Vloerverwarming: hoe enkele groepen afsluiten op verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-07 22:30
Mijn vraag
De verwarming in onze nieuwbouwwoning (half jaar geleden opgeleverd) wordt verzorgd door een CV-ketel en vloerverwarming op alle verdiepingen.

Er zit een verdeler met 3 groepen op de begane grond (voor de verwarming van de begane grond) en een verdeler met 6 groepen op zolder (voor de 3 slaapkamers en de badkamer op de 1e verdieping en 2 groepen voor de zolder). De verdeler is een gesloten type zonder pomp (deze). De aanvoertemperatuur staat ingesteld op max 40 graden. Mocht op hele koude dagen blijken dat dat te weinig is, kan ik 'm altijd nog iets hoger zetten.

Omdat we op de slaapkamers en de zolder de verwarming vrijwel nooit gebruiken, heb ik op het moment dat we de verwarming gingen gebruiken, de verdeler op zolder gesloten met de kogelkranen.

Op zich werkt dit goed, maar op de badkamer is het toch wat fris. We willen de badkamer dus ook gaan verwarmen, maar slaapkamers/zolder hoeven vooralsnog niet verwarmd te worden.

Mijn vraag is nu: wat is de beste manier om de verdeler op zolder in te stellen? Ik zie per groep een flowmeter (op de aanvoer) en een draaiknop (op de retour).

Kan ik dan nu simpelweg op de verdeler op zolder 5 van de 6 blauwe knoppen dichtdraaien, zodat de badkamergroep open blijft? Of moet ik met die flowmeters aan de gang?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CV-ketel: Intergas HRE 36/30 A
Verdeler: Albrand messing verdeler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De handleiding van de verdeler behandelt alleen het inregelen van de flowmeters, maar ik wil enkele groepen gewoon dicht zetten.

Beste antwoord (via Out.of.Control op 15-11-2019 08:09)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 17:42
Ben met het bovenstaande advies niet helemaal eens:
ten eerste denk ik dat er helemaal geen thermostaat op de boven verdieping is, want er is geen regeling op de verdeler.
Ten tweede, je wilt alleen verwarming in de badkamer, dus dan draai je de blauwe knop voor de badkamer geheel open, en alle anderen geheel dicht; natuurlijk moeten beide kogelkranen (op jouw plaatje geheel links in de aan- en afvoer) open staan;
aan de flow valve hoef je niet te komen in eerste instantie, want die regelen de balans in deze verdeler tussen de groepen, en als ze allemaal minus 1 (badkamer dus ) dicht staan dan valt er onderling niets te regelen.

Als je in gebruik vind, dat de badkamer toch nog te warm wordt, dan draai je de badkamer knop (blauwe dus) een beetje dicht, totdat je de juiste stand hebt gevonden.
Alleen als je andere kamers ook wil gaan verwarmen ga je aan de gang met de flowvalves.

Overigens, ik vind het nogal vreemd dat met een gasketel, die behoorlijk hoge temperaturen kan produceren, er een gesloten verdeler is geplaatst; veeel te heet om rechtstreeks de vloer in te gaan.
Is er ergens andere een menging om te voorkomen dat te heet water de vloer in gaat?
Zit er ook een gesloten verdeler op de begane grond?

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 14-11-2019 18:48 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Blauwe knoppen inderdaad dicht. Flowmeters moet hé vanaf blijven, neem aan dat je 1 thermostaat voor de boven verdiepingen heb. Mocht nu een ruimte die nog openstaat veel sneller of langzamer warm worden als een andere dan ga je met de flowmeters aan de gang. Deze kan je meestal inregelen met een inbussleutel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 17:42
Ben met het bovenstaande advies niet helemaal eens:
ten eerste denk ik dat er helemaal geen thermostaat op de boven verdieping is, want er is geen regeling op de verdeler.
Ten tweede, je wilt alleen verwarming in de badkamer, dus dan draai je de blauwe knop voor de badkamer geheel open, en alle anderen geheel dicht; natuurlijk moeten beide kogelkranen (op jouw plaatje geheel links in de aan- en afvoer) open staan;
aan de flow valve hoef je niet te komen in eerste instantie, want die regelen de balans in deze verdeler tussen de groepen, en als ze allemaal minus 1 (badkamer dus ) dicht staan dan valt er onderling niets te regelen.

