Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ethernet en elektriciteitskabels via schouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Droned
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-01 12:18
Hallo,

Wij zijn bezig met in alle kamers ethernet te voorzien en elektriciteit op de zolder.
De kabels zou ik via de schouw vanop de zolder tot in de kelder willen leggen.
In de schouw zit er een geribbelde PVC buis van onze condensatieketel. Zie foto.

Is het een probleem als ik hier mijn kabels naast leg die ook in een geribbelde PE buis zit?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Alle reacties

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 24-01 16:48
Ik zou in iedergeval geen geribbelde buis nemen, maar gladde buis. Die kan je nog een beetje sturen opdat deze niet tegen de afvoer aanligt. Geribbelde buis komt zeker tegen de CV afvoer te liggen en dat zou ik toch wel willen voorkomen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 24-01 21:19
Let wel op met beugelen. Niet 8 meter kabel aan een spijkertje laten hangen zeg maar.

Verder niet zo'n probleem. Dat condenswater is zo warm niet en ook niet zo veel.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 06-11-2019 00:20 (33%)

• Droned
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 00:20:
Let wel op met beugelen. Niet 8 meter kabel aan een spijkertje laten hangen zeg maar.

Verder niet zo'n probleem. Dat condenswater is zo warm niet en ook niet zo veel.
Wat bedoel je met beugelen? De kabels hangen nu los in de schouw, deze worden op het verdiep verankerd dus kunnen niet wegzakken. Heb je enig idee hoe warm zulke concentrische buizen worden?

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
niet heel warm, als het tenminste een hr of beter ketel is. blijkt ook wel uit de condens in de buis.
niettemin is de suggestie om de kabel in een buis te leggen wel goed. als het enigzins mogelijk is zou ik voor een gladde dikwandige buis kiezen,, zoiets als een 32 of 40 mm pvc afvoer. dan is er ook nog ruimte om later kabels toe te voegen. als je geribbelde buis gebruikt trek er dan ook meteen een geleide draad bij.

• jurri@n
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-01 09:22
Let vooral op de temperatuur op dagen dat de ketel volop stookt (bv. winterdag met sneeuw). Ik heb al eens een situatie meegemaakt waar leidingen langs het rookkanaal gelegd waren (al was dat van een haard) en daar waren alle kabels en leidingen weggesmolten (elektra, netwerk, tv, alarm, enz.). Dat werd een klusje waarbij alles uitgehakt en vernieuwd moest worden.

• kabeltjekabel
@jurri@n Rookkanaal van een haard gaat ver over de 100 graden... daarom hebben die dingen ook een fluitekruid rendement (en geen condensafvoer... alles gaat in gasvorm de pijp uit).

Bij een HR ketel is dat condens dezelfde temperatuur als het retourwater. Heb je een antiek huis met onderbemeten verwarming en stook je 's winters op 90/70; dan is die condens 70 graden. Heb je een ietwat normaler huis waar je met 60/40 af kunt... dan is die condens 40 graden. Dat is dan 40 graden waar het de ketel verlaat.

Het afvoer kanaal van een HR ketel is idem dito koel.
Droned schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:04:
[...]

Wat bedoel je met beugelen? De kabels hangen nu los in de schouw, deze worden op het verdiep verankerd dus kunnen niet wegzakken. Heb je enig idee hoe warm zulke concentrische buizen worden?
Niet hele eindes kabel los laten bungelen.

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-01 16:59
Ethernet en elektriciteit zou ik gescheiden doen, iets met mogelijke storing in je ethernet. Dus 2 buizen naar beneden laten gaan.
Lukt het om fatsoenlijke lengtes in 1 keer in de schouw te krijgen? Dan kun je 1,5 a 2 m niet flexibele buis in de schouw, koppelstukje (+ pvc lijm als je van boven naar beneden werkt) en dan volgende stuk.
Gaat dat een onmogelijke opgave worden dan zit je aan flexibele buis vast. Dan zeker een trekdraad erin houden. Flexibele buis heeft geen voorkeur omdat het lastig tot zeer vervelend kabels trekken is...

• kabeltjekabel
Kabel door buis is altijd vervelend...

