Thuisnetwerk vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Mijn vraag

Ik wil graag jullie advies aangaande mijn thuis netwerk. Heb sinds deze maand de sleutel van een nieuw (oud) huis. Het huis is uit de jaren 1900, zit nog wat hout in verwerkt en niet al te dikke muren. Ben zelf wel gadget fanaat, maar geen techneut.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Zojuist Ziggo MAX besteld (500/50) verbinding via de kabel. Verder nog niets aanwezig. De bedoeling is om overal in huis een prima WiFI verbinding te hebben en steeds verder met Smart Home applicaties (Nest, Ring, Homey, Hue, Sonos etc.) verder uit te bouwen. Wil tevens graag van buitenaf een NAS kunnen benaderen middels VPN. Daarnaast game ik graag en wil ik uiteraard een stabiele internet verbinding. NAS, Next en PS4 moeten bekabeld op de router aangesloten worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ben nu bij de stap voor een goede router daarbij ben ik op de volgende systemen uitgekomen. Volgens mij dien ik de Ziggo connectbox in bridge te zetten en dan een router er aan te koppelen.

- Amplifi HD Gamers edition (geen VPN, 4 lan poorten, WiFi5) (wel goede dekking in huis) (https://amplifi.com/gamers-edition)
- Asus ROG Rapture GT-AX11000 (link)
- TP Link Archer AX11000 (link)

Zit allemaal zo rond hetzelfde budget, waarschijnlijk overkill voor mij maar wil graag de smart producten scheiden van het normale verkeer en toekomstproof zijn.

Wat ik van jullie wil weten, zit ik op een goede denkwijze of zie ik zaken compleet over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Ik zou zoveel mogelijk bekabeling aanleggen naar de juiste kamers. Dan kun je via deze bekabeling je AP's aansluiten voor goede WiFi of bekabeld blijven.
WiFi is leuk, bekabeld is beter!

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Precies wat breg zegt, probeer "even" een of twee kabels te trekken, naar de belangrijkste kamers, zodat MOCHT het nodig zijn je later wanneer vloer etc erin zit je makkelijk hier nieuwe AP's aanlegt. Je gaat ons later dankbaar zijn. Leg dan ook meteen (s)ftp cat 6 kabel aan, dan weet je zeker dat je toekomstbestendig blijft. (Die paar euro meer is het zeker waard).
In beginsel zou ik ook geen extra AP's aansluiten, pas zodra je na jaar merkt dat bepaalde "gebieden" slecht ontvangst hebben zou ik het signaal gaan versterken. Vaak is de oorspronkelijke router sterk genoeg voor grootste deel van het huis.

PS, de meeste mensen op tweakers zijn niet erg weg van RING, en gezien je sowieso al een NAS wilt installeren en aan internet wilt hangen, misschien is dit een beter alternatief? Dan heb je de data altijd op je eigen NAS beschikbaar, en kies je zelf ervoor wat je ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
@bregweb @99ruud99 bedankt voor jullie input. Boven heb ik niet specifiek wat nodig qua internet, WiFi is voldoende daar. De console staat letterlijk naast de router, de NAS komt daar ook. Hebben een enorm ruime trapkast. Vloeren, alles ligt er al in dus hoef daar weinig aan te veranderen (gelukkig).

Wat is het alternatief voor RING? ik mis de link volgens mij. Heb ook liever de data zelf in beheer.

[ Voor 7% gewijzigd door trummel op 06-11-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Wat is het alternatief voor RING? ik mis de link volgens mij. Heb ook liever de data zelf in beheer.
Doorbird Opbouw D101S kan via poe stroom krijgen en beelden opslaan op je eigen nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
ik zeg je eerste stap is inventarisatie...
je AOP staat in de meterkast ?
dan wil je graag goeie coax + utp naar je tv hoekje...
wat heb je al / wat moet daar vernieuwd worden.. ?

vandaaruit zou ik ook kijken wat er bv al naar boven is voorzien .. grote kans heeft de master bedroom een telefoonlijn die jij vermoedelijk toch niet gaat gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Thanks @Arthion-nl

@ijske Boven is alles vernieuwd, ze hebben helaas de tv kabel alleen naar de slaapkamer getrokken rechtstreeks vanuit de trapkast, utp nog niet naar gekeken. Modem zit in de meterkast, loopt onder de vloer een kabel naar de trapkast. In de trapkast heb ik mijn potentiële nieuwe router, NAS, PS4 en Next (zit een unieke nis met schot waardoor ik die daarin kan laten staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 14:13
Ziggo modem in bridge mode is niet persé nodig. En -kan- veiligheids issues met zich mee brengen. Het is in dat geval extra belangrijk wat je erachter hangt als router/firewall.
Zelf ben ik fan van de Edge routers van Ubiquiti. Hebben geen wifi maar zoals je aangeeft wil je IoT en “normaal” LAN scheiden en dat is met een Edge router vrij gemakkelijk te doen. Hier heb je dan wel aparte AP’s bij nodig er is geen Edge router met wifi.
Pagina: 1