Leren websites maken vanaf punt 0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-03 10:05
Goedemorgen,

Ik heb een tijd geleden een vrij dure Game PC gekocht.
Deze was deels voor het gamen maar ik wou de pc ook weer terugverdienen door mezelf in het computer gebeuren te interesseren.

Na vele uren gamen is dan nu ook de tijd om bezig te gaan met het terug te verdienen van alles.

Dit wil ik gaan doen door het maken van een of misschien meerdere website's.
Ik zou een kant en klare website kunnen maken door het gebruik van desbetreffende sites.
maar ik wil eigenlijk direct goed bezig en ook echt zelf vanaf punt 0 een website in elkaar kunnen zetten.
Nu is dus de vraag, welke talen zijn hiervoor belangrijk en hebben jullie tips voor de volgorde van het aanleren hiervan?

Als jullie site's of boeken weten die hiermee kunnen helpen zou het ook top zijn.
Ik weet dat dit veel tijd gaat kosten, veel fouten maken en ervan leren maar heb het er voor over.

Mocht ik de basis onder de knie hebben, dan kijk ik verder met waar ik zo mogelijk wat geld kan verdienen.
(een site over voetbal, een webshop, etc...)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via FixDeluxe op 07-11-2019 13:44)

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-05 22:34
Greatsword schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:11:
@Audiowaste @thaicecube @Ed Vertijsment Nieuwschierig lees ik mee, maar stiekem ben ik ook wel benieuwd hoeveel tijd er in zit om talen als HTML, CSS, JS, PHP te leren.

Ik heb zo'n vermoeden dat we het toch al snel over duizend+ uren hebben, en dan moet de website nog gebouwd worden ;)
Jeb natuurlijk nooit uitgelegd, en zoals gezegd, het is vrij makkelijk om mee aan de gang te gaan. Maar vrij lastig om te "masteren".

Vergeet even al het geneuzel over WordPress, thema's, plugins, library's en frameworks. Als je vanaf 0 wilt beginnen zijn er maar 3 dingen nodig om te begrijpen.

- HTML
- CSS
- JavaScript

Veel meer gaat je browser niet snappen en dat is de omgeving waar je in werkt. Sass is leuk maar het spuugt gewoon CSS uit. Je zult dat toch moeten begrijpen. Ohja, wordt vrienden met deze browser en snap wat de developer tools van bijvoorbeeld Firefox of Chrome doen.

Ga vooral aan de slag en probeer dingen te bouwen en uit te zoeken. Zorg daarnaast ervoor dat je daarna dingen na kan bouwen. Zoek uit waar je welke vragen kan stellen (hier, stackoverflow etc.) en waar je (API) documentatie kan vinden (bijvoorbeeld MDN).

Hoe lang dit duurt om fatsoenlijk te leren verschilt per persoon. Ik heb het mijzelf op relatief jonge leeftijd aangeleerd en heb veel verandering geleidelijk zien komen. Hoeveel tijd het kost om nu een beetje een pagina te leren bouwen? Geen idee, maar verwacht er wel de nodige tijd in te moeten steken, maak het dus vooral leuk voor jezelf. (Overigens valt er volgens mij altijd wel weer wat bij te leren.)

Ik zie verder vrij veel reacties over shortcuts, laat ik daar kort over zijn DON'T.

Ga niet een WordPress template installeren en zeggen dat je een website kan bouwen. Da's leuk voor je hobby project maar als je dat voor een opdrachtgever gaat of wil doen is er een goede kans dat jullie allebei bedrogen uit komen.

Ga geen bootstrap template bouwen en zeggen dat je kan frontenden. Ten eerste zit het vaker in de weg dan dat het helpt en zorgt het voor (en leert je om) slechte code te schrijven. Het abstraheert zo agressief (op een in mij optiek verkeerde manier) van alles weg dat je er niets van leert. En als jij of iemand nét iets anders wil ben je al vrij snel weer de pineut.

Ga geen jQuery gebruiken en zeggen dat je JavaScript kent. Ik heb de opkomst en het retour van jQuery meegemaakt (die laatste is nog aan de gang) en het resultaat is veel developers die met hun handen in het haar zitten als een codebase in vanilla is geschreven omdat ie ook in nodejs op de backend moet werken.

Al de ze tooling en vele andere zijn er om dingen die je niet elke keer wilt doen makkelijker te maken. Zoals je misschien doorkrijgt ben ik met name van de laatste 2 absoluut geen voorstander omdat het vaak genoeg de puin is die ik moet opruimen. Of jij ze wilt gebruiken is aan jouw maar zorg ervoor dat je weet waarom, en hoe het zonder kan, leg dus daar je focus.

Voor ~99% van de websites geldt dat alle fancy logica zich gewoon vertaald naar HTML, CSS, en JavaScript. Zonder kennis van die 3 ben je nergens, met voldoende kennis van die 3 kan je aan de gang als junior webdeveloper. Vannuit daar leer je de rest snel genoeg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43

Yucon

*broem*

Je zou via een online cursus platform dat mag je zelf googlen eens met de basisbeginselen van wordpress aan de slag kunnen gaan. Zorg eerst maar eens dat je dat in de vingers krijgt en dan kun je dan eens bedenken wat je daarin mist en wat je zelf zou moeten maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 20:12
Yucon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:48:
Je zou via een online cursus platform dat mag je zelf googlen eens met de basisbeginselen van wordpress aan de slag kunnen gaan. Zorg eerst maar eens dat je dat in de vingers krijgt en dan kun je dan eens bedenken wat je daarin mist en wat je zelf zou moeten maken.
Dit raad ik juist af omdat je dan heel erg veel stappen mist.
Wanneer je echt geen kennis hebt van websites maken, dan begin eens lokaal een website te maken aan de hand van Notepad, HTML en CSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Audiowaste schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:51:
[...]

Wanneer je echt geen kennis hebt van websites maken, dan begin eens lokaal een website te maken aan de hand van Notepad, HTML en CSS.
Dit is inderdaad ook de bedoeling, met wordpress heb je volgens mij direct al een soort van kant en klare website zonder dat je weet wat er in staat of hoe je iets goed veranderd.

Heb destijds op school dus ook met notepad en een lokale website moeten oefenen met HTML en CSS.
php zou daar ook uiteindlijk nog bij komen, maar hier wil ik dus eerst mee beginnen zodat (mocht het nodig zijn) ik vanuit helemaal niets zelf een website kan bouwen.

Nu zoek ik dus nog wel de juiste site / cursus / boeken om dit op een mooie, duidelijke manier te leren.
en er zal vast gezegd worden... google het.

maar ga er vanuit dat er hier mensen met ervaring zijn? dus hoop dat ze hun ervaring / manier van leren kunnen delen, waar ze dat deden en bijvoorbeeld de volgorde van de talen die ze leerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wordpress is volgens mij ook wel een goede plek om te beginnen als je een website wilt maken. Veel bedrijven gebruiken het en het is makkelijk te leren.

Onderstaande video laat zien hoe je snel een eenvoudige site maakt.
YouTube: Hoe Maak Je Een Wordpress Website 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
Er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je een cursus gaat volgen:
- Zorg dat het HTML5 is
- Zorg dat het CSS4 is

Kies verder wat je zelf fijn vindt om te werken, voor de ene is het vanuit een boek een ander kiest liever voor tutorials. Mocht je voor dat laatste kiezen, zou je eens kunnen kijken op: https://www.pluralsight.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:00:
Wordpress is volgens mij ook wel een goede plek om te beginnen als je een website wilt maken. Veel bedrijven gebruiken het en het is makkelijk te leren.

