Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
Hallo, Ik ben 17 en zit momenteel in blok 1 van de studie accountancy in Groningen (hier heb ik ook ooit een topic over geopend) maar de studie blijkt eigenlijk vrij saai en ik zie mijn toekomst hier niet zo in zitten(ook ivb met overuren en gedeeltelijke robotisering, ook weet ik niet of het aan mij ligt maar de sfeer in de studie is een beetje saai).

Nu ga ik waarschijnlijk een tussen ''jaar'' nemen en kijken of technische bedrijfskunde wat voor mij is.
Waar ik mee zit is de hoeveelheid natuurkunde en wiskunde komt kijken bij de studie, hier ben ik namelijk niet zo'n ster in(EM profiel), ookal vind ik het technische deel wel interessant.

wat ik me ook afvraag is hoe groot het verschil is tussen een afgestudeerde technisch en non technisch bedrijfskundige qua baan kwaliteit en kans en hoeveel je minor hiermee te maken heeft.
Wat me tevens opvalt is dat technische bedrijfskunde veel hogere scores krijgt op studiekeuze123(.)nl dan bedrijfskunde.

Ik zou wat tips/info op prijs stellen. Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond767 op 05-11-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:04
Afgelopen zomer heb ik de deeltijd variant van hbo technische bedrijfskunde afgerond zonder ook maar één les wiskunde gehad te hebben in de vier jaar die de studie duurde. Het ging op Saxion veelal over proces optimalisatie en bedrijfseconomische modellen.

Mijn vooropleiding is theoretisch VMBO en een commerciële MBO opleiding. Wel ben ik in een technische omgeving werkzaam.

Het is prima te doen zonder technische vooropleiding. Voor de klasgenoten met een baan in de IT was het ook goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Van mensen in mijn directe omgeving die Techn. Bedrijfskunde hebben gedaan heb ik in ieder geval nooit iets gehoord over moeilijke wiskunde. Op WO valt het daarnaast ook erg mee.

Minor zal niet zo van invloed zijn op je baangarantie.

Verschil tussen technische en non technische zal er wel zijn. Maar goed. Doe wat je leuk vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb technische bedrijfskunde (als 2e studie) gedaan en heb nooit een les wiskunde of natuurkunde gehad. Kan komen omdat ik de studie in 2 jaar tijd heb gedaan in plaats van 4 jaar wegens vrijstellingen van stage en groot aantal vakken (heb hiervoor een andere studie succesvol afgerond, welke wel veel wiskunde had).

Veelal waren het (technisch) bedrijfsoptimalisaties en bedrijfsprocessen doorgronden.
Enige opdracht die ik mij nog enigszins kan heugen die wiskunde bevatte, was dat je een product moest bedenken die in minimaal 3 verschillende varianten uitgebracht moest kunnen worden met zo veel mogelijk (her)gebruik van de gekozen materialen met zo min mogelijk variaties in aanpassingen / machine omzettingen en tegen zo'n laag mogelijke kosten (materiaal, uren, machine omzettingen, etc.).

Interessante studie die voor mij nog altijd een opening heeft om in de toekomst wat mee te gaan doen. Uiteindelijk heb ik toch een baan gekozen die aansloot bij mijn eerste studie.

Vraag is wel, ga je het op HBO of WO niveau volgen. Op de Uni zit namelijk wel meer wiskunde, aangezien ik ooit nog iemand met zijn wiskunde heb moeten helpen die de opleiding aan de Uni heeft gedaan (ik heb het zelf op HBO gedaan).

