Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Chromebook] veel keuze

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dit moment heb ik een laptop (core i7 ultrabook uit 2014) en een tablet (Samsung Tab S2 uit 2016). Beide op zich goede, (destijds) high end apparaten, echter loop ik steeds meer aan tegen het volgende:
- Laptop heeft verminderde accucapaciteit, waardoor ik hem in de praktijk altijd aan de lader moet doen als ik erop ga werken en daarom eigenlijk helemaal niet meer pak
- Samsung tablet krijgt geen updates meer en ik merk ook dat ie langzamer begint te worden. Bovendien wordt ie steeds vaker ingepikt door de kids ;)

Een goede vervanging voor beide lijkt mij een Chromebook met touch screen, zodat ik hem zowel als tablet kan gebruiken (of iig voor Android apps) als de taken ermee doen die ik nu op de laptop doe (99% internet). Echter een paar aspecten zijn mij niet helemaal duidelijk:

1. Performance. Overal wordt geschreven dat Chromebooks niet zoveel power nodig hebben als 'gewone' laptops. Hier kan ik mij wel iets bij voorstellen (alles is webbased, licht OS), echter heb je ook wel eens zware webpagina/applicaties met veel graphics/popups/animaties etc. Daar heb je volgens mij gewoon pure cpu-kracht voor nodig. Is dit inderdaad zo, of kan ook een simpele processor hiermee goed overweg? Wat zijn jullie ervaringen? Mijn budget is ong. 300-350 euro, maar dan wil ik wel vergelijkbare of snellere performance dan mijn huidige laptop en tablet (anders moet het budget omhoog).

2. CPU-architectuur. Er zijn chromebooks met x86-chip en met ARM-chip. Zitten er nog nadelen aan het kiezen van de een boven de ander? (batterijduur, merkbare performance, ondersteuning apps?).

3. Ondersteuning Google Play Store. Is dat bij alle chromebooks aanwezig, of moet je hier specifiek op letten bij de keuze van het model?

4. Zijn er nog andere belangrijke zaken waar je op moet letten bij aanschaf? Ondersteuning voor Linux vind ik nl. ook wel nice to have. En qua support begreep ik dat je kunt nazoeken hoe lang dat nog is (adhv chipset).

En dan de grote vraag, wat is met bovenstaande in ogenschouw genomen een goede Chromebook binnen de prijsklasse 300-350 euro met touch screen? Aangezien het ook mijn laptop moet vervangen wil ik wel richting een 13/14"scherm met full hd resolutie en goede beeldkwaliteit/kijkhoek.

Ik heb nu de Acer Chromebook R 13 op mijn lijstje, maar mogelijk zijn er interessantere keuzes?

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Kun je niet beter je huidige laptop nieuw leven inblazen door een nieuwe accu? Qua performance ga je er wel een stuk op achteruit als je voor een chromebook gaat volgens mij. Zelf ben ik overigens niet bekend met chromebooks, maar er zijn best mooie op de markt. De meeste chromebooks hebben 32GB of 64GB opslag en dat is wel weinig.

Dit is ook een mooie, maar wel bijna 600 euro.

[ Voor 48% gewijzigd door syltheboy op 05-11-2019 16:43 ]

• Palomar
  • Niet online
syltheboy schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:35:
Kun je niet beter je huidige laptop nieuw leven inblazen door een nieuwe accu? Qua performance ga je er wel een stuk op achteruit als je voor een chromebook gaat volgens mij. Zelf ben ik overigens niet bekend met chromebooks, maar er zijn best mooie op de markt. De meeste chromebooks hebben 32GB of 64GB opslag en dat is wel weinig.
De huidige heeft niet een heel mooi scherm (slechte kijkhoek) en het apparaat mag wel iets kleiner. Bovendien spreekt het simplisme van een Chromebook me wel aan.

• syltheboy
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:42:
[...]

De huidige heeft niet een heel mooi scherm (slechte kijkhoek) en het apparaat mag wel iets kleiner. Bovendien spreekt het simplisme van een Chromebook me wel aan.
Oh, op die manier. Het is wel zo dat als je wat meer uitgeeft aan een chomebook, de behuizing een stuk steviger is. Bijvoorbeeld die van HP, waarvan ik de link heb gedeeld. De accu hiervan gaat wel lekker lang mee (14 uur).

