Ik heb een vraagje ivm bijkomende kosten bij een schenking. Een nonkel (peter) van mij wilt me een geldsom schenken van 50000 eur voor de aankoop van ons eerste huis. Mijn nonkel is 58 jaar en heeft geen kinderen. Wat rondkijken oo het net vertelt ons dat wij mogelijks nog successierechten moeten betalen binnen een aantal jaren, afhankelijk van of de nonkel al dan niet overlijdt en of we de schenking registreerde:
- niets registeren, vandaag geen kosten. Als mijn nonkel binnen de 4j overlijdt 20000 eur registratiekosten
- registreren, kost ongeveer 3200 eur. Bij overlijden moet er dan niets meer betaald worden
- schenkingsrechtenverzekering. Kost ongeveer 650 eur.
Optie registreren lijkt me sowieso de minst gunstige. Of vergeet ik iets? Wat zouden jullie overwegen? Uiteraard gaan we er van uit dat er niets gebeurt, hij is vandaag perfect gezond maar gezien we ook zouden starten met verbouwingen ed maak ik me zorgen over de mogelijke bijkomende kosten
- niets registeren, vandaag geen kosten. Als mijn nonkel binnen de 4j overlijdt 20000 eur registratiekosten
- registreren, kost ongeveer 3200 eur. Bij overlijden moet er dan niets meer betaald worden
- schenkingsrechtenverzekering. Kost ongeveer 650 eur.
Optie registreren lijkt me sowieso de minst gunstige. Of vergeet ik iets? Wat zouden jullie overwegen? Uiteraard gaan we er van uit dat er niets gebeurt, hij is vandaag perfect gezond maar gezien we ook zouden starten met verbouwingen ed maak ik me zorgen over de mogelijke bijkomende kosten