[ Voor 10% gewijzigd door BastaRhymez op 06-11-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:58
Ik heb ook HBO Technische Bedrijfskunde gedaan. In mijn geval via mijn werkgever, waarbij ik diverse opdrachten in het bedrijf kon uitvoeren. Mijn vooropleiding was MBO Elektrotechniek. Maar als ik het in mijn eigen woorden mag zeggen, dan is TBK een gewone bedrijfskundige opleiding, gericht op een technisch bedrijf. Ik heb algemene vakken gehad zoals procesmanagement, besluitvorming, financiën, marketing en verandermanagement maar geen wis- of natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BastaRhymez schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:30:
Ik heb technische bedrijfskunde (als 2e studie) gedaan en heb nooit een les wiskunde of natuurkunde gehad. Kan komen omdat ik de studie in 2 jaar tijd heb gedaan in plaats van 4 jaar wegens vrijstellingen van stage en groot aantal vakken (heb hiervoor een andere studie succesvol afgerond, welke wel veel wiskunde had).

Veelal waren het (technisch) bedrijfsoptimalisaties en bedrijfsprocessen doorgronden.
Enige opdracht die ik mij nog enigszins kan heugen die wiskunde bevatte, was dat je een product moest bedenken die in minimaal 3 verschillende varianten uitgebracht moest kunnen worden met zo veel mogelijk (her)gebruik van de gekozen materialen met zo min mogelijk variaties in aanpassingen / machine omzettingen en tegen zo'n laag mogelijke kosten (materiaal, uren, machine omzettingen, etc.).

Interessante studie die voor mij nog altijd een opening heeft om in de toekomst wat mee te gaan doen. Uiteindelijk heb ik toch een baan gekozen die aansloot bij mijn eerste studie.

Vraag is wel, ga je het op HBO of WO niveau volgen. Op de Uni zit namelijk wel meer wiskunde, aangezien ik ooit nog iemand met zijn wiskunde heb moeten helpen die de opleiding aan de Uni heeft gedaan (ik heb het zelf op HBO gedaan).
Laatste is de kern, hebben we het over HBO of WO.

Imho is bedrijfskunde op WO niveau (niet zo veel zicht op HBO) een beetje een onzin studie. Op WO niveau leer je (in ieder geval in Twente) nog redelijk fatsoenlijk (statistische) analyses te doen IPV dat het allemaal boterzacht kwalitatieve analyse.

En nee ik heb geen van beide gedaan, ik ga af op de mensen die ik ken vanuit werk of destijds tijdens studie.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 06-11-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:02
absurdsmash schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:23:
Van mensen in mijn directe omgeving die Techn. Bedrijfskunde hebben gedaan heb ik in ieder geval nooit iets gehoord over moeilijke wiskunde. Op WO valt het daarnaast ook erg mee.
Hier ben ik het niet mee eens.
Van wat ik begrepen heb is juist de wiskunde op WO veel moeilijker dan op HBO.

Zelf zo ver dat als je wiskunde B 1,2 fluitend haalt op het VWO je de calculus op het WO misschien toch te moeilijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Hey, accountancy is niet saai! Ik zit zelf in het vak dus als je vragen hebt over de opleiding, vervolgstudie, baankansen of wat dan ook, stuur me even een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
daan! schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:16:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens.
Van wat ik begrepen heb is juist de wiskunde op WO veel moeilijker dan op HBO.

Zelf zo ver dat als je wiskunde B 1,2 fluitend haalt op het VWO je de calculus op het WO misschien toch te moeilijk vindt.
Misschien is de wiskunde van wo moeilijker dan HBO, maar bij technische bedrijfskunde is wiskunde amper aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 20:28
Ik heb HBO TBK gedaan en heb daar eenmalig een wiskunde tentamen gehad, wat makkelijker was dan de stof die ik op het VWO heb gehad. Denk dat het dus eerder op havo niveau was.

Doe nu TBK in Enschede, tijdens de premaster heb ik het vak calculus gehad wat wel nog echt verder gaat op de stof van het VWO. Verschil is dus erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:02
absurdsmash schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:21:
[...]

Misschien is de wiskunde van wo moeilijker dan HBO, maar bij technische bedrijfskunde is wiskunde amper aan de orde.
En jij weet dit hoe precies?
Daiov97 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:44:
Ik heb HBO TBK gedaan en heb daar eenmalig een wiskunde tentamen gehad, wat makkelijker was dan de stof die ik op het VWO heb gehad. Denk dat het dus eerder op havo niveau was.

