Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe desktop voor foto-/videobewerking (en vector-maps)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Foto- en videobewerking en het maken van vector-plattegronden met zeer veel (duizenden) details.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ongeveer 2.500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Afgezien van een 4K-monitor die ik al heb: nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

ASUS PRIME X570-PRO, socket AM4 moederbord (254,90)
of misschien
ASRock X570 Steel Legend, socket AM4 moederbord (206,90)

AMD Ryzen 7 3700X socket AM4 processor (339,--)

be quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler (84,90)

2 x Corsair 32 GB DDR4-2400 Kit werkgeheugen (245,80)

GIGABYTE GeForce RTX 2080 SUPER GAMING OC 8G grafische kaart (799,--)
Of een andere kaart?

2 x Samsung 970 EVO Plus, 1 TB SSD (449,80)
Deze worden in RAID 1 geschakeld.

Corsair Obsidian 750D big tower behuizing (142,90)
Heb een voorkeur voor deze kast, ook omdat ik er al een heb staan. Dat ziet er wel zo netjes uit. ;)

be quiet! Dark Power Pro 11 1000W voeding (259,90)

Microsoft Windows 10 Pro 64bit software (129,--)

2 x HLDS GH24NSD5 dvd-brander (29,90)

Chenbro 1 x ODD bay to 1 x internal 3.5" HDD/FDD bay inbouwframe (5,99)
Deze bay is voor de card reader.

be quiet! Pure Wings 2 140mm case fan (10,99)

ICY BOX IB-864-B Multi Card Reader kaartlezer (29,99)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Afgezien van de kast (zie hierboven), en mits binnen de omschreven randvoorwaarden, maken merken etc. mij helemaal niets uit. Kwaliteit vind ik wel belangrijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik wil graag een snel en stil systeem geschikt voor RAID 1. Ik ben geen gamer. Hoef ook geen toeters en bellen (LED-jes etc.).

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]

Kunnen jullie een met mij meekijken zodat ik een mooi uitgelanaceerd systeem overhoud? Ik wil het systeem laten samenstellen door Alternate of 4Launch. Mijn twijfels zitten vooral bij het moederbord en de videokaart. Kan dat beter? Of goedkoper? Want ik zit nu eigenlijk iets te hoog. Ik ben benieuwd naar al jullie op- en aanmerkingen. Thanks!

Groet,
Kees

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Het lijstje is overzichtelijker als je je wenslijst erin plakt via RML code.
DAA beleid

Staat netjes beschreven.

A good answer will come if you ask a good question

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ja, check even deze post en breng hem in werking, dat leest al 100x beter dan wat je nu hebt staan...

Vast een paar puntjes:
Je RAM is (veel) te sloom, Ryzen slurpt het liefst razendsnel RAM, als het in je budget zit kun je voor 3600MHz gaan, anders voor 3200, 2400MHz is echt doodzonder om aan Ryzen te voeren.

Je voeding is...Laten we zeggen dat er in geen tijden zo'n overkill is geweest :p
Dit systeem draait makkelijk op 600watt uit een degelijke voeding.

Je zegt dat je geen toeters en bellen wil, maar hebt wel een X570 mobo gekozen, dat snap ik niet helemaal.
Een X570 heeft voor jou geen enkele meerwaarde t.o.v. een degelijk B450 boardje. Kun je makkelijk nog eens 100 euro besparen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft wenslijstje: ik kon niet alle onderdelen vinden in Pricewatch. Vandaar.

@Wintervacht Dan ga ik voor 32 MB 3600 of 3200 MHz. Voor wat betreft de voeding: bij de specificaties van de grafische kaart staat dat die een minimale voeding van 650W nodig heeft. Een goedkoper moederbord is inderdaad welkom, maar moet wel voldoende uitgangen hebben. Ga ik even naar kijken. Dankjewel voor je feedback.

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:40:
Wat betreft wenslijstje: ik kon niet alle onderdelen vinden in Pricewatch. Vandaar.

@Wintervacht Dan ga ik voor 32 MB 3600 of 3200 MHz. Voor wat betreft de voeding: bij de specificaties van de grafische kaart staat dat die een minimale voeding van 650W nodig heeft. Een goedkoper moederbord is inderdaad welkom, maar moet wel voldoende uitgangen hebben. Ga ik even naar kijken. Dankjewel voor je feedback.
X470 boardjes zijn veelal goedkoper en hebben nog steeds een bootlading SATA poorten en dergelijke.
650Watt aangegeven door de gpu fabrikant is worst-case scenario natuurlijk, als je een overclockte 3950X hebt draaien met een stroom-hongerig mobo en ram, zul je wel richting (vage richting) de 650 watt gaan, zelfs dan zal het reële verbruik waarschijnlijk niet boven de 500w uitkomen.