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 05-11-2019 16:54 ]

• Palomar
  • Niet online
syltheboy schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:46:
[...]

Oh, op die manier. Het is wel zo dat als je wat meer uitgeeft aan een chomebook, de behuizing een stuk steviger is. Bijvoorbeeld die van HP, waarvan ik de link heb gedeeld.
Heb je idd een punt, ik heb uiteraard ook bij Mediamarkt al wat bekeken en een degelijke behuizing is wel een pré. De chromebook die jij noemt heb ik idd ook in overweging, maar ik zit dan een beetje qua prijs of het niet wat overkill wordt. Het idee van een Chromebook is licht en minimalistisch. In hoeverre is het het dan 'waard' om er toch een vrij fors bedrag aan te besteden?

• matthiasmax
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:24
Wat ik zelf heb gemerkt is dat een Chromebook met een Celeron eigenlijk al voldoende is voor de meeste websites. Als je toch iets zekerder wil zijn zou ik kijken naar een Chromebook met een Pentium of een i3 processor.

Ik heb zelf geen ervaring met Chromebooks met arm processoren, daar kan ik je dan ook helaas niks over vertellen. Maar eigenlijk elke Chromebook heeft een goede accu duur, ook de Intel modellen.

De aanwezigheid van de Play Store verschilt per Chromebook, niet elke Chromebook heeft de optie voor de Play Store. Via deze link kun je bekijken welke modellen de Play Store ondersteunen. (https://sites.google.com/...s-supporting-android-apps) Voor de zekerheid zou ik ook nog even kijken op de site van de fabrikant.

Voor linux geld in principe het zelfde, sommige Chromebooks ondersteunen het, andere niet. Hiervoor kan je denk ik echt het beste even kijken bij de fabrikant zelf.

• syltheboy
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:57:
[...]

Heb je idd een punt, ik heb uiteraard ook bij Mediamarkt al wat bekeken en een degelijke behuizing is wel een pré. De chromebook die jij noemt heb ik idd ook in overweging, maar ik zit dan een beetje qua prijs of het niet wat overkill wordt. Het idee van een Chromebook is licht en minimalistisch. In hoeverre is het het dan 'waard' om er toch een vrij fors bedrag aan te besteden?
Ja, daar heb je gelijk in. Als je hem 99% voor internet gaat gebruiken dan voldoet elke chromebook denk ik wel. Persoonlijk zou ik wel naar bouwkwaliteit / materiaalgebruik kijken.

• Palomar
  • Niet online
Het blijft toch lastig kiezen ;) Ik overweeg ook de Lenovo C330. Die is echter maar 11 inch, al zou ik even in de winkel moeten beoordelen of dat groot genoeg is. Vind het nl. wel handig om hem op vakantie mee te kunnen nemen. Ik had ook een Acer Chromebook 15 op het oog, maar die is daarvoor echt te groot.

Waar ik dan nog mee zit is de supporttermijn. Want de eerst genoemde Acer R13 wordt nog maar korter dan 2 jaar ondersteund door Google (https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=nl). De genoemde Lenovo C330 een jaartje langer. Allebei niet heel lang, aangezien ik dergelijke apparaten meestal langer gebruik dan 3 jaar.

Iemand nog tips/ervaringen met specifieke chromebooks?

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 07-11-2019 10:52 ]

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:54
syltheboy schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:35:

Dit is ook een mooie, maar wel bijna 600 euro.
Qua performance ga je er heel erg op vooruit, een Chromebook is qua alles veel sneller dan welke Windows laptop ook. Ik weet dan ook niet op basis van wat je denkt dat je er op achteruit gaat in performance?

Chrome op ChromeOS draait ook vele malen soepeler dan Chrome op Windows.

• Palomar
  • Niet online
Audiowaste schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:58:
[...]

Qua performance ga je er heel erg op vooruit, een Chromebook is qua alles veel sneller dan welke Windows laptop ook. Ik weet dan ook niet op basis van wat je denkt dat je er op achteruit gaat in performance?

