Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met HDR en stotterende 4k video's

Pagina: 1
Acties:

• Scrambler
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-01 07:54
Vandaag is mijn televisie binnen gekomen, een LG OLED55C9PLA. Ik heb daar alleen een HTPC op aangesloten en doe daar ook alles mee, tv kijken, internetten, Netflix/YouTube etc.

Alles is in orde, behalve 2 belangrijke dingen. Het afspelen van 4K is niet zoals het hoort en krijg een stotterend beeld in YouTube en in VLC. Met VLC had ik nooit problemen maar na vandaag heeft hij ineens kuren. Zo loopt hij vast en sluit zichzelf af of de video loopt vast met afspelen en je hoort alleen geluid maar ik heb geen beeld.

Mijn 2de probleem:
Als ik via Instellingen naar Windows HD Color instellingen ga en ik zet daar HDR aan lijkt het te werken. Maar zodra ik de computer afsluit en weer opnieuw aanzet springt het beeld aan en uit (soort traag flikkeren). Zodra ik HDR uitschakel is het probleem voorbij.

Ik baal hier echt van, heb al een andere HDMI kabel geprobeerd (highspeed HDMI) maar dat maakt geen verschil.

HTPC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 131,-€ 131,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 109,-€ 109,-
1Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 107,90€ 107,90
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 87,50€ 87,50
1VentilatorenNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 10,60€ 10,60
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Living-Room Keyboard K830 (Qwerty US)€ 113,74€ 113,74
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8€ 199,-€ 199,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 500GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,74

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je gebruikt de HDMI uit poort van het moederbord als verbinding met de TV?

Edit: zo ja, dat is een HDMI 1.4 poort (volgens moederbord specificaties), en niet geschikt voor HDR en/of 4k hoger dan 30Hz. Wil je dat wel voor elkaar krijgen met je huidige setup dan zou je het kunnen proberen met een actieve DisplayPort naar HDMI 2.0a/b adapter.

[ Voor 74% gewijzigd door hardware-lover op 05-11-2019 23:50 ]

Testing, one, two ...

• Scrambler
Het is me toch gelukt om de problemen op te lossen. Bij de TV stond standaard de hdmi ultra hd deep colour ingeschakeld, nadat ik dit heb uitgezet kon ik via de Windows HD Color instellingen de HDR inschakelen en dat werkt nu probleemloos.

Met VLC heb ik in de instellingen van ''Invoer/Codecs'' de ''bestandsbuffergroote'' hoger gezet (staat nu op 30000) en kan nu vloeiend films afspelen.

@ hardware-lover: Hoe weet jij dat dit een HDMI 1.4 is, ik zie het nergens aangegeven (bij andere moederborden staat het er wel). Hetzelfde als met de Displayport, staat ook nergens aangegeven welke type dit is.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Scrambler, iets beter kijken dan, bij details?

1 x DisplayPort, support a maximum resolution of 4096x2304 @60Hz, 2560x1600 @60Hz, 3840x2160 @60Hz, 1920x1200 @60Hz1,2
1 x HDMI™ 1.4 port, supports a maximum resolution of 4096x2160 @30Hz, 2560x1600 @60Hz1,2

Die poort werkt dus niet lekker met 4k video, en al helemaal niet met HDR, je mist namelijk HDCP2.2 (Google) ondersteuning op de HDMI1.4 poort.

Deep Color dient eigenlijk ingesteld te staan voor een correcte HDR weergave. Is je computer-hardware echter daarvoor niet geschikt dan krijg je de problemen die jij aanhaalt.

Je krijgt dus geen HDR bij video of je gebruikt niet de videouitgang van je moederbord of je hebt een ander moederbord, of gebruikt misschien een separate videokaart?

Welke resolutie en refreshrate heb je nu ingesteld binnen Windows?

[ Voor 113% gewijzigd door hardware-lover op 06-11-2019 20:52 ]

Testing, one, two ...

• Scrambler
Heb het uiteindelijk kunnen vinden in de manual van de moederbord. Ben gewend dat Tweakers dit vermeld of dat het staat op de productsite.

Met HDR uitgeschakeld stond er eerst 29Hz, nu heb ik HDR ingeschakeld en een screenshot gemaakt (zie foto). Daarna HDR uitgeschakeld en hij blijft op 59Hz staan. Dit zijn instellingen die ik zelf niet kan wijzigen, ook niet in de Radeon instellingen.

Ik heb een DisplayPort naar HDMI adapter gevonden bij allekabels.nl. Is de enige adapter die ook 60Hz ondersteund.