Kabel mag ook zonder buis.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:12
Als je van die dikke buis om vb in de tuin in te graven gebruikt, doorgaans rood ribbelbuis met binnenin een relatief gladde zwarte afwerking, minimale diameter 4cm, daar krijg je toch zonder moeite 3 XVB kabels door voor je electriciteit. Een tweede voor een paar netwerkkabels, en klaar.
Zoiets dus: https://www.irritech.nl/k...rb-7DfiEu6f8aAqz-EALw_wcB

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hajee999
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22-01 19:57
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:01:
Kabel door buis is altijd vervelend...

Kabel mag ook zonder buis.
dat mag, maar dat is prutswerk. Voor elektra mag het overigens niet....

• Droned
hajee999 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:11:
[...]

Inderdaad en stel dat er ooit een kabel stuk gaat dan kan je geen nieuwe meer trekken.
Akkoord dat kabels trekken vervelend is maar niet onmogelijk.

• Droned
naftebakje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:10:
Als je van die dikke buis om vb in de tuin in te graven gebruikt, doorgaans rood ribbelbuis met binnenin een relatief gladde zwarte afwerking, minimale diameter 4cm, daar krijg je toch zonder moeite 3 XVB kabels door voor je electriciteit. Een tweede voor een paar netwerkkabels, en klaar.
Zoiets dus: https://www.irritech.nl/k...rb-7DfiEu6f8aAqz-EALw_wcB
Ik heb ook gedacht aan dit soort buis maar dan kom ik boven op de zolder en moet ik gaan verdelen naar de verschillende kamers. Stel dat er ooit een kabel defect is in één van de kamers kan ik geen nieuwe meer trekken. Als ik per kamer een afzonderlijke buis gebruik die helemaal tot in de kamer loopt dan kan ik op elk moment een nieuwe kabel trekken.

• naftebakje
Droned schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:16:
[...]Ik heb ook gedacht aan dit soort buis maar dan kom ik boven op de zolder en moet ik gaan verdelen naar de verschillende kamers. Stel dat er ooit een kabel defect is in één van de kamers kan ik geen nieuwe meer trekken. Als ik per kamer een afzonderlijke buis gebruik die helemaal tot in de kamer loopt dan kan ik op elk moment een nieuwe kabel trekken.
Als een kabel breekt, en je hebt buis tot in de kamer, dan krijg je je nieuwe kabel vast de laatste bocht niet door. Het lange rechte stuk in de zolder als apart stuk is veel gemakkelijker te doen.
Zorg dat je op een of andere manier nog aan die schouw kan geraken, bijvoorbeeld door een gipsplaat open te zagen (want kans is erg klein dat het nodig is, en een nieuw stuk gipsplaat steken is relatief eenvoudig; een inspectieluik lijkt me overkill hiervoor), of als je kamers niet volledige hoogte gaan de buis laten doorlopen tot boven de kamer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kabeltjekabel
hajee999 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:11:
[...]

Mag wel. Leer het verschil tussen kabel en draad.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 24-01 16:32

OmeJoyo

This is me

kabeltjekabel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ligt wel aan het gebruikte soort kabel overigens.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• kabeltjekabel
OmeJoyo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:28:
[...]

Ligt wel aan het gebruikte soort kabel overigens.
Ja. Uitgaande van normale xmvk / ymvk mag het gewoon zonder buis. Je mag het zelfs instorten tegenwoordig... (helaas).

• hajee999
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22-01 19:57
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:18:
[...]

TS heeft het over inhuis elektra en ethernet.. geen ymvk.. Gebruik van buitenkabel, ook weer prutswerk.
Moraal van het verhaal je doet het goed of het blijft prutswerk...

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

hajee999 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:25:
[...]

TS heeft het over inhuis elektra en ethernet.. geen ymvk.. Gebruik van buitenkabel, ook weer prutswerk.
Zo, stuur eens een bron dat YMVK een buitenkabel is en waarom prutswerk, ben heel benieuwd naar een redenering met feiten.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 23:08

vso

raap voor zijn recht

Purzelbaum schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:40:
Ethernet en elektriciteit zou ik gescheiden doen, iets met mogelijke storing in je ethernet. Dus 2 buizen naar beneden laten gaan.
Neuh geeft geen storing menig keren is dit op GOT voorbij gekomen en storing is niet 1 van de redenen om het te gescheiden te houden.

Voor de rest 1 stuk kabel en diverse 22mm (niet 18mm) rechte stukken is wel beter, geribbeld kan ook maar je doet jezelf een lol om vooraf de kabels via het geribbelde te doen .. bij veranderen kan je de oude kabel ook gebruiken als trekveer.
tja hmm ik zou zeggen goed verhaal nu nog de goeie reden
OmeJoyo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:33:
[...]

