TFZ61 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:04:
Monitor alleen voor het gamen? Wat zijn de games? Snelle multiplayer FPS? Dan is 1ms en 144Hz heel lekker. Maar speel je b.v. Anno 1800, zou ik voor HDR gaan.
Dus wellicht wat meer info wat je voor 'n type games je speelt.
Ik zou het niet zo zwart wit neerzetten. De ene HDR monitor is de andere niet. Schermen met DisplayHDR400 certificeringen kan je net zo goed vermijden want die hebben geen enkele vorm van local dimming.
Eigenlijk wil je dan direct voor DisplayHDR1000 gaan, die hebben vrijwel allemaal een vorm van local dimming maar dan mag je diep in de buidel tasten.
Voor wat betreft refresh rate, dat lijkt me eerlijk gezegd een no brainer. Meer is meer beter, hoewel het boven de 144hz lastig te zien gaat worden. Daarvoor maakt het imo niet uit wat voor spellen je speelt. Zelfs voor RTS games is de hoge refresh rate plezierig om naar te kijken.
De meest kul specificatie die je absoluut moet negeren zijn response times. Die duiden op G2G pixel response times en die zijn verre van representatief voor je ervaring. Er zijn monitoren op de markt die allemaal hetzelfde AUO paneel gebruiken, en allemaal geven ze een andere response time op. Dat is fysiek onmogelijk, dus je mag er vanuit gaan dat die spec min of meer verzonnen wordt door fabrikanten, al dan niet door pixel overdrive toe te passen. Zeker bij VA panelen is dit extra het geval, waar G2G responsetijden vaak prima zijn, maar brown2blue bijvoorbeeld een regelrecht drama zijn (lees, 40ms of hoger).
Resolutie dan. Lijkt me en sich ook niet heel moeilijk. Gewoon de monitor kiezen waarvoor je videokaart in staat is om tussen de maximale en minimale sync range te werken op de native resolutie. Daarvoor moeten we de rest van je systeem weten om daar advies over te geven.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.