Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Benieuwd of anderen dit probleem ook ervaren.

Bij belasting van de GPU (zware games, renders, stresstests) begint de kaart te jammeren. Iets wat blijkbaar bekend staat als 'coilwhine'. Het kan blijkbaar geen kwaad en de prestaties lijden er ook niet onder, maar het is een naar geluid en ik wil er van af.

Er is 1 review hier die hetzelfde probleem aankaart. Deze persoon heeft de kaart ingeruild voor de RTX 2080 Super van Gigabyte.

Herkent iemand dit probleem, heeft iemand eventueel een oplossing of suggestie?

Info:

Systeem: Windows 10
Moederbord: X299 Tomahawk AC
Processor: Intel Core i7-7800X 3.5Ghz

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2019 17:42 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:49
Welke voeding gebruik je en hoe oud is die voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Coilwhine moet je soms geluk mee hebben, de ene kaart heeft er meer last van dan de andere.

Je kan bij wijze van 5 van kaarten kopen van het zelfde merk/type, en dat ze alle 5 verschillen qua coilwhine.
Dus, als je besluit om de kaart om te wisselen voor een ander (ander merk bijvoorbeeld) heb je net zo goed kans dat die ook whine heeft, misschien een graadje erger, of geluk en dat er amper wat te horen is.

Soms helpt de framerate cappen (ikzelf heb bijvoorbeeld geen hoge refreshrate scherm, ik cap de framerate dan, en heb totaal geen coilwhine). Geen idee of je een scherm gebruikt met een hoge refreshrate, maar bijvoorbeeld 200 fps op een 144hz scherm heeft ook geen nut, of 200 fps op een 75hz scherm om maar wat te noemen.

Coilwhine is gewoon 'een dingetje' bij vooral high end videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GabberPiet schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:52:
Welke voeding gebruik je en hoe oud is die voeding?
De PC is relatief nieuw (in februari samengesteld), maar de voeding is een 500W Cooler Master voeding.
Is dat te weinig denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan bij wijze van 5 van kaarten kopen van het zelfde merk/type, en dat ze alle 5 verschillen qua coilwhine.
Dus, als je besluit om de kaart om te wisselen voor een ander (ander merk bijvoorbeeld) heb je net zo goed kans dat die ook whine heeft, misschien een graadje erger, of geluk en dat er amper wat te horen is.

Coilwhine is gewoon 'een dingetje' bij vooral high end videokaarten.
Daar ben ik ook een beetje bang voor..
Soms helpt de framerate cappen (ikzelf heb bijvoorbeeld geen hoge refreshrate scherm, ik cap de framerate dan, en heb totaal geen coilwhine). Geen idee of je een scherm gebruikt met een hoge refreshrate, maar bijvoorbeeld 200 fps op een 144hz scherm heeft ook geen nut, of 200 fps op een 75hz scherm om maar wat te noemen.
Ik ga dat eens proberen en rapporteer of dat effect heeft. Ik heb geen hoge refreshrate (75hz geloof ik).
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:49
Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:25:
[...]

De PC is relatief nieuw (in februari samengesteld), maar de voeding is een 500W Cooler Master voeding.
Dat zou voldoende moeten zijn, maar je kunt het even dubbel checken met een calculator bijv. https://www.bequiet.com/en/psucalculator of https://seasonic.com/wattage-calculator#

Als je gewoon pech hebt met je GPU, dat kan zoals Nemessizz al zegt, dan zit er niks anders op dan een betere headset kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:25:
[...]

Welke 500W Coolermaster voeding heb je?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke 500W Coolermaster voeding heb je?
Het is de MWE 500 van Cooler Master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de frame rate gecapped op 72 en het heeft helaas geen effect op de coil whine. Als ik een game op de allerhoogste resolutie draai maakt hij het meeste lawaai en hoor je verschillende frequenties (het is echt heel raar) als je de camera beweegt of inzoomed op details. Als ik de settings lager zet kan ik de whine bijna helemaal wegkrijgen, maar ja.

Misschien moet ik niet whinen 8)7 maar zoveel lawaai is echt niet chill. Zou het misschien echt kunnen zijn dat mijn voeding (500W) niet genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@Verwijderd , lees deze post van mij even door:

Blaat in "MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio Coilwhine."

Welke van de twee soorten coil whine hebben we het over?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:23:
[...]

Het is de MWE 500 van Cooler Master
White V2 of welke exact ?

of deze ? pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 500

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 06-11-2019 10:34 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hierop aansluitend, de reden dat hiernaar gevraagd wordt is omdat een voeding met een relatief hoge ripple de EMF in de VRM MOSFETS kan verhogen, met meer coil whine tot gevolg.