Onderstaande video laat zien hoe je snel een leuke site maakt.
YouTube: Hoe Maak Je Een Wordpress Website 2019
Bedankt voor je tips, het enige is dan alsnog dat je zelf de gehele taal niet beheerst.
wanneer ik alles een beetje onder de knie heb zou wordpress inderdaad een goede zijn.
dan snap ik zelf ook wat er al geschreven is en kan ik zelf dingen aanpassen.

maar zou ik nu willen beginnen, dan is grotendeel nog abracadabra voor me ;)
vandaar dat ik eerst zelf bezig wil :)
Audiowaste schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:00:
Er zijn wel een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je een cursus gaat volgen:
- Zorg dat het HTML5 is
- Zorg dat het CSS4 is

Kies verder wat je zelf fijn vindt om te werken, voor de ene is het vanuit een boek een ander kiest liever voor tutorials. Mocht je voor dat laatste kiezen, zou je eens kunnen kijken op: https://www.pluralsight.com/
Top!
ja zal me sws eerst even verdiepen in wat op dit moment gebruikt word.
zal ook direct een kijkje nemen bij pluralsight.

Mochten andere nog een goede leerweg weten, laat het me weten.
het liefst gewoon een online leerweg, maar een goed boek is ook nooit verkeerd :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wat ik zelf wel belangrijk vind als je dit soort oefeningen doet is dat je voorbeelden overtypt. Niet copy/paste. Als je het overtypt blijft de oefening veel beter hangen, ook al vanwege zaken als veel bewuster nadenken over hoofdlettergebruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Audiowaste
Verder is voor wat betreft HTML en CSS een heel goed startpunt natuurlijk: https://www.w3schools.com/ en voor nog meer online tutorials kun je ook een kijkje nemen bij: https://www.codecademy.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zelf eerst beginnen met gewoon een site in WordPress bouwen (of ander CMS). Een website maken is echt wel meer dan alleen wat HTML en CSS aan elkaar klikken.

Zeker als je de websites wilt verkopen, dan is het wel handig als de klanten veel zelf kunnen doen. Heden ten dage moet je je website gewoon up to date houden, en het is echt onbegonnen werk als dat iedere keer door de developer gedaan moet worden. Je zult dus niet ontkomen aan een CMS. En waar die 20 jaar geleden nog genoeg zelf in elkaar gehobbyt werden, moet je dat nu echt niet meer willen.

En als je weet hoe een website in elkaar zit, dan kun je het altijd (stuk voor stuk) zelf gaan bouwen. Maar lukraak gaan bouwen, lijkt me niet zo'n strak plan, als je er ook daadwerkelijk geld aan over wilt houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:00:
Als je meer van klikken en slepen houdt, en in een middagje je site online wilt zetten zonder enige programmeerkennis, dan wel. Maar los van Wordpress zelf, leer je niet veel. Ook ben je erg beperkt in wat je kan doen.

Als je echt wilt leren om websites te maken, begin met leer-platformen zoals Code Academy en begin bij HTML en CSS, een als je dat goed onder de knie hebt kan je kijken naar serverside programmeertalen zoals PHP en het Wordpress-CMS.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FixDeluxe
En als je weet hoe een website in elkaar zit, dan kun je het altijd (stuk voor stuk) zelf gaan bouwen. Maar lukraak gaan bouwen, lijkt me niet zo'n strak plan, als je er ook daadwerkelijk geld aan over wilt houden.
Hmm dit is misschien een optie, maar ondanks dat het rot werk is, is het wel de juiste manier om de taal mezelf eigen te maken, kan er dan alsnog voor kiezen om uiteindelijk via wordpress iets neer te zetten en met mijn eigen kennis daar dingen aan te veranderen.

+ geld hoeft niet binnen een week al binnen te stromen ;)
Kennis is me wat dat betreft meer waard.
AW_Bos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:22:
[...]

Als je meer van klikken en slepen houdt, en in een middagje je die online wilt zetten zonder enige programmeer kennis, dan wel. Maar los van Wordpress zelf, leer je niet veel. Ook ben je erg beperkt in wat je kan doen.

Als je echt wilt leren om websites te maken, begin met leer-platformen zoals Code Academy en begin bij HTML en CSS, een als je dat goed onder de knie hebt kan je kijken naar serverside programmeertalen zoals PHP.
Top, dit klinkt heel goed, denk inderdaad dat ik ga beginnen met Code Academy en zoals je zegt eerst HTML en CSS.. daarna komen de uitbreidingen wel O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:22:
[...]

Als je meer van klikken en slepen houdt, en in een middagje je die online wilt zetten zonder enige programmeer kennis, dan wel. Maar los van Wordpress zelf, leer je niet veel. Ook ben je erg beperkt in wat je kan doen.

Als je echt wilt leren om websites te maken, begin met leer-platformen zoals Code Academy en begin bij HTML en CSS, een als je dat goed onder de knie hebt kan je kijken naar serverside programmeertalen zoals PHP en het Wordpress-CMS.
TS heeft het over een site maken over voetbal of een webshop of zo en dat is heel goed te doen met Wordpress imo. Als je eenmaal een site hebt staan kan je je altijd nog gaan verdiepen in de echte programmeertalen die er achter zitten, maar dat is voor een simpele site vaak niet eens nodig.

Ook lees ik dat hij het als hobby/bijverdienen wilt gaan doen om zijn PC terug te verdienen en dan is een Wordpress site maken voor de plaatselijke kapper en bakker een makkelijke en snelverdienende klus waar je geen programmeertaal voor hoeft te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:39
Audiowaste schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:51:
[...]

^ dit, alleen als aanvulling: Notepad++ dan heb je color coding en dat is toch wel fijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Nog een goede tip: Ga geen deadlines aan.

Ik heb in het verleden wel eens gezien op programmeer-forums dat sommige mensen die nog moeten leren programmeren, deadlines stellen aan hun eindproduct 8)7. Begin daar niet aan....
Just a 'heads-up'. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Html voor de opbouw van je site
css voor het weergeven/mooimaken van de site
javascript (met een framework wat momenteel bijna een must is, denk aan react/node etc) voor de fancy effecten e.d.
En php om dingen dynamisch te maken

Dit zijn een beetje de belangrijkste talen die je nodig hebt, maar net al vele andere raad ik je aan om (nadat je de basis van iig html en css onder de knie hebt) verder te kijken naar een framework zoals bijvoorbeeld Wordpress

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:28:
[...]

Ook lees ik dat hij het als hobby/bijverdienen wilt gaan doen om zijn PC terug te verdienen en dan is een Wordpress site maken voor de plaatselijke kapper en bakker een makkelijke en snelverdienende klus waar je geen programmeertaal voor hoeft te kennen.
En wat nou als plaatselijke kapper reserveringssysteem wilt, die gekoppeld is aan het landelijke KappersNet voor gedeelde afspraken (wat ik even fictief verzin).

"Ja, sorry, dat kan ik niet bouwen"
En de klant zoekt verder.....

Met andere woorden: Hoe ga je om met specifieke eisen? Onthoud wel dat WordPress zeker niet alles kan.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 06-11-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

TS heeft het over een site maken over voetbal of een webshop of zo en dat is heel goed te doen met Wordpress imo. Als je eenmaal een site hebt staan kan je je altijd nog gaan verdiepen in de echte programmeertalen die er achter zitten, maar dat is voor een simpele site vaak niet eens nodig.

