Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

(Goedkoop) Je auto voorzien van geluidsisolatie/demping

Pagina: 1
Acties:

• ArjanOskam97
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 05-11 15:55
Ha allemaal.

Ik zie een paar topics over geluidsisolatie voorbij komen, maar niet precies wat ik zoek.

Mijn auto is een Toyota Auris Dynamic Automaat uit 2010. En door wat sportievere veren en brede banden is hij iets minder stil geworden. Nu is een Japanner nooit echt zo goed geisoleerd als bijvoorbeeld een Duitser. En al helemaal niet zo goed als een BMW/Audi/Mercedes.

Nu ben ik benieuwd wie er ervaring heeft met het isoleren van een auto, wat er gebruikt is of waar het gedaan is. De resultaten uiteraard en eventuele alternatieve methodes dan bijvoorbeeld Dynamat of Silentcoat.

Zie uit naar reacties/ervaringen!

[edit]

Zelf nog geen isolatie geplaatst, wel regelmatig deurpanelen losgehad voor het vervangen van speakers en het leggen van nieuwe snoeren. Ook mijn halve dashboard open gehad voor mijn autoradio. De tooltjes van Aliexpress heb ik inderdaad al en ook de plastic dopjes en plugjes zijn onderweg.

Ik heb gezien dat mensen vanalles gebruiken:
- Aluminium/Teer dak isolatie (Peel and Seal)
- Eierschuim (Bijv bij GAMMA)
- Bitumen
- Dynamat/SilentCoat/Killmat/Dodomat

En ik zou graag willen weten wie er zulke dingen getest heeft en of er aanbevelingen zijn

ArjanOskam97 wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:00 (43%)
Reden: Extra informatie

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-11 15:25
Een vriend van me had zoiets vroeger een keer gedaan. Kort samengevat:

- Als je het goed wil doen, is het gewoon een klotewerk. Deurpanelen eraf (zonder kliksystemen af te breken), Vloerbekleding eruit etc. Als je niet handig ben gaat er al gauw iets fout en het laten doen kost veel tijd en dus geld. Deze vriend had ook een clipje afgebroken in zijn deurpaneel en stond daarna altijd te vloeken als je de deur te hard dichtgooide.. :+

- Goed materiaal werkt wel, maar het is best prijzig en weegt ook wel wat kilotjes. Je moet je afvragen of je die kosten wil maken op een auto die je misschien nog maar een paar jaar heb. De meeste mensen doen het meer omdat het kan (hobby) i.p.v. als wijze investering.

- Als je het dan toch gaat wagen zorg dat je begint met een genoeg geduld. :) Een vriend vragen om te helpen kan vaak ook geen kwaad.

- Er is op het internet best veel informatie te vinden over waar je het dempende materiaal het beste kunt plaatsen, echter is dit toch altijd auto-specifiek. Het materiaal moet er allereerst tussen passen bijvoorbeeld (als je over de deuren spreekt). Zorg dus dat je goed voorbereid waar je materiaal wilt plaatsen voordat je aan de aanschaf en het proces begint.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:53

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Bitumen matten worden veel gebruikt, helpen veel bij trillingen in panelen en dergelijke.
Voornamelijk in de deuren, onder het tapijt wil ook nog wel eens wat opleveren maar voor specifieke plekken en toepassingen moet je even verder zoeken, daar heb ik weinig verstand van.

Wel kan ik je aanraden bij ome Ali een goedkoop setje interieurgereedschap te halen, waarmee je vrij eenvoudig en zonder schade die plastic popnagels en kleine interieurdelen los kan klikken. Ohja en koop een setje van die plastic popnagels, die breken geheid af en de nieuwe kun je er zo in drukken, kost geen zak ook :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:18
koen0s schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:32:

- Als je het goed wil doen, is het gewoon een klotewerk. Deurpanelen eraf (zonder kliksystemen af te breken), Vloerbekleding eruit etc. .
Helemaal correct. Als je het echt goed wil doen kan je alles behalve je dashboard uit je auto halen. En dat kost best wel tijd.

Ik heb het totaal voor een Lupo gedaan. 4 dagen later was de auto 100kilo zwaarder dan voorheen. Het geluid was wel perfect, en ik zou het zonder problemen weer doen.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een discussie/vraag willen starten is wel handig als je aangeeft wat je zelf al hebt gevonden of hebt gedaan ;)

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• ArjanOskam97
Wat heb je dan allemaal voor materialen gebruikt?
Heb je dan ook het dak e.d. gedaan?
Emielvanputten schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:47:
[...]