Doe nu TBK in Enschede, tijdens de premaster heb ik het vak calculus gehad wat wel nog echt verder gaat op de stof van het VWO. Verschil is dus erg groot.
Precies dit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 11:34
Waar ik mee zit is de hoeveelheid natuurkunde en wiskunde komt kijken bij de studie, hier ben ik namelijk niet zo'n ster in(EM profiel), ookal vind ik het technische deel wel interessant.
TBK in Groningen staat er inderdaad om bekend om meer natuurkunde en scheikunde in het curriculum te hebben dan TBK in Eindhoven of Enschede.
Ikzelf heb in Enschede gestudeerd en daar kwam geen enkel vak over natuurkunde of scheikunde langs.

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 17:20
Ik vind dit altijd van die gekke topics. Je schrijft je in voor een studie. Ik neem aan dat je hierover nadenkt.
Vervolgens is blok 1 nog niet eens afgelopen en zie je dit al niet meer zitten. Wat heb je daarvoor dan gedaan? Beetje een random opleiding geselecteerd tijdens een drankspelletje?

Hoe weet je dat dan? Of heb je je überhaupt ergens voor ingeschreven zonder je te verdiepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
ID-College schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:28:
Ik vind dit altijd van die gekke topics. Je schrijft je in voor een studie. Ik neem aan dat je hierover nadenkt.
Vervolgens is blok 1 nog niet eens afgelopen en zie je dit al niet meer zitten. Wat heb je daarvoor dan gedaan? Beetje een random opleiding geselecteerd tijdens een drankspelletje?

Hoe weet je dat dan? Of heb je je überhaupt ergens voor ingeschreven zonder je te verdiepen?
Mwoah, vind het niet zo heel gek als mensen redelijk vroeg uitstappen. Vaak proberen scholen hun opleiding ook redelijk te verkopen waardoor op open dagen e.d. vaak een verkeerd beeld van de opleiding wordt geschetst. Er zijn natuurlijk ook mensen die wel maar wat doen, maar om die aanname nu maar te maken voor iedereen die vroeg uitstapt is een beetje krom.

Ontopic:

HBO technische bedrijfskunde kent inderdaad weinig wiskunde/natuurkunde. Wil je later doorstromen naar een masteropleiding moet je er wel rekening mee houden dat de WO pre-master een hoog niveau van wiskunde vereist. Als je hier geen 'ster' in bent durf ik te stellen dat je kansloos bent tijdens een pre-master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:37
Rond 2000 was het technisch moeilijkste vak van Technisch Bedrijfskunde hetzelfde als het makkelijkste vak van Technische Natuurkunde.

Maar bekijk anders gewoon het lesprogramma van TBK en kijk wat voor vakken je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
ID-College schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:28:

Een opleiding kan toch heel anders bevallen dan eerst gesuggereerd wordt, je maakt ook realisaties over je toekomstbeeld. Ook heb ik tijdens dit blok heel veel info vergaard over het werken als accountant en de conclussie is gewoon veel overuren maken en hard werken om verder te komen.
kun je daarnaast niet precies hetzelfde zeggen tegen iemand die in zijn 3e jaar zit en er dan pas achter komt dat het ruk is terwijl die persoon zijn tijd verspilt heeft?, Ik ben gelukkig nog niet al mn stufi kwijt..

+ tijdens het drankspelletje heb ik een topic geopend voor accountancy info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
Brazos schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:20:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar van horen op zeggen is HBO TBK sterk bedrijfskundig, en de WO opleiding juist behoorlijk technisch.
Ik doe het zelf en je hebt wel gelijk. Echter kan je er ook voor kiezen om flink de bestuurskunde kant op te gaan. Het verschilt dus nogal per master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 08:49
Bij TBK in Alkmaar krijg je wel best wat wiskunde en natuurkunde. Daarnaast ook nog energietechniek welke wat natuurkundig inzicht vereist. Wiskunde zit rond Wiskunde B HAVO afstudeer niveau, natuurkunde ook ongeveer.