Andere oplossing die ik kan verzinnen is een nieuwe videokaart, maar i.v.m. mijn kast moet ik een low profile kaart hebben en daar is de keuze niet reuze. Krijg je een GTX 1650, 1050 of 1030. Zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Andere moederbord is wel een serieuze optie, maar bij Pricewatch zijn er maar 3 moederborden met HDMI 2.0B |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hf5DGbpMwi68h052FGafj08h/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Jtg57L8tRL1DIaVrybV5XQg/full.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Scrambler op 06-11-2019 23:47 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Scrambler, het staat op de product-website, het staat vermeld onder "detail". Tweakers zelf is vaak niet volledig/kloppend met hun specificaties. Via de link die ik heb gedeeld zou je het moeten kunnen lezen?

De adapter is van het juiste (active) type, de displayport van je moederbord zou echter een 1.2 versie kunnen zijn. Mocht je twijfelen over een losse videokaart, deze lowprofile uitvoering heeft HDMI 2.0b en DP1.4; pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

Ik vind het overigens wel wat vreemd dat jij toch die hogere refreshrates kunt kiezen bij een 4k resolutie, dat kan "normaal" gesproken niet bij een HDMI 1.4 versie.

https://www.hdmi.org/spec/hdmi1_4b

Testing, one, two ...

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41
Vanwege dit soort geneuzel heb ik ondertussen een jaartje geleden een Nvidia Shield aangeschaft en de HTPC enkele dagen later uitgezet en nooit meer naar gekeken. Jarenlang veel plezier gehad van een HTPC maar 4K en HDR lijken helaas niet met goed fatsoen aan de praat te krijgen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ninjazx9r98 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:49:
Vanwege dit soort geneuzel heb ik ondertussen een jaartje geleden een Nvidia Shield aangeschaft en de HTPC enkele dagen later uitgezet en nooit meer naar gekeken. Jarenlang veel plezier gehad van een HTPC maar 4K en HDR lijken helaas niet met goed fatsoen aan de praat te krijgen.
Daar is niet werkelijk veel voor nodig hoor, mits je aan de minimale eisen voldoet om het geactiveerd te krijgen.

- minimaal een 7e generatie Intel core CPU
- HDMI 2.0a/b poort
- Windows 10

Het overige aan eisen zit aan de andere kant van de kabel.

Maar een Shield kan ook prima voldoen natuurlijk, zoals veel andere alternatieven ook.

Testing, one, two ...

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:41
hardware-lover schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:00:
[...]

Daar is niet werkelijk veel voor nodig hoor, mits je aan de minimale eisen voldoet om het geactiveerd te krijgen.

- minimaal een 7e generatie Intel core CPU
- HDMI 2.0a/b poort
- Windows 10

Het overige aan eisen zit aan de andere kant van de kabel.

Maar een Shield kan ook prima voldoen natuurlijk, zoals veel andere alternatieven ook.
Zou in theorie inderdaad allemaal moeten werken maar uiteindelijk was ik meer aan het k*tten met de HTPC om het goed aan de gang te krijgen zonder overbelicht/wit beeld in Kodi, zonder stotterend beeld, met HDR die niet steeds automagisch uitgaat enz enz.
HTPC is overigens een i3 4170 met een GTX 1050 Ti D5 4G wat goed zou moeten werken maar heb het uiteindelijk opgegeven omdat ik liever iets aan het kijken was dan proberen om iets fatsoenlijk te kunnen kijken.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@ninjazx9r98, Kodi (V18) voor Windows heeft nog geen HDR ondersteuning, indien men geen gebruik maakt van een externe player. Ze hebben nu een HDR testversie voor build V19, maar deze is enkel geschikt voor nVidia en AMD grafische hardware.

Het is beslist niet allemaal al koek en ei, dat ben ik met je eens. Maar 4k/HDR ondersteuning voor, bijvoorbeeld Netflix en Disney+, gaat probleemloos met Edge als browser.

Testing, one, two ...

• Scrambler
hardware-lover schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:36:
@Scrambler, De adapter is van het juiste (active) type, de displayport van je moederbord zou echter een 1.2 versie kunnen zijn. Mocht je twijfelen over een losse videokaart, deze lowprofile uitvoering heeft HDMI 2.0b en DP1.4; pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

Ik vind het overigens wel wat vreemd dat jij toch die hogere refreshrates kunt kiezen bij een 4k resolutie, dat kan "normaal" gesproken niet bij een HDMI 1.4 versie.
De adapter is op dit moment weggegooid geld. De 4K werkt zoals het hoort, maar HDR is compleet uitgeschakeld in de menu en krijg de framerate niet hoger als 30Hz. Er zit ook een rare vertraging in het geluid, daar had ik geen last van met de HDMI poort maar met de adapter wel en het is ook best hinderlijk. Al met al, het is leuk bedacht maar het werkt voor geen meter.

Denk dat de hogere framerates een bug was (of zoiets). Ik had hem wel opnieuw opgestart maar de 59Hz bleef staan. De volgende dag was het weer 29Hz zoals het hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door Scrambler op 11-11-2019 21:41 ]

Pagina: 1