Helemaal correct. Als je het echt goed wil doen kan je alles behalve je dashboard uit je auto halen. En dat kost best wel tijd.

Ik heb het totaal voor een Lupo gedaan. 4 dagen later was de auto 100kilo zwaarder dan voorheen. Het geluid was wel perfect, en ik zou het zonder problemen weer doen.

• ArjanOskam97
Het is meer omdat ik deze auto nog jaren ga rijden, aangezien een huis mijn prioriteit heeft (Ik woon nog thuis). De auto die hierna komt kost over de 22.000 euro dus ik rij nog minimaal 5 a 7 jaar met deze auto.
koen0s schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:32:

- Als je het goed wil doen, is het gewoon een klotewerk. Deurpanelen eraf (zonder kliksystemen af te breken), Vloerbekleding eruit etc. Als je niet handig ben gaat er al gauw iets fout en het laten doen kost veel tijd en dus geld. Deze vriend had ook een clipje afgebroken in zijn deurpaneel en stond daarna altijd te vloeken als je de deur te hard dichtgooide.. :+

- Goed materiaal werkt wel, maar het is best prijzig en weegt ook wel wat kilotjes. Je moet je afvragen of je die kosten wil maken op een auto die je misschien nog maar een paar jaar heb. De meeste mensen doen het meer omdat het kan (hobby) i.p.v. als wijze investering.

- Als je het dan toch gaat wagen zorg dat je begint met een genoeg geduld. :) Een vriend vragen om te helpen kan vaak ook geen kwaad.

- Er is op het internet best veel informatie te vinden over waar je het dempende materiaal het beste kunt plaatsen, echter is dit toch altijd auto-specifiek. Het materiaal moet er allereerst tussen passen bijvoorbeeld (als je over de deuren spreekt). Zorg dus dat je goed voorbereid waar je materiaal wilt plaatsen voordat je aan de aanschaf en het proces begint.

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:12
Wintervacht schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:43:
Bitumen matten worden veel gebruikt, helpen veel bij trillingen in panelen en dergelijke.
Voornamelijk in de deuren, onder het tapijt wil ook nog wel eens wat opleveren maar voor specifieke plekken en toepassingen moet je even verder zoeken, daar heb ik weinig verstand van.

Wel kan ik je aanraden bij ome Ali een goedkoop setje interieurgereedschap te halen, waarmee je vrij eenvoudig en zonder schade die plastic popnagels en kleine interieurdelen los kan klikken. Ohja en koop een setje van die plastic popnagels, die breken geheid af en de nieuwe kun je er zo in drukken, kost geen zak ook :)
Ik heb zelf ook een Auris (2013 station) en volg dit topic nu ook! Welke tools raden jullie aan? Heb geen idee wat ik moet hebben of wat de zoekterm is.

• Emielvanputten
ArjanOskam97 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:01:
Wat heb je dan allemaal voor materialen gebruikt?
Heb je dan ook het dak e.d. gedaan?

[...]
Alles. Zelfs het dashboard is er uitgegaan om het tussenschot te dempen.
(Tussen schot van binnen en buiten.. Lupo 3 cilinder diesel maakt wat meer herrie dan een 4 cilinder.)

En een mix van dynamat( achtig)
harde platen die ik moest verwarmen om goed te kunnen verwerken.
Van die grijze geluidsdemping met piramides.
Harde schuimplaten van de praxis

En daarna een complete dls audio installatie toegevoegd.

Veel werk, maar een super resultaat.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:12 (13%)

• ArjanOskam97
Het werk maakt me niet uit, ik heb mijn auto al vaker grotendeels gedemonteerd.
En de kilo's kan me ook niet veel schelen, de auto is toch al niet zuinig.

Het resultaat en rijgenot is het enige wat mij wat kan schelen :)

En wat voor totale kosten hebben we het dan over? Ik zat zelf te denken om SilectCoat te gebruiken voor de deuren, en dan een combi van 4mm en 2 mm, aangezien de panelen ook nog terug moeten kunnen. In de deurpanelen is natuurlijk veel meer ruimte.

