HBO-ICT Laptop ~400 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-07 14:00
Wat ga je met je laptop doen?
Het bedoeling met de laptop is om IDE's te draaien, dit gaat om IDE zoals Eclipse en Microsoft visual studio.
Eisen qua specificaties hoeven dus niet goed te zijn.
Echter wil ik wel dat de laptop profesioneel oogt, dun zou ook wel fijn zijn.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal 400 hier aan uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar dit heeft geen invloed op mijn keuze. Ik reis namelijk met auto.

Ik wil eigenlijk ook nog wel eens gamen in mijn vrije tijd, alleen is mijn budget dan maximaal ~900 euro.
Ik zit dan erover na te denken om een PC te bouwen naast het kopen van een laptop.
Is dit een goede keuze of zou ik meteen voor een iets betere laptop gaan:
- https://tweakers.net/pric...-gaming-(81lk0091mh).html
Deze laptop oogt namelijk vrij professioneel en kan ik daarnaast ook afentoe een spelletje mee spelen.

Mijn andere optie is dan om een goedkopere laptop te nemen zoals :
- https://tweakers.net/pric...5-53g-30p5/specificaties/
En daarnaast 5a6 honderd euro overhouden voor het bouwen van een PC?

Beste antwoord (via -Danny-123 op 05-11-2019 17:15)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

zetje01 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:12:
Okay, je hebt dus de keus:

-Een game-pc van 500 plus een school-laptop van 500.
-Of een gamelaptop van 1000.

Moeten wij je bindend adviseren wat jouw keus gaat worden?
Dat dus.

Dan zou ik zeggen "€2000 voor een mooie school laptop en nog eens dat bedrag voor een fatsoenlijke game PC". maar dat budget is er niet.

Het is een compromis en ik zou dan het compromis eerder zoeken in een goede nieuwe of 2e hands game laptop van €1000.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
categorie: Laptops

Wil je ook vaak gamen bij vrienden zo niet dan is een losse pc altijd leuk en beter dan een laptop.
Als je dan toch een goede laptop wilt hebben die ook alles redelijk snel compiled en goed scherm heeft dan zit je met bovenstaande filters redelijk goed als je daar een laptop uit kiest.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Als je ook nog een beetje wilt gamen is dit een prima oplossing denk ik.

pricewatch: Lenovo V155-15API 81V50008MH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Als je een laptop zoekt die professioneel oogt, dan zou ik toch wat meer uitgeven dan 400 euro. Dan kom je al snel uit op 600 euro.

Kijk hier anders even: Laptop Best Buy Guide Oktober 2019. Die HP voor 499 euro is misschien wel wat voor je.

[ Voor 43% gewijzigd door syltheboy op 05-11-2019 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Daniel. schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:12:
categorie: Laptops

Wil je ook vaak gamen bij vrienden zo niet dan is een losse pc altijd leuk en beter dan een laptop.
Als je dan toch een goede laptop wilt hebben die ook alles redelijk snel compiled en goed scherm heeft dan zit je met bovenstaande filters redelijk goed als je daar een laptop uit kiest.
Gamen doe ik afentoe en dan vaak ook gewoon thuis online met vrienden I.P.V LAN.
Wij schrijven op het opleiding dan ook niet zodanig grote of uitgebreide code dat ik me zorgen moet maken om de compilatietijd, enkele extra seconden maakt niet zoveel uit.
Is een goede scherm een MUST voor zo iets? In principe erger ik me niet aan TN panelen, maar ik heb er ook eigenlijk nooit een zeer lange tijd mee moeten werken.
syltheboy schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:13:
Als je een laptop zoekt die professioneel oogt, dan zou ik toch wat meer uitgeven dan 400 euro. Dan kom je al snel uit op 600 euro.

Kijk hier anders even: Laptop Best Buy Guide Oktober 2019. Die HP voor 499 euro is misschien wel wat voor je.
De 500 euro HP ziet er zeer interessant uit, maar wat is het verschil dat de 100 euro waard maakt naast 2 GB extra ram en een IPS paneel?
Ik vind de Acer Aspire die ik gelinked hebt ook prima uitzien.

Edit :
hoe zit het met deze:
https://tweakers.net/pric...g7-6ec69ea/specificaties/
Ziet er ook zeer aantrekkelijk uit en kost zelfs een stuk goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door -Danny-123 op 05-11-2019 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordieke
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-03-2023
-Danny-123 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:28:
Edit :
hoe zit het met deze:
https://tweakers.net/pric...g7-6ec69ea/specificaties/
Ziet er ook zeer aantrekkelijk uit en kost zelfs een stuk goedkoper.
Ja, maar hou wel in je achterhoofd dat deze laptop wel weinig opslag heeft. Mensen bij mijn MBO opleiding zijn daar helaas te laat achter gekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Met dat budget zou ik gaan voor 2e hands of refurbished zakelijke laptops.
Heb je waarschijnlijk veel meer laptop voor je geld.