Zo, stuur eens een bron dat YMVK een buitenkabel is en waarom prutswerk, ben heel benieuwd naar een redenering met feiten.
nu ben ik geen guru of "expert" maar denk eerder in de trant van:

Wat hij wellicht bedoelt is dat je beter in een buis kan doen ipv een "buitenkabel" dit omdat kabels in principe een levensduur en niet voor niks een variatie in dikte hebben . voor veiligheid wil je wellicht wel vaste kern met 2,5 kwadraat oid gebruiken (zeer stugge kabel) want bij 3600Watt of meer eroverheen jagen is niet bepaald optimaal voor dunne kabels (oorzaak brand) .. en ook al is het een schoorsteen brand is brand.

my 2 cents leg 3x of 4x extra setjes stroom aan (1 set = 3 draden, bruin, blauw en geel/groen) doe bij 2 sets 1 extra kabel van dezelfde dikte (zwart is meestal dunner) dit omdat WarmtePomp/Zonnepannelen of andere meuk soms meer stroom over de lijn willen jagen en dan ben je voorbereid.

Ethernet minimaal 2 kabels "per verdieping" liefst 1 lange lengte van punt A naar B, of je moet er een switch tussen willen zetten. (een gehele kabel van meterkast naar WandContactDoos (WCD) geeft de ministe storing ..

Cat5e = goedkoper en net zogoed als cat6a maar de laatste is mits goed afgeknepen wat minder storingsgevoelig en kan 10gbit aan Koop een kabel die shielded is .. (shield is niks anders als iets wat je met de Aarde kabel verbind) hiermee reduceer je storings gevoeligheid ..

Bottom line geef soms wat meer geld uit aan een goeie materialen .. kijk onderander eens in het "nette lan topic" en "nette elektra/meterkast topic" voor meer informatie over elk onderwerp

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

vso schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:53:
[...]

Neuh geeft geen storing menig keren is dit op GOT voorbij gekomen en storing is niet 1 van de redenen om het te gescheiden te houden.

Voor de rest 1 stuk kabel en diverse 22mm (niet 18mm) rechte stukken is wel beter, geribbeld kan ook maar je doet jezelf een lol om vooraf de kabels via het geribbelde te doen .. bij veranderen kan je de oude kabel ook gebruiken als trekveer.

[...]

tja hmm ik zou zeggen goed verhaal nu nog de goeie reden

[...]
nu ben ik geen guru of "expert" maar denk eerder in de trant van:

Wat hij wellicht bedoelt is dat je beter in een buis kan doen ipv een "buitenkabel" dit omdat kabels in principe een levensduur en niet voor niks een variatie in dikte hebben . voor veiligheid wil je wellicht wel vaste kern met 2,5 kwadraat oid gebruiken (zeer stugge kabel) want bij 3600Watt of meer eroverheen jagen is niet bepaald optimaal voor dunne kabels (oorzaak brand) .. en ook al is het een schoorsteen brand is brand.

my 2 cents leg 3x of 4x extra setjes stroom aan (1 set = 3 draden, bruin, blauw en geel/groen) doe bij 2 sets 1 extra kabel van dezelfde dikte (zwart is meestal dunner) dit omdat WarmtePomp/Zonnepannelen of andere meuk soms meer stroom over de lijn willen jagen en dan ben je voorbereid.

Ethernet minimaal 2 kabels "per verdieping" liefst 1 lange lengte van punt A naar B, of je moet er een switch tussen willen zetten. (een gehele kabel van meterkast naar WandContactDoos (WCD) geeft de ministe storing ..

Cat5e = goedkoper en net zogoed als cat6a maar de laatste is mits goed afgeknepen wat minder storingsgevoelig en kan 10gbit aan Koop een kabel die shielded is .. (shield is niks anders als iets wat je met de Aarde kabel verbind) hiermee reduceer je storings gevoeligheid ..

Bottom line geef soms wat meer geld uit aan een goeie materialen .. kijk onderander eens in het "nette lan topic" en "nette elektra/meterkast topic" voor meer informatie over elk onderwerp
Maar dit is ook een fatsoenlijke uitleg en onderbouwd commentaar. Ja er zitten nog wel wat onjuiste aannames in, maar naar de veilige kant toe.

