Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-08 13:21
Mijn vraag

Hey tweakers,

Ik heb momenteel 1x een 970 Evo 500gb in mijn systeem,deze zit in het eerste M2 slot,nu wil ik een dezelfde SSD bij plaatsen in het 2de slot ,maar ik vraag me af of dit gewoon werkt,of zit hier een bottleneck aan vast in de zin van mindere prestaties of dergelijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gigabyte aorus ultra gaming z370,8700k,970 Evo, Samsung spinpoint 1tb (deze wil ik uit het systeem wegens ouderdom,blijf hem wel gebruiken tot ik symptomen merk,de SSD is mijn primaire schijf met w10 pro erop,de spinpoint is op sata aangesloten,de andere SSD wil ik in het 2de M2 slot steken,hier staat idd iets van s600 sata bij,moest ik sata sloten kwijtspelen vind ik dat niet erg,ik heb maar 1 gpu en sli zal niet gebeuren,maakt het trouwens wat uit als ik de 970 Evo plus koop ipv de niet plus versie die ik nu heb?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google,maar vind niet direct wat en een pm naar gigabyte aorus maar nog geen pm terug

(Edit,meer info toegevoegd)

Alvast bedankt

[ Voor 21% gewijzigd door Slammed_a4 op 05-11-2019 17:08 ]

Beste antwoord (via Slammed_a4 op 04-12-2019 12:02)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:12
Slammed_a4 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:11:
Hey tweakers,

Bedankt voor de reacties, ondertussen is de SSD aangekomen en geïnstalleerd,echter een probleem,in de bios en bij apparaat beheer word hij herkend,echter niet in verkenner,na wat Google opzoekwerk ben ik er achter gekomen dat ik de schijf moet initialiseren,maar ik krijg dan de vraag over hoe ik dat wil doen,als mbr of gtp?

Iemand een idee over wat ik het beste kan kiezen?

De schijf dient puur als slave/extra ruimte,dus geen os geïnstalleerd.

Alvast bedankt.
Dat ligt aan de grote. GPT kan 2TB en groter aan. MBR niet.

Dus als de SSD kleiner is dan 2TB dan kan je kiezen voor MBR eventueel. Maar beide gaan prima werken.
Daarna een Partitie aanmaken (volledige partitie zou ik kiezen) en je kan hem gebruiken! ;)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Welk moederbord gaat het specifiek om?

Vaak kan je in de handleiding zien hoeveel M.2 sloten je hebt en op welke snelheden die draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47
Staat idd in de handleiding. Bij mijn B450 herinner ik me dat als ik beide M2 slots gebruik de 4 extra haakse sata poorten niet meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Basekid schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:14:
Staat idd in de handleiding. Bij mijn B450 herinner ik me dat als ik beide M2 slots gebruik de 4 extra haakse sata poorten niet meer werken.
Dat zal het geval zijn als je een S600 aansluiting in je m.2 slots gebruikt ja :)
Mocht de 2e SSD nou óók PCIe gebruiken snoept de controller een paar PCIe lanes weg bij je GPU meen ik, B450 chipsets regelen 20 lanes, trek daar 8 lanes af voor 2 M.2 disks en er blijven er nog 12 over voor je GPU, in plaats van 16.

Dus het kan invloed hebben op prestaties van andere onderdelen.
De S600 aansluiting gebruiken zorgt niet voor een tekort aan PCIe lanes, maar betekent wel dat je mooie M.2 disk ook maar op Sata6 snelheid draait.

Een systeem met 24 PCIe lanes zou dus in principe een 16 lane gpu en 2x4 lanes PCIe m.2 moeten kunnen aansturen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Een B450 regelt geen lanes voor de gpu en zal dus zeker geen lanes daarvan aan een m2-slot kunnen toewijzen en van een gpu afpakken. Bovendien kan een pci-e 16x-slot niet aangestuurd worden met 12 lanes. Het is 16,8,4,2 of 1 lane.

De cpu (Ryzen) levert 24 lanes, waarvan 16 voor de gpu, 4 voor een pci-e 4.0-(m2)-slot (of 2 Sata en 2 pci-e lanes) en 4 voor de communicatie met de chipset.

De chipset heeft 6 pci-e 2.0 lanes waarvan er 4 gebruikt kunnen worden voor een m2-slot.

Zie: https://www.notebookcheck...450-chipset.320106.0.html

Maar het antwoord op de vraag is dus te vinden op pagina 18 van de manual: https://download.gigabyte...-aorus-ultra-gaming_e.pdf

Bij gebruik van 2 nvme ssd’s zijn er geen beperkingen en draait alles op volle snelheid.

En als de vraag is of alles op de chipset tegelijkertijd vol kan draaien, dan is het antwoord bij iedere chipset nee, je wordt sowieso beperkt door de lanes richting de cpu. En meestal is deze net zo breed als 1 ssd (hier ook). Dus 1 ssd kan max 4GB/s gebruiken (theoretisch en ze zijn max al net minder snel) en 2 ssd zijn ook aan die 4GB/s gebonden. Kopiëren van de ene naar de andere is dus met 2 GB/s max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Slammed_a4 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:58:
Mijn vraag

Hey tweakers,

Ik heb momenteel 1x een 970 Evo 500gb in mijn systeem,deze zit in het eerste M2 slot,nu wil ik een dezelfde SSD bij plaatsen in het 2de slot ,maar ik vraag me af of dit gewoon werkt,of zit hier een bottleneck aan vast in de zin van mindere prestaties of dergelijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gigabyte aorus ultra gaming z370,8700k,970 Evo, Samsung spinpoint 1tb (deze wil ik uit het systeem wegens ouderdom,blijf hem wel gebruiken tot ik symptomen merk,de SSD is mijn primaire schijf met w10 pro erop,de spinpoint is op sata aangesloten,de andere SSD wil ik in het 2de M2 slot steken,hier staat idd iets van s600 sata bij,moest ik sata sloten kwijtspelen vind ik dat niet erg,ik heb maar 1 gpu en sli zal niet gebeuren,maakt het trouwens wat uit als ik de 970 Evo plus koop ipv de niet plus versie die ik nu heb?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google,maar vind niet direct wat en een pm naar gigabyte aorus maar nog geen pm terug

(Edit,meer info toegevoegd)

Alvast bedankt
Al hier gelezen(als eigen onderzoek)
https://www.gigabyte.com/...Ultra-Gaming-rev-10/sp#sp
User Manual

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
Hey tweakers,

Bedankt voor de reacties, ondertussen is de SSD aangekomen en geïnstalleerd,echter een probleem,in de bios en bij apparaat beheer word hij herkend,echter niet in verkenner,na wat Google opzoekwerk ben ik er achter gekomen dat ik de schijf moet initialiseren,maar ik krijg dan de vraag over hoe ik dat wil doen,als mbr of gtp?

Alvast bedankt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Slammed_a4 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:11:
Hey tweakers,

Alvast bedankt.
Dat ligt aan de grote. GPT kan 2TB en groter aan. MBR niet.

Dus als de SSD kleiner is dan 2TB dan kan je kiezen voor MBR eventueel. Maar beide gaan prima werken.
Daarna een Partitie aanmaken (volledige partitie zou ik kiezen) en je kan hem gebruiken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
Ok,thx

Dan ga ik dat doen als ik thuis ben,de schijf is trouwens 500gb.
Pagina: 1