3 beeldschermen aansluiten op 1 videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2023
Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik hier op het forum zit dus ik hoop dat ik het allemaal goed doe.
Mijn vraag is, ik heb een videokaart MSI Geforce RTX 2080 ti. Hier zitten 3 displaypoorten en 1 HDMI poort op.

Ik heb 3 beeldschermen die ik erop wil aansluiten. Ik heb 2 monitoren aangesloten, eentje op de HDMI van het beeldscherm op de HDMI poort van de videokaart. En de andere op displaypoort van het beeldscherm naar displaypoort van de videokaart. Deze doen het ook prima.

Het 3e scherm heeft een HDMI aansluiting maar de videokaart heeft maar 1 HDMI aansluiting. Dus ik heb een kabel die van HDMI naar Display gaat. Als ik deze dus aansluit op de videokaart doet het beeldscherm het niet.

Is nu de kabel kapot? Of kan er ook wat anders aan de hand zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
is het HDMI 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Voor zover ik weet zou het moeten werken, mits het aantal HDMI apparaten beperkt blijft tot twee. Ik weet even niet meer waarom (mogelijk vanwege licensing redenen, HDMI is geen open standaard itt DP), maar moderne videokaarten zijn niet in staat tot het uitsturen van meer dan twee HDMI streams.

Een mogelijke oorzaak is dus dat de monitor die je op displayport hebt aangesloten in DVI/HDMI compatible modus draait. Dat zou verklaren waarom je andere monitor geen beeld geeft.

Als dat het geval is, kan je een actieve DP naar HDMI adapter kopen. Er zit namelijk geen beperking op het aantal DP streams uit een videokaart.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Waarschijnlijk heb je een HDMI naar DP kabel en die werkt niet andersom.
Welke kabel heb je exact?
Welk merk en type beeldschermen gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Op de monitor zit HDMI. Weet alleen niet of het een 2.0 is.
En die moet dus naar de displaypoort op de videokaart. Ik zal vanmiddag even kijken welke kabel het is.

Monitor is in ieder geval van Samsung. Kan het nu niet nakijken welk type het is. Doe ik zodra ik thuis ben vanmiddag.

Ik kom vanmiddag even met meer aanvullende info.

Dank voor zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Uszka schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:08:
Waarschijnlijk heb je een HDMI naar DP kabel en die werkt niet andersom.
Welke kabel heb je exact?
Welk merk en type beeldschermen gaat het om?
Als het een passieve kabel is kan hij maar 1 kant op werken, namelijk van displayport naar HDMI. En voor zover ik kan lezen is dat ook hoe hij hem gebruikt. Dan schakelt de DP aansluiting op de videokaart over naar DVI/HDMI mode, mits deze niet al bezet is.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Blaat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:40:
[...]

Als het een passieve kabel is kan hij maar 1 kant op werken, namelijk van displayport naar HDMI. En voor zover ik kan lezen is dat ook hoe hij hem gebruikt. Dan schakelt de DP aansluiting op de videokaart over naar DVI/HDMI mode, mits deze niet al bezet is.
Dus maw verkeerde kabel?
wat is het verschil dan tussen passieve en actieve kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Saartjedeteckel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:43:
[...]

Dus maw verkeerde kabel?
wat is het verschil dan tussen passieve en actieve kabel?
Een passieve kabel bestaat uit niets meer dan draden en contacten. Een actieve kabel heeft electronica die een inkomend signaal interpreteert en actief omzet naar een ander formaat. Deze herken je in 80% van de gevallen aan het feit dat deze DC voeding nodig hebben in de vorm van een USB kabel. Er zijn gevallen waarin adapters gebruik maken van de 3.3VDC voeding in de displayport connector maar deze zijn zeldzaam.

Ik vermoed dat je een kabel hebt gekocht met aan 1 kant een DP connector en aan de andere kant een HDMI connector, zonder poespas. Correct? In dat geval is deze hoogstwaarschijnlijk passief en is dat ook de kabel die je had moeten hebben, indien de monitor die middels displayport is aangesloten ook daadwerkelijk op het displayport protocol werkt. Als dat laatste niet het geval is, werkt de adapter die ik eerder linkte perfect. Die zet actief een displayport signaal om naar HDMI, zonder gebruik te hoeven maken van de HDMI compatible mode van de videokaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
HDMI 2.0 maakt niks uit, dat is alleen nodig bij 4k / hogere hertz ivm bandbreedte.

Je kaart heeft ook gewoon USB-C, neem dan een USB-C>HDMI adapter, ze zijn er ook met USB-C>2x HDMI.

Wat je nu hebt die kabel kan niet dus moet een actieve zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:52:
Hoezo kan niet?
Je kunt prima passief DP -> HDMI gebruiken... dat heb ik ook aan m'n videokaart hangen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

HDMI 2.0 maakt niks uit, dat is alleen nodig bij 4k / hogere hertz ivm bandbreedte.

