Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:05

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Topicstarter
Mijn vraag.

Ik heb mijn oude systeem weer in ere hersteld als pc nadat het meer dan 2 jaar als NAS (Freenas) dienst heeft gedaan. Nu loop ik tegen het volgende aan:

Mijn oude Iiyama monitor geeft alleen beeld als een VGA kabel is aangesloten. Bij HDMI en DVI krijgt hij geen signaal en geeft hij dus geen beeld. Ik heb van alles geprobeerd (zie hieronder) maar ik loop nu vast.
De Iiyama doet het wel als ik hem via hdmi aansluit op mijn main pc (Ryzen 1700x)
Een oude VGA monitor die ik heb aangesoten werkt ook (hierover later meer).

Relevante software en hardware die ik gebruik.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z77MX-D3H€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Wit Window€ 119,-€ 119,-
1MonitorenIiyama G-Master GE2488HS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury blu HX316C10F/8€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internKingston HyperX Fury white HX316C10FW/8€ 35,96€ 35,96
1VoedingenFractal Design Tesla R2 Wit 650W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,95

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Stappen die ik daarna heb ondernomen:
  • Ik heb Ubuntu geeïnstalleerd en daarop beide monitoren aangesloten (Iiyama via HDMI en de VGA monitor via VGA). Het rare is dat Ubuntu beide monitoren herkent in de instellingen maar alleen de VGA monitor geeft beeld.
  • Een andere HDMI kabel geprobeerd (ik heb geen 2e geschikte DVI kabel).
  • Ik heb in de instellingen van de Iiyama zowel op auto detectie als DVI en HDMI geselecteerd.
  • Ik heb in de BIOS de "init display first" instelling op zowel 'auto' als ook op IGPX uitgeprobeert.
  • Ik heb in de BIOS 'internal graphics' instelling op auto en IGPX uitgetest.
  • Omdat ik in de bios verder geen instelmogelijkheden zag heb ik de cmos batterij eruit gehaald waarbij ik bij de eerstvolgende keer opstarten de melding kreeg dat de BIOS gereset is maar ook dit hielp niet.
  • Ik heb daarna windows 10 geinstalleerd maar ook dat mocht niet baten.
  • En als laatste heb ik de BIOS opnieuw geflasht (van de nieuwste versie naar de nieuwste versie). En weer de BIOS instellingen uitgeprobeert zoals hierboven in de lijst staat beschreven.
Niks heeft geholpen. Waar zou ik nog meer mijn pijlen op kunnen richten? Of heeft iemand direct het verlossende antwoord? :)

To-Do-List:
- Intel stuurprogramma's updaten (Gedaan, onsuccesvol)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook in windows de Intel stuurprogramma's opgehaald?

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:12:
Heb je ook in windows de Intel stuurprogramma's opgehaald?
Dat nog niet. Bedankt voor de tip. Ik zet het op de to-do-list.

Edit:
Ik heb van de gigabyte website alle drivers ed gedownload en geïnstalleerd. En in device manager handmatig alle intel drivers geüpdatet voorzover er nog wat te updaten viel. Maar het heeft niet geholpen

[ Voor 35% gewijzigd door Dwarlorf op 05-11-2019 19:41 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Topicstarter
Voor wat het waard is. Uiteindelijk heb ik een videokaart gekocht om bovenstaand probleem 'op te lossen' maar nu in een nieuwe situatie met een ander moederbord nog steeds hetzelfde probleem.
Ook deze toont geen video output van de igpu. ( bij minimale hardware, namelijk de cpu 1 ramstick en een toetsenbord). Met de videokaart er in krijg ik wel beeld (en kan ik gewoon in de bios komen)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-H77N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama G-Master GE2488HS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury blu HX316C10F/8€ 41,45€ 41,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,52

Ik heb nu het vermoeden, mede na een google zoektocht, dat de iGPU niet in staat is om onboard hdmi en dvi output te genereren, alleen maar vga.

Een biosupdate naar de laaste versie heeft ook niet geholpen. Das wel een tegenvaller want ik wou hem zonder videokaart gebruiken.

Heeft iemand toevallig nog een idee? Of zal ik het maar opgeven? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:31

br00ky

Moderator Harde Waren
De iGPU zelf kan natuurlijk brak zijn. Als je het tot de bodem wilt uitzoeken, kan je natuurlijk uit de V&A een 2500 plukken voor 2 tientjes.

En heb je trouwens een andere monitor over HDMI/dvi geprobeerd? Als ik het goed lees heb je alleen de kabel gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:35:
De iGPU zelf kan natuurlijk brak zijn. Als je het tot de bodem wilt uitzoeken, kan je natuurlijk uit de V&A een 2500 plukken voor 2 tientjes.
Ik zou het wel willen weten maar ik overwoog al om het meest recente model CPU te kopen dat nog op LGA1155 kan. Mss dat ik dat doe want anders geef ik 2 tientjes uit aan een cpu waar ik vervolgens niks meer aan heb. Kan ook zijn dat ik tzt gewoon nieuw AMD spul koop (4700G) voor deze secundaire pc.
br00ky schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:35:

En heb je trouwens een andere monitor over HDMI/dvi geprobeerd? Als ik het goed lees heb je alleen de kabel gewisseld.
Heb ik vergeten te melden maar wel gedaan. Ik heb nog een mini lcd display die normaliter op m'n main pc zit geeft ook geen beeld.

Ik heb inmiddels ubuntu er op gezet, ik zal later even kijken of het met een OS wel beeld geeft via de iGPU.

Edit:
Nee, dat biedt ook geen soelaas. Dus of de iGPU is kaduuk of het de iGPU is inderdaad niet in staat om HDMI/DVI output te genereren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 06-08-2020 13:59 . Reden: Wat veel schrijffouten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Topicstarter
Update voor het geval iemand op dit topic stuit:

Ik heb onlangs een pricewatch: Intel Core i5-3470 Boxed gekocht en ook deze geeft alleen maar beeld op VGA via onboard . Dus ik denk toch dat het aan het moederbord en/of een bios instelling ligt.

Ik ga er iig niet verder mee aan de slag, het is inmiddels m'n 3e pc geworden, ik geloof het wel.

EDIT:

Ook de pricewatch: Gigabyte GA-H77N-WIFI samen met de pricewatch: Intel Core i5-3470 Boxed geeft alleen maar beeld via VGA (in dit geval via een DVI naar VGA verloopstukje)

Hier staan workarounds, ik ga er zelf geen tijd meer insteken (hoop ik):
https://community.intel.c...-can-t-output/td-p/525322

[ Voor 40% gewijzigd door Dwarlorf op 10-08-2020 11:40 ]

Pagina: 1