhoog

Waar R T L dan een routine bevat die geregeld wordt door de harmony software (een activity)

Ik vermoed dat bovenstaande ook met een Google Home kan, en dan wellicht wel direct in het Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik wil er inderdaad niet echt een enorm bouwproject van maken. De Logitech Harmony lijkt mij dan toch de moeite waard om uit te proberen.

Iedereen zeer bedankt voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1