Mijn vraag.
Ik heb mijn oude systeem weer in ere hersteld als pc nadat het meer dan 2 jaar als NAS (Freenas) dienst heeft gedaan. Nu loop ik tegen het volgende aan:
Mijn oude Iiyama monitor geeft alleen beeld als een VGA kabel is aangesloten. Bij HDMI en DVI krijgt hij geen signaal en geeft hij dus geen beeld. Ik heb van alles geprobeerd (zie hieronder) maar ik loop nu vast.
De Iiyama doet het wel als ik hem via hdmi aansluit op mijn main pc (Ryzen 1700x)
Een oude VGA monitor die ik heb aangesoten werkt ook (hierover later meer).
Relevante software en hardware die ik gebruik.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Stappen die ik daarna heb ondernomen:
To-Do-List:
- Intel stuurprogramma's updaten (Gedaan, onsuccesvol)
Ik heb mijn oude systeem weer in ere hersteld als pc nadat het meer dan 2 jaar als NAS (Freenas) dienst heeft gedaan. Nu loop ik tegen het volgende aan:
Mijn oude Iiyama monitor geeft alleen beeld als een VGA kabel is aangesloten. Bij HDMI en DVI krijgt hij geen signaal en geeft hij dus geen beeld. Ik heb van alles geprobeerd (zie hieronder) maar ik loop nu vast.
De Iiyama doet het wel als ik hem via hdmi aansluit op mijn main pc (Ryzen 1700x)
Een oude VGA monitor die ik heb aangesoten werkt ook (hierover later meer).
Relevante software en hardware die ik gebruik.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5 2500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z77MX-D3H | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Wit Window | € 119,- | € 119,- |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GE2488HS-B1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury blu HX316C10F/8 | € 34,99 | € 34,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury white HX316C10FW/8 | € 35,96 | € 35,96 |
1 | Voedingen | Fractal Design Tesla R2 Wit 650W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 189,95 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Stappen die ik daarna heb ondernomen:
- Ik heb Ubuntu geeïnstalleerd en daarop beide monitoren aangesloten (Iiyama via HDMI en de VGA monitor via VGA). Het rare is dat Ubuntu beide monitoren herkent in de instellingen maar alleen de VGA monitor geeft beeld.
- Een andere HDMI kabel geprobeerd (ik heb geen 2e geschikte DVI kabel).
- Ik heb in de instellingen van de Iiyama zowel op auto detectie als DVI en HDMI geselecteerd.
- Ik heb in de BIOS de "init display first" instelling op zowel 'auto' als ook op IGPX uitgeprobeert.
- Ik heb in de BIOS 'internal graphics' instelling op auto en IGPX uitgetest.
- Omdat ik in de bios verder geen instelmogelijkheden zag heb ik de cmos batterij eruit gehaald waarbij ik bij de eerstvolgende keer opstarten de melding kreeg dat de BIOS gereset is maar ook dit hielp niet.
- Ik heb daarna windows 10 geinstalleerd maar ook dat mocht niet baten.
- En als laatste heb ik de BIOS opnieuw geflasht (van de nieuwste versie naar de nieuwste versie). En weer de BIOS instellingen uitgeprobeert zoals hierboven in de lijst staat beschreven.
To-Do-List:
- Intel stuurprogramma's updaten (Gedaan, onsuccesvol)
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.