Dat is eigenlijk ook een beetje waar ik tegenaan hik. Als je geld wil verdienen met het runnen van een site zo lees ik de vraag tenminste dan is dat al meer dan lastig zat zonder ook maar iets van techniek erbij. Wordpress kan nog net. Als je dan ook nog programmeren toe wil voegen wordt het al snel zo complex en tijdrovend dat je geen tijd meer voor het niet-technische werk overhoudt. En dat is het recept bij uitstek om een site niet van de grond te laten komen.

Een andere insteek is 'ik wil leren programmeren en daar m'n geld mee verdienen'. Het lijkt dat TS nu meer op dat pad zit. Ook helemaal prima natuurlijk, maar dan is het misschien weer een goed idee om even dat beeld van geld verdienen met een site te vergeten en in te zetten op datgene te leren dat nodig is om je tijd te kunnen verkopen.

Alternatief: zoek iemand om het mee samen te doen. Bij voorkeur iemand die niet teveel op je lijkt zodat je verschillende soorten werk mooi kunt verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FixDeluxe
[...]

Bedankt voor je tips, ga ze ook zeker gebruiken.
echter heb ik denk ik niet helemaal goed uitgelegd over wat ik precies wil.

Het gaat mij echt vooral nu om de taal te leren kennen, om uiteindelijk aan de hand daarvan mijn doelen te bereiken. het klopt dat voor wat ik opnoemde (voetbalsite / webshop) wordpress makkelijker is en ook prima is...

Maar wil dit zelf ook als test gebruiken om er misschien uiteindelijk een carrière switch van te maken.
mocht ik het maken van een eigen website echt leuk vinden, dan wil ik misschien ook door gaan in het leren van het maken van apps... desnoods via een kleine of lange MBO / HBO opleiding.

Dus het geld verdienen aan een bepaalde website is dus uiteindelijk wel het doel.
maar voor nu wil ik gewoon echt de basis leren en uitbreiden om dat te bewerkstelligen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:33:
[...]

En wat nou als plaatselijke kapper reserveringssysteem wilt, die gekoppeld is aan het landelijke KappersNet voor gedeelde afspraken (wat ik even fictief verzin).

"Ja, sorry, dat kan ik niet bouwen"
En de klant zoekt verder.....
Wat niet kan kan inderdaad niet, maar er zijn toch wel heel veel sites die gewoon out-of-the-box Wordpress gebruiken met een mooi thema en wat plug-in's. Dit is gewoon een kwestie van de juiste opdrachtgevers zoeken.
FixDeluxe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:36:
[...]

Bedankt voor je tips, ga ze ook zeker gebruiken.
echter heb ik denk ik niet helemaal goed uitgelegd over wat ik precies wil.

Het gaat mij echt vooral nu om de taal te leren kennen, om uiteindelijk aan de hand daarvan mijn doelen te bereiken. het klopt dat voor wat ik opnoemde (voetbalsite / webshop) wordpress makkelijker is en ook prima is...

Maar wil dit zelf ook als test gebruiken om er misschien uiteindelijk een carrière switch van te maken.
mocht ik het maken van een eigen website echt leuk vinden, dan wil ik misschien ook door gaan in het leren van het maken van apps... desnoods via een kleine of lange MBO / HBO opleiding.

Dus het geld verdienen aan een bepaalde website is dus uiteindelijk wel het doel.
maar voor nu wil ik gewoon echt de basis leren en uitbreiden om dat te bewerkstelligen :)
Dan kan je inderdaad beter een taal leren ipv Wordpress.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 06-11-2019 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

TS geeft aan te willen leren om dingen te maken.
Derhalve snap ik echt niet dat hier Wordpress aangeraden wordt, 'leren' websites bouwen met Wordpress is hetzelfde als 'leren' metselaar/aannemer te worden door met Duplo blokken te bouwen.

Daarnaast is wat er uit een wordpress cms komt totaal niet te vergelijken met... Welja hoe een website opgebouwd hoort te zijn. Wat een troep komt daar uit wat betreft opbouw en styling zeg.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:36:
[...]

Wat niet kan kan inderdaad niet, maar er zijn toch wel heel veel sites die gewoon out-of-the-box Wordpress gebruiken met een mooi thema en wat plug-in's. Dit is gewoon een kwestie van de juiste opdrachtgevers zoeken.
Tuurlijk, en bij het bouwen van een Wordpress template zit ook vaak wat PHP bij hoor. Kijk maar eens naar de Codex van hun.

Dus als je bedrijfsmatig websites wilt bouwen op WordPress, dan voldoet enkel een basiscursusje Wordpress zeker niet. Leer in iedergeval HTML5, CSS en PHP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wintervacht schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:37:
TS geeft aan te willen leren om dingen te maken.
Derhalve snap ik echt niet dat hier Wordpress aangeraden wordt, 'leren' websites bouwen met Wordpress is hetzelfde als 'leren' metselaar/aannemer te worden door met Duplo blokken te bouwen.

Daarnaast is wat er uit een wordpress cms komt totaal niet te vergelijken met... Welja hoe een website opgebouwd hoort te zijn. Wat een troep komt daar uit wat betreft opbouw en styling zeg.
True...... Gebruik geen niet voor elke scheet een plugin, en houd veel layoutzaken in eigen beheer (dus geen plugin voor een simpele lightbox), en het zit wel snor met je HTML-code. Helaas heeft de wildgroei en de populariteit te danken aan zulke ranzige code.

Voor de wat wat meer ervaren mensen is Drupal ook een mooi CMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Yucon schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:34:
[...]

Een andere insteek is 'ik wil leren programmeren en daar m'n geld mee verdienen'. Het lijkt dat TS nu meer op dat pad zit. Ook helemaal prima natuurlijk, maar dan is het misschien weer een goed idee om even dat beeld van geld verdienen met een site te vergeten en in te zetten op datgene te leren dat nodig is om je tijd te kunnen verkopen.
Misschien legde ik ook de nadruk teveel op het geld verdienen.
uiteindelijk is dat gewoon het doel, al is het maar een kleine extra.

Wil gewoon zelf de basis en meer leren om het in ieder geval te proberen.
op welke manier of wat voor een site ik dan maak, dat zie ik dan wel weer ;)

Maar Eerst dus HTML en CSS leren en beheersen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FixDeluxe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:44:
[...]

Misschien legde ik ook de nadruk teveel op het geld verdienen.
uiteindelijk is dat gewoon het doel, al is het maar een kleine extra.

Wil gewoon zelf de basis en meer leren om het in ieder geval te proberen.
op welke manier of wat voor een site ik dan maak, dat zie ik dan wel weer ;)

Maar Eerst dus HTML en CSS leren en beheersen 8)
Vergeet Javascript niet.
Alle front-end animaties en functionaliteit leunen op JS, pak er een mooi framework als JQuery bij en je komt al een heel eind.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Wintervacht schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:46:
[...]

Vergeet Javascript niet.
Alle front-end animaties en functionaliteit leunen op JS, pak er een mooi framework als JQuery bij en je komt al een heel eind.
Heb je gelijk in hoor! gaat zeker aan de orde komen.
echter bedoelde ik HTML en CSS vooral als echte basis, eenmaal dat onder de knie ga ik bezig met Javascript, PHP en god mag weten wat er allemaal nog meer is _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MisterEagle schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:29:
[...]

