BIOS boot duurt ongeveer 5 a 10 minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-08 16:54
Sinds Maandag heb ik een probleem met mijn pc. Als ik hem wil opstarten dan kost mij dit ongeveer 5 a 10 min om naar de bios settings te komen en nog eens 5 min om windows te kunnen booten. Ik blijf hier hangen op het scherm dat zegt dat je "Del" moet indrukken om naar de bios te gaan. Dit probleem ontstond nadat ik de pc een kamer verhuisd had en hem 1 keer normaal had opgestart. Tijdens die run deed mijn windows explorer raar en heb ik op restart explorer gedrukt. Dit werkte niet en daardoor kon ik de pc niet uitschakelen. Ik heb hem toen uitgeschakeld via de power button. Een dag later begonnen de problemen.

extra note: Na het lange opstarten van de pc gebeuren er weer andere rare dingen. Zo kan ik prima een game spelen die CPU/GPU intensive is. Maar het opstarten van programma's gaat naar mijn gevoel traag. Ook lukt het mij niet om de pc op een normale wijze af te sluiten en valt soms de verkenner/windows explorer weg.

Is dit hardware? Sofware? Ik ben een beetje ten einde raad. (hieronder bevinden specs en geprobeerde dingen)

Mijn specs:
i5 6600k (altijd op 4.3 ghz gedraaid)
Asus z170 pro gaming
crucial 8gb 2400hz ram (2x)
1070 van gainward
750 watt voeding bronze
4 schijven
  • Kingston A1000 500GB NVME (hier staat windows op)
  • Crucial BX100 256GB SSD (hier staat de Master boot record en grub met ubuntu op [\li]
  • 2x HDD als opslagschijven[\li]
een optische drive

Wat ik al geprobeerd heb:
Een voor een alles eruit halen. Het resultaat was hetzelfde probleem (hierbij had ik 1 ram stick, 0 schijven en geen videokaart. Dus ik vermoed dat het niet aan een van die componenten ligt. De CPU lijkt het mij ook niet omdat ik wel een cpu intesive game kon spelen.

Ram test vanuit windows. Geeft geen error.

CMOS battery eruit gehaald en ook een reset met de 2 reset pinnen uitgevoerd. Dus een reset voor de bios instellingen.

Beste antwoord (via Fenna op 05-11-2019 20:57)

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:13
Fenna schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:44:
@rodie83 @defusion Ja de schijven waren er allemaal uit. inclusief nvme ssd

@Tens ik heb inderdaad een beetje aan alle kabels lopen porren, maar ik zal ze nog eens allemaal langs lopen

@Nibbz ja die del to enter bios zie ik. Daar blijft hij ongeveer 5 a 10 min op hangen. ik zal eens kijken naar de escape.
Heb je nog een DVD/Blu-ray-speler? Anders zou ik die ook eens uitschakelen. Gewoon alles verwijderen, alle HDD's, SSD's, (externe) USB's en mediaspelers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:57
BIOS opnieuw flashen? Maar probeer eerst eens met andere schijf of een nieuwe installatie wel gewoon werkt. Wel even opletten dat je geen netwerkkabel inprikt, straks activeer je Windows op je nieuwe schijf perongeluk geheel automagisch.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heb je ook temperaturen en snelheden gechecked van cpu/mobo/gpu?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je niet door je post heen komt of heel traag dan verwacht ik brakke hardware. Gecombineerd met je problemen in Windows verwachtte ik eerlijk gezegd ergens een verrotte SSD die het nog maar half doet, maar dat heb je al uitgesloten.

Dan blijft danwel je CPU, danwel je mobo, danwel je RAM over. Je CPU werkt nog geef je zelf aan en de problemen die je aangeeft lijken me niet snel RAM gerelateerd. Kapot RAM geeft BSODs en knetterharde freezes, maar niet zo snel traag gedrag. Nou, dan voorzie ik een falend moederbord. Je kan nog proberen een nieuw BIOS te flashen, maar als er hardwarematigs kapot is zal het je niet helpen.

[ Voor 68% gewijzigd door rodie83 op 05-11-2019 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
^^dat, maar gezien de verhuizing: check ook even of alle kabeltjes/connectors nog 100% zitten

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:09

Nibbz

Postmaster General

Zie je een splash screen (waar staat press del to enter setup)? Druk anders daar eens op escape, dan kun je als het goed is, een verbose mode zien van het opstarten (en kun je daar op zien waar hij op hangt)

[ Voor 11% gewijzigd door Nibbz op 05-11-2019 19:39 ]

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn eerste vermoeden zou ook een schijf zijn. Had je de nvme drive er ook uit gehaald met testen of je wel goed in de bios kwam?

Als je verder alles eruit had moet het haast wel iets op het mobo zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door defusion op 05-11-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna
@Crahsystor Zonder schijf is het booten van de bios ook heel traag. Ik vermoed dus niet dat het aan de schijven kan liggen. Ook na meerdere keren Bios achter elkaar booten blijft het probleem zich voort doen.
Bios zat ik misschien ook aan te denken maar om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe dit process in zijn werking gaat. Als dit in houd dat je met een usb een BIOS erop installeert, dan heb ik dat al eens geprobeerd. Ik heb de nieuwste versie van ASUS gedownload op een USB gezet en die via de bios gezegd dat hij deze moest updaten. Dit was dezelfde versie als de huidige versie van de BIOS. Het updaten duurde ook maar 10 seconden wat ik vrij snel vind.

