Sinds Maandag heb ik een probleem met mijn pc. Als ik hem wil opstarten dan kost mij dit ongeveer 5 a 10 min om naar de bios settings te komen en nog eens 5 min om windows te kunnen booten. Ik blijf hier hangen op het scherm dat zegt dat je "Del" moet indrukken om naar de bios te gaan. Dit probleem ontstond nadat ik de pc een kamer verhuisd had en hem 1 keer normaal had opgestart. Tijdens die run deed mijn windows explorer raar en heb ik op restart explorer gedrukt. Dit werkte niet en daardoor kon ik de pc niet uitschakelen. Ik heb hem toen uitgeschakeld via de power button. Een dag later begonnen de problemen.
extra note: Na het lange opstarten van de pc gebeuren er weer andere rare dingen. Zo kan ik prima een game spelen die CPU/GPU intensive is. Maar het opstarten van programma's gaat naar mijn gevoel traag. Ook lukt het mij niet om de pc op een normale wijze af te sluiten en valt soms de verkenner/windows explorer weg.
Is dit hardware? Sofware? Ik ben een beetje ten einde raad. (hieronder bevinden specs en geprobeerde dingen)
Mijn specs:
i5 6600k (altijd op 4.3 ghz gedraaid)
Asus z170 pro gaming
crucial 8gb 2400hz ram (2x)
1070 van gainward
750 watt voeding bronze
4 schijven
Wat ik al geprobeerd heb:
Een voor een alles eruit halen. Het resultaat was hetzelfde probleem (hierbij had ik 1 ram stick, 0 schijven en geen videokaart. Dus ik vermoed dat het niet aan een van die componenten ligt. De CPU lijkt het mij ook niet omdat ik wel een cpu intesive game kon spelen.
Ram test vanuit windows. Geeft geen error.
CMOS battery eruit gehaald en ook een reset met de 2 reset pinnen uitgevoerd. Dus een reset voor de bios instellingen.
extra note: Na het lange opstarten van de pc gebeuren er weer andere rare dingen. Zo kan ik prima een game spelen die CPU/GPU intensive is. Maar het opstarten van programma's gaat naar mijn gevoel traag. Ook lukt het mij niet om de pc op een normale wijze af te sluiten en valt soms de verkenner/windows explorer weg.
Is dit hardware? Sofware? Ik ben een beetje ten einde raad. (hieronder bevinden specs en geprobeerde dingen)
Mijn specs:
i5 6600k (altijd op 4.3 ghz gedraaid)
Asus z170 pro gaming
crucial 8gb 2400hz ram (2x)
1070 van gainward
750 watt voeding bronze
4 schijven
- Kingston A1000 500GB NVME (hier staat windows op)
- Crucial BX100 256GB SSD (hier staat de Master boot record en grub met ubuntu op [\li]
- 2x HDD als opslagschijven[\li]
Wat ik al geprobeerd heb:
Een voor een alles eruit halen. Het resultaat was hetzelfde probleem (hierbij had ik 1 ram stick, 0 schijven en geen videokaart. Dus ik vermoed dat het niet aan een van die componenten ligt. De CPU lijkt het mij ook niet omdat ik wel een cpu intesive game kon spelen.
Ram test vanuit windows. Geeft geen error.
CMOS battery eruit gehaald en ook een reset met de 2 reset pinnen uitgevoerd. Dus een reset voor de bios instellingen.