Ik heb zelf wat certificaten op zak en heb diverse systemen ontworpen en onderhouden, heden ten dagen speel ik met een deeltjesversneller en de bijbehorende systemen, operatie, service en onderhoud.

Maar ik hou er gewoon niet van als er ongefundeeerd gewoon maar wat geroepen wordt en had de hoop een zinvolle reactie te krijgen. Die kwam nu uit jouw hoek, bedankt daarvoor :)

Als TS gewoon YMVKmb 3x2.5 erin zou trekken en dit op een degelijk manier een aantal keer kan bevestigen dan is dat prima, het zit niet in het zicht, niemand last van.

De ethernet vind ik wat lastiger, maar feitelijk hetzelfde verhaal, ga voor CAT 6a en bij voorkeur in een buis.

• vso

vso

raap voor zijn recht

OmeJoyo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:04:
[...]

Maar dit is ook een fatsoenlijke uitleg en onderbouwd commentaar. Ja er zitten nog wel wat onjuiste aannames in, maar naar de veilige kant toe.

Ik heb zelf wat certificaten op zak en heb diverse systemen ontworpen en onderhouden, heden ten dagen speel ik met een deeltjesversneller en de bijbehorende systemen, operatie, service en onderhoud.

Maar ik hou er gewoon niet van als er ongefundeeerd gewoon maar wat geroepen wordt en had de hoop een zinvolle reactie te krijgen. Die kwam nu uit jouw hoek, bedankt daarvoor :)

Als TS gewoon YMVKmb 3x2.5 erin zou trekken en dit op een degelijk manier een aantal keer kan bevestigen dan is dat prima, het zit niet in het zicht, niemand last van.

De ethernet vind ik wat lastiger, maar feitelijk hetzelfde verhaal, ga voor CAT 6a en bij voorkeur in een buis.
tja vissen met "kijk daar" is niet erg helpvol .. wat je doet ..

Als je iemand wilt leren vissen ipv de vis geven zal je zelf een voorbeeld moeten worden met tonen hoe het wel kan.. oftewel geef ze het boek / of een voorbeeld waarmee ze verder kunnen.

offtopic:
het zou prettig zijn als je me corrigeert op het feit dat ik geen guru/expert ben (zie post) en dan wel de correcte redenering/informatie geeft zo kan iedereen leren .. daarnaast verwees ik naar topics waar deze informatie wel staat. (hopenlijk)

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:18
In reactie op vso: wat je zegt klopt niet helemaal, of ik begrijp het verkeerd.

Electrabuis is 16 of 19mm. Ethernet en electra (vd-draad) mag niet door dezelfde buis. Heeft te maken met veiligheid, niet met storingen. Kabel (want extra geïsoleerd) zou wel samen met ethernet mogen. Valt echter niet mee om dat in een 16 of 19 mm buis te proppen.

Het is gebruikelijk om voor electra binnenshuis buizen met vd-draad te gebruiken en geen ymvk of xmvk kabel, maar het kan wel. Zowel voor vd-draad (m.u.v. de zwarte schakeldraad: 1,5mm2) als de aders in een kabel is een diameter van 2,5 mm2 standaard. Dus dat maakt niet uit. Meer dan 3600W in een gewone huisinstallatie zal niet vaak voorkomen: zit dicht bij maximum van de groep.

Buis met draad maakt het makkelijker later draden bij te trekken of te vervangen. Maar hoe vaak heb je dat nodig? Buis moet worden vastgezet om de 30-50cm. Bij kabel hoeft dat niet persé.
Bij mij thuis is alles in het woonhuis gedaan met buis met vd-draad. In de schuur alles met ymvk-kabel (opbouw).

Sorry, om toegang te krijgen tot Tweakers Lounge hen ik 100 posts nodig. Dan maar wat minder kritisch zijn op wat ik post....

• vso

vso

raap voor zijn recht

inhico schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:24:
In reactie op vso: wat je zegt klopt niet helemaal, of ik begrijp het verkeerd.

Electrabuis is 16 of 19mm. Ethernet en electra (vd-draad) mag niet door dezelfde buis. Heeft te maken met veiligheid, niet met storingen. Kabel (want extra geïsoleerd) zou wel samen met ethernet mogen. Valt echter niet mee om dat in een 16 of 19 mm buis te proppen.
dan zijn de meningen op GOT verdeeld, maar true ik zou ze ook niet bij elkaar in 1 buis proppen ,,

dubbele utp/ethernet trekt makkelijker door een 19 dan 16mm buis

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

vso schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:13:
[...]
tja vissen met "kijk daar" is niet erg helpvol .. wat je doet ..

