Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:56
Hoi

Ik kreeg vandaag een brief van de DUO dat het mogelijk is om een kwijtschelding aan te vragen. Ik vroeg me af wie van jullie ervaring mee heeft?

Ik weet dat dit van persoon tot persoon kan verschillen en dat er gekeken wordt naar inkomen en gezinssamenstelling etc.

Maar was toch benieuwd naar hoe het zit en hoeveel er eventueel wordt kwijtgescholden en of het maandbedrag ook veranderd?

Ik wil graag de discussie vermijden over de oorsprong van het krijgen van stufi en dat het je eigen schuld zou zijn dat je in de schulden zit.

Ben alleen benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Weet je ZEKER dat dit een brief van DUO is? Want er is op dit moment een nep-bedrijf bezig met reclame rond te sturen, betaal 10% van je schuld rest wordt kwijt gescholden.
Of dit daadwerkelijk wordt gedaan is natuurlijk een tweede.

Voor rest: duo heeft een maximum % van je inkomen dat je hoeft te betalen, als je na 40 jaar niet alles hebt afgelost wordt restbedrag kwijtgescholden.
Gezien je manier van vragen DENK ik dat je nog lang niet bij die 40 jaar zit, dus kom ik weer bij mijn eerste opmerking uit.

edit: link
https://nos.nl/artikel/23...huld-laat-verdwijnen.html

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 05-11-2019 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 15:34
Hoe het zit? Kijk eens hier: https://duo.nl/particulie...lossen/kwijtschelding.jsp
Het verschilt per persoon wat er kwijt kan worden gescholden, jammer genoeg is er geen handige tool op de site om de hoogte van het bedrag te berekenen. Je geeft zelf al antwoord op de vraag in je post.

Of het maandbedrag veranderd hangt af van de hoogte van je schuld en huidige inkomen. Daar kunnen wij op basis van deze info weinig over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Panini op 05-11-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simcor55
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik heb die ook gekregen en gewoon aangevraagd. Volgens mij is het een nieuwe regeling. We zullen zien hoe dit uitpakt.

@99ruud99 De brief staat gewoon op MijnDUO. Daar moet je ook de aanvraag doen. Er wordt niet gerept over 10% betalen. Voor zover ik weet heeft het bedrijf waar jij over rept, juist besloten om "off line" te gaan.

Le root, c'est moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Ik vond het zo raar dat de TS een brief kreeg (leek per post). Ik dacht dat DUO vooral online opereerde, en dus juist geen brieven meer verzond. Blijkbaar heb ik fout gelezen, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simcor55
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
99ruud99 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:53:
Ik vond het zo raar dat de TS een brief kreeg (leek per post). Ik dacht dat DUO vooral online opereerde, en dus juist geen brieven meer verzond. Blijkbaar heb ik fout gelezen, excuses.
Excuses lijken me overbodig. Ik vind het juist goed dat je waarschuwt tegen oplichters. Mensen moeten altijd goed opletten.

Le root, c'est moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Bedankt allen, excuus had duidelijker moeten zijn. Was een maip die ik gekregen had.

@ panini en ruud

Daarom vroeg ik naar ervaringen . En ja ik weet dat dit kan verschillen pp maar is toch interessant om te weten wie wat heeft kwijtgescholden gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 13:03

Ozz

Zojuist de aanvraag ingediend en direct antwoord gekregen. Ruim 500 euro wordt kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 14:45
Kan iemand ter verduidelijking van dit topic misschien de betreffende brief hier posten (zonder je persoonlijke gegevens)

Want zonder de betreffende email/brief is het voor mensen die deze niet hebben al helemaal onduidelijk... op de site van DUO is er namelijk niets over te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
@Ozz nice mag ik vragen wat de totale schuld is/was?

@caspar M Hier een link met info https://duo.nl/particulie...lossen/kwijtschelding.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 14:45
ja... dat is de algemene opsomming van zaken waarmee je in aanmerking kan komen voor kwijtschelding...
Concludeer ik daarmee dat jij in dit geval voldeed aan een van deze voorwaarden?

Zoja ... waarom maak je dan een topic hiervoor aan op Tweakers? en sluit het topic?
Zo nee, post die brief dan , want dan is dat mogelijk interessant voor andere Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
@caspar M

? Interessant voor andere tweakers? Als je aan de voorwaarden voldoet dan heb je recht op mogelijke kwijtschelding daarvoor heb je geen brief of email voor nodig.

