Ubuntu webinterface

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093009

Topicstarter
Hallo,

Mijn vraag

ik heb een ubuntu 18.04 en ik zou graag een web interface krijgen. maar niet een voor op lokaal netwerk (mag ook) maar het is voorral om er van buiten huis aan te kunnen. en dat ik een account voor vrienden maak dat die mee mijn minecraft server kunnen runnen.

ik gebruik nu teamviewer maar daar kunnen mijn vrienden niet mee inloggen. ik heb al met ssh met ftp geprobeert maar mijn minecraft terminal kan maar op 1 apparaat draaien en als de mc server stopt kan je deze niet starten met ssh(na opstart springt hij dan terug af). daarom wou ik zoals mijn nas een web interface (mijn nas is te zwak voor een mc server alleen doc en films).

hier moet toch een programma voor bestaan.
alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
Waarschijnlijk met plugins?

Als ik jou was, zou ik eerst een kaderen wat er nu precies de bedoeling is. Want dat is mij nog niet duidelijk uit jouw verhaal. Dan moet je bedenken op welke manieren dit uitgevoerd kan worden. (Webgui of terminal verbinding heb je als 2 ideeën) per oplossing bedenken hoe veilig, stabiel en gebruiksvriendelijk dit is. Maar vooral, kun jij dit zelf (met enige Google search en/of forum hulp) dit opbouwen?

Mensen onderschatten nog wel eens wat erbij komt kijken om bijvoorbeeld een knopje op "een website" te zetten die bijvoorbeeld een Minecraft server reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou even nadenken of wat je nu van plan bent wel slim is. Als je niet weet hoe je een server moet beheren gedurende de levensduur van die server en je gaat hem nu al aan internet hangen, dan krijg je gegarandeerd problemen.

Alles wat je aan internet hangt moet constant gepatcht worden en constant in de gaten gehouden worden voor automatische aanvallen die voor nog niet gepatchte problemen funest zijn. En dan denken mensen vaak 'boeie het is maar mijn spelletjes computer', maar dat maakt veel uit; als iemand jouw server pwnt wordt dat waarschijnlijk een spam server, C2 server, proxy, enz. en dan krijgen andere mensen dus last van jouw niet-onderhouden server.

Zet nooit zomaar wat open naar de buitenwereld, vooral geen NAS of een of ander filesharing of desktop protocol. (en ook vooral geen unencrypted onzin als ftp)

Wat je wel kan doen is een VPN server starten op je server, of puur op SSH draaien, en verder niks open zetten. Als je dan met je webinterface verbinding wil maken maak je eerst een VPN verbinding en daarna kan je op de webinterface inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:53
Ik denk dat je webmin bedoelt, maar dat wil je niet. Sowieso wil je wat je wil sowieso niet. Leer Linux.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 19:48

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Hey Yoni,

Er bestaat hier inderdaad iets voor: https://www.multicraft.org/site/index

Dat gezegd zijnde moet je wel voorzichtig zijn, als je je server volledig opengooit dan gaat er misbruik van gemaakt worden - hoe minder mensen eraan kunnen, hoe beter.

Als je de Minecraft server altijd wilt laten draaien, dan kan je iets zoals Supervisord gebruiken, wat gaat controleren of een programma altijd draait - draait het niet, dan start deze het programma terug op.
Als dit je niet direct iets zegt, dan kan wat Googlen je zeker helpen - al doende leert men.

Een controlepaneel is vaak overkill, als je niet meer wilt dan dat de server altijd online is, dan is Supervisord in principe al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1093009

Topicstarter
bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ken daadwerkelijk iets van linux (ubuntu) want ik studeer netwerkbeheer en weet wat de gevaren zijn. Mijn leraar/klasgenoten kennen hier ook niks van vandaar dat ik deze vraag stel. ik zal zeker en vast wel een VPN opzetten dan maar zover ben ik nog niet. ik wil eerst die web interface lokaal in orde krijgen voor ik deze openbaar zet. Webmin heb ik maar zet ik net openbaar ;-).
Wat ik wil doen is:
1 buiten huis aan mijn ubuntu (Desktop) kunnen (zoals mijn Qnap nas)
2 mijn vrienden moeten files kunnen bewerken en commando's uitvoeren. ze zouden de server moeten kunnen opstarten.

Het liefst is mijn web interface met knoppen (mijn vrienden kennen niks van de terminal) ./run.sh zullen ze juist nog kunnen ;-) maar liesft heb ik ook een terminal omdat ik daar graag mee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 14:24

amx

Ik draai op mijn server Apache Guacamole
https://guacamole.apache.org/

Hou Ubuntu wel op versie 18.04 vanaf 19.x werkt rdp niet

[ Voor 7% gewijzigd door amx op 11-11-2019 16:05 ]

Pagina: 1