Als je iemand wilt leren vissen ipv de vis geven zal je zelf een voorbeeld moeten worden met tonen hoe het wel kan.. oftewel geef ze het boek / of een voorbeeld waarmee ze verder kunnen.

offtopic:
het zou prettig zijn als je me corrigeert op het feit dat ik geen guru/expert ben (zie post) en dan wel de correcte redenering/informatie geeft zo kan iedereen leren .. daarnaast verwees ik naar topics waar deze informatie wel staat. (hopenlijk)
Daar heb je gelijk in, sorry, maar ik denk dat de topics waar je naar verwees als een prima hulp zijn, daarnaast had ik natuurlijk wel aangegeven waar de TS wel veilig mee zou zitten.

Je haalt de kabeldikte aan en met die 2,5 zit je goed, want dat is gewoon wat er is voorgeschreven voor normaal gebruik in een woonhuis bij 16A groepen en daar kan probleemloos de ongeveer 3800 watt overheen die we tegenwoordig hebben met een voltage van rond de 235 volt.

Echter zal bedrading of YMVK kabel in de juiste kleuren altijd wel 2,5 zijn tenzij je specifiek naar rare dingen gaat zoeken. Overigens kan het natuurlijk net zo goed 3 fase zijn voor de zonnenpanelen en/of een warmtepomp en dan heb je 5x 2.5 nodig.

• kabeltjekabel
[...]

Geen prutswerk maar onzin van jouw kant.
Hele huizen hangen (qua elektrische installatie) met YMVK aan elkaar, rechtstreeks vanaf de bouw en daar is niks mis mee.Het woord "buitenkabel" komt uit het zelfverzonnen woordenboek van de bouwmarkt.

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:18
dan zijn de meningen op GOT verdeeld, maar true ik zou ze ook niet bij elkaar in 1 buis proppen.
Het gaat mij niet zozeer om meningen, maar om voorschriften.

Beetje het probleem op het forum hier: er worden vooral meningen geventileerd. En ongetwijfeld goedbedoelde, maar vaak ondeskundige adviezen, Prima als je daar naar opzoek bent.
Als het gaat om feitelijke informatie om een klus goed uit te voeren (bij werken aan electra wel zo verstandig) is het verstandiger naar een gespecialiseerd forum te gaan. Bijvoorbeeld het forum van klusidee.nl.
En dat zou dan ook mijn advies aan TS zijn.

Sorry, om toegang te krijgen tot Tweakers Lounge hen ik 100 posts nodig. Dan maar wat minder kritisch zijn op wat ik post....

• naftebakje
inhico schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:24:
... Zowel voor vd-draad (m.u.v. de zwarte schakeldraad: 1,5mm2) als de aders in een kabel is een diameter van 2,5 mm2 standaard. ...
Euh, misschien is het bij jullie in Nederland anders, maar in België is een lichtkring volledig 1.5mm² en afgezekerd op 16A, een kring met stopcontacten is 2.5mm³ en op 20A gezekerd. Dus geen reden om enkel schakeldraad 1.5mm² te doen, en rest 2.5mm².

Er bestaan wel gemengde kringen (voor renovaties, en altijd te vermijden), daarbij zeker je af met 16A maar gebruik je overal 2.5mm³, en kan je stopcontacten en lichtpunten door elkaar gebruiken. ==> dan merk je wel dat de 2.5mm² niet zo handig past achter dubbele schakelaars en flink wat stugger is. Af te raden dus.

• kabeltjekabel
naftebakje schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:36:
[...]
Euh, misschien is het bij jullie in Nederland anders, maar in België is een lichtkring volledig 1.5mm² en afgezekerd op 16A, een kring met stopcontacten is 2.5mm³ en op 20A gezekerd. Dus geen reden om enkel schakeldraad 1.5mm² te doen, en rest 2.5mm².

Er bestaan wel gemengde kringen (voor renovaties, en altijd te vermijden), daarbij zeker je af met 16A maar gebruik je overal 2.5mm³, en kan je stopcontacten en lichtpunten door elkaar gebruiken. ==> dan merk je wel dat de 2.5mm² niet zo handig past achter dubbele schakelaars en flink wat stugger is. Af te raden dus.
Ja, dat is BE.. Hier gaat alles gemengd met 2,5 en 16A.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True