Je kaart heeft ook gewoon USB-C, neem dan een USB-C>HDMI adapter, ze zijn er ook met USB-C>2x HDMI.

Jullie hebben allebei gelijk. Passief is ok, mits je je beperkt tot 2 schermen. Daarboven moet je actief gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Blaat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:50:
[...]

Een passieve kabel bestaat uit niets meer dan draden en contacten. Een actieve kabel heeft electronica die een inkomend signaal interpreteert en actief omzet naar een ander formaat. Deze herken je in 80% van de gevallen aan het feit dat deze DC voeding nodig hebben in de vorm van een USB kabel. Er zijn gevallen waarin adapters gebruik maken van de 3.3VDC voeding in de displayport connector maar deze zijn zeldzaam.

Ik vermoed dat je een kabel hebt gekocht met aan 1 kant een DP connector en aan de andere kant een HDMI connector, zonder poespas. Correct? In dat geval is deze hoogstwaarschijnlijk passief en is dat ook de kabel die je had moeten hebben, indien de monitor die middels displayport is aangesloten ook daadwerkelijk op het displayport protocol werkt. Als dat laatste niet het geval is, werkt de adapter die ik eerder linkte perfect. Die zet actief een displayport signaal om naar HDMI, zonder gebruik te hoeven maken van de HDMI compatible mode van de videokaart. :)
Het klopt dat het een kabel is die aan de ene kant een DP connector en de andere kant een HDMI connector. Deze kabel had ik eerder werken op een andere pc maar dan met 2 monitoren.
De monitor is aangesloten met HDMI en gaat dus naar de displaypoort op de pc.Dus dan heb ik de kabel nodig die jij aanbeveelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb zelf een DVI op mijn HDMI uitgang hangen.
Moet volgens mij allemaal wel kunnen. Heb ook nog ergens een DP-DVI kabel maar nog nooit nodig gehad.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-05 18:30
Saartjedeteckel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:51:
Is nu de kabel kapot? Of kan er ook wat anders aan de hand zijn?
Dit kan je toch testen door slechts 1 beeldscherm aan te sluiten met deze kabel?
Indien het niet werkt -> kabel kapot.
Indien het wel werkt -> probleem ligt aan het feit dat je 3 schermen gebruikt -> de uitleg van Blaat volgen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 06-11-2019 12:06 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Malantur schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:03:
[...]

Dit kan je toch testen door slechts 1 beeldscherm aan te sluiten met deze kabel?
Indien het niet werkt -> kabel kapot.
Indien het wel werkt -> probleem ligt aan het feit dat je 3 schermen gebruikt -> de uitleg van Blaat volgen ;)
Je hebt gelijk. Heb het geprobeerd en de kabel is niet kapot. Dus dan heb ik toch naar alle waarschijnlijkheid een verkeerde kabel. Dan wordt het een nieuwe kabel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-05 18:33
Ik ben een beetje dommig hoor, maar als je alle monitoren hebt aangesloten, ga je dan ook wel even in je windows instellingen aangeven hoe je monitoren zijn gepositioneerd, en wat ze moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
zetje01 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:33:
Ik ben een beetje dommig hoor, maar als je alle monitoren hebt aangesloten, ga je dan ook wel even in je windows instellingen aangeven hoe je monitoren zijn gepositioneerd, en wat ze moeten doen?
Jazeker, hij detecteert de 3e monitor niet. die andere 2 pakt ie zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Saartjedeteckel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:35:
[...]

Jazeker, hij detecteert de 3e monitor niet. die andere 2 pakt ie zo op.
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter

Dit ding moet je hebben dan. Daar moet een normale HDMI kabel in en je bent los. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Blaat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:43:
[...]

pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter

Dit ding moet je hebben dan. Daar moet een normale HDMI kabel in en je bent los. :)
Moet ik geen displayport versie 1.4 hebben? Althans ik zie dat staan bij de specificaties ven de videokaart. En HDMI 2.0b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Saartjedeteckel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:49:
[...]

Moet ik geen displayport versie 1.4 hebben? Althans ik zie dat staan bij de specificaties ven de videokaart. En HDMI 2.0b.
Wat voor resolutie ga je gebruiken?

De gelinkte werkt goed tot 4k60 (oftewel 3840x2160 op 60Hz). Displayport aansluitingen zijn backwards en forwards compatible. Fysiek zijn ze identiek en de videokaart zal automatisch de juiste output selecteren.

Displayport 1.4 wordt pas nuttig bij 7680x4320 op 60Hz. Ik kan me slecht voorstellen dat is wat je nodig hebt.

Pagina: 1