Ik was van plan te beginnen bij de kofferbak (Plaatwerk supermakkelijk bereikbaar) en bij de deuren. En dan kijk ik verder wat het meeste geluid maakt, dan werk ik steeds verder alles weg.
Emielvanputten schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:08:
[...]

Alles. Zelfs het dashboard is er uitgegaan om het tussenschot te dempen.

En een mix van dynamat( achtig)
harde platen die ik moest verwarmen om goed te kunnen verwerken.
Van die grijze geluidsdemping met piramides.
Harde schuimplaten van de praxis

Veel werk, maar een super resultaat.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:53

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

ixl85 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:05:
[...]

Ik heb zelf ook een Auris (2013 station) en volg dit topic nu ook! Welke tools raden jullie aan? Heb geen idee wat ik moet hebben of wat de zoekterm is.
Zoiets, of vergelijkbaar. Veelal plastic clips, wring-dingen, pseudo-mesjes en wip-waps.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• ArjanOskam97
Als reserve plugjes en dingen heb ik dit besteld:
https://www.aliexpress.co...t.0.0.2aad3c00xJUDmh&mp=1
ixl85 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:05:
[...]

• Emielvanputten
@ArjanOskam97
Ik denk dat ik voor ongeveer 250 euro aan demping gebruikt heb.

• mountainbiker
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:28
Ik heb bij mijn KIA Rio de deuren van binnen (deels) beplakt met zelfklevende bitumenmatjes en in de deurpanelen noppenschuim van gamma geplaatst.
Ik heb het toen gedaan omdat ik de fabrieksluidsprekers toch ging vervangen door betere 3-weg luidsprekers. Alles moest toch los om er bij te kunnen.

Het geluid van de geluidsinstallatie is enorm vooruit gegaan, geen "klapperende" resonerende deuren meer bij hoger geluidsvolume. Het sluiten van de deuren geeft nu het geluid van een deur van een BMW of audi. Geen holle klap.

MAAR, het rijgeluid (banden, windgeruis) in het interieur is niet wezenlijk verbeterd. Om dit te verbeteren moet je echt heel grondig aan de slag, dit valt erg tegen om te doen.

mountainbiker

• ArjanOskam97
Ik ben wel benieuwd naar alle materialen die gebruikt zijn.

Je hebt dus geen echte Dynamat gebruikt maar een alternatief?
En wat moet ik me voorstellen bij schuimpanelen?

En wat is waar aangebracht voor dit resultaat?
Emielvanputten schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:23:
@ArjanOskam97
Ik denk dat ik voor ongeveer 250 euro aan demping gebruikt heb.

• Emielvanputten
ArjanOskam97 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:42:
Ik ben wel benieuwd naar alle materialen die gebruikt zijn.

Je hebt dus geen echte Dynamat gebruikt maar een alternatief?
En wat moet ik me voorstellen bij schuimpanelen?

En wat is waar aangebracht voor dit resultaat?

[...]
https://www.karwei.nl/ass.../isolatie/geluidsisolatie

De 2de en 3de.

Ik heb een mix van matjes (lijkend op dyna) en hardere plakplaten die met warmte beter te monteren waren.. geen dyna zelf.

Het schuim is gebruikt na het plakken van matjes bij de achterbank.
Grote holle ruimte (3 deurs auto) waar ik wat last had van weggeluid van de achterwielen... Dus eerst beplakt, en daarna gevuld.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:36
mountainbiker schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:39:
Ik heb bij mijn KIA Rio de deuren van binnen (deels) beplakt met zelfklevende bitumenmatjes en in de deurpanelen noppenschuim van gamma geplaatst.
Ik heb het toen gedaan omdat ik de fabrieksluidsprekers toch ging vervangen door betere 3-weg luidsprekers. Alles moest toch los om er bij te kunnen.

Het geluid van de geluidsinstallatie is enorm vooruit gegaan, geen "klapperende" resonerende deuren meer bij hoger geluidsvolume. Het sluiten van de deuren geeft nu het geluid van een deur van een BMW of audi. Geen holle klap.

MAAR, het rijgeluid (banden, windgeruis) in het interieur is niet wezenlijk verbeterd. Om dit te verbeteren moet je echt heel grondig aan de slag, dit valt erg tegen om te doen.
Dan moet je de wielkasten en onder het tapijt isoleren.Zit je natuurlijk alsnog met het windgeruis van de zijspiegels.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True