Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-10 01:23
Ik ben al een tijdje bezig met homeautomation. Begonnen met een kakuset en homewizard. Inmiddels diverse systemen door elkaar heen Homewizard, Link, Hue. Ben nu aan het kijken om het systeem te vervangen door een systeem. Ik heb mijn oog laten vallen op shelly maar heb ook qubino voorbij zien komen. Voor mij is belangrijkste de WAF (bestaande dimmer en pulsschakelaar liefst werkend houden) en ik wil graag raam en deursensoren. Nu zie ik systemen op zigbee en ook wifi. Ik heb al wat gezocht maar waarom zou ik voor zigbee kiezen en waarom voor wifi?

http://specs.tweak.to/6635

• Lorem
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-03 21:46
Allereerst wordt er vaak geroepen dat WiFi producten je reguliere netwerk kunnen verstoppen.

Zelf gebruik ik een combinatie van Zigbee en Z-Wave producten (aangestuurd via een RPi met een Z-Wave module en Raspbee). De belangrijkste reden hiervoor is dat deze producten over het algemeen goedkoper zijn dan die op WiFi en er een uitgebreider aanbod is van producten met deze protocollen.

Wat verder absoluut een overweging zou moeten zijn is dat WiFi apparatuur direct in verbinding staat met het internet en je dus bovenop je netwerkactiviteit moet zitten om uit te sluiten dat er geen data richting bijvoorbeeld het verre oosten gaat. Voor zover ik begrijp (ik begin echter net) is dit bij een lokale Zigbee oplossing niet het geval.

Ik kan Zigbee van harte aanbevelen, zeker als je wat meer sensoren wil plaatsen. In dat geval is het erg fijn dat Aqara sensoren compatible zijn. Over het algemeen prima kwaliteit voor een prima prijs.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
Shelly heeft prima spul. Via de cloud, of je zet de cloud uit, en doet alles via MQTT. Dit is erg fijn dus.

Zigbee werkt fijn, zwave ook..

Zigbee heeft veel goede lage prijs sensors,
Zwave heeft fijne muur inbouw dimmers..

Een beetje mixen is niet erg. :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stampre schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:23:
Ik heb al wat gezocht maar waarom zou ik voor zigbee kiezen en waarom voor wifi?
Zigbee: Voordeliger en veel merken in de markt. Ook veel LED lampen te vinden. Compatibiliteit is een dingetje.
Z-Wave: Iets profesioneler mbt schakelaars/dimmers e.d., alles werkt beter met elkaar door beperkt aantal leveranciers/implementaties, maar de prijs ligt vaak hoger.
Wifi: Is geen domotica protocol, maar een netwerkstandaard. Dus moet je maar afwachten wat met elkaar werkt. Stroomverbruik is vaak wat hoger en simpele sensortjes/schakelaars op een batterijtje zie je amper.

Dit is kort door de bocht mijn mening/idee.

Zelf heb ik Zigbee, want gewoon een lamp bij de Ikea kunnen halen is super.
Ben nu aan het kijken naar spul voor achter de schakelaars.
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.smarthome-store.de/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/4/c4.png

Als ik zoiets lekker werkend krijg ben ik klaar. Alleen zijn deze onderdelen bij Zigbee nog net wat duur/onvolwassen. Bij Z-wave kost juist een los peertje een vermogen, terwijl je bij Ikea al voor een tientje een Zigbee variant hebt.

• Stampre
Ik heb nu ook maar zigbee erbij gekocht. Vorige week bij robbshop een inbouwzigbeedimmer gekocht zodat ook met pulsschakelaar bedienbaar blijft. Inbouwen was een hel maar werkt als een trein!

• Dacuuu
Stampre schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:48:
Ik heb nu ook maar zigbee erbij gekocht. Vorige week bij robbshop een inbouwzigbeedimmer gekocht zodat ook met pulsschakelaar bedienbaar blijft. Inbouwen was een hel maar werkt als een trein!
Hij was vrij groot om in te bouwen of niet?

• Stampre
Hij is zeker vrij groot, daarbij was mijn muurdoos ook schakeldoos,ha het geluk dat hij in doos ernaast kon.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:36
Lees ik er nou compleet langsheen of vind ik nou nergens waar je die zigbee-apparaten mee gaat aansturen?

who put a "stop payment" on my reality check

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:35
YouTube: Zigbee Is A Con And The Industry Is Lying To You

Volgens deze gast zou Wifi juist efficiënter zijn dan zigbee? Of is het beter van allebei te hebben (both worlds)?

• Dacuuu
dutchnltweaker schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:30:
YouTube: Zigbee Is A Con And The Industry Is Lying To You

Volgens deze gast zou Wifi juist efficiënter zijn dan zigbee? Of is het beter van allebei te hebben (both worlds)?
Ik gebruik beide, werk beide fijn. Maar deze vent kan ik niet meer uitstaan, die zeikt op alles, wat een rare vent.
Pagina: 1