^ dit, alleen als aanvulling: Notepad++ dan heb je color coding en dat is toch wel fijn
Met als invullen: Visual Studio Code want dan heb je toch een iets modernere editor dan N++ waar je ook goed mee door kan gaan als je beter wordt :)

@FixDeluxe, als je vanaf 0 moet beginnen zou ik bijvoorbeeld Codecademy aanraden. [url=https://www.codecademy.com/learn/learn-html]Deze]/] gratis cursus bijvoorbeeld. Hiermee haal je misschien nog niet de kennis op om volwaardige websites te maken, maar wel de basiskennis die je kan toepassen op verdere stappen. Uiteindelijk is programmeren heel veel het toepassen van bestaande kennis op nieuwe concepten, dus is het balngrijk om die basis solide te hebben.
[...]

Vergeet Javascript niet.
Nou, dat valt nog tegen. Met CSS3 kan je een hoop doen qua simpele animatie zonder een regel JS nodig te hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoelpoot op 06-11-2019 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
[...]

Vergeet Javascript niet.
Jquery is een library en geen framework, en als het doel is om te leren zou ik het links laten liggen.

Ik raad TS aan om gewoon de basics te leren/op te frissen. Stap voor stap.

Dus eerst:
- HTML
- CSS
- JS

Dan
- PHP
- MySQL
- git

En dan een keer een CMS of wat abstracties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Ed Vertijsment schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:14:
[...]

Jquery is een library en geen framework, en als het doel is om te leren zou ik het links laten liggen.

Ik raad TS aan om gewoon de basics te leren/op te frissen. Stap voor stap.

Dus eerst:
- HTML
- CSS
- JS

Dan
- PHP
- MySQL
- git

En dan een keer een CMS of wat abstracties.
Top, dit ga ik zeker doen en er vanavond al mee beginnen.

MySQL ken ik ook nog wel ergens van vroeger :')
heb er zin in en hoop dat ik snel eens een website kan showen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 11:31
thaicecube schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:31:

javascript (met een framework wat momenteel bijna een must is, denk aan react/node etc) voor de fancy effecten e.d.
Niet bepaald de beste voorbeelden: Node is een framework voor het opzetten van een back-end en met React zet je complete interfaces op, wil je daar iets anders mee, dan moet je wel HEEL goed op de hoogte zijn van hoe dat framework in elkaar steekt én hoe Javascript werkt. Doe dan gewoon jQuery. Breed ondersteund, flinke community, veel informatie over te vinden. Ik ben het niet helemaal met @Ed Vertijsment eens, jQuery kan een prima hulpmiddel zijn om vanilla JS beter te leren begrijpen. Dat was het voor mij wel, tenminste. True, je moet weten waar en wanneer je het moet toepassen, maar dat geldt voor iedere library of framework.

Oh, en een aanvulling: Laat Wordpress gewoon helemaal links liggen terwijl je leert. Laten we zeggen dat de manier waarop daarmee een site wordt gebouwd nou niet bepaald getuigt van 'best practices' (of zelfs maar van die term gehoord hebben... Manmanman)

[ Voor 29% gewijzigd door Smuey op 06-11-2019 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bedenk een eigen project om het leerproces aan op te hangen: start met een eigen website / toekomstig portfolio bijvoorbeeld. Dan kun je beter bedenken wat je wil bereiken en wat je moet gaan leren.

Helemáál bij de basis zou ik niet beginnen, met een framework heb je sneller resultaat en dat houdt de motivatie langere vast.
Wordpress is helemaal niet gek, als je je eigen thema en plugins gaat maken leer je echt een hoop van HTML/CSS/JS.
Laravel is heel lekker als je meer controle en vrijheid wil.

Beiden goede documentatie en talloze tutorials.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

FixDeluxe schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:41:

Mocht ik de basis onder de knie hebben, dan kijk ik verder met waar ik zo mogelijk wat geld kan verdienen.
(een site over voetbal, een webshop, etc...)
is dat niet een beetje het paard achter de wagen spannen?

iets willen kunnen om geld te verdienen en dan eerst _alles_ vanaf scratch willen leren (waarbij bij web-development al een heleboel verschillende taakgebieden bestaan, backend/servertechnieken, databases, of juist frontend en visuele UI designs, om niet eens te beginnen over content-management, SEO).

ik betwijfel of je ook maar een cent kunt verdienen door helemaal van de basis te beginnen en technische kennis op te gaan doen over webontwikkeling....
aangezien je waarschijnlijk dat als beginner niet op een professioneel niveau anderen kunt aanbieden, en dat de enige manier is geld ermee te verdienen, door dit als dienst, zij het in loondienst of als ZZP-er voor anderen te gaan uitvoeren.

Wil je bv geld verdienen door zelf een bepaalde website op te zetten, is veel technische kennis vaak helemaal niet nodig, en is het veel slimmer eerst een goed concept uit te denken dat het mogelijk zou maken hiermee geld te verdienen...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
RM-rf schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:52:
[...]

is dat niet een beetje het paard achter de wagen spannen?

iets willen kunnen om geld te verdienen en dan eerst _alles_ vanaf scratch willen leren (waarbij bij web-development al een heleboel verschillende taakgebieden bestaan, backend/servertechnieken, databases, of juist frontend en visuele UI designs, om niet eens te beginnen over content-management, SEO).

ik betwijfel of je ook maar een cent kunt verdienen door helemaal van de basis te beginnen en technische kennis op te gaan doen over webontwikkeling....
aangezien je waarschijnlijk dat als beginner niet op een professioneel niveau anderen kunt aanbieden, en dat de enige manier is geld ermee te verdienen, door dit als dienst, zij het in loondienst of als ZZP-er voor anderen te gaan uitvoeren.

Wil je bv geld verdienen door zelf een bepaalde website op te zetten, is veel technische kennis vaak helemaal niet nodig, en is het veel slimmer eerst een goed concept uit te denken dat het mogelijk zou maken hiermee geld te verdienen...
Nou nee zo zie ik het niet?
Ik wil alles niet leren om het geld verdien.
Ik wil het leren omdat het me interessant lijkt en het me een uitdaging lijkt.

ik snap heus dat het kennis hebben van het maken van een website niet betekend dat je geld verdient.
zonder kennis kan je nog wel een website (laten) maken en er wel geld mee verdienen vanwege het concept ;)

Ik wil gewoon voor mezelf de kennis op doen en kunnen maken wat ik in gedachten heb.
mocht dat zover zijn dan komen die concepten echt wel goed.
Vanaf dan zie ik wel of er geld mee verdient word of niet.

voor nu gaat het me vooral om het leren en geld is absoluut nog niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
mr.paaJ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:45:

Wordpress is helemaal niet gek, als je je eigen thema en plugins gaat maken leer je echt een hoop van HTML/CSS/JS.
Wordpress is absoluut af te raden. Als je de manier waarop dat z'n code aanmaakt en misbruikt aanleert, leer je toch echt hele, hele verkeerde dingen aan, die je later maar moeilijk af kunt leren. Met andere woorden, als je Wordpress leert, leer je vooral dat en kom je vaak ook niet verder dan dat. Kun je beter gewoon wél goed beginnen, lijkt me.

Als je ooit wel eens een Wordpress thema of plugin zou hebben moeten schrijven, had je geweten dat dat verre van ideaal is

Overigens ben het wel eens met je advies voor een project. Kies iets dat echt je interesse heeft, dan is het makkelijker om de motivatie te vinden en vooral behouden om het ook door te zetten en af te ronden.

[ Voor 12% gewijzigd door Smuey op 06-11-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
zit op dit moment codecadamy te bekijken.