Anyways dit is die die mail

Geachte heer

Wij hebben een administratieve wijziging doorgevoerd. U krijgt deze brief omdat u mogelijk kwijtschelding van (een gedeelte van) de aanvullende beurs kunt krijgen. Het maakt hierbij niet uit of u uw studieschuld al heeft afbetaald.

Het volledige bericht vindt u in Mijn DUO bij 'Mijn Berichten'. Log hiervoor in op duo.nl/inloggen. Problemen met inloggen vanuit het buitenland? Of gaat u binnenkort verhuizen naar het buitenland? Bekijk onze tips op duo.nl/buitenland.

Met vriendelijke groet,

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
namens deze,
Directeur Onderwijsvolgers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 13:03

Ozz

Nietdatikweet schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:44:
@Ozz nice mag ik vragen wat de totale schuld is/was?
Niet relevant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 15:16
Ah dit gaat over de aanvullende beurs die je hebt gekregen. Goed om dat even in je TS te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 10:34
Voor zover ik weet heeft kwijtschelding niets te maken met het huidige inkomen of spaargeld, maar puur of de reden waarom deze schuld er is in het lijstje staat van kwijtscheldingen. Als je bijv. je studie door ziekte niet kan afronden. Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb nog nooit gehoord dat de DUO voor kwijtschelding keek naar inkomen. (voor het maandbedrag terugbetaling kijkt de DUO uiteraard wel naar inkomen, maar voor zover ik weet ook hier niet naar vermogen, het is me nooit opgevallen in ieder geval)

Edit: ik zie dat het om een "edge-case" gaat over een aanvullende beurs en niet algehele kwijtschelding van een basisbeurs (misschien handig dat even in de OP te zetten). Daarvan heb ik wel eens gehoord dat die na x jaar (vrij korte termijn) wordt kwijtgescholden als je inkomen onder een bepaalde grens zit. Ik zou het gewoon aanvragen op de DUO site en kijken waar het schip strand.

[ Voor 27% gewijzigd door Spectaculous op 05-11-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Spectaculous schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:44:
Voor zover ik weet heeft kwijtschelding niets te maken met het huidige inkomen of spaargeld, maar puur of de reden waarom deze schuld er is in het lijstje staat van kwijtscheldingen. Als je bijv. je studie door ziekte niet kan afronden. Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb nog nooit gehoord dat de DUO voor kwijtschelding keek naar inkomen. (voor het maandbedrag terugbetaling kijkt de DUO uiteraard wel naar inkomen, maar voor zover ik weet ook hier niet naar vermogen, het is me nooit opgevallen in ieder geval)

Edit: ik zie dat het om een "edge-case" gaat over een aanvullende beurs en niet algehele kwijtschelding van een basisbeurs (misschien handig dat even in de OP te zetten). Daarvan heb ik wel eens gehoord dat die na x jaar (vrij korte termijn) wordt kwijtgescholden als je inkomen onder een bepaalde grens zit. Ik zou het gewoon aanvragen op de DUO site en kijken waar het schip strand.
Ik heb begin dit jaar ook een kwijtschelding van een gedeelte van mijn aanvullende beurs gehad, op basis van mijn inkomen in 2017. Terwijl ik nog jaren heb om af te lossen en dit makkelijk zou hebben gehaald. Gezien de helft van mijn schuld werd kwijtgescholden, heb ik nergens over geklaagd 8) :o

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

99ruud99 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:48:
Weet je ZEKER dat dit een brief van DUO is? Want er is op dit moment een nep-bedrijf bezig met reclame rond te sturen, betaal 10% van je schuld rest wordt kwijt gescholden.
Of dit daadwerkelijk wordt gedaan is natuurlijk een tweede.

Voor rest: duo heeft een maximum % van je inkomen dat je hoeft te betalen, als je na 40 jaar niet alles hebt afgelost wordt restbedrag kwijtgescholden.
Gezien je manier van vragen DENK ik dat je nog lang niet bij die 40 jaar zit, dus kom ik weer bij mijn eerste opmerking uit.

edit: link
https://nos.nl/artikel/23...huld-laat-verdwijnen.html
Als je nu gewoon over einde aflosfase spreekt zoals DUO ook doet ipv 40 jaar te noemen is het correct. Ik ben gewoon na 15 jaar overal af.........(al is mijn bedrag al eerder afgelost).

Anders gaan sommige mensen weer in paniek denken dat ze 40 jaar aan een aflossing vast zitten.
Pagina: 1