Accespoint achter ZyXEL router online.nl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aheemstra
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04-2021
Beste Tweakers,

Even een vraag wat betreft accespoints. Om een voor mij duistere reden, nouja niet zo heel duister maar laten we daar verder niet op in gaan, hebben we tegenwoordig een Online.nl toegang.
Ik mag niet klagen, de snelheid bekabeld is echt helemaal prima, ruim 10 mb/s download snelheid en up ook prima. Echter het Wifi is bij ons de bottleneck. Op een of andere manier, ja ik weet het 2,4 GHz, wil dat niet lekker lopen.
Nou lijkt mij een accespoint eigenlijk een prima oplossing. Ik heb een prima lijntje lopen en een mogelijkheid om verdekt een point neer te zetten in de huiskamer. Echter, welke?
Ik hoor veel negatieve verhalen over toch best mainstream merken. Slecht te configureren of een hoop onzin rondom een cheapo chipset. Wat is waar voor mijn geld?
Ik zoek geen router vervanging aangezien ik ook interactieve tv heb, gewoon een accespoint waarop ik 2,4 en 5 GHz mijn huis in kan sturen en ik ben blij...
Boven nog een FritzBox repeater dus die kan mijn netwerk vanuit het accespoint dan repeaten dacht ik zo zodat ook daar de problemen zijn verholpen.
Wie o wie heeft een goed idee?
Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Ubiquiti heeft een grote schare fans op dit forum. De AC Lite is een 2x2 access point en werkt dus tegelijk op 2,4ghz en 5ghz. De 2,4ghz radio's zijn ook uit te schakelen.
Instellen gebeurt eenmalig door gebruik te maken van de software van Ubiquiti. Die kun je gewoon op een laptop installeren. Verder eigenlijk nooit meer naar omkijken met een setup met maar 1 access point. Hooguit eens in de zoveel maanden de firmware van het accespoint updaten. Ubiquiti ondersteunt dit namelijk actief en vrij langdurig naar het zich laat voorkomen.

Hier de link naar de pricewatch: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Edit: werk voor andere verdiepingen niet met draadloze repeaters. Trek liever een extra kabel en sluit een 2e AP aan.

[ Voor 7% gewijzigd door nielsl op 05-11-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:47

lier

MikroTik nerd

Ja...groot fan van Ubiquiti! Heb zelf een net WiFi netwerk op basis hiervan en wil het voor jouw situatie absoluut afraden. De toegevoegde waarde van dit merk wordt pas merkbaar als je meerdere accespoints gaat gebruiken. Uiteraard werkt een enkele ook, maar dan kan je net zo goed een goedkoper model aanschaffen (bijvoorbeeld een willekeurige TP-Link).

Maar misschien is het veel interessanter om te kijken of je het huidig modem op een andere plek kan zetten. WiFi dekking is erg afhankelijk van een goede plaatsing. Een nieuw kabeltje is goedkoper dan een extra apparaat.

Tot slot: 10mb = 10 milli bits, je bedoelt hopelijk 10Mbps (of nog beter 10MB/s).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
lier schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:13:
Ja...groot fan van Ubiquiti! Heb zelf een net WiFi netwerk op basis hiervan en wil het voor jouw situatie absoluut afraden. De toegevoegde waarde van dit merk wordt pas merkbaar als je meerdere accespoints gaat gebruiken. Uiteraard werkt een enkele ook, maar dan kan je net zo goed een goedkoper model aanschaffen (bijvoorbeeld een willekeurige TP-Link).

Maar misschien is het veel interessanter om te kijken of je het huidig modem op een andere plek kan zetten. WiFi dekking is erg afhankelijk van een goede plaatsing. Een nieuw kabeltje is goedkoper dan een extra apparaat.

Tot slot: 10mb = 10 milli bits, je bedoelt hopelijk 10Mbps (of nog beter 10MB/s).
Met het modem schuiven is vaak niet aan te raden, kan tot storing leiden. Advies is in de regel om deze zo dicht mogelijk bij het abonnee overname punt te plaatsen. Desalniettemin, als het werkt, dan werkt het.

Over een los AP. Een los AP van TP Link EAP225 kost een paar euro minder. Nog verder in de prijs naar beneden en ik zou persoonlijk twijfelen over de kwaliteit. Als ik de keuze zou hebben tussen een AP van e75 met goede mogelijkheden om uit te breiden en goede kwaliteit, afgezet tegen een AP van e40, geef ik liever het dubbele uit om zonder gedoe te kunnen wifi'en :)