Raden jullie mee aan echt de course website building te volgen?

https://www.codecademy.co...arn-how-to-build-websites

of

https://www.codecademy.com/learn/paths/web-development

of is het handiger om gewoon de talen apart te leren?

https://www.codecademy.com/learn/learn-html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Je kan ook kijken naar tutorials voor Django als je beetje html/css en Python wilt leren gebruiken: https://www.djangoproject.com/start/

Wel wat technischer, maar zeker geen verkeerde basis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik heb hier een jaar geleden een blogpost over geschreven. Hier staan veel resources in waar je wellicht wat aan hebt, en veel ervan zijn gratis of erg goedkoop.

https://fronteers.nl/blog...den-zonder-dure-opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Voordeel van WordPress is dat de hostingprovider die uiteindelijk de site moet gaan bijhouden de klant er wel mee kan helpen. De meeste webbouwers die ik heb meegemaakt vinden het maar bijzonder vervelend als je overschakelt naar php 7.x, terwijl de door hen gemaakte site nog is geschreven in php 5.2. Werkte tenslotte prima in 2011.

Vanuit de TS gezien is het natuurlijk mooier om zelf talen te leren, vanuit de klant gezien is het handiger om niet teveel maatwerk te hebben, zodat TS niet de enige is die iets kan aanpassen aan de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
hyptonize schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:28:
Ik heb hier een jaar geleden een blogpost over geschreven. Hier staan veel resources in waar je wellicht wat aan hebt, en veel ervan zijn gratis of erg goedkoop.

https://fronteers.nl/blog...den-zonder-dure-opleiding
Heb het even snel bekeken en hier staat al heel wat interessants tussen, ik blijf erbij dat ik codecadamy eerst wil gaan proberen maar kan dan zeker verder met de sites / bootcamps en tips die jij geeft _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
Droefsnoet schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:28:
Voordeel van WordPress is dat de hostingprovider die uiteindelijk de site moet gaan bijhouden de klant er wel mee kan helpen. De meeste webbouwers die ik heb meegemaakt vinden het maar bijzonder vervelend als je overschakelt naar php 7.x, terwijl de door hen gemaakte site nog is geschreven in php 5.2. Werkte tenslotte prima in 2011.

Vanuit de TS gezien is het natuurlijk mooier om zelf talen te leren, vanuit de klant gezien is het handiger om niet teveel maatwerk te hebben, zodat TS niet de enige is die iets kan aanpassen aan de site.
Sja, als je code die geporteerd is uit PHP4 naar PHP5 standaard wil draaien op PHP7, dan geloof ik best dat problemen geeft. Als je gewoon netjes PHP5 schrijft en je gewoon compliant code schrijft, dan werkt 98% van je PHP5-applicatie prima in 7, hoor. Gebruik je nog steeds functies en code die al sinds 5 deprecated is, dan is het niet zo vreemd als het niet werkt natuurlijk.

Maar dit probleem heb je met Wordpress net zo hard. Update je de core, dan is het maar wachten of je plugins of theme nog wel compatible is. Ik ken geen webhostingpartij die buiten het updaten van de core van Wordpress om ook maar een stap meer zal zetten, hoor, zeker niet voor een schappelijke prijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zelf heb ik een ICT opleiding en ik vind het moeilijk in te schatten wat iemand kan. De persoon bedoel ik, ik zeg dit omdat jij voor mij een black-box bent en ik je intellectueele capaciteiten en eventueele basis die je al hebt niet ken. Moeilijk in te schatten dus.

Als je een intelligent/gedreven bent zou ik gelijk in het diepe springen met PHP (Of welk framework je voorkeur heeft). Daar komen CSS en HTML ook om de hoek scheuren en waarschijnlijk wat clientside javascript.

Wordpress is LEGO waar je dingen mee kunt bouwen.
Ruby PHP .NET etc zijn meer technische LEGO. Het vereist wat meer kennis/inzet en is allemaal wat omslachtiger en moeilijker maar je kunt er ingewikkeldere dingen mee bouwen.

Zelf zou ik als ik nu moest kiezen kijken waar de markt het meeste vraag naar heeft.
Ook zou ik rekening houden met doorgroeien en dus iets kiezen waar ik later in de backend mee kan werken aan business logic / Services. Maar dat is misschien niet iets wat je ambieert.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld als je simpele dingen wilt en de Engelse taal machtig bent.
Maar een goede basis is wel belangrijk. Een goede workflow leren, version control, logische indelingen.
En bad practices vermijden.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13
Ikzelf ben lang lang geleden begonnen met HTML, CSS en Dreamweaver (wysiwyg editor).
Naast dreamweaver ook kladblok gebruikt en nu gebruik ik voor veel dingen Notepad ++ en dat is met kleurcoderingen echt ideaal in mijn ogen.

Mijn vrouw wilde een blog, dus zelfbouw valt dan af voor mij omdat ze dan niet makkelijk een post kan maken.
Wordpress werd het, maar het valt wel op dat je toch best een hosting moet hebben met snelheid om dat een beetje normaal acceptabel te laten draaien.
Een zelf gemaakt thema? Ben er niet eens aan begonnen. Heb een thema gepakt en hier kleine aanpassingen aan gedaan. Er zit zoveel code in en voor WP moet je haast een opleiding op zich doen om alles te doorgronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 19:41
Als je PHP gaat gebruiken, dan ga je voor een Framework. Laravel, Symphony,...
Voor layout is bootstrap een goed begin, Javascript heeft ook veel frameworks, jquery, angularjs.. etc

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 23:05
Is het niet een idee om voor jezelf een website te maken, zonder Wordpress oid? Dan leer je dus in ieder geval al HTML/CSS en misschien wat javascript of PHP.

Als je hobby/bedrijfsmatig websites wilt gaan bouwen voor andere mensen dan is het verrekte handig om een website te hebben waarop je jouw werk kan promoten. De websites die je voor anderen bouwt zouden dan inderdaad in Wordpress gebouwd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MisterEagle schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:29:
[...]

En autocomplete. Notepad is echt veel te basaal, zelfs voor complete beginners. Zelf heb ik op de middelbare school notepad gebruikt, dat was echt een ramp. Toen ik op het HBO HTML5, CSS3 en PHP leerde, gebruikten we PHPstorm, al is die IDE misschien zelfs iets te uitgebreid. Te uitgebreid is gewoon niet fijn. Ik zou me eerst eens concentreren op HTML5, CSS3/4 (bestaat CSS4 al?) en PHP. Daarna kun je een IDE kiezen die voor jou kan debuggen, git integratie heeft en wat nog.

Ik zou gewoon beginnen met HTML en CSS. Op het HBO gebruikten we toen een online tutorial van 'interneting is hard', al lijkt die momenteel down te zijn. Ik zou geen boeken kopen. De informatie vind je ook wel (gratis) op internet en er is niets zo 'bederfelijk' als een boek. Ik heb op mijn opleiding nog nooit echt een boek nodig gehad. Natuurlijk krijg je daar wel opdrachten van de docent. Bij gebrek aan een docent voor opdrachten, zou je een boek kunnen kopen, maar ik zou eerst eens zoeken wat je op internet (gratis) kunt vinden. Je kunt natuurlijk ook eens beginnen met een portefoliosite voor jezelf. Wij moesten toen een portefoliowebsite maken. Iedere les kreeg je nieuwe informatie, waardoor je net iets meer kon toevoegen of dingen net iets mooier kon laten ogen.