@MrMonkE Snelheden van Cpu en ram heb ik gecheck ja. Die zijn normaal, 3.9 ghz voor de cpu en 2400 voor het ram. De temperaturen zitten rond de 30 graden. Wat ik mij hier nu ook door herinner is dat als ik speccy probeer op te starten is dat ik ook heel lang moet wachten totdat hij de systeemgegevens heeft verzameld. Heeft het dan te maken met het mobo die niet goed kan detecteren wat erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Je bios batterij is ook niet leeg?
Ik las dat je hem eruit hebt gehad maar is hij nog vol?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna

@Tens ik heb inderdaad een beetje aan alle kabels lopen porren, maar ik zal ze nog eens allemaal langs lopen

@Nibbz ja die del to enter bios zie ik. Daar blijft hij ongeveer 5 a 10 min op hangen. ik zal eens kijken naar de escape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna
@MrMonkE Ik heb geen methode om te checken of die cmos leeg is of niet.

@Tens Ik bedenk me net dat ik hem de eerste keer dus wel goed kon opstarten zonder problemen. Dan zou je denken dat daar geen probleem zit.

[ Voor 49% gewijzigd door Fenna op 05-11-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Fenna schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:46:
@MrMonkE Ik heb geen methode om te checken of die cmos leeg is of niet.
Mja in je andere reactie lees ik dingen die het sowieso een onwaarschijnlijk scenario maken.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:13
Fenna schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:44:

Heb je nog een DVD/Blu-ray-speler? Anders zou ik die ook eens uitschakelen. Gewoon alles verwijderen, alle HDD's, SSD's, (externe) USB's en mediaspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna
@NotSoSteady Ik heb compleet alle sata verbinden en NVME verbindingen verbroken. Ik bedenk mij wel dat ik de power kabels er nog in zitten. Maar dat zou niet uit moeten maken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna
Ik heb na een aantal keer opstarten heel vaak gezien dat windows verkenner crasht. Denk dat dit een gevolg is van een ander probleem, maar misschien zegt dit nog wel iets.

@Nibbz De escape knop heeft niks uitgehaald

Edit:
Hier blijft speccy op zitten:
Speccy

[ Voor 31% gewijzigd door Fenna op 05-11-2019 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fenna
De oorzaak is gevonden. Het eerste probleem is, is dat ik dom ben. Ik heb gezegd dat ik alles los heb gehaald, maar dat had ik dus niet. Het probleem zit hem in de usb poorten aan de voorkant. Die usb poorten zitten verbonden met de USB3.0 connector op het moederboard. Toen ik deze er ook uit gehaald had, was het probleem direct opgelost. Opnieuw de kabel verbonden, gaf opnieuw hetzelfde probleem. Ergens gaat het dus mis bij de USB3.0 connector op het moederboard. Ik ga eens kijken of het de connector is of de kabel of iets anders. In ieder geval, wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor het troubleshooten!

Edit: Ik ben een stapje verder gekomen. Het blijkt een SD kaartje te zijn dat niet goed verbonden zat:
Via het front panel, verbonden met de USB3.0 connector op het mobo, zat een hele kleine SD kaart. Ik denk dat deze SD kaart niet correct gelezen werd. Normaal zou er namelijk een blauw lampje branden als hij iets in de front panel leest. Dit deed hij afgelopen keren niet. Ik heb tijdens het booten ook gezien dat ik een POST led van "Boot device" had. Ik heb dit SD kaartje ook compleet over het hoofd gezien omdat hij zo klein is. Nu ik hem opnieuw in de pc stop blijkt het SD kaartje wel weer gewoon te werken en leesbaar te zijn. Ook tijdens het booten lijkt alles te werken met de SD kaart ingeplugd.

Conclusie voor iemand ook met een booting probleem: Mijn oplossing was het verwijderen van alle verbonden mediadragers.

edit: even wat zinnen netter opgegeschreven

[ Voor 55% gewijzigd door Fenna op 06-11-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Fenna schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:41:
De oorzaak is gevonden. Het eerste probleem is, is dat ik dom ben.
Open deur ;)

Gefeliciteerd in elk geval.
Uit nieuwsgierigheid, zaten er devices in de USB poorten of niets?

Ook wel eens iets gehad waarbij USB stick mijn hele visual studio bevroor tijdens het debuggen.
Duurde even voor ik doorhad dat het door de usb stick kwam. USB stick eruit.. draaien, weer erin.. 'pause'.
-waarom weet ik niet- Some funky problems sometimes.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenna
Ik had alleen het toetsenbord en muis via usb verbonden. Verder had ik geen opslagmedia via de usb poorten zelf verbonden. Wel, zoals ik vermeld heb, zat er een SD kaartje in de front panel. Deze wordt via de USB3.0 connector op het moederboard verbonden.

Ik had niet alleen problemen met visual studio code, maar elk programma dat wilde starten. De windows verkenner was wel het ergste die crashte zodra je een folder wilde openen.
Pagina: 1