Kijk naar een mooie 2e hands Dell Latitude oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
unezra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 06:51:

Dit inderdaad.

@-Danny-123 De in de topic-start genoemde Acer laptop is overigens voor de prijs van € 399 ook refurbished en ze hebben er maar 1 op voorraad: https://www.pcscore.nl/re...8eh002-4713883800693.html

De normale prijs is € 479 bij 3 aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123

Ik zou rondkijken voor refurbished en 2e hands laptop.
White Feather schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:06:
[...]

Dit inderdaad.

@-Danny-123 De in de topic-start genoemde Acer laptop is overigens voor de prijs van € 399 ook refurbished en ze hebben er maar 1 op voorraad: https://www.pcscore.nl/re...8eh002-4713883800693.html

De normale prijs is € 479 bij 3 aanbieders.
Ik zie het inderdaad, omdat €400 toch een vrij laag budget is, wil ik het verhogen naar €500 hierdoor komen meer opties vrij neem ik aan.

Hoe zal het zitten met deze :
https://tweakers.net/pric...155-15api-81v50008mh.html
Of
https://tweakers.net/pricewatch/1414482/hp-14-cf0925nd.html

Ikzelf neig meer naar de Lenovo omdat ik die ietsjes beter vind uitzien.
Qua specificaties zijn ze vrij close denk ik?

Of is het gewoon beter om het idee van eigen PC bouwen/samenstellen achterwegen te laten en gewoon voor de Lenovo te gaan van €900?
https://tweakers.net/pric...-gaming-(81lk0091mh).html

[ Voor 8% gewijzigd door -Danny-123 op 05-11-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Die Lenovo had ik al aangeraden en die heeft een heel veel betere gpu t.o.v. de i3 is volgensmij in alles beter dan de i3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Dan zou het beste keuze toch die lenovo van 500 zijn en daarnaast nog een PC van 500 voor vrije tijd mogelijkheden.
Met de laptop is het alleen opleiding gerelateerde dingen voornamelijk IDE's dus en met de PC doe ik voornamelijk video editten en gamen.

Ik denk dus dat ik gewoon voor deze combinatie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Voor een beetje IDE en developpen heb je echt minimaal 8GB ram nodig, anders ga je je kapot zitten ergeren aan hoe vreselijk traag alles is.

Maar je doet nu wel op alle fronten concessies, een laptop van 500 euro nieuw gaat niet echt goed zijn voor ICT doeleinden en met een PC van 500 euro kom je wel iets verder, maar verwacht niet dat je AAA games vloeiend kan spelen, eerder dat je de 60fps alleen haalt in matige games of met matige settings.

Ik zou dan ook voor een refurbished laptop voor dde volle 900 euro gaan, heb je betere specs dan die laptop èn de 500 euro PC bij elkaar.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

-Danny-123 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:41:
Ikzelf neig meer naar de Lenovo omdat ik die ietsjes beter vind uitzien.
Qua specificaties zijn ze vrij close denk ik?
Een gebruikte T450s van een paar jaar oud ziet er grofweg net zo uit, kost ca 300 euro en voldoet wat specs betreft ook prima. Juist bij een schoolmachine vind ik het persoonlijk wel erg fijn als het ding niet heel duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

-Danny-123 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:13:
Dan zou het beste keuze toch die lenovo van 500 zijn en daarnaast nog een PC van 500 voor vrije tijd mogelijkheden.
Met de laptop is het alleen opleiding gerelateerde dingen voornamelijk IDE's dus en met de PC doe ik voornamelijk video editten en gamen.

Ik denk dus dat ik gewoon voor deze combinatie ga.
Waarom koop je dan niet meteen een laptop van €1000 waar je alles mee kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
unezra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:13:
[...]

Waarom koop je dan niet meteen een laptop van €1000 waar je alles mee kan doen?
Maar dan is mijn vraag : Heb ik een €1000 euro laptop nodig voor wat ik doe op school?
Ik ga de laptop ook alleen voor de opleiding gebruiken. Heb ik dan een €1000 euro laptop nodig en waarom voldoet de €500 dan niet?
Ik draai geen uitgebreide of zeer grote codes (zie ongeveer 1000-2000 lijn codes maximaal zonder sterke graphical draws of calculations) waarvan ik me zorgen moet maken om iets. Misschien iemand die meer ervaring met IDEs en programmeren heeft zou dit weten maar ik zou niet zo snel een probleem kunnen bedenken.