Met een voeding die weinig ripple afgeeft zal je kaart minder geluid maken, maar weg zal het nooit gaan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook heeft TS een CPU met 140w TDP die op hoge belasting icm MB aardig Watt verbruikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hackus schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:37:
Ook heeft TS een CPU met 140w TDP die op hoge belasting icm MB aardig Watt verbruikt.
En relatief hoge belasting op een rail betekent meer ripple correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blaat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:39:
[...]

En relatief hoge belasting op een rail betekent meer ripple correct?
Yep, als de kabels en 'ingewanden' niet van beste kwaliteit zijn. TS praat ook over ' Bij belasting van de GPU (zware games, renders, stresstests) begint de kaart te jammeren. Iets wat blijkbaar bekend staat als 'coilwhine'.' Dan wordt het systeem vol aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Blaat
Blaat schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:30:
@Verwijderd , lees deze post van mij even door:

Blaat in "MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio Coilwhine."

Welke van de twee soorten coil whine hebben we het over?
Lastig te zeggen, ik zou het niet als piepen OF blazen omschrijven :P.
https://drive.google.com/...tFr1PIHB-G2Tteu8oc-m9Z5q5 < - dit geluid maakt hij (sorry voor het begin, er komt iets voorbij rijden buiten)

Sowieso leerzaam, thanks voor de link.

@Hackus
White V2 of welke exact ?
Dit is em:
https://www.coolermaster....plies/mwe-series/mwe-500/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:22:
@Blaat

[...]

Lastig te zeggen, ik zou het niet als piepen OF blazen omschrijven :P.
https://drive.google.com/...tFr1PIHB-G2Tteu8oc-m9Z5q5 < - dit geluid maakt hij (sorry voor het begin, er komt iets voorbij rijden buiten)

Sowieso leerzaam, thanks voor de link.

@Hackus

[...]

Dit is em:
https://www.coolermaster....plies/mwe-series/mwe-500/
Die is net aangeschaft ?
Is niet geschikt voor deze opstelling. bij zware belasting zit alles op één 12V Rail en is 500w al krap.
Intel Form Factor ATX 12V V2.31 is ook niet geschikt voor nieuwe gear.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 06-11-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is net aangeschaft ?
Is niet geschikt voor deze opstelling. bij zware belasting zit alles op één 12V Rail en is 500w al krap.
Goed om te weten. Kun je er één aanraden? Sowieso voor 700W gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:27:
[...]

Goed om te weten. Kun je er één aanraden? Sowieso voor 700W gaan?
Voor deze gear moet je een goede voeding gebruiken. 650W

Wat is je budget daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is je budget daarvoor ?
200 euro max denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Daar kan je een hele goede voeding voor kopen.

pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

Met deze kan je niet fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Cooler Master V650 Gold
Ook prima, ook de voeding die boven aangegeven wordt.

Duurder en beter kan altijd (zelf in gebruik) pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:46:
pricewatch: Cooler Master V650 Gold
Ook prima, ook de voeding die boven aangegeven wordt.

Duurder en beter kan altijd (zelf in gebruik) pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
Onderstaand is iets duurder, maar misschien een goede investering? Schijnt erg stil te zijn en dat vind ik wel fijn :*) Maar misschien een beetje overkill?

https://tweakers.net/pric...850-(2019)/specificaties/

Sowieso bedankt iedereen voor het meedenken. Super leerzaam dit allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:04:
[...]

Onderstaand is iets duurder, maar misschien een goede investering? Schijnt erg stil te zijn en dat vind ik wel fijn :*) Maar misschien een beetje overkill?

https://tweakers.net/pric...850-(2019)/specificaties/

Sowieso bedankt iedereen voor het meedenken. Super leerzaam dit allemaal _/-\o_
De voeding die ik aangeef is van betere kwaliteit. 850w zegt niet dat het heel goed is.RM serie zit strak onder RM x , maar het is beter dan wat je nu hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:06:
[...]

De voeding die ik aangeef is van betere kwaliteit. 850w zegt niet dat het heel goed is.RM serie zit strak onder RM x , maar het is beter dan wat je nu hebt ;)
Thanks voor de tip! Ben geneigd om jouw suggestie aan te nemen, maar puur uit interesse:
https://tweakers.net/pric...018)-zwart/specificaties/

Welke is beter in jouw optiek?

Ga er vandaag 1 bestellen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:17:
[...]

Thanks voor de tip! Ben geneigd om jouw suggestie aan te nemen, maar puur uit interesse:
https://tweakers.net/pric...018)-zwart/specificaties/

Welke is beter in jouw optiek?

Ga er vandaag 1 bestellen denk ik.
v RM zou ik voor de RM750X(2018) gaan. verder blijft het je eigen keuze natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
v RM zou ik voor de RM750X(2018) gaan. verder blijft het je eigen keuze natuurlijk
Beetje late update maaarr
nieuwe voeding met meer watt geinstalleerd en er is zeker minder coil whine. Het is nog wel aanwezig maar het klinkt een stuk minder zorgelijk.

Bedankt voor de hulp en tips allen! _/-\o_
Pagina: 1