Digitaal personeelsdossier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:51
Kan een werkgever zijn/haar werknemers verplichten om 'deel te nemen' aan een digitaal personeelsdossier via een extern salaris/personeelsadministratie bedrijf?

Ik lees op https://autoriteitpersoon...kering/personeelsdossiers niet direct iets over bezwaar tegen het doorvoeren hier van enkel als ergens al gegevens gebruikt worden en enkel als het een ambtenaars functie betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Rebel-Rebel op 06-11-2019 11:36 . Reden: Aanvulling extern bedrijf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 08:32

Nogne

>.<

Weet niet of een werkgever het kan verplichten, maar waarom zou je er tegen zijn? Nu gebeurt het waarschijnlijk al, alleen is alles fysiek ipv digitaal.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Nogne schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:17:
Weet niet of een werkgever het kan verplichten, maar waarom zou je er tegen zijn? Nu gebeurt het waarschijnlijk al, alleen is alles fysiek ipv digitaal.
Waarbij je met een digitaal makkelijker inzicht en wijzigingen kan doorvoeren.

Je werkgever heeft je nu links of rechtsom ook al in personeelsdossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Er staat op die pagina volgens mij best veel informatie over wat er wel en niet mag (en moet, om je arbeidsovereenkomst in goede banen te (blijven) leiden) in een (al dan niet digitaal) personeelsdossier.

Het lijkt mij dat als je daadwerkelijk bezwaar wilt invoeren, dat je van goede huize moet komen met argumenten. Als het gaat om gedeeltelijke gegevens kun je een kans hebben, als ik dat zo lees, in sommige gevallen, maar als je totaal geen (digitaal) personeelsdossier wil hebben heb je 0,0 kans lijkt me.

Dan wordt het advies 'ga voor jezelf aan de slag als zzp-er', want er is geen enkel bedrijf dat geen personeelsdossier over je bijhoudt.

Ben wel benieuwd naar de aanleiding/achtergrond van je vraag :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In het algemeen: een werkgever heeft er duidelijk belang bij om te weten wie haar werknemers zijn. Is ook verplicht om een en ander bij te houden. En dat digitaal doen in plaats van in een papieren mapje, ligt zeer voor de hand. Ik zou niet weten waarom dat niet mag.

Grote kans dat er nu ook al een digitaal personeelsdossier is. Al was het een mapje 'Rebel-Rebel' in Outlook en dan moet je heel blij zijn als er een wat meer professioneel systeem komt.

Inderdaad zijn er meer details nodig. Wat bedoel je met 'deelnemen aan'? En wat zou het personeelsdossier bevatten, waar zit het bezwaar?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb eigenlijk sinds 1995 in een veelheid aan baantjes en banen niet voor een werkgever gewerkt met een analoog dossier. Waarschijnlijk heeft de beoogde werkgever géén analoge boekhouding naast het bestaande systeem (en ik mag in 2019 hopen dat geeneen werkgever zijn personeelsdossier nog op papier bijhoudt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:52
er is altijd een dossier aanwezig, minimale inhoud is al de kopie van je ID dat een bedrijf verplicht is in een dossier te hebben. Daarnaast zal het bedrijf ook wel andere info (arbeidsovereenkomst) in je dossier willen hebben. Dus linksom of rechtsom er is altijd een dossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:51
LuNaTiC schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:22:
Er staat op die pagina volgens mij best veel informatie over wat er wel en niet mag (en moet, om je arbeidsovereenkomst in goede banen te (blijven) leiden) in een (al dan niet digitaal) personeelsdossier.

Het lijkt mij dat als je daadwerkelijk bezwaar wilt invoeren, dat je van goede huize moet komen met argumenten. Als het gaat om gedeeltelijke gegevens kun je een kans hebben, als ik dat zo lees, in sommige gevallen, maar als je totaal geen (digitaal) personeelsdossier wil hebben heb je 0,0 kans lijkt me.

Dan wordt het advies 'ga voor jezelf aan de slag als zzp-er', want er is geen enkel bedrijf dat geen personeelsdossier over je bijhoudt.

Ben wel benieuwd naar de aanleiding/achtergrond van je vraag :)
Ik was een niet geheel onbelangrijk detail vergeten, er word gebruik gemaakt van een extern salaris/personeelsadministratie bedrijf (Amerikaans) welke aangeeft zijn servers te hosten in Spanje en Frankrijk.

Nu zijn er toch wat medewerkers sceptisch hierover, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Wat heeft het salarisverwerkingsbedrijf er precies mee te maken...?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Die zal een tooltje hebben voor een leuke prijs met voor de afdeling HR leuke functies. Hoeft niets mis mee te zijn.

@Rebel-Rebel check of het bedrijf staat in https://www.privacyshield.gov/participant_search voor ook HR-data. Zo niet voldoet het waarschijnlijk niet aan de AVG.

En vraag je eigen bedrijf naar of er een goede verwerkersovereenkomst is en of jullie OR de resultaten van de DPIA heeft gezien en daar akkoord mee was. Of liever dat die DPIA door alle medewerkers kan worden gezien.

Edit: maar in beginsel zie ik nog steeds geen probleem, mits er goede afspraken zijn over nette verwerking van de gegevens en dat vermoed ik eerlijk gezegd van wel voor een leverancier die leeft van dit soort zaken.

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 06-11-2019 11:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het gaat je in dit geval vooral over de privacy / beveiliging. Je werkgever mag in principe op elke manier die ze willen de personeelsgegevens opslaan, zelfs op een bierviltje wat aan de bar is ingevuld, mist ze maar jouw beveiliging en privacy kunnen waarborgen (en de andere eisen die verscheidene instanties zoals de BD zullen stellen, maar dat is jouw zaak niet).

Dus zal jouw werkgever aan de werknemers moeten kunnen aantonen (niet toezeggen) dat de privacy is gewaarborgd volgens de geldende wet- en regelgeving. Ik zie dat @F_J_K je al wat specifieke info heeft gegeven hierover, dus zoek vooral verder in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08
Rebel-Rebel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:35:
[...]

Ik was een niet geheel onbelangrijk detail vergeten, er word gebruik gemaakt van een extern salaris/personeelsadministratie bedrijf (Amerikaans) welke aangeeft zijn servers te hosten in Spanje en Frankrijk.

Nu zijn er toch wat medewerkers sceptisch hierover, etc. etc.
de GDPR is van toepassing op heel europa, inclusief Spanje en Frankrijk. Dus wat zijn nu echt de bezwaren? Is men gewoon bang voor wat anders? Dat er een amerikaans bedrijf betrokken is? (we gebruiken allemaal windows met onedrive standaard geïnstalleerd als service van een andere amerikaan). Two wrongs don't make a right, maar is dat echt het probleem?

Jouw bedrijf is verantwoordelijk voor zijn data. Maar tenzij je op zijn minst aannemelijk maakt dat ze dat bewust niet die verantwoordelijkheid nemen denk ik dat je weinig hebt om op te staan. Administratie voeren is namelijk verplicht, en het bedrijf mag dus zelf kiezen hoe ze dat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Batavia op 06-11-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-06 13:02
Waarom zou je niet mee willen werken? Dossier is er toch al zoals meerderen hier aangeven
Pagina: 1