Stemvolumes telefoonopname gelijktrekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2024
Goedendag allemaal,

Ik zit met een kwestie,
Ik heb een opname van een telefoongesprek met twee sprekers in WAV format.
De ene stem klinkt normaal maar de andere bijna onhoorbaar zacht. Dat wil ik enigsinds gelijk trekken zodat het gesprek beter te volgen is.

Ik ben hiervoor aan de gang gegaan met een steenoude versie van Cooledit maar als ik de boel wil versterken wordt de zachte stem inderdaad beter hoorbaar maar de andere stem wordt knoerhard. Wil ik de boel daarna normaliseren, maar dan gaat er teveel detail verloren en wordt het weer minder verstaanbaar.

Iemand hint en tips hoe dit beter kan?

Groet,

Michel

Beste antwoord (via smolotov op 06-11-2019 15:01)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat je volgens mij zoekt is DRC (Dynamic Range Compression). Aangezien de zachte stem nu vrijwel onhoorbaar, zul je wel met extreme instellingen moeten werken om het gelijk te krijgen.

Wikipedia: Dynamic range compression

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Volgende keer opslaan als 2 apparte geluidskanalen, zodat je ze afzonderlijk kan versterken :)
Is het een lang gesprek / wordt er door elkaar gesproken? Anders zou je "tijdstukken" kunnen versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
Tja, de oplossing voor de volgende keer is inmiddels geregeld, maar daat heb ik nu natuurlijk niets aann.

Er wordt we wat door elkaar gesproken inderdaad, maar tijdsstukken afzonderlijk versterken is inderdaad een uitstekend idee. Dank daarvoor.
Maar ik hoopte op een oplossing die dat automatisch doet. Ik heb inmiddels begrepen dat dit probleem nog al eens voorkomt dus dacht dat een of andere softwareontwikkelaar daar al eens mee bezig geweest was.

Op momenten wanneer de stemmen door elkaar klinken zijn deze waarschijnlijk niet afzonderlijk van elkaar te versterken of dempen, maar dat is minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Wat je zoekt heet 'normaliseren'. Dit tracht alle volumes gelijk te trekken. Zit er niet zoiets in cooledit of audactity?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 12:01

VHS

Normaliseren gaat niet veel doen als je al een piek hebt op- of dichtbij 0dB. Ik zou eens gaan stoeien met de functie Hard Limiting. Dit is net zo iets als Amplify, alleen dan slimmer. Harde geluiden worden veel minder versterkt dan zachte geluiden waardoor je niet of nauwelijks clipping krijgt. Verwacht er alleen geen wonderen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
VHS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:07:
Normaliseren gaat niet veel doen als je al een piek hebt op- of dichtbij 0dB. Ik zou eens gaan stoeien met de functie Hard Limiting. Dit is net zo iets als Amplify, alleen dan slimmer. Harde geluiden worden veel minder versterkt dan zachte geluiden waardoor je niet of nauwelijks clipping krijgt. Verwacht er alleen geen wonderen van.
I stand corrected :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
Ja, die hard limiting optie heb ik gevonden, maar dat zitten behoorlijke beperkingen aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat je volgens mij zoekt is DRC (Dynamic Range Compression). Aangezien de zachte stem nu vrijwel onhoorbaar, zul je wel met extreme instellingen moeten werken om het gelijk te krijgen.

Wikipedia: Dynamic range compression

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
Dank mensen. Ik ga eens flink stoeien met jullie hint en tips
Pagina: 1