Ik kan je die opleiding overigens wel hard afraden in Alkmaar. Totale chaos binnen de opleiding, waar je als student erg veel last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een aantal jaren (7 alweer ondertussen :? ) geleden een pre-master technische bedrijfskunde gedaan in Groningen, aan de rug. Naar mijn ervaring veel wiskunde en calculus waardoor ik uiteindelijk ook ben afgehaakt, ik haalde dat niveau helaas niet. Het nadeel van die pre-master was wel dat de belangrijkste vakken van de eerste drie jaar in een jaar werden gepropt, waardoor het voor mij nog wat zwaarder voelde dan wanneer dit over meerdere jaren is verspreid.

Ik meende voor die tijd dat ik wel redelijk goed was in wiskunde maar dat viel dat jaar dus zwaar tegen. :P Weet dus waar je aan begint. Mijn achtergrond was trouwens Havo met wiskunde B1+2 en daarna een studie hbo informatica (met weinig wiskunde).

Er is ook een soort van 'entree-toets' om je wiskunde-kennis een beetje te peilen. Ik weet niet of dat alleen voor de pre-master was of ook voor studenten die het normale traject volgen, maar allicht kun je bij de studieadviseur even peilen of je hier een oude versie van mag inzien.

Overigens wel een erg interessante studie, goede docenten, ik zou de studie zeker aanraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kefding schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:04:
[...]

TBK in Groningen staat er inderdaad om bekend om meer natuurkunde en scheikunde in het curriculum te hebben dan TBK in Eindhoven of Enschede.
Ikzelf heb in Enschede gestudeerd en daar kwam geen enkel vak over natuurkunde of scheikunde langs.
Ik heb TBK in Leeuwarden gestudeerd. Alleen het eerste jaar werd daar destijds wiskunde en natuurkunde als vakken gegeven. Wel kwam wiskunde in afgeleide vorm de jaren daarop nog terug, denk dan aan het vak statistiek. Een kansberekening of passingsprobleem is natuurlijk voor 90% een wiskundig probleem...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Ik weet niet waar je van plan bent te studeren en op welk niveau, maar ik heb zelf HBO TBK gedaan op de Hanzehogeschool en heb hier eenmalig wiskunde moeten maken en tweemaal een natuurkundig vak.
Alle drie waren erg makkelijk eerlijk gezegd.

Vrienden van mij doen TBK aan de RuG en dat schijnt toch een stuk pittiger te zijn qua calculus, natuurkunde en scheikunde.

Momenteel doe ikzelf de Pre-MSc Technology & Operations Management aan de RuG en dat ligt een beetje parallel aan de Master TBK. De calculus wat ik nu heb is wel pittig, maar goed behapbaar.

Ik denk dat het vooral ligt aan het curriculum wat je voorgeschotelt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pyramiden schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:37:
Bij TBK in Alkmaar krijg je wel best wat wiskunde en natuurkunde. Daarnaast ook nog energietechniek welke wat natuurkundig inzicht vereist. Wiskunde zit rond Wiskunde B HAVO afstudeer niveau, natuurkunde ook ongeveer.

Ik kan je die opleiding overigens wel hard afraden in Alkmaar. Totale chaos binnen de opleiding, waar je als student erg veel last van hebt.
Even een lichte schop, want ik zit naar TBK te kijken en Alkmaar is voor bij dichtbij. Betrof dit de vol- of deeltijdopleidig. En kun je misschien iets meer vertellen over de chaos?

Edit: Het duurt nog tot einde zomer voor de opleiding van start gaat, mocht iemand trouwens nog interessante boeken weten ter voorbereiding dan sta ik open voor suggesties, zat tijd om wat leeswerk te doen voor die tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Erasmo op 15-05-2020 16:07 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1