Chrome op ChromeOS draait ook vele malen soepeler dan Chrome op Windows.
Precies, dat is wat ik ook zoek. Mijn tablet wordt wat langzamer en vaak vind ik een muis/toetsenbord toch prettiger werken. Mijn laptop met Windows moet altijd eerst opstarten e.d. (ook al duurt dat met een SSD niet zo lang).

Ik kwam ook nog de Acer Chromebook 514 tegen. Die ziet er qua bouwkwaliteit goed uit, ik denk ook niet te groot en heeft lange support vanuit Google. En de prijs is ook goed.

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-11 17:07
We hebben sinds een paar dagen een Asus flip C434T Intel I5, Ram 8G en 128G opslag. Deze ter vervanging van de Google Pixel. De Asus bevalt zeer goed. Hij is geheel van aluminium gemaakt.. Super snelle opstart, je doet hem open en hij is klaar voor gebruik.

• Palomar
  • Niet online
Heb bij de mediamarkt een aantal chromebooks wat grondiger gebruikt, maar mijn eerste indruk van de <400 euro exemplaren is toch wel dat de budget celeron cpu's ook met chrome os nog steeds als budget celeron cpu's aanvoelen. Als je de browser start vertraagt de muiscursor even en animaties van schermpjes gaan niet echt vloeiend. Toch lees ik overal dat chromebooks altijd supersnel aanvoelen, ondanks lage specs. Ben ik dan te kritisch? Of komt dit door de logge demo-modus waarin ze draaien in de winkel?

• Palomar
  • Niet online
Heb van het weekend nog es wat onderzoek gedaan. Oa. op youtube kanaal Chrome Unboxed een aantal reviews bekeken. Waar ik dan op uitkom qua Chromebooks waar ik denk ik blij van wordt zijn dat:
- HP Chromebook x360
- Asus Chromebook Flip C434 (bedoel jij ook deze, @Simon99 ?)
(de genoemde acer 514 kwam er minder goed uit vanwege de langzame processor en slecht toetsenbord/touchpad).

Redenen zijn oa. snelle core i3/m3 cpu, goede bouwkwaliteit, mooi design, goed toetsenbord/touchpad.
Enige is dat je het dan hebt over een chromebook van 600 euro.

Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik dat bedrag ervoor over heb, of misschien ook wel uit de voeten kan met een goedkoop chromebook van <300 euro. Ik weet alleen wel van mezelf dat ik me ga storen aan een apparaat als het traag werkt, dus dan is het ook zonde om 300 euro aan een goedkope uit te geven, die je vervolgens weinig gebruikt,

Meer mensen deze specifieke afweging moeten maken?

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-11 17:07
Palomar schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:14:

- Asus Chromebook Flip C434 (bedoel jij ook deze, @Simon99 ?)
idd ja, gelijk aangepast

• Palomar
  • Niet online
Nou, ik heb hem ook aangeschaft (core m3 model) :) Iets eerder dan gepland, maar maandag zag ik opeens een goede deal bij Mediamarkt die ik niet kon laten schieten ;)
Maar wel een erg fijn en snel apparaatje zeg :) Ziet er ook erg gelikt uit :9 Alleen tabletfunctie ben ik nog niet over uit of dat handig werkt, maar touchscreen is iig handig.

• Royobodzjo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-11-2024
bevalt deze nog? ik ben ook opzoek naar iets soortgelijks hoeveel ram heb je genomen?

• Palomar
  • Niet online
Royobodzjo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:24:
bevalt deze nog? ik ben ook opzoek naar iets soortgelijks hoeveel ram heb je genomen?
Beetje late reactie van mij.. Deze bevalt zeker nog goed! Heerlijk snel en eigenlijk alles wat ik wil werkt erop. Heb er destijds ook nog een review over geschreven: productreview: Asus Chromebook Flip C434TA-E10013 review door Palomar. Ik heb de core M3 versie met 8GB ram en ik geloof 64GB opslag. Is allemaal ruim toereikend.

Er komt binnenkort een opvolger van de Asus 434 uit (de 436), maar die vind ik persoonlijk veel te duur voor een Chromebook (vind de 434 ook al op het randje). De 436 heeft wel de vingerafdrukscanner die ik nu wel mis.
Pagina: 1