Een Lenovo en dergelijke laptops van €900 (eerder gelinked) hebben een I5 + 1650 (€1000 voor een I7)
Terwijl als ik kan besparen op de laptop een PC kan krijgen van €500 die beter is dan de laptop in alle fronten (Ryzen 5 2600 + RX570 en 16GB RAM) ook met toekomstige uitbreidbaarheid, alleen is de laptop dan een stukje minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-07 23:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Mijn keuze valt dan denk ik toch op de €900 euro i5 Lenovo laptop, ik lever dan wat in maar dan weer ik zeker dan ik op allebei de fronten ok zit, i.p.v misschien een iets te slappe laptop voor het programmeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zetje01 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:12:

Dat dus.

Dan zou ik zeggen "€2000 voor een mooie school laptop en nog eens dat bedrag voor een fatsoenlijke game PC". maar dat budget is er niet.

Het is een compromis en ik zou dan het compromis eerder zoeken in een goede nieuwe of 2e hands game laptop van €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
unezra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:08:
[...]

Dat dus.

Geinig; ik zou juist voor twee aparte machines gaan; als de ene stukvalt heb je altijd de andere nog.
En liever een apparaat van 500 dat stukvalt, dan ééntje van 1000.

Oh, en ik zou ook niet voor tweedehands gaan. (Een computer die 4-5 jaar gebruikt is, tsja, die heeft zijn geld opgebracht, en daar zou ik nooit veel geld in investeren (zeker een game-laptop is al aardig verouderd))

Oh, en dit is niet als kritiek bedoeld, gewoon dat het me opvalt dat anderen andere keuzes zouden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
Dat ding moet een jaar of 4 mee gaan. Neem eentje die stevig is. Hardware is voor een developer vaak niet eens bijzonder belangrijk :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zetje01 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:23:
[...]

Geinig; ik zou juist voor twee aparte machines gaan; als de ene stukvalt heb je altijd de andere nog.
En liever een apparaat van 500 dat stukvalt, dan ééntje van 1000.

Oh, en ik zou ook niet voor tweedehands gaan. (Een computer die 4-5 jaar gebruikt is, tsja, die heeft zijn geld opgebracht, en daar zou ik nooit veel geld in investeren (zeker een game-laptop is al aardig verouderd))

Oh, en dit is niet als kritiek bedoeld, gewoon dat het me opvalt dat anderen andere keuzes zouden maken.
:)

Ik kies liever voor iets dat kwalitatief goed is. Daarom heb ik privé ook een notebook van €1700 gekocht en niet een van €500. Die van €500 is na een jaar of 3 wel op. Die van €1700 gaat 8+ jaar mee en geeft me in die tijd meer plezier.

Sure, met beperkt budget zou ik andere keuzes maken en ik heb geen laptop gekocht van €3500 omdat dat niet nodig is, €1700 is ook heel erg veel geld voor een privé laptopje, maar ik zal daar netto meer plezier aan beleven dan aan een laptop van €500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
unezra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:38:
[...]

:)

Ik kies liever voor iets dat kwalitatief goed is. Daarom heb ik privé ook een notebook van €1700 gekocht en niet een van €500. Die van €500 is na een jaar of 3 wel op. Die van €1700 gaat 8+ jaar mee en geeft me in die tijd meer plezier.

Sure, met beperkt budget zou ik andere keuzes maken en ik heb geen laptop gekocht van €3500 omdat dat niet nodig is, €1700 is ook heel erg veel geld voor een privé laptopje, maar ik zal daar netto meer plezier aan beleven dan aan een laptop van €500.
Tsja.. ik zie geen enkele taak waarin mijn 17 inch Acer core-i3 laptop van 5 jaar oud en 429 euro te kort zou schieten.
(En graag zou ik hem even aan je showen, en een snelheidswedstrijd voor office/youtube/mailen/muziekje/surfen filmpje-taken houden met jouw laptop van 4x zoveel geld. En dan eens realistisch vergelijken wie er nou eigenlijk méér plezier van z'n geld heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zetje01 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:09:
[...]
Tsja.. ik zie geen enkele taak waarin mijn 17 inch Acer core-i3 laptop van 5 jaar oud en 429 euro te kort zou schieten.
(En graag zou ik hem even aan je showen, en een snelheidswedstrijd voor office/youtube/mailen/muziekje/surfen filmpje-taken houden met jouw laptop van 4x zoveel geld. En dan eens realistisch vergelijken wie er nou eigenlijk méér plezier van z'n geld heeft)
Build quality. Onder andere.

Ik heb bewust gekozen voor een Dell Latitude. Misschien niet de meest sexy laptop om te zien (al vind ik het design mooi, zakelijk, rustig) maar zalig om mee te werken.