Als je HTML en CSS zat bent, kun je PHP leren. Dan kom je al een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Ik ben het oneens met de adviezen. Pak juist wel een cms of framework en ga daarmee aan de slag, pak er 1 met een goeie community erachter. Laravel, Drupal voor PHP, Django voor python etc. Krijg ze eerst maar eens in de lucht, leuk trajectje waarmee je serverside het e.e.a. leert op te zetten.

Doe daarna hello world trajectjes in de frameworks of cms op een pagina toveren. En dan uitgebreidere doelen stellen. Bedenk een leuke uitdaging voor jezelf en ga dat maken (ook al bestaat het al). Een leuke is bijvoorbeeld extern info ophalen van een publieke API en dat op een aantal manieren tonen/importeren etc. Daar zijn altijd wel plugins voor, maar probeer het eerst zelf en vergelijk later je eigen bouwsel met een populaire plugin die hetzelfde doet uit de community.

Je weet pas wat je niet weet of kunt als je er tegen aan loopt. Het is vervelend om veel te moeten lezen over zaken waarvan je niet weet of het tegenkomt.

Zo leren veel professionals ook. Ik krijg soms klussen voor de kiezen waarvan ik ontzettend weinig weet van te voren. (Grote datastructuren, onbekende API's of plugins). Daar kan alleen doorheen gekomen te worden door duidelijke doelen te stellen en veel te lezen terwijl de bouw al is begonnen. Soms kom je er later achter dat iets handiger had gekund terwijl je het al wel hebt gemaakt. Dat voortschrijdend inzicht is een hele stimulerende leermeester.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@FixDeluxe interessant topic!

Ook leuk om te lezen dat er toch nog veel mensen wordpress aanbevelen.

Ik heb hier zelf een stuk of 4 websites mee gebouwd, waar ik destijds als beginneling echt honderden uren zoet mee ben geweest.

Vooral het uitzoeken van hoe iets moet of werkt is erg leerzaam, maar zeker tijdrovend.
Nu de websites af zijn, kan ik zeggen dat ik best trots ben op het eindresultaat qua design en functionaliteit, echter is het natuurlijk niet allemaal koek en ei.

Mocht ik terug in de tijd kunnen gaan, dan had ik ook zeker graag progameer talen geleerd, zodat ik de website helemaal zelf had kunnen bouwen.

Een groot nadeel van Wordpress vind ik namelijk dat er echt heel veel kan, maar dat de meeste dingen ook geld kosten. Zo betaal je voor een mooi design (Thema) meestal eenmalig een paar tientjes met beperkte support, maar fancy plugins zijn vaak jaarlijkse licenties en dan begint het toch snel aan te tikken.

Daarnaast laden wordpress vaak niet heel snel, mede omdat er zoveel code in de templates en plugins zitten (die je dan misschien ook niet eens gebruikt) en dat heeft dan ook weer een negatieve invloed heeft op zoekresultaten en vindbaarheid van de website.

@Audiowaste @thaicecube @Ed Vertijsment Nieuwschierig lees ik mee, maar stiekem ben ik ook wel benieuwd hoeveel tijd er in zit om talen als HTML, CSS, JS, PHP te leren.

Ik heb zo'n vermoeden dat we het toch al snel over duizend+ uren hebben, en dan moet de website nog gebouwd worden ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Hier nog een stem voor Notepad++ of een andere text editor die niet meteen alles hoeft te kunnen, maar wel voorbij notepad.
HTML en CSS als basis zijn op zich heel nuttig. Neem vanaf het begin af aan de visie op HTML mee: dat het een taal is die op verschillende devices betekenisvol kan worden weergegeven. Dus begin vrij snel met eens kijken wat sommige dingen betekenen voor bv mobiel vs desktop, en hou de accessibility in de gaten. Dit helpt je namelijk ook om niet alleen naar het resultaat te werken maar ook de structuur in de gaten te houden.

En... neem git vooral snel mee in de basis. Ervaring daarmee komt van pas!

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 14:26

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

@FixDeluxe interessant topic!

Een groot nadeel van Wordpress vind ik namelijk dat er echt heel veel kan, maar dat de meeste dingen ook geld kosten. Zo betaal je voor een mooi design (Thema) meestal eenmalig een paar tientjes met beperkte support, maar fancy plugins zijn vaak jaarlijkse licenties en dan begint het toch snel aan te tikken.

Daarnaast laden wordpress vaak niet heel snel, mede omdat er zoveel code in de templates en plugins zitten (die je dan misschien ook niet eens gebruikt) en dat heeft dan ook weer een negatieve invloed heeft op zoekresultaten en vindbaarheid van de website.
Daarom is het dan ook aan te raden eerst te beginnen met de basis: html, css, javascript, php. De valkuil van Wordpress is dat je omslachtige thema's gaat kopen en zware plugins gaat installeren. Als je weet hoe de achterkant een beetje werkt heb je snel genoeg ook door wat je aan/uit moet zetten bij een cms.

Mijn werkwijze met Wordpress is eerst een werkende site maken in html, css + evt javascript en deze vervolgens in een eigen thema omzetten. Dan baseer je de site iig op de juiste basis, in plaats van dat je bestaande dingen aan het verbouwen bent. Plugins probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Gewoon zelf coderen / uitzoeken hoe je de functionaliteit zelf kan maken met javascript of php bijvoorbeeld.

Want het voordeel vind ik wel dat je gebruikers snel een gratis cms kan bieden. Veel mensen hebben er ook al wel eens mee gewerkt.

[ Voor 12% gewijzigd door kaassouffle op 06-11-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:09
Of laat het hele Wordpress los en ga loos op GetSimple :) De naam zegt het al. Daarin heb ik https://www.pilight.org opgezet vanuit het simpele KISS uitgangspunt, want het is gewoon erg makkelijk aan te passen (met wel een beetje basis).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 21:09
Laat jQuery alsjeblieft links liggen. Waarom? Ik vond dit wel een goed artikel https://flaviocopes.com/jquery/. Ja, met jQuery schrijf je minder code. Maar om minder code te schrijven moet je wel kilobytes aan extra code toevoegen aan je website om er 'echte' (vanilla JS) Javascript van te maken. IMO (en met mij vele anderen) heeft het geen bestaansrecht meer.

Dus HTML, CSS en JS for starters. Zorg in ieder geval dat je de basis beheerst. Ga daarna voor een basis PHP and you're good to go for Wordpress. Ik vermoed dat TS daar het beste aan doet als ik de topicstart zo lees. CSS4 kan je nog even links laten liggen, dat is nog nauwelijks geïmplementeerd in browsers. Zoals al eerder aangegeven HTML5, CSS(3) en vanilla JS dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik ben zelf frontend developer, en de meeste talen zijn inderdaad easy to learn, hard to master. Ik heb inderdaad duizenden uren in die talen zitten (gaat nogal snel als je 25 tot 40 uur per week programmeert), en het snelst leer je wel door het te doen. Dus gewoon beginnen met een eigen website bouwen over je huisdier of iets dergelijks. Daarna zorg je dat die ook op mobiel goed toont, en daarna voeg je met JavaScript (zonder jQuery!) wat animaties toe.

Zelf ben ik geen fan van PHP en zou ik het links laten liggen. De populariteit hiervan loopt wereldwijd steeds verder af, maar vooral in Nederland blijven we nog steeds koppig aan dit doodbloedend paard trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik wil toch nog even een WordPress reactie toevoegen. Ik lees veel terug dat het een blokkendoos is en lastig is om mooi en snel te krijgen.