Als ik al jouw hardware, inclusief DVD drive, SSDs, case fans en monitor in een psu calculator gooi kom ik uit op een max load van iets over de 480 watt.
Met 500 ben je dus al klaar (mits die een heel hoog rendement heeft), ik zou zeggen de Pure Power 550w zou gewoon voldoende moeten zijn. Bij twijfel kun je nog voor 600 of zelfs 650 kijken, als je in een spendeer-bui bent, maar 1000 watt is dus al het dubbele van wat je werkelijk nodig hebt :)

Het is bij zulke dure hardware natuurlijk wel zaak om een voeding uit te zoeken met een hoog rendement en een degelijk ontwerp met goede overvolt/overcurrent protection en dergelijke.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:40:
Je had op zijn minst een berekening kunnen van de som waar je met dit lijstje nu op zit.

Anyway, welke programma's ben je van plan om te gebruiken? Wellicht heb je meer aan een 3900x dan een dure videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
@Wintervacht Dankjewel. Naar dat moederbord moet ik nog eens kijken (veel aanbod). Voor wat betreft de voeding: dan ga ik voor de be quiet! Dark Power Pro 11 650W voeding. Dat scheelt 95 euro. :)

@Immanent Ike Ja, je hebt gelijk. Excuses. Met de nieuwe voeding van 650W (en de rest ongewijzigd) zit ik voorlopig op een totaal van ongeveer 2.600 euro. Voor wat betreft de software: ik gebruik de Corel Suite. Waar voor mij nu het 'pijnpunt' zit is bij het inladen, in-en uitzoomen, etc. van de plattegronden. Dat zijn veelal CAD-bestanden met heel veel polygraphs. En dat gaat mij te langzaam.

• pepsiblik
  • Laatst online: 19-10 18:20
Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:10:
Voor wat betreft de software: ik gebruik de Corel Suite. Waar voor mij nu het 'pijnpunt' zit is bij het inladen, in-en uitzoomen, etc. van de plattegronden. Dat zijn veelal CAD-bestanden met heel veel polygraphs. En dat gaat mij te langzaam.
En da's dus het punt. Waarom geld uitgeven aan een 2080? Je zou eigenlijk de professionele serie van nVidia of AMD moeten overwegen.

Verwijderd

Topicstarter
@pepsiblik Een professionele serie van nVidia of AMD? Heb je misschien een of meer suggestie(s)?

• pepsiblik
Nvidia quadro kaarten. Speciaal voor o.a. CAD/CAM. AMD heeft ook zo’n lijn voor workstations.

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe configuratie, maar nog met de 'oude' videokaart...

ASUS PRIME X470-PRO, socket AM4 moederbord (134,90)

AMD Ryzen 7 3700X socket AM4 processor (339,--)

be quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler (84,90)

HyperX 32 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen (344,--)

GIGABYTE GeForce RTX 2080 SUPER GAMING OC 8G grafische kaart (799,--)

2 x Samsung 970 EVO Plus, 1 TB (449,80)

Corsair Obsidian 750D big tower behuizing (142,90)

be quiet! Dark Power Pro 11 650W voeding (164,90)

Microsoft Windows 10 Pro 64bit software (129,--)

2 x HLDS GH24NSD5 dvd-brander (29,98)

Chenbro 1 x ODD bay to 1 x internal 3.5" HDD/FDD bay inbouwframe (5,99)

be quiet! Pure Wings 2 140mm case fan (10,99)

ICY BOX IB-864-B kaartlezer (29,99)

Totaal: 2.665,35

Is dit beter in evenwicht? Nu nog op zoek naar een andere kaart...

@pepsiblik Die Quadro's zijn ook geschikt voor foto- en videobewerking? Of moet ik gaan kiezen voor óf het een óf het ander?

Groet, Kees.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:56
Maak eens een lijstje adhv Handleiding Pricewatch want dat leest stukken makkelijker.
Voeding kan alvast veel goedkoper met
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 650W
of
pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

• pepsiblik
@Verwijderd met een quadro kun je zelfs gewoon gamen.

Verwijderd

Topicstarter
@Uszka Bedankt voor de tip! Maar ik heb de voeding ook op dB's uitgekozen. De Enermax Revolution D.F. 650 watt en de Corsair RM650x (2018) Zwart kan ik niet met de be quiet! Dark Power Pro 11 650W vergelijken omdat ik geen gegevens over geluidsproductie kan vinden.

En de Super Flower Leadex III Gold 650W wordt niet geleverd door het bedrijf dat mijn pc moet gaan assembleren.

@pepsiblik Dankjewel. Dat wordt dan de PNY NVIDIA Quadro P2000 of P4000. Die trouwens ook nogal aan de prijs is.

@Wintervacht Verder heb ik het geheugen veranderd van HyperX 32 GB DDR4-3600 in HyperX 32 GB DDR4-3200 omdat die eerste te snel bleek voor de processor. Om de 3600 echt goed te laten werken blijkt een wijziging in de bios (en van het voltage?) nodig te zijn en dat is een brug te ver voor mij.
Pagina: 1