Overigens, kleine kanttekening, dit is wel een i7 met 16G geheugen en 512G NVME. :) Een deel van die meerprijs komt niet alleen door de build quality en het supportcontract, maar ook vanwege de riante hoeveelheid geheugen (hij kan naar 32G als het moet) en een van de snellere CPU's die er op dit moment in laptops te krijgen zijn.

RAM en disk zijn later eenvoudig te vervangen / uit te breiden, CPU niet. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor de snellere CPU variant en als ik ooit meer RAM nodig heb, of aan mijn 512G NVME te kort kom, vervang ik dat. Da's allemaal user-replacable spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

Dat dusˆˆ

Voor 300 euro koop je een monster van een laptop als je tweedehands geen probleem vindt. Dan houd je nog geld over voor een goede gamePC. Het nadeel is wel dat je op twee computers moet werken als je de laptop alleen op school gebruikt. Volgens mij bieden alle hogescholen office 365 incl. 1TB onedrive aan en anders neem je een GitHub Studentpack en gooi je alles op git. Alleen databases zijn dan lastig, omdat je die niet extern kunt opslaan. Koop er een goede laptoptas bij en dan is formaat ook geen probleem meer.

Achteraf had ik toch liever een kleine laptop met goed IPS scherm en eventueel zelfs touch en een goede desktop gekocht. Tenzij je een laptop met een docking mogelijkheid koopt, blijf je anders kabels in en uitpluggen en wordt je bureau gewoon een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hoi1234 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:51:
[...]
Achteraf had ik toch liever een kleine laptop met goed IPS scherm en eventueel zelfs touch en een goede desktop gekocht. Tenzij je een laptop met een docking mogelijkheid koopt, blijf je anders kabels in en uitpluggen en wordt je bureau gewoon een bende.
Groot voordeel van moderne laptops is dat ze vaak uitgerust zijn met USB-C waar je een docking station voor kunt kopen. Niet meer op de klassieke manier met een groot ding op je bureau, maar 1 kabeltje in je laptop en klaar.

Heb ik nu op kantoor, werkt als een tierelier.

Over die ene aansluiting gaat stroom, netwerk, beeld, alles. (Het is nog hot-plug ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
unezra schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:04:
[...]

Groot voordeel van moderne laptops is dat ze vaak uitgerust zijn met USB-C waar je een docking station voor kunt kopen. Niet meer op de klassieke manier met een groot ding op je bureau, maar 1 kabeltje in je laptop en klaar.

Heb ik nu op kantoor, werkt als een tierelier.

Over die ene aansluiting gaat stroom, netwerk, beeld, alles. (Het is nog hot-plug ook.)
Maar vind je dat ook op laptops van 900 euro waar je ook nog eens mee kunt gamen? Volgens mij is dat vooral op de wat luxere (semi-) businessmodellen. Stroom is heel vaak nog een dingetje...

Trouwens, liever z'n zwaar blok dat wel blijft staan dan, z'n vederlicht kastje dat overal naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hoi1234 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:21:
[...]
Maar vind je dat ook op laptops van 900 euro waar je ook nog eens mee kunt gamen? Volgens mij is dat vooral op de wat luxere (semi-) businessmodellen. Stroom is heel vaak nog een dingetje...
Dat weet ik niet maar uit mijn hoofd heb ik er een voeding van 140W aanhangen. Zo'n dockingstation kan absurd veel stroom over een USB3 aansluiting jagen. (Da's wel custom Dell trouwens. Standaard kan het niet. Dell doet daar zijn eigen ding.)
Trouwens, liever z'n zwaar blok dat wel blijft staan dan, z'n vederlicht kastje dat overal naartoe gaat.
Wat doe jij met je laptop en dockingstation dat je kastje overal en nergens naartoe gaat? Ik gebruik mijn laptop dagelijks op kantoor om op te werken en beiden blijven keurig op hun plek staan. Tenzij je op je bureau gaat dansen of met je bureau gaat lopen sjouwen terwijl alle apparatuur er op staat, staat dat best stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 06:01

Croga

The Unreasonable Man

unezra schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:04:
Dat zal je nog zwaar tegen vallen. Het aantal laptops met Thunderbird 3 aansluiting is al erg gelimiteerd, het aantal laptops met fatsoenlijke power-over-USB-C is nog beperkter.
- Voor low-end laptops (in feite degenenen waar TS naar kijkt) is het te duur
- Voor high-end laptops (gameing rigs) levert het niet genoeg stroom
Blijven alleen de dure zakelijke laptops over. Degenen met lage specs en hoge prijs.

Ik zou maar wat graag een USB-C-powered laptop met fatsoelijke gaming opties willen hebben maar ze zijn heel erg dun gezaaid.
Pagina: 1