Als we het hebben over het leren bouwen van websites zie ik dit niet als in installeren van een CMS, een mooi thema en wat plug-ins en vervolgens wat kleurtjes aanpassen.

Echter is het wel waardevol om je eigen thema te schrijven. Zo ben je bezig met HTML, CSS, Javascript en PHP. Het leuke van WordPress, of een ander CMS, is dat er een grote codex aanwezig is waardoor je met een simpele functie al een titel van een bericht kan ophalen. Je hebt dus heel snel resultaat, wat erg motiverend kan werken.

Veel mensen kennen WordPress al. Zeker als je net begint met websites maken en je heen klanten hebt met een budget van 10k kan een WP website een hele mooie oplossing zijn (ik doel nog steeds niet op het neefje dat met Thrive Architect een thema in elkaar klikt).

Momenteel werk ik al heel wat jaren met WordPress en gebruik ik momenteel Sage 9 van Roots als starter template / boilerplate voor mijn thema ontwikkeling. Out of The box kan je dan o.a. werken met Bootstrap 4, Blade templating en Sass.

Mijn inziens is er via dit pad dus echt wel wat te leren wanneer je je eigen code schrijft.

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Fontini schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:11:
Laat jQuery alsjeblieft links liggen. Waarom? Ik vond dit wel een goed artikel https://flaviocopes.com/jquery/. Ja, met jQuery schrijf je minder code. Maar om minder code te schrijven moet je wel kilobytes aan extra code toevoegen aan je website om er 'echte' (vanilla JS) Javascript van te maken. IMO (en met mij vele anderen) heeft het geen bestaansrecht meer.
Alleen vanilla moet jij de crossbrowsermeuk doen. Altijd een bodemloze tijdput van kleine bugs bij browser wijzigingen. Dat is bij hello world nog te overzien maar als je een complexe web applicatie is wordt het al snel een slecht idee. Of.. even nieuwe JQuery er op zetten. Ook bij legacy projecten, ik heb hier een website die ik sinds jaren eigenlijk niet heb aangepast anders dan libraries updaten en af en toe een kleine fix voor deprecated spullen.

Maar.. ik denk dat onze posts aangeven dat het ook belangerijk is te leren onderkennen of je als ontwikkelaar op een muis aan het schieten bent met een kanon of niet. O-)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ed Vertijsment

Jeb natuurlijk nooit uitgelegd, en zoals gezegd, het is vrij makkelijk om mee aan de gang te gaan. Maar vrij lastig om te "masteren".

Vergeet even al het geneuzel over WordPress, thema's, plugins, library's en frameworks. Als je vanaf 0 wilt beginnen zijn er maar 3 dingen nodig om te begrijpen.

- HTML
- CSS
- JavaScript

Veel meer gaat je browser niet snappen en dat is de omgeving waar je in werkt. Sass is leuk maar het spuugt gewoon CSS uit. Je zult dat toch moeten begrijpen. Ohja, wordt vrienden met deze browser en snap wat de developer tools van bijvoorbeeld Firefox of Chrome doen.

Ga vooral aan de slag en probeer dingen te bouwen en uit te zoeken. Zorg daarnaast ervoor dat je daarna dingen na kan bouwen. Zoek uit waar je welke vragen kan stellen (hier, stackoverflow etc.) en waar je (API) documentatie kan vinden (bijvoorbeeld MDN).

Hoe lang dit duurt om fatsoenlijk te leren verschilt per persoon. Ik heb het mijzelf op relatief jonge leeftijd aangeleerd en heb veel verandering geleidelijk zien komen. Hoeveel tijd het kost om nu een beetje een pagina te leren bouwen? Geen idee, maar verwacht er wel de nodige tijd in te moeten steken, maak het dus vooral leuk voor jezelf. (Overigens valt er volgens mij altijd wel weer wat bij te leren.)

Ik zie verder vrij veel reacties over shortcuts, laat ik daar kort over zijn DON'T.

Ga niet een WordPress template installeren en zeggen dat je een website kan bouwen. Da's leuk voor je hobby project maar als je dat voor een opdrachtgever gaat of wil doen is er een goede kans dat jullie allebei bedrogen uit komen.

Ga geen bootstrap template bouwen en zeggen dat je kan frontenden. Ten eerste zit het vaker in de weg dan dat het helpt en zorgt het voor (en leert je om) slechte code te schrijven. Het abstraheert zo agressief (op een in mij optiek verkeerde manier) van alles weg dat je er niets van leert. En als jij of iemand nét iets anders wil ben je al vrij snel weer de pineut.

Ga geen jQuery gebruiken en zeggen dat je JavaScript kent. Ik heb de opkomst en het retour van jQuery meegemaakt (die laatste is nog aan de gang) en het resultaat is veel developers die met hun handen in het haar zitten als een codebase in vanilla is geschreven omdat ie ook in nodejs op de backend moet werken.

Al de ze tooling en vele andere zijn er om dingen die je niet elke keer wilt doen makkelijker te maken. Zoals je misschien doorkrijgt ben ik met name van de laatste 2 absoluut geen voorstander omdat het vaak genoeg de puin is die ik moet opruimen. Of jij ze wilt gebruiken is aan jouw maar zorg ervoor dat je weet waarom, en hoe het zonder kan, leg dus daar je focus.

Voor ~99% van de websites geldt dat alle fancy logica zich gewoon vertaald naar HTML, CSS, en JavaScript. Zonder kennis van die 3 ben je nergens, met voldoende kennis van die 3 kan je aan de gang als junior webdeveloper. Vannuit daar leer je de rest snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Ed Vertijsment schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:12:
[...]

- HTML
- CSS
- JavaScript

Dit moedigt me enorm aan om gewoon eerst volop bezig te gaan met HTML, CSS en JavaScript :D
Heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

MrMonkE schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:14:
[...]

Alleen vanilla moet jij de crossbrowsermeuk doen. Altijd een bodemloze tijdput van kleine bugs bij browser wijzigingen.
Mwah, dat valt tegenwoordig reuze mee. Veel browsers die gebruikt worden zijn redelijk up-to-date, en als je een transpiler als Babel gebruikt kun je gewoon ES6 schrijven en wordt dat automatisch omgezet naar ES2015, wat IE11 en Edge ook gewoon snappen. Mocht je dan nog specifieke dingen nodig hebben die toch niet goed ondersteunt worden door die browsers, kun je daar polyfills voor gebruiken. Daar heb je geen library van 20-200kb voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:45
FixDeluxe schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:45:
[...]

Dit moedigt me enorm aan om gewoon eerst volop bezig te gaan met HTML, CSS en JavaScript :D
Heel erg bedankt!
Ik weet niet hoe je design skills zijn, maar als je niet visueel creatief bent zou ik er niet aan beginnen. Of je komt toch uit op Wordpress templates.
Persoonlijk weet ik wel wat van html en css en bouw ik zo nu en dan (voor mezelf) een Wordpress website. Maar het moeilijkste is toch echt een "mooie" site te maken. Ik vind het met een bestaand template al lastig (mooie afbeeldingen, juiste kleuren, etc); met een volledig aanpasbaat template is het nog moeilijker. Maar zelf een design maken... Nope, dat gaat mij niet lukken...

Dus als je ook zoiets hebt van: ik ga geen website visueel designen, ga dan gewoon toch kijken naar die templates die je kunt kopen voor 50 dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
barrymossel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:23:
[...]

