Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn vader fotografeert het liefst in de verhouding 18:9. Dit vanwege het grote beeld. Zowel op de telefoon als op een televisie. Hij heeft onlangs een Huwaei P20 pro gekocht vanwege de 40mp camera die er op zit. Echter lijkt dit alleen te gelden als je in de verhouding 4:3 fotografeert.
Als je foto in 18:9 gefotografeerd is het ineens nog maar 7mp. Dit is een groot verschil in kwaliteit.
Mijn vader baalt hier enorm van en is nu eigenlijk op zoek naar een telefoon waarbij de kwaliteit beter is bij het fotograferen van 18:9.

Op enkele telefoons zie je een heel duidelijk overzicht welke afmeting hoeveel mp gebruikt. Bij bijv. de Samsung A70 zie je dit niet meer. Je kunt de verhouding wel aanpassen maar dan krijg je nog geen 1mb per foto. Als je deze uit zou willen vergroten lever je nog meer aan kwaliteit in.
Al met al een ingewikkelde vraag.

Wie o wie weet hier een goede telefoon voor en kan ons helpen?

Groetjes Lisa

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nokia 9 Pureview misschien?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou in de maximale resolutie fotograferen in daarna een crop maken in je fotobewerkingssoftware. Eventueel kun je kijken naar een alternatieve foto-app , bijvoorbeeld
https://play.google.com/s...rceforge.opencamera&hl=nl
Misschien ondersteunt die meer resoluties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Even in de settings duiken.

In mijn P20 light (met 16 MP bij 4:3) heb ik 10 MP bij 18:9 maar ik kan ook kiezen voor 18:9 bij 5 MP.

Dus 7MP klinkt als de laagste setting.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:55:
Mijn vader fotografeert het liefst in de verhouding 18:9. Dit vanwege het grote beeld.
Als je inzoomt op een 4:3 foto krijg je precies hetzelfde grote beeld, enkel heb je dan de omliggende pixels niet weggegooid. Camera's hebben een native resolutie, volgens mij hebben alle high-end smartphone camera's van dit moment een native 4:3 resolutie. Als je iets anders selecteert dan de default 4:3 dan wordt er gecropt en worden er dus omliggende pixels weggegooid. Dit werkt hetzelfde als digitale zoom, dat maakt de overgebleven pixels ook niet kwalitatief beter en is daarom vaak minder zinnig.
Als je foto in 18:9 gefotografeerd is het ineens nog maar 7mp. Dit is een groot verschil in kwaliteit.
Hoe groot wil je iets laten maken dan? 7 mp is voor normale toepassingen meer dan groot genoeg, het gaat om de kwaliteit van de pixels, niet om de hoeveelheid. Voor de meeste toepassingen ga je meer dan 7mp simpelweg niet kunnen zien, dat is pas als je echt grote afdrukken maakt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit verklaart nog niet waarom van 40 Mpix native in 4:3 nog maar 7Mpix overblijft in 18:9. (Ik heb het niet uitgerekend, maar dit zeg ik intuïtief, ik kan ongelijk hebben)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Henk007 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 00:56:
Dit verklaart nog niet waarom van 40 Mpix native in 4:3 nog maar 7M pix overblijft in 18:9. (Ik heb het niet uitgerekend, maar dit zeg ik intuïtief, ik kan ongelijk hebben)
Dat lijkt me inderdaad meer een specifiek Huawai software issue. Waarschijnlijk denken ze dat als je 2:1 schiet je de individuele pixels toch niet interessant vindt en bieden ze daarom de hogere optie niet eens aan. Mocht je die pixels wel interessant vinden moet je de camera ook handmatig op 40 mp zetten.

Dit probleem speelt niet op andere smartphones volgens mij, alleen op de P20/P30 die ook 40 mp aanbieden bij daglicht (welke volgens mij standaard uit staat).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• harriel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Hallo.
Idd snap ook niet waarom hij van 40MP in 4:3 zover terug valt in de 18:9.
Dit moet nog minstens 32MP kunnen zijn.
Pagina: 1