Als je in gebruik vind, dat de badkamer toch nog te warm wordt, dan draai je de badkamer knop (blauwe dus) een beetje dicht, totdat je de juiste stand hebt gevonden.
Alleen als je andere kamers ook wil gaan verwarmen ga je aan de gang met de flowvalves.

Overigens, ik vind het nogal vreemd dat met een gasketel, die behoorlijk hoge temperaturen kan produceren, er een gesloten verdeler is geplaatst; veeel te heet om rechtstreeks de vloer in te gaan.
Is er ergens andere een menging om te voorkomen dat te heet water de vloer in gaat?
Zit er ook een gesloten verdeler op de begane grond?

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 14-11-2019 18:48 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24
@Naalroc TS geeft aan dat de aanvoer temperatuur is ingesteld op max 40, dus ergens wordt het wel geregeld? Verder ben ik het met je eens.
Out.of.Control schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:27:
[…]
De aanvoertemperatuur staat ingesteld op max 40 graden. Mocht op hele koude dagen blijken dat dat te weinig is, kan ik 'm altijd nog iets hoger zetten.
[…]
Water met een temperatuur >40 graden je vloer in knallen? Dat lijkt mij niet zo slim. 40 is al aan de hoge kant.

Edit: ik vergat even dat de max temperatuur ook afhangt van wat voor vloer je hebt. Wij hebben pvc, daar wil je geen water >40 onder hebben. Maar nog steeds is 40 graden al niet laag.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 14-11-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-07 22:30
@Anoniem: 316442 @Naalroc @cryptapix Bedankt voor de reacties. Op de 1e verdieping is inderdaad geen thermostaat, alleen in de woonkamer.
Er is geen menging. Op zolder (voor groepen op zolder en 1e verdieping) en op de begane grond hangt hetzelfde type verdeler, alleen het aantal groepen is verschillend.
Op de ketel zit een sticker met de waarschuwing dat de aanvoermtemperatuur niet boven de 50 graden mag worden ingesteld, maar die heb ik zelf nog wat lager gezet. Tot nu toe blijft het huis met een Ta van 40 graden nog prima op temperatuur, als het bij strenge vorst niet meer lukt zet ik 'm wel iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:21
cryptapix schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:55:
Water met een temperatuur >40 graden je vloer in knallen? Dat lijkt mij niet zo slim. 40 is al aan de hoge kant.

Edit: ik vergat even dat de max temperatuur ook afhangt van wat voor vloer je hebt. Wij hebben pvc, daar wil je geen water >40 onder hebben. Maar nog steeds is 40 graden al niet laag.
Je kan er gerust 50 graden inpompen, dat maakt voor de vloerverwarming zelf niet zoveel uit. Hou er rekening mee dat de temperatuur die de VV gaat ook niet je oppervlaktetemperatuur is (want dat is met name de beperkende factor). Daarnaast ligt het er ook nog aan of je 3 cm afwerkvloer hebt of 10 cm ;)

Hier hetzelfde systeem als TS trouwens met max 45 graden op de ketel ingesteld met WAR en naregeling met thermostaten i.c.m. "motortjes" op je VV verdelers. @Out.of.Control mocht je dus in een situatie komen waarin gezinsleden meer eigen controle willen hebben is dat ook nog een goede oplossing (want geheel uit is ook niet altijd aangenaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24
Goede toevoeging @_Piwi_. Bij ons ligt de VV vlak onder het pvc (zit laagje egaline tussen) en met 35 graden water voelt de vloer al behoorlijk warm aan.
Pagina: 1