Ik weet niet hoe je design skills zijn, maar als je niet visueel creatief bent zou ik er niet aan beginnen. Of je komt toch uit op Wordpress templates.
Persoonlijk weet ik wel wat van html en css en bouw ik zo nu en dan (voor mezelf) een Wordpress website. Maar het moeilijkste is toch echt een "mooie" site te maken. Ik vind het met een bestaand template al lastig (mooie afbeeldingen, juiste kleuren, etc); met een volledig aanpasbaat template is het nog moeilijker. Maar zelf een design maken... Nope, dat gaat mij niet lukken...

Dus als je ook zoiets hebt van: ik ga geen website visueel designen, ga dan gewoon toch kijken naar die templates die je kunt kopen voor 50 dollar.
Lekker motiverend weer. Een beetje rare opmerking als j het mij vraagt. Niemand vraag je om een vormgever te worden, da's een ander vak. Maar een design om kunnen zetten in een werkende pagina is wat anders. Dit topic is volgens mij niet hoe krijg ik zo snel mogelijk een website live, maar meer hoe leer ik een website maken vanaf punt 0. Ik snap jouw afweging in bepaalde gevallen, maar je reactie is nu offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:45
Ed Vertijsment schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:10:
[...]

Lekker motiverend weer. Een beetje rare opmerking als j het mij vraagt. Niemand vraag je om een vormgever te worden, da's een ander vak. Maar een design om kunnen zetten in een werkende pagina is wat anders. Dit topic is volgens mij niet hoe krijg ik zo snel mogelijk een website live, maar meer hoe leer ik een website maken vanaf punt 0. Ik snap jouw afweging in bepaalde gevallen, maar je reactie is nu offtopic.
Kom op zeg. Als je geld wilt verdienen - en dat wil TS - dan moet je moet je een mooie werkende site maken. Als je geen "vormgever" bent, lukt dat mooie niet... Of met een template, want dan is het design al gedaan...

---edit---

Oh wacht, hij wil sites voor zichzelf maken. Ik dacht voor anderen. Goed, dan is dat niet nodig. Maar toch, als je content sites wil maken om geld te verdienen zou ik nog steeds een Wordpress site opzetten. Geen nut om zelf te leren programmeren. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Want hoe je het wendt of keert, het gaat om content dan. Of je moet een unieke functionaliteit willen hebben. Maar sure, dát leer je niet in een maandje of wat.

[ Voor 22% gewijzigd door barrymossel op 07-11-2019 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
barrymossel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:55:
[...]

Kom op zeg. Als je geld wilt verdienen - en dat wil TS - dan moet je moet je een mooie werkende site maken. Als je geen "vormgever" bent, lukt dat mooie niet... Of met een template, want dan is het design al gedaan...

---edit---

Oh wacht, hij wil sites voor zichzelf maken. Ik dacht voor anderen. Goed, dan is dat niet nodig. Maar toch, als je content sites wil maken om geld te verdienen zou ik nog steeds een Wordpress site opzetten. Geen nut om zelf te leren programmeren. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Want hoe je het wendt of keert, het gaat om content dan. Of je moet een unieke functionaliteit willen hebben. Maar sure, dát leer je niet in een maandje of wat.
Er is niet mis met het wiel niet opnieuw willen uitvinden, er is echter ook niets mis met willen leren.

No offense, maar als jij templates gaat klikken zonder te weten wat je doet om wat geld te verdienen ben je al vrij snel je klant aan het afzetten/voor de gek aan het houden, vervolgens kunnen developers de shit gaan fixen nadat de host is verweten traag te zijn.

Met alle respect, maar partijen die op deze manier dit beroep uitoefenen vindt ik gewoon irritant. Je laat je ook niet rijden door een buschauffeur zonder rijbewijs.

[ Voor 43% gewijzigd door Ed Vertijsment op 08-11-2019 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FixDeluxe
barrymossel schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:55:
[...]

---edit---

Wat betreft het geld verdienen.
Ik snap dat als ik dit zo snel mogelijk wil doen ik het beste via wordpress bezig kan gaan.
Maar geld verdienen is op dit moment helemaal niet mijn doel of waar ik naar kijk.
Dat is gewoon echt de basis leren en vanuit daar door leren.

Wie weet stap ik na weken / maanden leren en oefenen alsnog over naar wordpress of iets dergelijks, maar dan weet ik in ieder geval wat er staat en waar de website uit bestaat.

Het leren is gewoon mijn doel en al duurt het 5 jaar voordat ik er eens wat aan verdien, dat maakt me niet uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:44
Gewoon lekker met HTML, CSS en Javascript beginnen. Bereid je kennis hierna uit met LESS/SASS, GIT, en API's. Dan heb je een mooie basis als Front-End Developer.
FixDeluxe schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:19:
[...]

Wat betreft het geld verdienen.
Ik snap dat als ik dit zo snel mogelijk wil doen ik het beste via wordpress bezig kan gaan.
Maar geld verdienen is op dit moment helemaal niet mijn doel of waar ik naar kijk.
Dat is gewoon echt de basis leren en vanuit daar door leren.

Wie weet stap ik na weken / maanden leren en oefenen alsnog over naar wordpress of iets dergelijks, maar dan weet ik in ieder geval wat er staat en waar de website uit bestaat.

Het leren is gewoon mijn doel en al duurt het 5 jaar voordat ik er eens wat aan verdien, dat maakt me niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ed Vertijsment schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:12:
Zonder kennis van die 3 ben je nergens, met voldoende kennis van die 3 kan je aan de gang als junior webdeveloper. Vannuit daar leer je de rest snel genoeg.
Alles heb je goed verwoord, maar eigenlijk tot hier. Een junior webdeveloper moet tegenwoordig ook wel dingen zelf kunnen programmeren en dan zit je toch wel een stap verder dan deze drie, namelijk ook PHP wat dan om de hoek komt kijken bijvoorbeeld. Bij voorkeur ook op de OOP-manier, met vaak het MVC-model als uiterst minimum. Natuurlijk verschilt het per bedrijf, maar ik heb sinds 2015 geen bedrijf gezien wat geen PHP (en wat frameworks) eiste voor zelfs de junior functie.

@FixDeluxe hou er ook rekening mee, dat als/wanneer je dit als werk wilt gaan doen, je uiteindelijk ook financieel eventueel een stap naar beneden moet doen; er zijn genoeg (net van school af komende) junior developers die maar wat graag aan de bak willen, er is dus veel keus voor bedrijven.

Als je al wat ouder bent, met dus een wat hoger salaris (die een eindje boven de 2500 euro bruto zit), zul je dus ook niet gauw aangenomen worden; studenten die net van school komen met hetzelfde niveau zitten dan op een lager salaris en zijn dan dus interessanter voor de werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2019 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBuildWebsites
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-06-2020
Goedenavond,

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met het leren van het programmeren van websites. Voor degene die het interessant vinden om te weten welke bronnen mij hebben geholpen dit te leren, zal ik onderstaand de linkjes toevoegen.

Udemy (https://www.udemy.com/)
Hier heb ik een aantal basis cursussen HTML en CSS gevolgd. Met name de cursus van Brad Traversy rondom HTML en CSS heeft mij erg geholpen. Ik zou aanraden verder wat tutorials op youtube te zoeken over Bootstrap.

https://www.w3schools.com/
Vervolgens ben ik gewoon begonnen met het programmeren van scratch af aan en heb ik een hoop programmeer moeilijkheden kunnen oplossen door op w3schools te kijken.

*spam*

Succes met het bouwen van websites :)

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 23-06-2020 18:45 ]

Pagina: 1