Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 11:44
Beste Medetweakers,

Mijn computer heeft problemen gekregen zoals ik ze nog nooit van mijn leven heb gezien.
Het begon met een reeks blauwe schermen met de melding "SPECIAL POOL DETECTED MEMORY CORRUPTION". Mijn pc startte tussen deze even op. Ik vermoedde dat het een driver probleem was, eventueel de videokaart. Maarja, geen tijd tussen blauwe schermen om die opnieuw te installeren. Dus plaatste ik de videokaart in een ander pci express slot, en heb ik de geheugenbanken uit hun slots gehaald, nagekeken, omgewisseld en weer goed teruggeplaatst. Dat loste, met schone (met ddu) gpu driver installatie, voor een dag de problemen op.
Toen begonnen de issues pas echt. Ik startte de computer op na de voeding uit- en aan te hebben gezet. Alles ging naar behoren tot bij het bureaublad. Die toonde geen snelkoppelingen, de taakbalk was niet klikbaar (blauwe ring als ik er met de muis overheen ging). Ctrl-alt-del functioneerde niet. Dus pc weer uit.
Daarna gaf de pc niet eens een schermsignaal (monitor stond aan, gaf geen powerled, en geen "no-signal"..).
Na het uit- en aanzetten van de voeding, leek soms de issue verholpen te zijn. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om een schone windows te installeren. Dit verholp het 3 minuten, daarna random shutdowns (niet eens een 'hé de pc is niet correct afgesloten"-meldingen). Ook bootte de pc niet eens naar het mobo "press f2 for bios"scherm, enkel een "_".
Toen heb ik een andere, oude, videokaart in de pc gezet, en een nieuwe versie van BIOS geïnstalleerd. Nu lijken de issues voorbij te zijn. Ik durf echter niet zomaar mijn andere videokaart er weer in te zetten om weer te testen. Hebben jullie een idee over wat de precieze oorzaak van de issues zijn, en of ik deze zelf zou kunnen fixen? Ik zou graag wat advies willen eer ik weer begin met eventuele reparaties, of professionele hulp.

De specs:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2xUXRA1.png

Mijn andere videokaart is een MSI RTX2060 Gaming Z, de voeding is een Cooler Master V650 Semi-Modular van max 5 jaar oud.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM in bankje 2en4 (A2-B2) en MHz omhoog (of heb je 2133 ram ?) BIOS van MB update met oude videokaart en nu weer klooien met Nvidia v AMD kaart..... dat maakt niets uit welke GPU je gebruikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Alleen testen met Linux-Live, memtest en andere tools, tenzij je een backup hebt van je files op je (OS) disk(s). Test met een andere voeding of een andere 2060? Het is vast een hardware issue, maar je zult moeten uitsluiten wat de ellende veroorzaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou toch eens kijken of je misschien een andere GPU kan lenen, een '6800' is toch alweer ~10 jaar oud.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Als de voeding net zo oud is als de HD6800, dan is de voeding hoofdverdachte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Welk merk en type voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
Bedankt voor de reacties!

Het is en Cooler Master V650 Semi-Modular, max 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Eerste kijken of het geheugen inderdaad de schuldige is? Memtest x86+ draaien als dat niks opleverd (aantal uur laten draaien) dan kan je dat waarschijnlijk uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
Ik heb de freq. van mijn geheugen eerst op 3000mhz gezet en toen memtest gedraaid, geen errors. En ik heb een stresstest op mijn cpu en gpu (de HD6870) tegelijkertijd gedraaid om te kijken of mijn voeding misschien niet stabiel is onder hoge belasting, gebeurde niks ongewoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:48
Die gpu in een ander systeem testen. Dit is gewoon een hardwarematig probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door NotSoSteady op 06-11-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scy
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Als je de computer opstart en je krijgt elke keer weer verschillende problemen als visuele glitches, foutcodes en vastlopingen dan is het meestal de voeding. Mijn broer had dit ook maar gelijk in het begin met een nieuwe voeding. Waarschijnlijk werkt een deel van de voeding nog maar half en met je oude kaart is het verbruik nog net onder de streep van wat de voeding aan kan. Het is best ongebruikelijk voor een voeding na 5 jaar ineens problemen krijgt, maar het kan, in elk product kunnen imperfecties zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 11:27
Als de oude videokaart het wel doet en de nieuwe zou je toch zeggen dat de nieuwe stuk is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-10 11:16
Een RTX 2060 trekt op piek tegen de 200W, terwijl de 6870 niet voorbij de 150W komt. Voeding lijkt me toch de hoofdverdachte in dit geval, vooral met het gedrag van powerleds ed dt je omschrijft. Kun je de 2060 in een ander systeem testen om die uit te sluiten als probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
Er zijn ontwikkelingen! Ik had nog een oude Corsair TX850W liggen, die heb ik incl de RTX2060 getest. En tot mijn verwondering functioneerde alles! Nu vertrouwde ik de 10 jaar oude voeding toch niet helemaal. Ik heb een nieuwe voeding gekocht, een Aorus P750W. Dit leek me ruim voldoende kwaliteit en wattage om het systeem goed te laten functioneren. Deze heb ik net ingebouwd, alles 3x nagelopen of het goed zit. Zet ik mijn pc aan, en het enige wat ik krijg is een flikkerend scherm met artifacts... Ik begrijp er helemaal geen drol van.

Edit: Nu werkt de pc weer wel. Heb even gerommeld met de aansluitingen van de voeding. En de pc aangezet met alleen de DP kabel connected. Nu alles geconnect is, werkt het. Ook als ik hem opstart met alle randapparatuur en netwerkkabel aangesloten

[ Voor 18% gewijzigd door Haderach op 11-11-2019 13:19 ]

Pagina: 1